Zelfbouw subwoofer, informatie inwinnen

Started by skyfox, February 15, 2011, 13:28:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

skyfox

Hallo iedereen,

Voor mijn installatie ben ik op zoek geweest naar een subwoofer. Nu heb ik al enkele fabriekssubwoofers gezien en ook al enkele geluisterd. Maar dit zelfbouwforum heeft me doen verbazen over wat er zoal nog meer mogelijk is als je het zelf gaat doen.

Ik heb al aardig door de topiclist gestruind en ook al flink wat zoekacties uitgevoerd. Na deze ronde blijf ik toch met een aantal vragen zitten. Hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen.
De woofer is bedoeld om mijn MA RS6 speakers te ondersteunen bij films/series (70%), games (10%) en muziek (20%). Ik wil deze woofer dan gaan inbouwen in een meubelstuk. Momenteel hebben we aan het tvmeubel een verlaagd stuk van 1.60m waar wat spulletjes op staan en waar visite eventueel op kan zitten. Dit stuk kan dan vervangen worden door een gesloten kist met de sub. De maximale maat is dan ongeveer 160x58x50cm(lxbxh). Kleiner kan natuurlijk altijd. Zie voor een foto van het hele meubel:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=108206.0

Van een sub verwacht ik dat deze met muziek strak speelt en met films naast strakke geluidseffecten ook dat onderbuikgevoel geeft bij explosies e.d. Budget voor het hele ding is zo'n 1000 tot 1500 euro.

De vragen:
1. Welk formaat woofer kies ik? Ik begrijp dat het oppervlakte van de conus een bepaalde hoeveelheid liters lucht kan verplaatsen. Hoe meer oppervlakte, hoe meer luchtverplaatsing en dus druk. Maar hoe bepaal ik welke maat geschikt is voor mijn situatie?
2. Hoe kan ik bepalen hoeveel bracing ik nodig heb? Verkleint de bracing niet de inhoud van de kist (waar bracing zit kan geen lucht zitten)?
3. Waaraan laat ik mijn amp keuze afhangen? Ik begrijp dat Hypex amps (DS4/8) heel precies en gecontroleerd zijn, maar is het handig/verstandig ook andere merken te bekijken?
4. Gezien de afwerking heeft downfiring mijn voorkeur, maar zijn er zwaarwegende argumenten om frontfiring te overwegen?
5. De kist zoals ik em nu overweeg is een rechthoek, zijn a-symmetrische vormen ook te overwegen of gaat dat niet werken?
6. Is een woofer in het midden van de kist aan te bevelen of mag deze ook aan de linker of rechterkant van de kist zitten?
7. Is er een manier om van tevoren te beredeneren hoe de sub gaat klinken (strak, <20hz -0db, enz)? Ik ken het progamma winISD voor simulaties, maar ik kan daar niet uit halen of de sub echt strak en laag gaat.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Interficior

Quote from: skyfox on February 15, 2011, 13:28:51
De vragen:
1. Welk formaat woofer kies ik? Ik begrijp dat het oppervlakte van de conus een bepaalde hoeveelheid liters lucht kan verplaatsen. Hoe meer oppervlakte, hoe meer luchtverplaatsing en dus druk. Maar hoe bepaal ik welke maat geschikt is voor mijn situatie?
Het oppervlakte maal de excursie geeft (bij een gesloten subwoofer) een maat voor de geluidsdruk. Het probleem is wel dat het een-en-ander dus ook gerelateerd is aan je versterkervermogen, de manier van opgave van Xmax en de mate waarin er compressie plaatsvind (typisch niet in specificaties te vinden buiten die van PA-woofers).
Quote2. Hoe kan ik bepalen hoeveel bracing ik nodig heb? Verkleint de bracing niet de inhoud van de kist (waar bracing zit kan geen lucht zitten)?
Nee, bracing verkleint wél de inhoud van de kist. Stel we hebben een kist van 64 liter intern (40*40*40) en daar doen we een kruis in van twee platen van 18mm dik. Dit geeft een inhoudsverkleining van 2* 4*4*0,018 = 0,58 liter. Dat is al 58/64 = 0,9%. Daar moet het gemeenschappelijke deel (waar de platen elkaar tegenkomen) nog vanaf en de ruimte die je weer wint door er gaten in te boren. Neem hierbij in rekening dat de T/S-parameters ook nogal afwijkingen vertonen, ook als functie van de temperatuur. Daarbij ga je waarschijnlijk ook nog dempingsmateriaal toevoegen. Met andere woorden: ja, het verkleint de inhoud, nee, het is niet significant.
Quote3. Waaraan laat ik mijn amp keuze afhangen? Ik begrijp dat Hypex amps (DS4/8) heel precies en gecontroleerd zijn, maar is het handig/verstandig ook andere merken te bekijken?
In principe van de VA-grafiek van de door jou gewilde geluidssterkte in WinISD. Maar dat is wat tricky.
Quote4. Gezien de afwerking heeft downfiring mijn voorkeur, maar zijn er zwaarwegende argumenten om frontfiring te overwegen?
Als de Cms niet te hoog is en de Mms niet te laag kan dat wel. Houd een doorzakking van 5% van zijn Xmax aan als grens bijvoorbeeld.
Quote5. De kist zoals ik em nu overweeg is een rechthoek, zijn a-symmetrische vormen ook te overwegen of gaat dat niet werken?
Jawoor, kan prima.
Quote6. Is een woofer in het midden van de kist aan te bevelen of mag deze ook aan de linker of rechterkant van de kist zitten?
Ik verwacht niet dat het significant gaat zijn.
Quote7. Is er een manier om van tevoren te beredeneren hoe de sub gaat klinken (strak, <20hz -0db, enz)? Ik ken het progamma winISD voor simulaties, maar ik kan daar niet uit halen of de sub echt strak en laag gaat.
Die zijn er wel, maar de akoestiek moet je dan wel meenemen. Bovendien zijn daar verschillende zienswijzen op.
Take it or lease it

skyfox

Merci voor je antwoord op al m'n vragen.

Uiteraard zorgen antwoorden weer voor nieuwe vragen. Ik begrijp nu dat geluidsdruk bij een gesloten kist afhankelijk is van conusoppervlakte, maar ook van andere factoren. Feitelijk wil ik een ruimte van ongeveer 100m3 voorzien van voldoende druk om te genieten van film en muziek. Als ik op winISD afga dan zou ik aan een Exodus 15" woofer bijvoorbeeld voldoende hebben, mits ik rekening hou met roomgain (wat programma m.i. niet doet). Wellicht dat een 12" woofer ook al voldoende druk biedt. Hoe kan ik het beste kiezen tussen deze twee maten?

Ergens had ik iets gelezen over dat de kist ook te groot kan worden qua liters. Dat de woofer dan niet meer strak zou klinken o.i.d... Klopt dit en, zo ja, hoe kan ik berekenen wat de maximale bruikbare inhoudt is van de te maken kist?

Voor wat betreft het uiteindelijke resultaat, ik heb het idee gekregen dat je fabriekssubs thuis moet uitproberen om te merken hoe goed deze bij je thuis zal presteren. Ik krijg het idee dat dit net zo geldt voor zelfbouw (in ieder geval voor de hobbyist zoals ik).

Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

daxie

100 kuub, een 12" gesloten lijkt me dan wel wat te weinig;
15" is zeker geen luxe.
Als je kan kiezen tussen 12 en 15 voor een subwoofer, kies dan altijd 15". veel meer conusoppervlak (40% ong).

Inhoud kist hangt af van de parameters van je woofer. Je kan in WinISD bijvoorbeeld naar de Qtc kijken.
Mik daar op ongeveer 0.7 en dan zit je wel goed.

Je hoeft ze niet uit te proberen, best is naar mede-bouwers te luisteren, en hun ervaringen te bekijken. Bovendien kan je al heel wat aflezen van de parameters van de woofers.
Echter niet alles.

skyfox

Thx voor je snelle reply. Ik zal dan zeker mijn zoektocht focussen op 15" woofers.

Ik zag in een topic over de bouw van jouw sub ook een link naar een berg foto's. Daar kan ik zeker veel kennis uit opdoen over hoe de bracing te ontwerpen. Gaaf dat je zo'n uitgebreid verslag hebt gemaakt.

Wat ik mij ook afvraag is het verschil tussen Behringer 2500/4000 amps (1200 watt voor 300 euro??) en de Hypex DS4/8 amps. Zijn beide geschikt voor mijn subproject en zijn er redenen om voor de ene of de ander te gaan?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

daxie

Quote from: skyfox on February 16, 2011, 15:47:07
Thx voor je snelle reply. Ik zal dan zeker mijn zoektocht focussen op 15" woofers.

Ik zag in een topic over de bouw van jouw sub ook een link naar een berg foto's. Daar kan ik zeker veel kennis uit opdoen over hoe de bracing te ontwerpen. Gaaf dat je zo'n uitgebreid verslag hebt gemaakt.

Wat ik mij ook afvraag is het verschil tussen Behringer 2500/4000 amps (1200 watt voor 300 euro??) en de Hypex DS4/8 amps. Zijn beide geschikt voor mijn subproject en zijn er redenen om voor de ene of de ander te gaan?

dat hangt ervan af welke driver je gebruikt...

De CSS-SDX15 heeft gewoon erg veel vermogen nodig (lage sensitiviteit, hoge mms,...).

Voor andere is een DS4 dan weer voldoende.

Ikzelf gebruik een T.Amp Ta-2400, 2x1200Watt bij 4 ohm en dat vind ik erg goed klinken.
Ik heb op mijn eigen subs echter wel nog geen Hypex-gehoord, dus daar kan ik niks over zeggen.

Wouter

Interficior

Quote from: skyfox on February 16, 2011, 14:30:42
Uiteraard zorgen antwoorden weer voor nieuwe vragen.
Dat is altijd een teken dat je er iets van begrepen hebt. ;D

QuoteIk begrijp nu dat geluidsdruk bij een gesloten kist afhankelijk is van conusoppervlakte, maar ook van andere factoren.
Volgens mij (maar dat kun je zelf nagaan met WinISD) is geluidsdruk ook erg afhankelijk van de inhoud van de kist (bij gesloten). Daarmee bedoel ik te zeggen dat - als ik het goed heb maar ik kan het nu niet nagaan - de output van een woofer op bijvoorbeeld 20 Hz gelimiteerd is een bepaalde output bij de grootte van de kast. De Shiva-X (12") en de 15"-versie gaan in een 100 liter kast op het lage gedeelte even hard. De Shiva heeft een lagere gevoeligheid maar de Tempest heeft door de andere parameters grotere kast nodig en zit dus in een "te kleine" kast. Kijkend naar de SPL-grafiek zie je dat ze op hetzelfde uitkomen. Hierbij zeggende dat de 15" uiteindelijk wel harder kan.

QuoteFeitelijk wil ik een ruimte van ongeveer 100m3 voorzien van voldoende druk om te genieten van film en muziek. Als ik op winISD afga dan zou ik aan een Exodus 15" woofer bijvoorbeeld voldoende hebben, mits ik rekening hou met roomgain (wat programma m.i. niet doet). Wellicht dat een 12" woofer ook al voldoende druk biedt. Hoe kan ik het beste kiezen tussen deze twee maten?
Is lastig.

QuoteErgens had ik iets gelezen over dat de kist ook te groot kan worden qua liters. Dat de woofer dan niet meer strak zou klinken o.i.d... Klopt dit en, zo ja, hoe kan ik berekenen wat de maximale bruikbare inhoud is van de te maken kist?
Er moet een onderscheid worden gemaakt tussen verschillende kastformaten. Een gesloten kast is niet snel te groot. Op een gegeven moment heb je een zogenaamde infinite baffle gemaakt (of beter gezegd benaderd). De woofer gaat zich met zeer weinig verval (en dus een excellente faserespons) gedragen et cetera. Basreflexkasten zijn veel kritischer voor de afstemming en zullen bij een grotere kast een slechtere faserespons krijgen (zelfs extreme piekigheid in de afgeleide van de fase, de group delay). Een veelgemaakte oplossing is om dit juist te gebruiken en de afstemmingsfrequentie heel laag te maken zodat deze smalbandige nare piek buiten het hoorbare bereik, in het infrasone gebied wordt geduwd. Deze methode gaat ook wel schuil onder de naam "LLT".

QuoteVoor wat betreft het uiteindelijke resultaat, ik heb het idee gekregen dat je fabriekssubs thuis moet uitproberen om te merken hoe goed deze bij je thuis zal presteren. Ik krijg het idee dat dit net zo geldt voor zelfbouw (in ieder geval voor de hobbyist zoals ik).
Nou ja, de hobbyist kan juist op zijn situatie anticiperen en heeft zo een voorsprong op de fabrikant die dat veel moeilijker kan, behalve aangeven dat de subwoofer geschikt is voor kleine kamers bijvoorbeeld.
Take it or lease it

CaptainJack

Al is naar de MTX T615-22 gekeken? Dit is wel is waar een car audio woofer maar toch.

http://www.mtxaudio.eu/spip.php?article1281

http://www.maxaudio.nl/a-15606345/subwoofers/mtx-t615-22-38cm-500w-2x2ohm-subwoofer

In de ruimte die je ter beschikking hebt zou je er 2 kwijt kunnen in een gesloten behuizing. Met de juiste versterker zou dit toch goed uit moeten pakken.

gr

Bart_M

Ziet er inderdaad leuk uit.
150 liter basreflex of 70 liter gesloten.

skyfox

Ziet er op zich netjes uit, maar ik wil toch liever voor 1 woofer gaan. Dat geeft veel meer flexibiliteit qua kastconstructie.

Sowieso heb ik gelezen dat carwoofers afgeraden worden ivm afwijkende parameters die zijn geoptimaliseerd voor kleine enclosures (ivm de beperkte ruimte van een auto). Winisd bevestigd dat de gain van de woofer in ieder geval het onderspit moet delven tegen de Tempest of CSS.

Desalniettemin, thx voor het meedenken  :smile:
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Ejorne

Quote from: daxie on February 16, 2011, 15:51:47
De CSS-SDX15 heeft gewoon erg veel vermogen nodig (lage sensitiviteit, hoge mms,...).

Voor andere is een DS4 dan weer voldoende.

Ikzelf gebruik een T.Amp Ta-2400, 2x1200Watt bij 4 ohm en dat vind ik erg goed klinken.
Ik heb op mijn eigen subs echter wel nog geen Hypex-gehoord, dus daar kan ik niks over zeggen.

Wouter

Hier een SDX15 gebruiker met een Hypex DS4.0

Tja, ik ben er dus nog steeds niet uit of dit voldoende is voor mij. Ik heb nog geen kans gezien om er een zwaardere amp op te testen. Wel weet ik dat volgens de papieren deze woofer veeeeeeeeeeeel meer vermogen lust. Maar aan de andere kant krijg ik nu al het hele huis aan het shaken terwijl de Hypex nog maar half open staat.

Ik hoop dat mijn SDXje veel strakker gaat spelen onder wat meer vermogen. Maar ik heb de gok nog niet durven nemen om een zwaardere amp te kopen. Qua SPL heb ik het niet nodig, het ramt mijn huis nu al bijna omver. Maar qua SQL wil ik meer, veeeeeeeeel meer...  8)

CaptainJack

Ik zou zeker een zwaardere amp op de SDX gebruiken.
Hoe dik zijn de kast wanden en watvoor bracing heb je toegepast in je kast voor de SDX?
Dit kan ook veel uitmaken met het wel of niet strak spelen van de woofer.

Ejorne

Quote from: CaptainJack on February 18, 2011, 17:18:46
Ik zou zeker een zwaardere amp op de SDX gebruiken.
Hoe dik zijn de kast wanden en watvoor bracing heb je toegepast in je kast voor de SDX?
Dit kan ook veel uitmaken met het wel of niet strak spelen van de woofer.


Hier is de info te vinden over mijn subwoofer.

Misschien daar ook maar verder gaan op dit punt, zodoende dit topic verder schoon te houden van mijn offtopic verhaal.

skyfox

Quote from: Ejorne on February 18, 2011, 16:56:06
Ik hoop dat mijn SDXje veel strakker gaat spelen onder wat meer vermogen. Maar ik heb de gok nog niet durven nemen om een zwaardere amp te kopen. Qua SPL heb ik het niet nodig, het ramt mijn huis nu al bijna omver. Maar qua SQL wil ik meer, veeeeeeeeel meer...  8)

Zou je ooit de gok toch gaan nemen dan ben ik wel heel benieuwd naar je bevindingen. Als ik zo het web een beetje afstruin naar info dan wordt een zekere overcapaciteit overal aangeraden. Maar ik heb zo snel nog geen posts gevonden van mensen die het ook daadwerkelijk proberen. Maar ik blijf doorzoeken naar deze info, want dit is toch wel een belangrijk punt op het gebied van SQL en wellicht ook SPL (voor zover die laatste achter zou blijven, wat ik niet verwacht na het lezen van jouw posts).
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

morca

Quote from: skyfox on February 19, 2011, 08:44:58
Zou je ooit de gok toch gaan nemen dan ben ik wel heel benieuwd naar je bevindingen. Als ik zo het web een beetje afstruin naar info dan wordt een zekere overcapaciteit overal aangeraden. Maar ik heb zo snel nog geen posts gevonden van mensen die het ook daadwerkelijk proberen. Maar ik blijf doorzoeken naar deze info, want dit is toch wel een belangrijk punt op het gebied van SQL en wellicht ook SPL (voor zover die laatste achter zou blijven, wat ik niet verwacht na het lezen van jouw posts).
genoeg vermogen is altijd aan te raden, ik heb 400 rms op mijn  300 rms woofer staan,alleen niet ECHT te hard zetten dan natuurlijk

bij ejorne speelt ook zijn acoustic mee,dus dat is wat hij overweegt,gaat het helpen zo ja hoeveel,en wat moet ik daarna toch nog proberen te doen aan de acoustic mmv de vrouw

dus hoeveel hij ermee opschiet is afhankelijk van meerdere factoren, die bij jouw misschien anders zijn

zou zeker een ds8 op een sdx15 zetten ,minimaal

skyfox

Dat betekend dus eigenlijk dat ik van de woofer die ik kies het RMS vermogen moet nemen en een amp moet uitzoeken die daar met een procent of 10 overheen gaat. Op zo'n moment (en met het kiezen van een kwalitatief goede amp) heeft de amp maximale controle over de woofer en is er headroom voor equalising.

Poe, zoveel om rekening mee te houden...   :sadlike:
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

daxie

Quote from: skyfox on February 21, 2011, 12:57:05
Dat betekend dus eigenlijk dat ik van de woofer die ik kies het RMS vermogen moet nemen en een amp moet uitzoeken die daar met een procent of 10 overheen gaat. Op zo'n moment (en met het kiezen van een kwalitatief goede amp) heeft de amp maximale controle over de woofer en is er headroom voor equalising.

Poe, zoveel om rekening mee te houden...   :sadlike:

Mag gerust meer zijn dan 10%. Kan geen kwaad.

Zolang het er maar niet onder is.

CaptainJack

Eerst even terug komen op een eerdere reply:

Helemaal waar dat sommige car woofers specifiek ontworpen worden voor gebruik in de auto. Je kan ze heel snel herkennen o.a. aan de Qts die is dan hoger dan 0,5. Met de door mij aangehaalde MTX ligt dat iets anders gezien de parameters beter zijn (niet specifiek voor car dus), komt er dus op neer dat niet alle car woofers per definitie onbruikbaar zijn. Sommige TC sounds en ook de SDX15 zijn ook geschikt voor zowel HT als Car...

Wat betreft vermogen:

Minimaal RMS is al een goed uitgangspunt maar ik gebruik zelf vaak 2x RMS vermogen van de woofer.
Met EQ-en kan het helemaal snel gaan, zolang je pieken moet onderdrukken is er geen probleem maar wanneer je gaat boosten kan het heel snel gaan met het versterker vermogen. Zeker als je al bijna max vermogen uit je versterker vraagt voordat je gaat boosten, +3dB kan dan in sommige gevallen al niet meer haalbaar zijn voor de versterker om het daarbij benodigde vermogen te leveren Laat staan als je +6 of +10dB wilt gaan boosten.

daxie

Quote from: CaptainJack on February 21, 2011, 13:14:07
Wat betreft vermogen:

Minimaal RMS is al een goed uitgangspunt maar ik gebruik zelf vaak 2x RMS vermogen van de woofer.
Met EQ-en kan het helemaal snel gaan, zolang je pieken moet onderdrukken is er geen probleem maar wanneer je gaat boosten kan het heel snel gaan met het versterker vermogen. Zeker als je al bijna max vermogen uit je versterker vraagt voordat je gaat boosten, +3dB kan dan in sommige gevallen al niet meer haalbaar zijn voor de versterker om het daarbij benodigde vermogen te leveren Laat staan als je +6 of +10dB wilt gaan boosten.

Helemaal akkoord.

morca

Quote from: CaptainJack on February 21, 2011, 13:14:07
Eerst even terug komen op een eerdere reply:

Helemaal waar dat sommige car woofers specifiek ontworpen worden voor gebruik in de auto. Je kan ze heel snel herkennen o.a. aan de Qts die is dan hoger dan 0,5. Met de door mij aangehaalde MTX ligt dat iets anders gezien de parameters beter zijn (niet specifiek voor car dus), komt er dus op neer dat niet alle car woofers per definitie onbruikbaar zijn. Sommige TC sounds en ook de SDX15 zijn ook geschikt voor zowel HT als Car...

Wat betreft vermogen:

Minimaal RMS is al een goed uitgangspunt maar ik gebruik zelf vaak 2x RMS vermogen van de woofer.
Met EQ-en kan het helemaal snel gaan, zolang je pieken moet onderdrukken is er geen probleem maar wanneer je gaat boosten kan het heel snel gaan met het versterker vermogen. Zeker als je al bijna max vermogen uit je versterker vraagt voordat je gaat boosten, +3dB kan dan in sommige gevallen al niet meer haalbaar zijn voor de versterker om het daarbij benodigde vermogen te leveren Laat staan als je +6 of +10dB wilt gaan boosten.

2 keer RMS om de woofer,dat vind ik veel,een woofer van 400 RMS word meestal nog heel goed aangestuurd door 300 rms

ik heb zelf een 300 rms woofer, de hypex staat iets dicht denk dat hij ong 300 rns geeft nu en dat is echt zat als je hem eens ECHT opendraait
Bij 2 keer zoveel rms op de woofer als hij is, kan je hem ook heel goed laten roken als je hem eens flink hard zet


ps boosten word altijd afgeraden op het forum,maar ik die het stiekem ook hoor ;)

CaptainJack

Morca, er worden over het algemeen meer woofers opgerookt door versterkers die een lager vermogen leveren en op hun tenen lopen dan versterkers die vermogen over hebben.

Daar komt bij dat een kwaliteits woofer meer dan z'n RMS vermogen makkelijk aan kan. Meer vermogen is ook normaal niet om per defenitie harder te spelen maar om betere controle te hebben.

Het is zeker waar dat in verschillende situaties een 300W versterker het prima kan doen op een 400W RMS woofer. Maar wat ik laatst ook nog tegen kwam is een klacht dat met een lichtere versterker op zich alles prima speelt alleen wanneer het iets harder moet de woofer niet meer strak klinkt de bass wordt rommelig. In zulke gevallen is het vaak de versterker die voor deze "problemen" zorgt, de woofer heeft namelijk meer vermogen nodig wat de versterker niet kan leveren waardoor de versterker de woofer niet meer onder controle houdt.

Als we het dan hier hebben over een sub zoals de SDX15 of andere voorbeelden die genoemd zijn, dit zijn woofers die behoorlijk wat vermogen aankunnen en dit ook nodig hebben om echt goed te blijven spelen op diverse volumes. Dan is het echt niet zo raar om voor versterker vermogen uit te gaan van 2x RMS vermogen van de woofer.

morca

Quote from: CaptainJack on February 21, 2011, 17:37:34
Morca, er worden over het algemeen meer woofers opgerookt door versterkers die een lager vermogen leveren en op hun tenen lopen dan versterkers die vermogen over hebben.

Daar komt bij dat een kwaliteits woofer meer dan z'n RMS vermogen makkelijk aan kan. Meer vermogen is ook normaal niet om per defenitie harder te spelen maar om betere controle te hebben.

Het is zeker waar dat in verschillende situaties een 300W versterker het prima kan doen op een 400W RMS woofer. Maar wat ik laatst ook nog tegen kwam is een klacht dat met een lichtere versterker op zich alles prima speelt alleen wanneer het iets harder moet de woofer niet meer strak klinkt de bass wordt rommelig. In zulke gevallen is het vaak de versterker die voor deze "problemen" zorgt, de woofer heeft namelijk meer vermogen nodig wat de versterker niet kan leveren waardoor de versterker de woofer niet meer onder controle houdt.

Als we het dan hier hebben over een sub zoals de SDX15 of andere voorbeelden die genoemd zijn, dit zijn woofers die behoorlijk wat vermogen aankunnen en dit ook nodig hebben om echt goed te blijven spelen op diverse volumes. Dan is het echt niet zo raar om voor versterker vermogen uit te gaan van 2x RMS vermogen van de woofer.

Ik ben volledig op de hoogte van wat je zegt ,inderdaad hij zal bij iemand die het niet door heeft sneller kapot gaan door vervorming door geen strakke aansturing
Maar zoals ik van mezelf weet vind ik het soms leuk om 1 keer te kijken hoe hard hij kan,ik heb er nog nooit geen opgerookt
Maar ik ken er wel een paar die er 2 keer RMS op hebben staan,nou dan kan hij nog zo strak spelen maar verbranden doet die spoel hoor als je te veel rms erdoorjaagt

Als mijn  makker 2000 RMS op zijn SDX15 zet dan kan ik hem laten roken hoor,geen probleem
Het gevaar is dat je niks meer hoord vervormen dat je moet stoppen, en dan sloop je de boel met 1 tikje harder zetten
1 Hele harde roggel en het is over
Ik heb pas ook al een discussie gehad over RMS vermogens ,2 keer RMS kan alleen als je niet tot het uiterste gaat,anders gaat ie ;)

CaptainJack

Quote from: morca on February 21, 2011, 17:47:30
Ik ben volledig op de hoogte van wat je zegt ,inderdaad hij zal bij iemand die het niet door heeft sneller kapot gaan door vervorming door geen strakke aansturing
Maar zoals ik van mezelf weet vind ik het soms leuk om 1 keer te kijken hoe hard hij kan,ik heb er nog nooit geen opgerookt
Maar ik ken er wel een paar die er 2 keer RMS op hebben staan,nou dan kan hij nog zo strak spelen maar verbranden doet die spoel hoor als je te veel rms erdoorjaagt

Als mijn  makker 2000 RMS op zijn SDX15 zet dan kan ik hem laten roken hoor,geen probleem
Het gevaar is dat je niks meer hoord vervormen dat je moet stoppen, en dan sloop je de boel met 1 tikje harder zetten
1 Hele harde roggel en het is over
Ik heb pas ook al een discussie gehad over RMS vermogens ,2 keer RMS kan alleen als je niet tot het uiterste gaat,anders gaat ie ;)

Ook al heb je er te veel vermogen op staan als de woofer te veel krijgt en gaat vervormen hoor je dat wel degelijk.

En ja natuurlijk is het makkelijk om met 2000W een woofer te laten roken.
Met veel minder is het ook mogelijk om een woofer te laten roken dat is eigenlijk de kunst niet  8) Het is vaak moeilijker om een woofer juist heel te houden  ;D

2x RMS kan prima ook als je tot uitersten gaat.
Maar goed zoals je zelf wel weet kan je heel lang door blijven gaan over wat beter is kwa vermogen.

Belangrijkste is dat je zelf vind dat het goed is dan heb je het voor jezelf in ieder geval goed gedaan!

morca

Quote from: CaptainJack on February 21, 2011, 17:54:48
Ook al heb je er te veel vermogen op staan als de woofer te veel krijgt en gaat vervormen hoor je dat wel degelijk.

En ja natuurlijk is het makkelijk om met 2000W een woofer te laten roken.
Met veel minder is het ook mogelijk om een woofer te laten roken dat is eigenlijk de kunst niet  8) Het is vaak moeilijker om een woofer juist heel te houden  ;D

2x RMS kan prima ook als je tot uitersten gaat.
Maar goed zoals je zelf wel weet kan je heel lang door blijven gaan over wat beter is kwa vermogen.

Belangrijkste is dat je zelf vind dat het goed is dan heb je het voor jezelf in ieder geval goed gedaan!
dat het voor jezelf goed is is inderdaad het belangrijkste

Een woofer heel houden is een kunst ja, ik snap niet dat ik er nog nooit 1 heb opgerookt ;D een zeker forumlid zal dit zeker beamemen

Waar ik op doe is,ik had een 200 rms en had daar 180 rms op staan klonk geweldig,
Dus ik tip iemand anders die amp ook maar de winkel gaat tegen mijn advies in en verkoopt een lekkere dure 500rms(zelfde merk),hij draait de amp iets te ver los,daarna de volume vd radio.Ik zeg nog dat kan niet maar toch doen
Geen grijntje vervorming klonk super superstrak van -22 naar -21 bbbrrrrlrlrllllll woofer helemaal naar de klote,spoel zat muurvast
En dit heb ik al eerder gehoord bij iemand met een andere woofer,door zoveel vermogen speelt die zo strak dat je echt geen vervorming hoort bij een JL,maar kapot kan hij

Nou we overspoelen de TS met meningen hopelijk komt ie er nog uit ;D

Interficior

In principe zou je zeggen dat 6 dB overhead wel fijn is. Dat is dus 4 keer het maximale opgegeven vermogen. Dan zit je wel safe.
Take it or lease it