Kalibratie van mijn Sanyo PLV-Z1

Started by FredBeamer, October 15, 2003, 20:26:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FredBeamer

Ik heb er al eens eerder in dit forum over geschreven. Ik heb mijn projector een Sanyo PLV-Z1 laten kalibreren door Rob Dingen. De eerste keer was ik daar niet super over tevreden. Het rood was bij mijn projector een ramp. Detail in zwart waren na kalibratie wel beter en rood niet dominant aanwezig. Rob heeft aangeboden de projector voor een tweede keer te kalibreren. Ondertussen had Rob niet stil gezeten en meer informatie over mijn projector ingewonnen. Dit maal kon hij in service mode werken met de projector. De kalibratie was een opknapper.  In service mode kon hij namelijk veel meer instellingen aanpassen wat het kalibreren ten goede is gekomen. Rob heeft er twee avonden aan besteed en heeft in mijn ogen er niets aan verdient uiteindelijk gezien de tijd die hij er aan heeft besteed. Mijn projector is wel zo opgeknapt. Het is een genot om naar te kijken. De kalibratie heeft absoluut een hele verbetering opgeleverd. Ik kan niet anders zeggen dat Rob geen persoon is die alleen maar commercieel bezig is. Echt liefde voor zijn vak. De kalibratie kan ik zeker aanraden. Ik hoef nu niet meer met allerlei instellingen te kloten. Gewoon projector aan , DVD plaatsen en genieten.
Het beeld is gewoon een genot om naar te kijken. ik zet zelfs de ondertiteling uit.
JVC DLA-RS40 TVIX 4100 Sony PS3, Apple Mac Mini mediacenter, XBOX 360

Marcel W

Mooi, dan ga ik het binnenkort ook laten doen. En ik zal de resultaten dan ook in dit topic posten.
Veel plezier met de Z1. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat je dat vast wel zal lukken :)

Marcel W

Vorige week ben ik ook langsgeweest bij Rob.
Allereerst moet ik al zeggen dat de service van Rob tiptop was: hij was zelfs zo vriendelijk om me van station Eindhoven op te komen halen (en later ook weer terug brengen).

In totaal is Rob een kleine 2 uur bezig geweest met de grayscale calibratie.
Aanvankelijk schommelde de kleurtemperatuur ongeveer tussen de 8000 en 9000 K, na calibratie tussen de 6400 en 6600 K.
Over het hele gebied was veel te weinig rood, en in de lichtste gebieden verzwakte blauw ook, terwijl groen daar juist steeds overheersender werd.

Uiteindelijk heeft Rob het toch voor elkaar gekregen om over het hele bereik alledrie de kleuren tussen de 95% en 105% (100% is dan dus kaarsrecht) te krijgen.
Alleen in de donkerste deel, onder de 30IRE, is het rood nog iets zwakker gebleven, net onder de 90%, maar dat is maar een paar-procenten-kwestie dus een kniesoor die daar op let.

Het heeft even geduurd voor ik de resultaten zelf goed en uitgebreid heb kunnen bekijken. Ik was al van plan om mijn dvd speler (Denon dvd-900, RGB-scart <-> VGA) te gaan vervangen door de Denon dvd-2200 (progressive scan, component), en wilde de resultaten dan ook op die nieuwe speler bekijken.
Die speler staat er nu dan eindelijk. Ik ben zeer, zeer tevreden met het resultaat. Nieuw-uit-de-doos waren de groene tinten te overheersend. Die kon je wel een beetje wegdraaien, maar dan werden de vleeskleuren (gezichten) te rood/paars. Grote lichte vlakken, zoals lichtbewolkte luchten, waren ook altijd een beetje groenig.
Nu, na de calibratie, is alles eindelijk precies zoals het hoort. Mooie natuurgetrouwe kleuren, meer detail. Als je dan ook nog eens net bent overgestapt van interlaced naar progressive scan, dan zijn de verschillen helemaal groot.

Er is slechts één nadeel aan de calibratie: nu ik de HT kelder van Rob heb gezien, vrees ik dat ik nooit van mijn leven meer tevreden zal kunnen zijn met wat ik zelf heb... gelukkig ben ik nog wel zo slim geweest om géén demo te vragen  :)

Quick Reply

Warning: this topic has not been posted in for at least 60 days.
Unless you're sure you want to reply, please consider starting a new topic.

Name:
Email:
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Onze vlag is blauw, wit en:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview