Subwoofer afstelling (svs pb12-nsd)

Started by ssimons, February 12, 2011, 10:34:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ssimons

EDIT -> wil het in deze topic vooral hebben over het afregelen van mijn SVS sub. (voor het DIY project start ik een nieuwe topic).



In een vorige topic twijfelde ik nog tussen het aankopen van een nieuwe sub op een DIY sub.
Ik heb toen beslist een SVS PB12-NSD aan te kopen. Deze sub presteert meer dan behoorlijk, alleen niet op de plaats waar ik hem zou willen...
Op de plaats waar hij op dit moment staat (zie foto) krijg ik een vrij goed geluid op de luisterpositie, alleen klinkt het toch nog niet hoe ik zou willen.
Vind het moeilijk om mijn bevindingen neer te pennen. het klinkt allemaal niet strak genoeg naar mijn zin, een beetje rommelig.

Om deze reden, en ook omdat ik het gewoon erg leuk vind :), wil ik toch aan een DYI projectje beginnen...


Een aantal zaken op een rijtje:

- gebruik voor HT & muziek, wil geen gedreun maar een écht strak, snel geluid.
- liefst voldoende diepgang om bij HT de laagste frequenties te voelen..
- maximale buitenmaten: 55 cm (B) x 50 cm (D) x 61 cm (H inclusief spikes,...), waarbij breedte en diepte niet kunnen wijzigen, hoogte eventueel wel maar dan komt het geheel boven mijn tvmeubel uit.. (zie foto: sub tussen kast en linker front
- voldoende power om ruimte van 10x5 meter (later nog iets meer) te "vullen".
- budget: max 1000 € (driver, amp en hout. zonder gereedschap, afwerking, enz...)

AV Processor:  Marantz AV8003
Versterker: Marantz MM8003

Luidsprekers:

- Front: KEF IQ90 (bi-amp)
- Center: KEF IQ60C (bi-amp)
- Rear: KEF IQ5
- Sub: SVS PB12-NSD + Behringer FBD2496



REW metingen:

zonder EQ:



met EQ:



De filters:



De ruimte:





Ik vraag me een aantal zaken af...

- Is een 18" mogelijk, of past dit niet in de behuizing en/of budget?
- welke driver is het meest geschikt, gezien grootte, budget, enz...
- welke versterking gebruiken? (hypex ds8?)

Het zou leuk zijn indien jullie mee willen denken om dit tot een geslaagd einde te brengen!

Stijn, uit Belgie :)



sphere

Jij wil gaan zelfbouwen en hoopt dat je probleem met plaatsing en matige weergave op de luisterplek dan verdwijnt. Ik zie datt niet gebeuren.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

yorkie13

Ik zou persoonlijk ook verder aan de slag gaan met de SVS en behringer.
Je ruimte lijkt het probleem te zijn, en dat ga je met een grotere subwoofer echt niet oplossen.

de SVS zou prima in staat moeten zijn de ruimte van (te) veel laag te voorzien.

Voordeel is dat je de spullen al hebt staan, dus een lange interlink aan je subwoofer knopen en meten met REW.

daxie

hey,

een subwoofer  is op zich niet de oorzaak van je probleem.
Problemen door roommodes of andere akoestiek kan je niet aanpakken met een andere subwoofer.
Die heeft namelijk de zelfde respons (maar klinkt daarom niet hetzelfde!).

Je kan jouw probleem aanpakken door
1) je sub te verplaatsen
2) je luisterplek te verplaatsen
3) equalising gaan toepassen (maar aangezien je geen druk hebt, moet je toch eerst bij 1 en 2 kijken)

ssimons

Ok, bedankt voor jullie reactie. heb een aantal foto's een REW curves toegevoegd.

Ik begrijp dat een andere plaatsing één en ander kan oplossen. Ik heb een aantal verschillende plaatsingen geprobeerd.

-> Links en rechts naast de luisterpositie (zie foto's, middelste zitplaats 3-zit). -> subgeluid is te makkelijk te localiseren.
-> vooraan naast tv meubel en linker front -> ging ook niet echt lekker. (vorige sub, een kef sealed enclosure, deed daar wel behoorlijk z'n ding..)
-> enkele posities in het midden van de ruimte -> erg goede respons op luisterpositie maar sub kan daar in de praktijk niet blijven staan..
-> huidige positie, beste compromis tussen response & WAF :)

Veel verplaatsen zit er dus niet meer in... Ik denk dat ik met een sealed enclosure meer mogelijkheden heb naar plaatsing toe.
Ik denk dat in de eerste plaats tussen de linker front en het tv meubel. Als alternatief kan links of recht van de luisterpositie.

Ik zou het gewoon ook leuk vinden om een DIY projectje te realiseren.. :D

ssimons

Heb mijn eerste post wat aangepast.. Ben nog eens aan het luisteren gegaan en druk op zich is er wel op de luisterpositie. Ik vind alleen dat alles een stuk strakker moet.
Moeilijk uit te leggen. Een vriend van me heeft een b&w sub (sealed) en het geluid dat ik bij hem gehoord heb is een stuk meer in de richting van wat ik zoek. Ik denk dat het echt te maken heeft met het verschil tussen BR & sealed.

yorkie13

ik heb een dergelijk plaatsingsprobleem met een monolith + van BK.

een Antimode haalt een deel van de pieken weg, maar plaatsing doet echt heel veel.

Midden in de ruimte is het resultaat heel goed, maar helaas niet leefbaar.

Ik heb net een Behringer Deq2496 gehaald, en ga daar eens fijn mee aan de slag.

Meten met REW en en zelf e.a. instellen in de Ultracurve.

Nogmaals, een subwoofer van het caliber SVS pb12 of monolith + moet zeker voldoende in staat
zijn om een dergelijke ruimte van strak laag te voorzien bij films.

ssimons

Alvast bedankt voor de reacties.

Ik ben terug wat aan het meten gegaan en het lijkt erop dat filters die ik gebruikte in de FBD2496 niet ok waren.. (had soms een boost van +9db enz..)
Als het goed is heb 'k dit weekend weer wat tijd op verder te meten en wat verschillende plaatsingen uit te proberen.

Nu kriebelt het nog altijd om toch een zelfbouw projectje te starten ::)
Ik kijk nadien wel welke sub mij het meest bevalt. De overgebleven sub gaat dan naar een nieuwe eigenaar :)
Misschien moet deze topic verplaatst worden naar het "speakers, subs, etc.." forum, ik open dan een nieuw voor het DIY projectje...


daxie

Quote from: ssimons on February 15, 2011, 12:23:39
Alvast bedankt voor de reacties.

Ik ben terug wat aan het meten gegaan en het lijkt erop dat filters die ik gebruikte in de FBD2496 niet ok waren.. (had soms een boost van +9db enz..)
Als het goed is heb 'k dit weekend weer wat tijd op verder te meten en wat verschillende plaatsingen uit te proberen.

Nu kriebelt het nog altijd om toch een zelfbouw projectje te starten ::)
Ik kijk nadien wel welke sub mij het meest bevalt. De overgebleven sub gaat dan naar een nieuwe eigenaar :)
Misschien moet deze topic verplaatst worden naar het "speakers, subs, etc.." forum, ik open dan een nieuw voor het DIY projectje...



bij filtering hou volgende in acht:

1) probeer niet te boosten (beter wat meer gain en wat meer wegfilteren)
2) hou brede filters aan (max 1/8-1/6 octaaf, niet smaller, anders worden het notch filters)
3) probeer een goed resultaat te halen met zo weinig mogelijk filters. Daarvoor mag je gerust wat smoothing (1/6) toepassen, of je grafiek wat afvlakken (door 20-130dB te tonen bvb)
4) hou een house curve aan. Persoonlijk vind ik een klassieke house curve nog niet optimaal. De "hard knee" curve zoals besproken door brucek klinkt eigenlijk beter.

Koen K

Een basreflex kan wel degelijk rommeliger klinken dan een gesloten kast. In mijn beleving is dat ook meestal zo.

daxie

Quote from: Koen K on February 15, 2011, 13:58:51
Een basreflex kan wel degelijk rommeliger klinken dan een gesloten kast. In mijn beleving is dat ook meestal zo.

De output en geluidskwaliteit van een sub zijn twee dingen.
Het is zeer kort door de bocht (zeg maar: uit de bocht) om dit zo stellig te poneren.

Ik heb gesloten subs gehoord die rommelig klonken, en gepoorte subs die heel strak klonken.

Als je naar een 15 of een 18" gaat zou ik echter voor muzikale ondersteuning naar een gesloten ontwerp gaan.
De andere parameters worden iets minder kritisch, waardoor je meer kans maakt om bij iets degelijk uit te komen.

ssimons

Ik heb een nieuwe topic geopend voor het DIY project.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=109768.0

laat ons deze topic houden voor het afstellen van de SVS. (kan dit verplaatst worden naar het juiste subforum?)

Stijn

Koen K

Quote from: daxie on February 15, 2011, 14:25:44
De output en geluidskwaliteit van een sub zijn twee dingen.
Het is zeer kort door de bocht (zeg maar: uit de bocht) om dit zo stellig te poneren.

Een basreflex kampt nu eenmaal altijd met faseproblemen. De output van de poort loopt immers 180° achter op de output van de woofer. Dat is inherent aan het systeem, niet kort door de bocht.

Quote
Ik heb gesloten subs gehoord die rommelig klonken, en gepoorte subs die heel strak klonken.

Een slechte gesloten sub kan inderdaad rommelig klinken en een goed afgestemde basreflex kan ook strak klinken, maar dat is een ander verhaal.

Quote
Als je naar een 15 of een 18" gaat zou ik echter voor muzikale ondersteuning naar een gesloten ontwerp gaan.
De andere parameters worden iets minder kritisch, waardoor je meer kans maakt om bij iets degelijk uit te komen.

Mee eens, en je hebt dan ook geen last van group delay.

daxie

Quote from: Koen K on February 15, 2011, 14:51:58
Een basreflex kampt nu eenmaal altijd met faseproblemen. De output van de poort loopt immers 180° achter op de output van de woofer. Dat is inherent aan het systeem, niet kort door de bocht.

Een slechte gesloten sub kan inderdaad rommelig klinken en een goed afgestemde basreflex kan ook strak klinken, maar dat is een ander verhaal.

Mee eens, en je hebt dan ook geen last van group delay.

één woord: LLT

Pakt al deze zaken aan... Problematiek van output poort en group delay worden beide onder de hoorbare frequentie gebracht...
Maar goed, 300 of meer liter plaats je niet zomaar.

Koen K

#14
Voilà, daar is het antwoord. Als je zo aan de gang gaat kun je immers net zo goed een gesloten kast gebruiken.  ;)

Basreflexen worden (helaas) juist vaak om de ruimtebesparing gebruikt.

daxie

Quote from: Koen K on February 15, 2011, 15:23:48
Voilà, daar is het antwoord. Als je zo aan de gang gaat kun je immers net zo goed een gesloten kast gebruiken.  ;)

Niet als je die output wil...

Waarom een basreflex om de ruimtebesparing gebruikt wordt, snap ik niet goed, een degelijk ontworpen gepoorte kast is vaak niet kleiner dan een gesloten.
Inderdaad helaas dus...

There's no substitute for size (tenzij meerdere drivers en veel vermogen).

Koen K

Met een beetje sjoemelen, iets minder dan degelijk ontwerpen en dergelijke heb je binnen no time een WAF-vriendelijk kastje dat net doet alsof het echt laag weergeeft maar in feite niets anders doet dan ordinair dreunen... Ik vrees dat dat een beetje de opzet is  :(

Helemaal met je eens trouwens, er is vrijwel geen andere oplossing dan de boel groter te maken als je goed laag wilt. De True Subwoofer van Sunfire is een leuke uitzondering op de regel (en functioneert inderdaad met meer drivers en heel veel vermogen).

Interficior

Quote from: Koen K on February 15, 2011, 14:51:58
Een basreflex kampt nu eenmaal altijd met faseproblemen. De output van de poort loopt immers 180° achter op de output van de woofer. Dat is inherent aan het systeem, niet kort door de bocht.
Weet je zeker dat je niet wat wegen af loopt te snijden?

Volgens jou heb je uberhaupt geen last van fase'problemen', want je hoort niets.
Take it or lease it

Koen K

:smile:

Dat is voor zover ik weet ook de reden dat het laag zo steil afloopt onderin. Op een gegeven moment zijn poort en woofer toch echt uit fase met elkaar. Als dat overal zou gebeuren is het natuurlijk sowieso niet nuttig om een poort te gebruiken.

Interficior

Quote from: Koen K on February 15, 2011, 21:19:53
:smile:

Dat is voor zover ik weet ook de reden dat het laag zo steil afloopt onderin. Op een gegeven moment zijn poort en woofer toch echt uit fase met elkaar. Als dat overal zou gebeuren is het natuurlijk sowieso niet nuttig om een poort te gebruiken.
Nou ja, dat als reden aanwijzen is natuurlijk twijfelachtig, maar het heeft zeker met elkaar te maken. Maar de kern zit wel in het "op een gegeven moment", want dat had je eerder weggelaten. Als ik het goed heb loopt de poort op zijn tuningsfrequentie 90 graden uit fase maar ach. Het idee is dat je twee extra ordes toevoegt. Dit zorgt ook gelijk voor de grotere sprongen (en hellingen). Als je dit elektrisch "oplost" (HPF bijvoorbeeld) krijg je hetzelfde, alleen heeft dit niet zo'n slechte naam.
Take it or lease it

Koen K

90 graden? Me dunkt 180 toch?

En over de fasedraaiingen die er optreden bij hogere orde filtering hoor je doorgaans ook alleen maar negatieve verhalen. Of het nu echt zo'n vaart loopt... Tja...