Waar kan je goede ideeën voor een film opgeven?

Started by Tube-freak, February 11, 2011, 22:16:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tube-freak

Hallo,

Ik heb een goed idee voor een film.   Ik ga uiteraard niet vertellen wat het is.
Maar hoe kan je zoiets aan de man brengen?  Hoe kan je je idee verkopen?.

Hoe kom je in contact met mensen.  Die wereld zit volgens mij toch wel vrij vaag in elkaar met allerlei conglomeraten van filmmaatschappijen en hun dochter ondernemingen.
Ik wil ook niet zomaar wat mensen gaan mailen want voor je het wet wordt je idee gekaapt.

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

celerontje

Even realistisch. Stel, ik heb dit idee:
Bankrover z'n vriendin werkt bij een belangrijke kluizenmaker en speelt informatie door, waardoor er een grote klopjacht ontstaat binnen het bedrijf.
Bedoel je zoiets met een idee of heb je iets uitgebreider?

Zelfs al schrijf een volledig script, dan mag je al blij als iemand überhaupt geïnteresseerd is, ik heb het dan nog niet eens over geld.

Je hebt tegenwoordig gelukkig allemaal online communities voor independent filmmakers, maar denk niet dat je met louter een idee voor een verhaal zomaar geld kan gaan verdienen. Velen willen dat, weinigen zegevieren.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Gaeje

met productiehuizen gaan babbelen (eyeworks e.d)

voor een idee zelf ga je volgens mij niet bijster veel vangen. Uitwerken tot een scenario kan moeilijk worden zonder ervaring hierin, dus misschien
een scenarist contacteren? Dan zien of hij er evt brood in ziet om er samen aan te werken en een mogelijke opbrengst te delen?


Tube-freak

Ik hoef er niet rijk van te worden ofzo, bijdrage voor het idee zou leuk zijn. Het idee wat ik heb is denk ik meer geschikt voor hollywood dan voor nederland.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

celerontje

Denk een gevalletje ''forget it'', als ik zo vrij mag zijn.
Bovendien is het gebruikelijk om niet zomaar ideeën te gebruiken i.v.m. claims e.d.

Van mensen die denken briljante ideeën te hebben voor Hollywood zijn er miljoenen.

Mocht je echt serieus al je tijd erin gaan willen stoppen ga dan eerst maar eens flink wat schrijven en zorg voor een agent in LA... en dan nog krijg je nul op het rekest.

Maar als je echt overtuigd bent van je idee kan je wel wat in de low-budget/independent wereld proberen. Niet geschoten is altijd mis.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

bmateijsen

Ik ben het niet vaak eens met celerontje... maar nu wel ;D

neverywhere

I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

bmateijsen


Gaeje

Quote from: Tube-freak on February 11, 2011, 23:45:41
Het idee wat ik heb is denk ik meer geschikt voor hollywood dan voor nederland.

als je zo begint sluit ik mij ook aan bij celerontje. forget it.

en goed idee, is een goed idee anywhere. anders is het geen goed idee. Als het productioneel moeilijk is, zit je al te ver (dan is het al een verhaal of een half scenario) of is het al aangetast. Tevens kan je beter iemand van hier onder de arm nemen die je -als het dan toch iets is- verder kan helpen, dan zelf te dromen van naar ginder te trekken

neverywhere

Quote from: bmateijsen on February 12, 2011, 11:55:50
Dit is een ook commerciele website, http://www.moviepitch.com/pitching_ideas.htm
Je moet namelijk een CD-rom kopen...


Nou mooi toch...én je idee  verkopen én  nog een mooie cd ook....We kunnen hier spreken van een win/win situatie!
I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

neverywhere

I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

Tube-freak

Er was kaatst ook zo een gozer bij de wereld draait door die dan een boek had en daar staan emailo adressen in van mensen waar je dan mee kan mailen als je een idee hebt. Maar ik heb zo me twijfels erover of dat echt werkt.

het klinkt namelijk te mooi om waar te zijn.  Volgens die man van dat boek betalen ze soms wel een miljoen voor je idee. Leek me erg sterk.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

squeek

Een idee hebben is leuk, maar niet winstgevend. Voor een idee betaalt niemand een cent. Omdat een idee uitgewerkt moet worden. Het 'echte' werk moet dus nog gedaan worden. Als je dit zelf allemaal kan, dan heb je al wat meer kans. Dus als je effectief een screenplay voor een studiobons zen neus kan leggen. En als die dan geld ruikt dan heb je pas een kans. Maar als je al zegt dat Nederland te klein is voor zulk project op poten te zetten dan kan je enkel maar wat verder dromen. Iedereen hier op het forum heeft ooit wel eens een 'idee' gehad dat enkel voor hollywood bestemd zou zijn. Maar zulke films worden enkel gemaakt door regisseurs die de company's rijk hebben gemaakt met de jaren.

Misschien moet je je idee eens beginnen ontleden, en kleinschaliger gaan denken. Zodanig klein dat je het zelf zou kunnen financieren maar dat de essentie blijft bestaan. Wat is uiteindelijk het succes van een film? Het verhaal, de kern ervan. Als dat goed zit dan kent het succes no matter what, enkel niet zo grootschalig als jezelf hoopt.

Wijze woorden die ik ooit van een leraar heb gehoord van de filmschool : Blijven dromen is belangrijk, dat motiveert je om ervoor te gaan, maar je moet realistisch blijven tegelijkertijd.

greetz
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

sj0er-D

Ik zou zeggen, schrijf eerst een boek, verkoop dan de filmrechten ;)

celerontje

Quote from: sj0er-D on February 12, 2011, 23:30:19
Ik zou zeggen, schrijf eerst een boek, verkoop dan de filmrechten ;)
Dat lijkt me nog moeilijker dan een filmscript schrijven...
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Gaeje

niet echt, in een boek krijg je meer tijd om dingen uit te leggen, te beschrijven, te nuanceren. dat moet bij in film dan in beeld, maar het is eigenlijk best moeilijk om die sferen toch al mee te geven in een scenario zonder het te lang te maken. (aantal pagina's is ongeveer het aantal minuten, en aantal minuten = $$$) een scenario van 90pagina's krijg je dus véél makkelijker verkocht dan 120 of meer...

bij een boek staat er niet zo veel op het spel, denk ik

aMUSEd

Laat je creativiteit niet 'blokkeren'.. probeer eerst eens het idee wat verder uit te werken in de vorm van een (grof) script.
Er zijn websites waar je je (uitgewerkte) idee kunt publiceren.. wie weet, komt er iemand op af  ;)

beatbrother

En ? Heb je al iets met je idee kunnen doen ?
Op zich is dat haalbaar om er iets mee te kunnen bereiken, maar het is een heel moeilijke weg.
Het probleem is dat wanneer je onbekend bent, je zelf eerst moet investeren ofwel heel veel zelf doen.
Kijk maar naar Rodriguez & Peli.
Zij hadden ook een goed idee, maar hebben alles wel zelf gedaan.
Als je spreekt dat je idee enkel voor Hollywood is vrees ik dat je er weinig mee zult bereiken. Een goed idee moet ook universeel kunnen zijn.
Ik heb zelf ook een sterk idee voor een film en we zijn er nu met scriptschrijvers aan bezig en van zodra dat dat klaar is, gaan we zelf productioneel met de opnames ervan starten.
Eventueel proberen we mee te doen met filmfestivals, want heel veel start vanuit daar.
Je zal zeker toegevingen moeten doen, want bepaalde zaken waren budgettair niet haalbaar voor ons om te maken, maar nu door creatieve en suggestieve aanpassingen wel terwijl het basisidee volledig hetzelfde gebleven is.
Op zich heb je niet veel budget nodig om een film te maken.
En denk eraan : een slecht gemaakte film met een goed idee is nog altijd beter dan een goed gemaakte film met een slecht idee.  ;)

Tube-freak

Ik heb er nog niets mee gedaan.  Een scenario schrijven kan altijd maar hoe voorkom je dat iemand het jat en hoe schrijf je een senario (dat lijkt me toch een vak) of hoe schrijf je een boek want dat zou ook kunnen natuurlijk....

Het is niet dat ik het op papier krijg ofzo maar hoe je het verkocht krijgt is weer een ander verhaal.

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

beatbrother

Quote from: Tube-freak on August  9, 2012, 11:33:01
Ik heb er nog niets mee gedaan.  Een scenario schrijven kan altijd maar hoe voorkom je dat iemand het jat en hoe schrijf je een senario (dat lijkt me toch een vak) of hoe schrijf je een boek want dat zou ook kunnen natuurlijk....
Het is niet dat ik het op papier krijg ofzo maar hoe je het verkocht krijgt is weer een ander verhaal.

Een tip wat je eventueel kan doen wat enigzins iets van bescherming kan bieden.
Zo deden we dat vroeger ook al als wij nieuwe audio-producties hadden gemaakt.
In jouw geval zet je het idee op papier. Dit verstuur je dan aangetekend met de post naar je zelf, maar je doet het niet open en legt het weg.
Moest er daarna iemand met je idee gaan lopen dan heb je nog altijd een bewijs dat jij je idee al had van op het moment van de aangetekende zending. Moest er dan een rechtzaak van komen, dan kan je brief onder ede opengemaakt worden.