De nut en noodzaak van schone voeding?

Started by ad6922, February 11, 2011, 00:32:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ad6922

IK ben aan het kijken wat ik kan doen om het geluid van afgespeelde muziek naar een hoger niveau te krijgen.
Schone voeding schijnt daar aan mee te werken.

IK ben benieuwd naar jullie ervaringen.
- Werkt het echt?
- Zo ja, spectaculair of ja, ik hoor het wel een klein beetje
- En als het dan goed werkt, welke variant raad je me dan aan

ad6922

al 56 viewers maar nog niemand met een mening hierover?
Kan me gezien het onderwerp van dit forum toch niet voorstellen  :butbut:

S@m

Doe jezelf eens een eenvoudig powercord kado en oordeel zelf... ;)

Peerless Monster

Quote from: S@m on February 11, 2011, 10:19:52
Doe jezelf eens een eenvoudig powercord kado en oordeel zelf... ;)


Of een powerplant...
Hahaha upgrade is nog nooit zo groot geweest ;).
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

S@m

Quote from: Peerless Monster on February 11, 2011, 10:52:57
Of een powerplant...
Hahaha upgrade is nog nooit zo groot geweest ;).

Inderdaad, als je een paar honderd uit te geven hebt is die Power Plant van jou een erg mooie (en betrouwbare!) upgrade...

Nahpets

Quote from: S@m on February 11, 2011, 11:09:21
Inderdaad, als je een paar honderd uit te geven hebt is die Power Plant van jou een erg mooie (en betrouwbare!) upgrade...

Je rekenmachine is kapot.


OT:
2 jaar met een PS Audio Power Plant Premier gespeeld. Net verkocht want centjes nodig.

Effect zal nogal afhankelijk zijn van de kwaliteit van het net. Als je al een redelijk schoon signaal hebt (geen zware industrie/kassen in de buurt, aparte groep) zal het minder merkbaar zijn als een situatie zoals bij mij (kassengebied/geen randaarde/geen aparte groep).

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

S@m

Quote from: Nahpets on February 11, 2011, 11:16:11
Je rekenmachine is kapot.



Nee hoor...

... zo lang er 'maar' 3 cijfers voor de komma staan vind ik het een paar honderd...  :smile:

Nahpets

Met centjes is het net als met stroom:

It's all in the eye of the beholder.

:)
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

SpaceJS

Ik zelf gebruik een aparte groep en een netfilter van Belkin. Deze is eigenlijk voor computers want die zijn nog veel gevoeliger voor netstoringen en daarom niet zo prijzig. Voor tussen de dertig en veertig euro moet je onderstaande wel kunnen vinden:

http://www.belkin.com/IWCatProductPage.process?Product_Id=162311

Meridian G68, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian HD621, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, Mediacenter pc op basis van XBMC, Raspberry PI4 -digiberry, Thiel CS2.4,  Linn Kaber rear, Thiel SCS2 centre, Rel Quake Sub

NickS

Kijk ook eens naar een Isotek filter, behoud dynamiek en rust in het geluidbeeld te vinden is !

Deleted member

-

EJ

Quote from: SpaceJS on February 13, 2011, 11:32:07
Ik zelf gebruik een aparte groep en een netfilter van Belkin. Deze is eigenlijk voor computers want die zijn nog veel gevoeliger voor netstoringen en daarom niet zo prijzig. Voor tussen de dertig en veertig euro moet je onderstaande wel kunnen vinden:

http://www.belkin.com/IWCatProductPage.process?Product_Id=162311


Een beetje computer heeft een dusdanige voeding dat de netspanning wel heel erg slecht moet zijn om daar in Nederland last van te hebben. Sterker nog, de meeste netvoedingen van computers veroorzaken de ellende op het net...

Als je perse wilt: pak dan een inline ups. Die maakt van 230V wissel een gelijkspanning, die daarna tot een bijzonder schone 230V wordt getoverd. Let goed op het type. Een standby ups doet niets met de netspanning totdat die wegvalt. Er zijn nog wat variaties op de 2 bovengenoemde thema's.

Ik heb hier een 3500VA UPS, prachtig schone spanning. Er zou alleen geen ventilator in moeten zitten. ;)

SpaceJS

Quote from: EJ on February 14, 2011, 00:04:36
Een beetje computer heeft een dusdanige voeding dat de netspanning wel heel erg slecht moet zijn om daar in Nederland last van te hebben. Sterker nog, de meeste netvoedingen van computers veroorzaken de ellende op het net...

Als je perse wilt: pak dan een inline ups. Die maakt van 230V wissel een gelijkspanning, die daarna tot een bijzonder schone 230V wordt getoverd. Let goed op het type. Een standby ups doet niets met de netspanning totdat die wegvalt. Er zijn nog wat variaties op de 2 bovengenoemde thema's.

Ik heb hier een 3500VA UPS, prachtig schone spanning. Er zou alleen geen ventilator in moeten zitten. ;)

Nou, ik kan je melden dat de spanning in de meeste winkelstraten niet best is en zeker niet wanneer er ook nog een tram doorheen gaat. je hebt wel enorme verschillen van regio tot en regio en zelfs binnen een stad zijn vaak nog grote verschillen te vinden. De randstad spant hierin vaak wel de kroon maar door het gebruik van neon verlichting, airco's en andere apparatuur is het vaak niet best gesteld met de het net in winkels.
Meridian G68, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian HD621, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, Mediacenter pc op basis van XBMC, Raspberry PI4 -digiberry, Thiel CS2.4,  Linn Kaber rear, Thiel SCS2 centre, Rel Quake Sub

AbZ

#13
Quote from: SpaceJS on February 14, 2011, 01:11:36
Nou, ik kan je melden dat de spanning in de meeste winkelstraten niet best is en zeker niet wanneer er ook nog een tram doorheen gaat. je hebt wel enorme verschillen van regio tot en regio en zelfs binnen een stad zijn vaak nog grote verschillen te vinden. De randstad spant hierin vaak wel de kroon maar door het gebruik van neon verlichting, airco's en andere apparatuur is het vaak niet best gesteld met de het net in winkels.
Hier in de stad der steden kunnen de trams inderdaad een hoop lawaai maken,
maar ben er zonder DBT al vrij zeker van dat dit ook goed te horen is als er geen apparatuur aan staat.

Mede qua trams heb ik derhalve enige twijfels over "de nut en (het?) noodzaak"  :crazy:

S@m

Quote from: AbZ on February 14, 2011, 14:14:00
Hier in de stad der steden kunnen de trams inderdaad een hoop lawaai maken,
maar ben er zonder DBT al vrij zeker van dat dit ook goed te horen is als er geen apparatuur aan staat.

Mede qua trams heb ik derhalve enige twijfels over "de nut en (het?) noodzaak"  :crazy:

Goh, jij drukt wel erg graag overal je nonbelievers stempel op zeg...

Heb je ooit al eens iets geprobeerd om zelf verschillen te constateren?

AbZ

#15
Retour naar afzender
Quote from: S@m on February 14, 2011, 14:57:17
Goh, jij drukt wel erg graag overal je non believers stempel op zeg...
want verkeerd geadresseerd.

SpaceJS

Quote from: AbZ on February 14, 2011, 14:14:00
Hier in de stad der steden kunnen de trams inderdaad een hoop lawaai maken,
maar ben er zonder DBT al vrij zeker van dat dit ook goed te horen is als er geen apparatuur aan staat.

Mede qua trams heb ik derhalve enige twijfels over "de nut en (het?) noodzaak"  :crazy:

Ach ja, dan stel ik voor dat je je set, computer en koelkast op dezelfde groep aansluit en als het kan er nog een airco bij.

Wij hebben gewoon klanten waarbij we zonder het gebruik van een netfilter drie keer per jaar het moederbord moesten vervangen of reboots en dergelijke kregen en dat dan met professionele pc's. Vervuiling op het stroomnet is gewoon heel normaal en ook goed op te lossen zonder naar exotische oplossingen te grijpen. De winst is natuurlijk afhankelijk van de mate van vervuiling.
Meridian G68, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian HD621, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, Mediacenter pc op basis van XBMC, Raspberry PI4 -digiberry, Thiel CS2.4,  Linn Kaber rear, Thiel SCS2 centre, Rel Quake Sub

AbZ

#17
Quote from: SpaceJS on February 14, 2011, 15:07:37
Ach ja, dan stel ik voor dat je je set, computer en koelkast op dezelfde groep aansluit en als het kan er nog een airco bij.
en alwéér verkeerd geadresseerd   :clapping: 
Ik heb namelijk ook een filter voor schone stroom.  Dat is inderdaad vooral om mijn spullen te beschermen en niet omdat ik de illusie heb dat ik de 'natuurlijke' omgevingsruis in de stad tot nul kan terugbrengen.  Mensen die pretenderen een groot verschil te horen onderschatten de verhoudingen en waarschijnlijkheden van de meest dominante factoren (tenzij ze in een hutje op de hei leven of iets dergelijks).

Quote from: SpaceJS on February 14, 2011, 15:07:37
Wij hebben gewoon klanten waarbij we zonder het gebruik van een netfilter drie keer per jaar het moederbord moesten vervangen of reboots en dergelijke kregen en dat dan met professionele pc's. Vervuiling op het stroomnet is gewoon heel normaal en ook goed op te lossen zonder naar exotische oplossingen te grijpen. De winst is natuurlijk afhankelijk van de mate van vervuiling.

S@m

Quote from: AbZ on February 14, 2011, 15:13:12
Ik heb namelijk ook een filter voor schone stroom.  Dat is inderdaad vooral om mijn spullen te beschermen

Beschermen waartegen..?

AbZ


Hans47

Filter kan nut hebben, wel afhankelijk ook van situatie en gebruikte apparatuur.

Een zekering automaat vervangen door een goede ouderwetse smelter heeft zeker nut (de automaten zijn nogal zenuwachtig zal ik maar zeggen).
Diverse merken die daar mooie producten voor op de markt hebben kijk maar bij de forum sponsors.

Wat wel erg goed werkt, alles wat digitaal is wel achter een dikke filter hangen (met beveiliging) en analoog wat minder maar gescheiden voor wat betreft filter van digitaal.
Afijn zelf proberen is het beste, maar het kan wel degelijk uitmaken en in sommige gevallen zelfs veel goeds doen.

Veel plezier ermee!

AbZ

#21
p.s.  Het zit hier ook op een aparte groep, voor de aarding.  Heb ik die van de ijskast voor opgeofferd  :D
en dat is een rationele keuze (liever een keertje bedorven boodschappen dan bedorven audiospullen)

maar ik ga niet uitsluiten dat deze voorzorg volmaakt overbodig is (geen noodzaak? geen bescherming?)
want anders zou het schijnzekerheid zijn...  en daarin meen ik te verschillen van zelfbenoemde believers.


enne....  nog iets anders:  waarom staat dit topic eigenlijk bij 'versterking en bewerking' ?  :blink: