Zelfbouw subwoofer, informatie inwinnen

Started by skyfox, February 15, 2011, 13:28:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

daxie

2 subwoofers zijn wel erg moeilijk om in te regelen.

Ik zou eerder naar 1x15" gaan.

Bart_M


daxie

Quote from: Bart_M on February 24, 2011, 13:14:33
Pussy. ;D
1x15" heeft wat minder conusoppervlak dan 2x12", klopt, maar is wel makkelijker in regelene dan 2 subs.
1 behuizing met 2x12" kan natuurlijk ook

CaptainJack

Quote from: daxie on February 24, 2011, 13:12:51
2 subwoofers zijn wel erg moeilijk om in te regelen.

Ik zou eerder naar 1x15" gaan.
Dat ligt eraan wat je onder moeilijker verstaat.
Wanneer beide woofers in dezelfde kast spelen en door dezelfde versterker worden aangestuurd is er geen verschil met 1x 15 of 2x 12.

Het wordt een ander verhaal wanneer je 2 losse subkasten hebt met ieder een eigen versterker en beide op een andere plek in de kamer geplaatst...

daxie

Quote from: CaptainJack on February 24, 2011, 15:06:59
Dat ligt eraan wat je onder moeilijker verstaat.
Wanneer beide woofers in dezelfde kast spelen en door dezelfde versterker worden aangestuurd is er geen verschil met 1x 15 of 2x 12.

Het wordt een ander verhaal wanneer je 2 losse subkasten hebt met ieder een eigen versterker en beide op een andere plek in de kamer geplaatst...

ik heb het dan ook over 2 losse subwoofers.

Bart_M

Over het algemeen komt een grotere sub wat makkelijker in de echt lage frequenties. Zeker als er nog wat druk gemaakt moet worden.

Daarom zou ik voor een goede 15" of zelfs 18" gaan.

morca

Quote from: Bart_M on February 24, 2011, 19:00:50
Over het algemeen komt een grotere sub wat makkelijker in de echt lage frequenties. Zeker als er nog wat druk gemaakt moet worden.

Daarom zou ik voor een goede 15" of zelfs 18" gaan.
Ik zie dat anders,en ben aan het testen geweest met een ondermaats woofertje van 100 rms gepoort 10inch, en met mijn gesloten JL 12 inch 300 rms
de gepoorte staat zachter en de afval moet nog wat eerder worden,maar het klinkt super daar kan een 15 of 18 niet maarzo tegenop

een gepoorte sub die bij 50 al afvalt voegt veel meer voelbare druk op als een gesloten terwijl het een subje is
ik kan iedereen dat hier aanraden wil je ultieme filmervaring dan bouw je er 2

een zeker forumlid was van het weekend op visite,ik had hem zo mooi geintregeerd met de JL dat het eigenlijk niet hoorbaar is dat er een 2e het extra laag weergeeft
dit is echt een vinding bij toeval,ik plaats het hier ook vaak in het forum
mensen doe er wat mee ,als je kamer acoustis al goed of erg goed is dan zal het resultaat je verbluffen
de ultieme filmervaring

daxie

Quote from: morca on February 24, 2011, 19:12:00
Ik zie dat anders,en ben aan het testen geweest met een ondermaats woofertje van 100 rms gepoort 10inch, en met mijn gesloten JL 12 inch 300 rms
de gepoorte staat zachter en de afval moet nog wat eerder worden,maar het klinkt super daar kan een 15 of 18 niet maarzo tegenop

een gepoorte sub die bij 50 al afvalt voegt veel meer voelbare druk op als een gesloten terwijl het een subje is
ik kan iedereen dat hier aanraden wil je ultieme filmervaring dan bouw je er 2

een zeker forumlid was van het weekend op visite,ik had hem zo mooi geintregeerd met de JL dat het eigenlijk niet hoorbaar is dat er een 2e het extra laag weergeeft
dit is echt een vinding bij toeval,ik plaats het hier ook vaak in het forum
mensen doe er wat mee ,als je kamer acoustis al goed of erg goed is dan zal het resultaat je verbluffen
de ultieme filmervaring

2 subwoofers met elkaar integreren is aartsmoeilijk en raad ik aan niemand aan. Je mag geen eenmalige situatie, Marco, gebruiken om dit aan te raden aan iedereen. Ik heb al een aantal keren 2 subs proberen inregelen, maar het is geen makkie.

Als je diepgang en strakheid wil is een 15" geen luxe. Bovendien heb je met 1 sub meer plaatsingsmogelijkheden dan met 2, wat integratie makkelijker maakt.

HJ

Quote from: CaptainJack on February 24, 2011, 15:06:59
Dat ligt eraan wat je onder moeilijker verstaat.
Wanneer beide woofers in dezelfde kast spelen en door dezelfde versterker worden aangestuurd is er geen verschil met 1x 15 of 2x 12.

Het wordt een ander verhaal wanneer je 2 losse subkasten hebt met ieder een eigen versterker en beide op een andere plek in de kamer geplaatst...

sorry voor de onduidelijke formulering maar ik bedoelde een sub met 1x15" driver of een sub met 2x12" drivers en dan ook van redelijke gekijke kwaliteit.

maar wat maakt de driver nu zo speciaal en goed?
ik zie 2e hands 12" drivers voorbij komen voor minder dan 50€ maar ook voor meer dan 250€.
de duurdere zijn veel zwaarder en hebben een veel grotere magneet lijkt me.
alle waar naar zijn geld natuurlijk maar voor 50€ kun je niet echt wat verwachten lijkt me.

morca

Quote from: daxie on February 24, 2011, 19:19:56
2 subwoofers met elkaar integreren is aartsmoeilijk en raad ik aan niemand aan. Je mag geen eenmalige situatie, Marco, gebruiken om dit aan te raden aan iedereen. Ik heb al een aantal keren 2 subs proberen inregelen, maar het is geen makkie.

Als je diepgang en strakheid wil is een 15" geen luxe. Bovendien heb je met 1 sub meer plaatsingsmogelijkheden dan met 2, wat integratie makkelijker maakt.
ja inderdaad, het zal in een gewone kamer met vaak slechte acoustic niet meevallen
ik mag het zometeen eerst zelf beneden proberen,maar dat zal inderdaad wel niet zo makkelijk gaan als ik jaren gewend ben,dat geef ik meteen toe

morca

Quote from: skyfox on February 18, 2011, 16:45:22
Ziet er op zich netjes uit, maar ik wil toch liever voor 1 woofer gaan. Dat geeft veel meer flexibiliteit qua kastconstructie.

Sowieso heb ik gelezen dat carwoofers afgeraden worden ivm afwijkende parameters die zijn geoptimaliseerd voor kleine enclosures (ivm de beperkte ruimte van een auto). Winisd bevestigd dat de gain van de woofer in ieder geval het onderspit moet delven tegen de Tempest of CSS.

Desalniettemin, thx voor het meedenken  :smile:
Die van mij komen allebij uit de auto,en dat wat jij zegt klopt zeker niet voor mijn JL,laat je niks wijsmaken een JL is 1 vd beste woofers ook voor in huis

Even terug naar je luisterruimte,ik vroeg naar een beschrijving of foto,s dan is een woofer ook beter op aan te passen(of 2  ;) )

CaptainJack

Quote from: morca on February 25, 2011, 19:23:30
Die van mij komen allebij uit de auto,en dat wat jij zegt klopt zeker niet voor mijn JL,laat je niks wijsmaken een JL is 1 vd beste woofers ook voor in huis

Nu kan ik helaas toch niet langer mijn mond houden.
Ik ken namelijk mensen bij JL in USA.

Ja, JL woofers behoren zeker tot de beste. Maar zelfs JL gebruikt toch verschillende woofers voor car en home. Ja de woofers zien er op het eerste gezicht hetzelfde uit maar ze hebben toch verschillende specs.

morca

Quote from: CaptainJack on February 25, 2011, 19:39:02
Nu kan ik helaas toch niet langer mijn mond houden.
Ik ken namelijk mensen bij JL in USA.

Ja, JL woofers behoren zeker tot de beste. Maar zelfs JL gebruikt toch verschillende woofers voor car en home. Ja de woofers zien er op het eerste gezicht hetzelfde uit maar ze hebben toch verschillende specs.
daar hoef je geen mensen voor te kennen ,dat lees ik gewoon op internet
de motor en nog een paar dingen zijn iets anders,hoeveel anders dat hoop ik nog eens te horen bij iemand met een 112 fanthom

je hoeft je mond ook nie tte houden ,daar vraag ik niemand om
het is een forum he alle meningen bijelkaar maken de uber mening ;) ofzoiets :D

Dirk

Quote from: morca on February 25, 2011, 19:44:18
...hoeveel anders dat hoop ik nog eens te horen bij iemand met een 112 fanthom
;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea


Dirk

ff goed lezen  ;)...ik "bedoel" niets, maar corrigeerde enkel ff je post.
het gaat om de fathom, niet de fanthom van JL
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

morca

Quote from: Dynky on February 25, 2011, 19:53:42
ff goed lezen  ;)...ik "bedoel" niets, maar corrigeerde enkel ff je post.
het gaat om de fathom, niet de fanthom van JL
ja mijn schrijven is niet zo,lezen word dus ook al minder ;D

thanks voor de tip, hopelijk onthoud ik het nu eens

Ik weet wel hoe het komt ,als ik aan JL voor thuis denk vliegen er Gothams door mijn hoofd heen :D

CaptainJack

Quote from: morca on February 25, 2011, 20:00:49
ja mijn schrijven is niet zo,lezen word dus ook al minder ;D

thanks voor de tip, hopelijk onthoud ik het nu eens

Ik weet wel hoe het komt ,als ik aan JL voor thuis denk vliegen er Gothams door mijn hoofd heen :D

Ik heb een keer 2 Gothams mogen beluisteren  O0

skyfox

Quote from: morca on February 25, 2011, 19:23:30
Die van mij komen allebij uit de auto,en dat wat jij zegt klopt zeker niet voor mijn JL,laat je niks wijsmaken een JL is 1 vd beste woofers ook voor in huis

Even terug naar je luisterruimte,ik vroeg naar een beschrijving of foto,s dan is een woofer ook beter op aan te passen(of 2  ;) )

Ik heb wat (oudere) foto's in mijn topic: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=108206.msg1863915#msg1863915

In principe wil ik de sub op de sub waar nu rechts die grote staande lamp staat, tussen de muur en het dressoir. De woofer kan ongeveer 45cm diep worden, 40 tot 50 cm breed en 40 tot 90cm hoog.
Eerst overwoog ik een deel van het audiomeubel te vervangen, maar daar ben ik op teruggekomen omdat ik het meubel graag heel hou.
Zoals het op de foto's staat is die grote vierkante tafel weg. Verder is er (op de toevoeging van deuren enzo) nog  niet veel veranderd. Er komen nog gordijnen, een nieuwe stoffen bank, twee fauteuilles (of hoe je dat ook moet spellen...) en mogelijk een vloerkleed. Maar goed, bestellingen, levertijden = drama. Lol  :hehe:
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

morca

mooie speakers en set hoor,gordijnen zijn geen luxe nee ;D vult de hoeken ook mooi weel een beeetje.
Ik zou wel een mega kleed proberen tot aan je woofer en fronts dat gaat veel beter klinken,je heb veel afstraling zo denk ik
erg veel nagalm zeg maar door harmonische weerkaatsingen,ik hoop dat ik het goed beschrijf maar het idee klopt wel

Ik zie wel veel houten vloeren op het forum en bij vrienden en granol op de muren.alles weerkaatst dan veel te veel daar moet je iets aan proberen te doen
Een goeie vriend van mij heeft ook zo,n soort kamer als jij hebt maar daar moet echt wat aan gebeuren

ik zou een stoffen bank voor je woofer zetten waar hij nu staan ,woofer frontfire tegen de bank aan dempt harmonische mooi
kleed tot onder de bank door laten lopen en onder de woofer

Ik weet je moet het aan de vrouw verkopen hij is daar ook mee bezig,alleen die kleden zijn te klein
Zei al tegen hem, waarom trek je al het hout er niet uit allemaal vloerbedekking,maar geen buget beetje duur he mooi tapijt

maar echt hoor zet doe woofer niet gewoon zo open neer zoals je nou hebt,ik zie het vaak bij mensen en hier
en weet door te testen dat een kleed ervoor(en onder) en een bank voor je frontfire veer veel positive invloed op je geluid heeft


CaptainJack

Quote from: morca on February 26, 2011, 11:28:07
dat is niet verkeerd,niet hier in de buurt zeker anders wil ik ook wel een keer ;D

Nee, niet in NL. Een keer in Noorwegen en een keer in Amerika.

skyfox

Zo, ben weer een stapje verder met het geheel. Tussendoor even gespeeld met het idee om een Velodyne DD15 aan te schaffen, maar dat werd op het laatste moment genadeloos door vrouwlief afgeschoten. Dus in overleg besloten toch maar weer aan de zelfbouw te gaan. Dan kan vrouwlief zelf het te spuiten kleurtje kiezen.

Binnenkort ga ik de driver ophalen. Het wordt een Dayton RS390-HF4 15" exemplaar, via een forumlid. Volgende maand dan de amp bestellen en hout aanschaffen. En bouwen maar :-)

Welke tools moet ik hiervoor in huis hebben? Ik heb een decoupeerzaag, boormachine en een drietal lijmklemmen.
Ik zie dat er vaak een rand gefreesd wordt waar de driver in kan zakken. Is dit een speciale frees?
En de driver word middels slagmoeren vastgezet?
Hoe kan ik de draden van de driver naar de amp vastzetten, moet dit gesoldeerd worden of kan dit ook middels pluggen oid?

Wat ik me trouwens ook afvraag, ik zie dat veel diyers gebruik maken van bracing. Als ik kijk naar een commerciele sub als de Velodyne DD serie, dan zie ik geen bracing (bron: http://www.audioholics.com/reviews/speakers/subwoofers/velodyne-dd-18/velodyne-dd-18-inside-look)
Wat zou hier de reden van zijn? Is een box zonder bracing sterk genoeg? Gaat het om iets anders?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

daxie

Welke tools moet ik hiervoor in huis hebben? Ik heb een decoupeerzaag, boormachine en een drietal lijmklemmen.

* Meer lijmklemmen. Boormachine heb je wellicht niet nodig.

Ik zie dat er vaak een rand gefreesd wordt waar de driver in kan zakken. Is dit een speciale frees?

* Bovenfrees

En de driver word middels slagmoeren vastgezet?

* Meestal, is sterker dan schroeven, zeker bij mdf.

Hoe kan ik de draden van de driver naar de amp vastzetten, moet dit gesoldeerd worden of kan dit ook middels pluggen oid?

* Kan je kiezen, je kan gerust krimpconnectoren gebruiken

Wat ik me trouwens ook afvraag, ik zie dat veel diyers gebruik maken van bracing. Als ik kijk naar een commerciele sub als de Velodyne DD serie, dan zie ik geen bracing (bron: http://www.audioholics.com/reviews/speakers/subwoofers/velodyne-dd-18/velodyne-dd-18-inside-look)
Wat zou hier de reden van zijn? Is een box zonder bracing sterk genoeg? Gaat het om iets anders?

* Bracing zorgt ervoor dat je wanden minder gaan meewerkeren. Het zwakste punt van een wand is het midden, dus met een eenvoudig kruis kom je al heel ver. Andere fabrikanten gaan echter heel ver in hun bracing. Kijk bijvoorbeeld eens naar de bracing van een B&W Nautilus. Het is een ontwerpkeuze.

Over de DD en waarom geen bracing:
http://forums.audioholics.com/forums/showpost.php?p=240314&postcount=41


morca

Quote from: skyfox on March 17, 2011, 09:12:27
Zo, ben weer een stapje verder met het geheel. Tussendoor even gespeeld met het idee om een Velodyne DD15 aan te schaffen, maar dat werd op het laatste moment genadeloos door vrouwlief afgeschoten. Dus in overleg besloten toch maar weer aan de zelfbouw te gaan. Dan kan vrouwlief zelf het te spuiten kleurtje kiezen.

Binnenkort ga ik de driver ophalen. Het wordt een Dayton RS390-HF4 15" exemplaar, via een forumlid. Volgende maand dan de amp bestellen en hout aanschaffen. En bouwen maar :-)

Welke tools moet ik hiervoor in huis hebben? Ik heb een decoupeerzaag, boormachine en een drietal lijmklemmen.
Ik zie dat er vaak een rand gefreesd wordt waar de driver in kan zakken. Is dit een speciale frees?
En de driver word middels slagmoeren vastgezet?
Hoe kan ik de draden van de driver naar de amp vastzetten, moet dit gesoldeerd worden of kan dit ook middels pluggen oid?

Wat ik me trouwens ook afvraag, ik zie dat veel diyers gebruik maken van bracing. Als ik kijk naar een commerciele sub als de Velodyne DD serie, dan zie ik geen bracing (bron: http://www.audioholics.com/reviews/speakers/subwoofers/velodyne-dd-18/velodyne-dd-18-inside-look)
Wat zou hier de reden van zijn? Is een box zonder bracing sterk genoeg? Gaat het om iets anders?

Mooie woofer hoor,goed bezig

Mdf zou ik laten zagen bij een keukenboer ofzo die heeft meestal een comp gestuurde zaag
Dan heb je alleen een decopeerzaag nodig om de woofer erin te zagen,of ook even vragen
Slagmoeren kan wel hoeft niet,ik gebruikte voor een sdx15 gewoon schroeven van 4,5 of 5 dik en 45 lang(dubbele baffle),die komt er echt nooit uit hoor zeker weten

bracing heeft bij deze grote wel enig nut denk ik,maar ik gebruik het voor mijn 12 icnh nooit