Zelfbouw subwoofer, informatie inwinnen

Started by skyfox, February 15, 2011, 13:28:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

CaptainJack

 
Quote from: Interficior on February 21, 2011, 18:35:42
In principe zou je zeggen dat 6 dB overhead wel fijn is. Dat is dus 4 keer het maximale opgegeven vermogen. Dan zit je wel safe.
O0

Janbo

Een stevige woofer als de SDX15 'oproken'  door teveel vermogen (ik neem aan dat hier overschrijding van de elektrische belastbaarheid wordt bedoeld?) wordt knap lastig. Het is niet zo zeer de elektrische belastbaarheid die grenzen stelt, maar de  mechanische. Ook bij een SDX15... Die kan 1.500 rms hebben (dat is al 3.000 bij een zuivere sinus, en daar speelt niemand mee, nog afgezien dat er bijna geen versterker is die dat onder die condities kan leveren) dus in de praktijk niet 'op te roken' .

En een knuppel in het hoenderhok... Met vervorming of een te lichte versterker zal je die SDX15 ook niet kapot spelen. Warmte afvoer zat en vervorming is voor jou vervelend, de versterker zal zich er weinig van aantrekken tot ' ie stuk gaat of overhit raakt. Let wel: voor middentoners en zeker tweeters is dit een heel ander verhaal!

Mechanisch kan ie wel kapot, ook met een Xmech van meer dan 30mm one way. Kwestie van boosten in het laag of flink belasten onder de tuningsfrequentie zonder high pass filter.  :dozingoff:

Voor woofers die iets compacter of lichter zijn, geldt grotendeels hetzelfde. Misschien dat de elektrische belastbaarheid iets eerder bereikt is, de mechanische is waar je rekening mee moet houden. Een juist ontwerp in combinatie met de correcte instellingen van de electronica is daarmee bepalender dan het vermogen. Veel geeft headroom, tegelijk is de werkelijke winst niet zo heel groot. Van 400 naar 800 watt is 3 db, echter zal een flink deel daarvan verloren gaan in powercompressie. En als hierboven genoemd moet je akoestiek het ook allemaal maar kunnen verwerken... Het stukje dat je meer haalt, is fors duurder. Zou zeggen, steek dat in je akoestiek, bereik je een beter resultaat.  :)

skyfox

Okeeeee, net toen ik dacht dat ik eruit was...  O0

Feitelijk zorgt voldoende versterkervermogen dus voor controle. Maar het is bij kwalitatief sterke woofers niet zozeer het belangrijkste element. Ik kan dus (bijvoorbeeld) beter een DS4 versterker nemen en dit combineren met akoestische aanpassingen dan een DS8 en dan maar hopen dat de akoestiek van de kamer het allemaal ondersteund.

Maar hoe bepaal ik dan de kwaliteit van de akoestiek in mijn kamer en hoe kies ik de goede producten om die akoestiek te verbeteren?

Al forummend leert men  :clapping:
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

daxie

Quote from: skyfox on February 21, 2011, 20:17:50
Okeeeee, net toen ik dacht dat ik eruit was...  O0

Feitelijk zorgt voldoende versterkervermogen dus voor controle. Maar het is bij kwalitatief sterke woofers niet zozeer het belangrijkste element. Ik kan dus (bijvoorbeeld) beter een DS4 versterker nemen en dit combineren met akoestische aanpassingen dan een DS8 en dan maar hopen dat de akoestiek van de kamer het allemaal ondersteund.

Maar hoe bepaal ik dan de kwaliteit van de akoestiek in mijn kamer en hoe kies ik de goede producten om die akoestiek te verbeteren?

Al forummend leert men  :clapping:

Door te meten met een bepaalde woofer.


Je kan beter een DS8 nemen en goeie akoestiek proberen te bewerkstelligen. Het is niet het een of het ander.
Alleen is die DS8 net wat makkelijker te bekomen dan die akoestiek.

Door een DS4 te kopen ipv een DS8 ga je je akoestiek niet aanpakken.

Janbo

Quote from: daxie on February 21, 2011, 20:28:07
Je kan beter een DS8 nemen en goeie akoestiek proberen te bewerkstelligen. Het is niet het een of het ander.

Goed aanpakken van akoestiek is kostbaarder dan het prijsverschil tussen deze twee... Veel kostbaarder zelfs....  :hmmm: En het kan maar zo dat iemand die de akoestiek grondig aanpakt niet wakker ligt van het prijsverschil tussen de DS4 en 8.  ;D Maar blijf bij mijn mening dat akoestiek veel meer doet dan die 400 wattjes extra.

Quote from: skyfox on February 21, 2011, 20:17:50
Maar hoe bepaal ik dan de kwaliteit van de akoestiek in mijn kamer en hoe kies ik de goede producten om die akoestiek te verbeteren?

Dat is een hele lastige vraag, die onmogelijk op afstand te beoordelen is. In het onderdeel akoestiek kun je veel basis informatie vinden. Of in topics in private home theaters, zoals die van HTip. Bereid je voor op veel, heel veel leeswerk  ;D ;D

CaptainJack

Dat met akoestiek van een ruimte veel te bereiken is weet ik wel vanuit mijn ervaringen in kleine opname studio's.
De invloed van de ruimte is daar van cruciaal belang wanneer er afgemixed moet worden.

En ja dat kan heel ver gaan en als je hier op het forum is er al veel te lezen over akoestiek, buiten het forum nog veel meer.



morca

Ik sluit me bij de laatste berichten aan, neem in iedergeval de DS8 zoals Daxie als zei en hij heeft 2sdxen, dat heeft hij zeker nodig,geen goeie aansturing en goeie acoustic is ook niks dat heb ik hier gehad

Met mijn acoustic heb ik dan weer erg mazzel,die is zonder aanpassingen al ongelovelijk goed dus hoor heel gauw wat er gebeurd bij te weinig vermogen,daar word je niet blij van

Ik neem aan dat het bij jouw in de huiskamer komt,hoe is de ruimte waar de woofer moet komen?Laten we anders daar eens beginnen
Een goeie blik op je ruimte kan al problemen of juiste goeie dingen in beeld brengen,of eventueel plaatsing

morca

Quote from: skyfox on February 18, 2011, 16:45:22
Ziet er op zich netjes uit, maar ik wil toch liever voor 1 woofer gaan. Dat geeft veel meer flexibiliteit qua kastconstructie.

Sowieso heb ik gelezen dat carwoofers afgeraden worden ivm afwijkende parameters die zijn geoptimaliseerd voor kleine enclosures (ivm de beperkte ruimte van een auto). Winisd bevestigd dat de gain van de woofer in ieder geval het onderspit moet delven tegen de Tempest of CSS.

Desalniettemin, thx voor het meedenken  :smile:
Deze wilde ik nog even aanhalen,autowoofer kunnen prima hoor als je het juiste merk gebruikt
ik heb nu al drie JLaudio units gebruikt voormezelf en een vriend, deze klinken niet als een gewone autowoofer kan ik je verzekeren
zeer hoge SQ en SPL

En de volgende voor beneden word weer van JL

Ik wil niemand tegen zijn schenen schoppen,maar MTX dat kan hier echt niet
Als ik ergens om heb gelachen is dat die vent op Speed en Design van MTX zei"hard he",heb niks gezegd maar dacht wel ga eens een uurtje in mijn auto zitten,en daar zit maar 1 woofertje in,maar dan een goeie
Kijken wat je na een uurtje SPL in hoge SQ vind

MTX is puur voor DBdrag werdstrijden, om dat cdtje met die rare niethoorbare toon maar zo hard mogelijk af te spelen,maar muziekaal,of hard gaan met muziek........ :nowink:

Bart_M

Hmmm.. de MTX black gold serie is toch een van de beste subs ooit geweest.
Maar goed, elk merk heeft zijn goede en slechte drivers.

morca

Quote from: Bart_M on February 21, 2011, 21:45:47
Hmmm.. de MTX black gold serie is toch een van de beste subs ooit geweest.
Maar goed, elk merk heeft zijn goede en slechte drivers.
Die ziet er op papier beter uit als wat ik gewend ben van ze,ken hem ook niet

CaptainJack

Quote from: morca on February 21, 2011, 21:43:09
Deze wilde ik nog even aanhalen,autowoofer kunnen prima hoor als je het juiste merk gebruikt
ik heb nu al drie JLaudio units gebruikt voormezelf en een vriend, deze klinken niet als een gewone autowoofer kan ik je verzekeren
zeer hoge SQ en SPL

En de volgende voor beneden word weer van JL

Ik wil niemand tegen zijn schenen schoppen,maar MTX dat kan hier echt niet
Als ik ergens om heb gelachen is dat die vent op Speed en Design van MTX zei"hard he",heb niks gezegd maar dacht wel ga eens een uurtje in mijn auto zitten,en daar zit maar 1 woofertje in,maar dan een goeie
Kijken wat je na een uurtje SPL in hoge SQ vind

MTX is puur voor DBdrag werdstrijden, om dat cdtje met die rare niethoorbare toon maar zo hard mogelijk af te spelen,maar muziekaal,of hard gaan met muziek........ :nowink:

Ik geloof dat ik hier iemand tegen de schenen heb geschopt en wel met een woofer van (volgens hem) het verkeerde merk, ik had juist alleen maar naar de parameters gekeken..... 8)
Volgende keer zal ik van een woofer eerst alleen de specs geven en geen merken noemen om vooroordelen uit de weg te nemen.
Weten we tenminste ook zeker dat de woofer niet op z'n embleem wordt beoordeeld of deze slecht of goed zal zijn.



skyfox

Waar ik zo tussendoor dan nog wel even benieuwd naar ben, is er een goede reden om niet te kiezen voor een behringer 2500/4000 amp ipv een hypex? Die dingen leveren waanzinnig veel vermogen voor een prijs die lager ligt dan de ds8. En op veel plekken lees ik alleen maar goede dingen over deze behringers. Dus dat lijkt mij als noob in zelfbouwland bijna een no-brainer...?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Ejorne

Quote from: skyfox on February 21, 2011, 22:43:15
Waar ik zo tussendoor dan nog wel even benieuwd naar ben, is er een goede reden om niet te kiezen voor een behringer 2500/4000 amp ipv een hypex? Die dingen leveren waanzinnig veel vermogen voor een prijs die lager ligt dan de ds8. En op veel plekken lees ik alleen maar goede dingen over deze behringers. Dus dat lijkt mij als noob in zelfbouwland bijna een no-brainer...?

Volgens mij maken die behringers behoorlijk wat lawaai. Wanneer je op zacht volume luistert heb je denk ik grote kans dat je het ding gaat horen. Je kunt er eventueel een andere fan inzetten. Of je moet in de gelegenheid zijn de amp ergens voldoende geventileerd geluiddicht op te bergen of het volume altijd op op hoger niveau (zonder al teveel stille pasages)

daxie

Quote from: Ejorne on February 21, 2011, 22:49:26
Volgens mij maken die behringers behoorlijk wat lawaai. Wanneer je op zacht volume luistert heb je denk ik grote kans dat je het ding gaat horen. Je kunt er eventueel een andere fan inzetten. Of je moet in de gelegenheid zijn de amp ergens voldoende geventileerd geluiddicht op te bergen of het volume altijd op op hoger niveau (zonder al teveel stille pasages)

mijn T.AMP is gelijkaardig aan de behringer (zelf wat mooier opgebouwd intern), maar maakt inderdaad een herrie. Bij mij staat hij achter een deurtje, dus ik hoor er niet zo veel van...
Maar zo los zou ik hem nooit willen.

skyfox

Wat voor herrie hebben we het dan specifiek over? Ventilatoren, schakelsystemen, spoelen, iets anders? Als dat zo is dan is een plate-amp inderdaad een betere oplossing... :mad:
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

daxie

Quote from: skyfox on February 22, 2011, 08:56:12
Wat voor herrie hebben we het dan specifiek over? Ventilatoren, schakelsystemen, spoelen, iets anders? Als dat zo is dan is een plate-amp inderdaad een betere oplossing... :mad:

ventilatoren...

Je kan ze met wat handigheid wel vervangen door stillere papst ventilatoren, maar muisstil wordt het nooit.
Misschien dat het met andere ventilatoren in de buurt van een projectorfan kan komen (op enige afstand).

Je moet anders eens naar een muziekwinkel gaan, daar hebben ze dat wel liggen en misschien kan je eens luisteren.


slobberbone


skyfox

Hmmz, okee. Ventilatoren dus. Kent iemand in de buurt van Zoetermeer/Den Haag een winkel waar ze de behringers verkopen? Ik ken alleen een tweetal hifi winkels, maar die zullen het niet hebben. Stille fans kunnen een hoop helpen.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

skyfox

Is iemand toevallig ook bekend met de Behringer EPX3000? Dit is een switching amp die dus niet continue het volledige vermogen gebruikt en de restenergie als warmte laat verdwijnen, maar continue net iets meer stroom genereert als wat nodig is. En dus minder warmte zou moeten genereren. Het lijkt mij dat deze dan een stuk stiller is dan andere poweramps. Zie ook: http://www.behringer.com/EN/Products/EPX3000.aspx
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

morca

Quote from: Interficior on February 21, 2011, 18:35:42
In principe zou je zeggen dat 6 dB overhead wel fijn is. Dat is dus 4 keer het maximale opgegeven vermogen. Dan zit je wel safe.
Even hier op terug komen,je had het over boosten van een freq en het benodigde vermogen
Mijn woofer is 300 rms(800max) de hypex is 400 rms.
Als ik dan boost op bv 20hz plus 3 db, heb ik dan meer vermogen nodig RMS om die 3 db er strak uit te laten als ik het goed begrijp?
Hier heb ik niet zoveel kaas van gegeten ,maar vind dit wel intressant

Wat bedoel je met 6 db overhead,en dat dat 4 keer het opgegeven vermogen is,bedoel je dan rms of peak?


CaptainJack

Stel je versterker levert op een bepaald moment 200W en je wil +3dB boosten. Dit houdt in dat je dan van de versterker 2x zoveel vermogen vraagt dus dat de versterker 400W op het zelfde moment moet kunnen leveren.
Wil je 6dB boosten is dat dus 3dB meer dan +3dB en dus 2x zoveel vermogen als nodig is bij +3dB = dus 2x 400W = 800W wat dus inhoud dat dit 4x zoveel vermogen is dan de uitgangs positie met 200W.

Nu begrijp je misschien gelijk waarom bij boosten het versterker vermogen snel te kort schiet.


Interficior

Quote from: morca on February 22, 2011, 18:51:45
Even hier op terug komen,je had het over boosten van een freq en het benodigde vermogen
Heu . . . Volgens mij niet?
Take it or lease it

morca

Quote from: Interficior on February 22, 2011, 20:21:29
Heu . . . Volgens mij niet?
Oh sorry ,zie hierboven daar hadden jullie het toch over
ik vond dat wel intressant,denk even horen hoe dat werkt
Nu ik er over na denk snap ik ook de logica erachter wel,dat vermogen voor die boost moet ergens vandaan komen

Thanks voor de uitleg,weer wat geleerd vandaag :thumbs-up:

HJ

leuk topic, ga ik vol interesse volgen. :)
ik denk eraan om zelf ook een sub te gaan bouwen en heb zoal dezelfde vragen...

mijn vraag is nog: is het beter om 1x15" te nemen of liever 2x12"?  en wat is het voordeel/nadeel van een geloten kast tov een basreflex?

vwb het benodigde vermogen , ik heb altijd begrepen dat je je volume nooit verder dan 2/3 moet open draaien want daarboven gaat de versterker vaak vervormen.
dan zou je bij een sub dus 30% extra mogen hebben lijkt me.


Bart_M

Ok, daar gaan we dan:
Beter 1 goede sub dan 2 slechte, liever een goede 12"  dan een slechte 15", liever een goede 15" dan een goede 12"
Gesloten is niet beter dan basreflex of omgekeerd, het hangt van het ontwerp af.
Dat 2/3 is een fabeltje, het hangt ook af het uitgestuurde signaal van je voorversterker bijvoorbeeld. Maar headroom is wel belangrijk ja.