Monitor stands Dynaudio lookalikes

Started by vJac, February 2, 2011, 17:36:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vJac

Om maar met de deur in huis te vallen. Ik wil een semi zelfbouw projectje gaan starten. Ik wil zelfs stands gaan bouwen voor mijn Tannoy Revolution sigs. Niet alleen, maar samen met een jongen die ik ken welke, in mijn ogen, kunstenaar is met metaal.

Ik vind de Dynaudio stand 3 erg mooie stands:


Deze wil ik ongeveer na gaan bouwen. Wil ze iets minder 'schuin' en iets hoger maken. Nu kan ik wel aan het materiaal komen, echter lees ik dat Dynaudio extra trillingsreductie etc toepast. Nu heb ik een paar foto's gevonden dat het onderplaatje van de stand eigenlijk dubbel is en dat daar tussen een soort isolerende laag zit. Ik vermoed gewoon hard rubber of neopreen. Kan iemand me hier meer informatie over geven? Zitten er nog meer plaatsen in de stands ten behoeve van trillingsreductie?

Ook zou ik niet weten hoe ik aan de 'bovenste' spikes moet komen. Degene waar je speaker zelf op staat. Iemand?

Wellicht dat iemand nog goede tips, do's don'ts heeft?

;D
Let op! Beginner! Kans op domme vragen!

polleke_18

hey,

Wat betreft de trillingsdempers kan ik je geen info geven wat er orgineel voor gebruikt wordt.

Wat je er eventueel wel voor zou kunnen gebruiken, maar ik heb geen idee of het het goede resultaat is zijn trillingsdemper die worden gebruikt in machines. Dit is een rubber blokje met aan beide zijde een tapeind.

Zoek even op google op Cilindrische trillingsdempers

Die bovenste spikes zou je kunnen maken door normale verstelbare spikes op zen kop te gebruiken. tap draad in de topplate, of als je hout gebruikt kun je er schoefbussen in draaien.

vervolgens zou je aan de onderzijde de draadeinden kunnen afwerken met een dopmoer.

suc6 ermee  gr Danny

solitaire

I'm a nerd. Possibly, probably, presumably :coffee:


Zoek je een stand met een uiterlijk zoals de D'audio ? Zoek je een stand met de werking vergelijkbaar met die D'audio ?

Wellicht heeft de stand van D'audio een visie op hoe een stand moet werken (in de ogen van de ontwikkelaars). Maar wat is de visie van een lookalike wat dit aangaat ? If any ?

Wellicht is de werking van de D'audio-stand niet optimaal voor jouw luidsprekers (al geprobeerd ?) ... Dan is het kopieeren van alleen het uiterlijk misschien genoeg ? Of kan je een eigen visie ontwikkelen wat die stand kwa weergave moet doen met je luidsprekers/setup ?

Leuk project om te doen lijkt me ! En ben benieuwd naar de daadwerkelijke invulling !


Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Oud lid

Volgens mij zit er gewoon een laagje rubber tuussen 2 metaalplaten. Als ik jou was zou ik een dunne, rubbersoort nemen met een grove struktuur en die tussen 2 metaalplaten klemmen.

Ik heb eens rubberblokken van iemand gekregen met een grove structuur en die deden wel iets onder apparatuur. Ze kosten me niks, want het was iet van industrieel snijafval.

solitaire

Bijna alles onder apparatuur doet wel iets. Wat wil je dat het doet ? Wat wil je apparatuur dat het doet ?


Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

vJac

Wolf,

Ik zoek een stand met het uiterlijk zoals de Dynaudio. Ik weet niet precies hoe de werking is van de stand, maar ik wil de stand gewoon aanpassen op mijn omgeving. Dit wil zeggen dat deze ongeveer op oorhoogte komt. De speaker komt er horizontaal op te staan, dus geen hoek.

Om trillingen (zowel van de Tannoys als van de sub) te dempen zal de stand verzwaard worden met zand en wil ik de 'tussenlaag' bekleden met hoogstwaarschijnlijk bitumen. Hier ben ik nog niet helemaal uit. Dit lijkt me in de eerste instantie geschikt materiaal door de grote dempingsfactor en het is makkelijk verwerkbaar. Hier kan ik natuurlijk nog een beetje mee spelen.

De spikes aan de speakerkant ben ik nog niet helemaal uit. Spikes welke omhoog wijzen spreken me eigenlijk niet echt aan. Hier zal ik dan ook een andere oplossing voor verzinnen.
Let op! Beginner! Kans op domme vragen!

Oud lid

Quote from: solitaire on February 13, 2011, 15:53:14
Bijna alles onder apparatuur doet wel iets. Wat wil je dat het doet ? Wat wil je apparatuur dat het doet ?


Wolf

Ik wil niks meer van dat soort tweaks. Ik draai alleen muziek. Het enige dat ik nog ooit wil proberen is een netkabel. Gebeurt er niks, dan was dat de laatste tweak die ik gedaan heb. De rest heb ik allemaal al gehad en al mijn apparatuur is standaard.

Erwn B

Roger Black

Quote from: Erwin B on February 15, 2011, 10:14:09
Ik wil niks meer van dat soort tweaks. Ik draai alleen muziek. Het enige dat ik nog ooit wil proberen is een netkabel. Gebeurt er niks, dan was dat de laatste tweak die ik gedaan heb. De rest heb ik allemaal al gehad en al mijn apparatuur is standaard.

Erwn B


8)