Help! Verschillen tussen 15" en 12" unit

Started by Tuijnis, October 15, 2003, 16:56:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tuijnis

Hi,

Misschien een paar domme vragen :-\

Ik ben laatst bij Frank Doorhof geweest voor een demo in zijn HT.
Nu zette hij een fragment op, uit een oorlogsfilm. Op de achtergrond vielen er bommen. Niets vreemd aan zou je zeggen ;D
Maar dit was zó levens echt, de dreunen waren zo ontzettend subtiel. Niet dat je in de bank werd gedrukt oid, maar je voelde de druk wél door je broekspijpen omhoog trillen, een fantastische ervaring 8)
Bijvoorbeeld, de diepte bommen uit U571 moeten ook lekker door vibriren, maar zonder dat je je sub té hard moet zetten en de andere knallen e.d., die je op de voorgrond hebt weer té boomerig en agressief klinken of hoe je dit ook wilt noemen....beetje duidelijk :-\

Heb je deze ervaring alleen bij een 15" of kun je dit ook bij een 12" verwachten? (meer/minder)

Kun je met een 15" het volume minder hard zetten dan bij een 12" en toch de "échte" beleving hebben?

Is een 15" niet te traag t.o.z. van een 12"? Of is dit afhankelijk van het merk en/of types?

Het belangrijkste is dus voor mij, dat je het geluid niet ontzettend hard hoeft te zetten en tóch het gevoel krijgt van "WOW, wat gebeurt hier" Ook beter voor de buren :)

Ik ga voor een zelfbouw. Op dit moment zit ik te denken aan een Cine Sub7 (12") of een Cine Sub5 (15") met een Hypex 500 ipv 200.

Kunnen jullie mij de voor en nadelen van deze twee geven?

Of het word dezelfde sub die Frank heeft staan, n.l.
Een gesloten kast (140liter) 15" TC-Sound unit (of iets vergelijkbaars) met een Hypex 500 versterker. Maar daar heb ik al een apparte topic voor, dus deze laten we maar even buiten beschouwing.
Of je moet hier wél wat op willen zeggen natuurlijk. Maar dat valt dan buiten mij verantwoording ivm de off topic-police ;D ;D

Ik hoop dat ik aan jullie een beetje duidelijk heb kunnen maken wat ik bedoel :-\ , want zondag ga ik op de VAD-beurs beslissen wat het word, dus HELP AUB ??? :-\

Groeten,
Michael.





Erik van Voorst (in memoriam)

Er is werkelijk niemand in staat deze vragen te be-antwoorden.
Waarom niet...wel je moet ze zien in een gegeven situatie en niet als losse vraag.

Bijvoorbeeld ik heb liever een goede 12 inch dan een matige 15 inch...en dan met goed bedoel ik niet alleen een beter merk maar ook een uitgekiende kast .

Helemaal top wordt het als je een goede 15 inch koopt met een uitgekiende kast...maar wat is je budget en hoeveel literinhoud is je max qua waf.....let wel een goed 15 inch is behoorlijk kostbaar bv Focal heeft ze (er zijn veel meer slechte dan goede!!!!!)

Mocht je slagen om een zeer goede 15 inch te kopen en deze heeft parameters goed voor 140 liter (als dat je max. is ) zou ik zelf deze nemen....

Succes

Zeker als je dieptebommen liefhebber bent.... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Tuijnis

Ja daar gaat ook mijn voorkeur naar uit.

Wat kost een goede 15" gemiddeld, die een 140 liter kast gebruikt?
Ik weet dat TC-sound heel goed is, maar daar is ook heel moeilijk aan te komen.
Heb je een paar andere merken voor mij? Die voldoen ;)
Het word overigens wel een Hypex500 versterker die hem gaat kietelen ;D, dat staat vast.

Gr. Michael.

Erik van Voorst (in memoriam)

Nee, je moet zelf fff op speurtocht... ;D

Met behulp van internet moet je een aantal goede merken opzoeken en de parameters bestuderen.

Je zoekt nu dus eigenlijk naar een woofer met een relatief laag rendement dus veel versterkervermogen nodig die in een
" kleine"
(niet beledigend bedoeld met 140 liter!!!..) kast veel sublaag geeft (je bommen).

Je kunt dan bv denken aan het merk  Volt...(gebruikt door o.a. REL)
maar je moet hier gewoon zelf veel tijd aan besteden...dat loont echt....

Ik zou rekening houden met 500 a 700 Euro voor een goede 15 incher ga anders naar een 12 incher daar heb je meer goede keuzes.

Mijn Focal 15k8711 zou je eventueel kunnen gebruiken maar dan moet je een poort nemen dan red je het met 150 liter

suc6

suc6
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Tuijnis

Poeh, dan gaan we nog groter ::)
OK, wie weet?

HJ


Tuijnis

Ik wacht even tot na de VAD-Beurs, dan weet ik welke driver het gaat worden, dan kan ik meer gerichte antwoorden krijgen. Of dat het een bouwpakket wordt, oid.
Gr. Michael.

Tuijnis

#7
Hi,

Na op de VAD beurs bij speakerland langs te zijn geweest en wat info te hebben vergaard, hebben we vandaag de XA-12S met HS500 gekocht van Brandon :)

Bedankt voor de reacties en tot later.

Gr,
Michael.



Erik van Voorst (in memoriam)

#8
Prima materiaal!!! 8)

Ik wil wel even van je weten...hoe vaak slaat de Fan aan...en hoor je die...

Ik overweeg nl. ook om er zo een te kopen (of Thommessen) maar de zwaardere types hebben een Fan ...en daar zie ik een beetje  tegenop...want ik gebruik hem voor concertmuziek ipv een aardbevingsfilm..... :bounce:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Brandon

Hoi Erik,

de fan slaat aan indien de versterker veel vermogen dient te leveren (op zich logisch...) De tijdsduur heb ik nooit gemeten, en wel om het volgende....Wat mij betreft staat ie continue aan want je hoort hem toch niet.... ;D. De mijne zit ook nog eens in de kast gebouwd ipv die van Frank D. die hem los heeft liggen buiten zn kast.

Mvg,

Brandon
Stereo (only): Dynaudio Contour 1.3Mk2, Musical Fidelity A300, Lindeman CD1 SE, Kimber KS1011 and Kimber 8TC.

Brandon

Hoi Erik,

er zit ook nog wel wat verschil tussen de Sw6.0 en de HS500. De SW6.0 heeft een dempingsfactor van 400 tegen 600 van de HS500. De SW6.0 levert 330W bij 8Ohm en de HS500 490W bij 8Ohm. Tevens is het filter  en de opbouw van de versterker anders.

Mvg,

Brandon
Stereo (only): Dynaudio Contour 1.3Mk2, Musical Fidelity A300, Lindeman CD1 SE, Kimber KS1011 and Kimber 8TC.

Erik van Voorst (in memoriam)

Bedankt, ...ja ik weet de verschillen...Thommessen heeft GEEN fan...

...maar die fan zat/zit mij een beetje dwars bij rustige klassieke muziek bv. na een heftig stuk loopt hij misschien nog een tijdje door.....

Op mijn Carlsbro 1000Watt hoor je hem (een beetje) maar met het starten van de film is het geen probleem meer... ;D

Er schijnt trouwens ook een HS1000  8) te zijn maar die is niet benaderbaar op hun site, weet jij dat toevallig.

Groetjes

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Brandon

Hoi,

toevallig kwam ik daar indd ook net achter dat er een HS1000 schijnt te zijn. Ik heb echter ook geen info kunnen vinden, anders moet je hypex even bellen. Zij kunnen je wellicht ook vertellen hoeveel dB de fan maakt en hoe lang deze precies aanstaat. Zij erg geschikte mensen daar in Groningen....ze willen je dus vast antwoord geven...

Mvg,

Brandon
Stereo (only): Dynaudio Contour 1.3Mk2, Musical Fidelity A300, Lindeman CD1 SE, Kimber KS1011 and Kimber 8TC.

Erik van Voorst (in memoriam)

#13
Ik had ze al hierover gebeld en ik kan ze ook het antwoord niet kwalijk nemen....hij slaat aan ik geloof bij 80 graden en is "nauwelijks" hoorbaar.....

Ik ben zo gevoelig type  ;) dat ik zelfs mijn projector gemodificeerd heb met andere fans en potmeters..

Enfin Hypex behoort in ieder geval wel tot het beste wat je aan submodules kopen kan ....daar ben ik van overtuigd
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Brandon

Hoi,

denk trouwens niet dat je deze fan zelf kunt upgraden, zit namelijk tussen de frontplate en de koelribben...(of je moet wellicht alles los kunnen halen....) Op hele lage volumes slaat ie trouwens (nagenoeg) nooit aan is mijn ervaring (natuurlijk afhankelijk van speaker en de "bron") Bij mij stond ie op 3m afstand van luisterpositie en ik heb nooit kunnen gehoormatig kunnen waarnemen of de fan aan stond of niet....Maar ja...wie ben ik....in elk geval geen Erik van Voorst.....(of te wel, zelf de proef op de som nemen of Frank D of Michael (waar ik de mijne aan verkocht heb) vragen of die een meting willen doen mbv dB-meter)

Mvg,

Brandon
Stereo (only): Dynaudio Contour 1.3Mk2, Musical Fidelity A300, Lindeman CD1 SE, Kimber KS1011 and Kimber 8TC.

Erik van Voorst (in memoriam)

okay...duidelijk

Wie kan mij naar een info link sturen van de HS1000...

Wellicht slaat deze nog minder snel aan.. ;D

Alvast
Bedankt
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

peterr

Een fan gaat na verloop van tijd wel meer lawaai maken door slijtage.

gegroet,

Peter

Edo

#17
Quote from: peterr on October 20, 2003, 23:28:04
Een fan gaat na verloop van tijd wel meer lawaai maken door slijtage.


Kan gebeuren, maar als je de wat duurdere oliegelagerde ventilators neemt heb je daar de eerste 3 jaar (bij continue gebruik) weinig last van. Bij ons op het bedrijf staan ze bijna 24 uur per dag aan en na 6 tot 8 jaar beginnen ze wat meer herrie te maken.
En aangezien vaak in de thuissituatie de ventilatoren minder dan 24 uur per dag draaien, denk ik dat je een heeeeel poosje vooruit kan voordat ze wat meer herrie gaan maken.

Papst ventilatoren (bijvoorbeeld) hebben een levensduur van ongeveer 70000 uur, da's bij continu gebruik ongeveer 8 jaar..!!!

Grtn,
Edo
Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl

fronskyy

Edo,

Even off-topic, maar complimenten voor je design. Ik heb namelijk op je site naar de bouwprojecten gekeken.

Harry

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Bart_M

Ik heb op de VAD de HS1000 gezien.
Hij lag in een vitrine bij Speakerland. Wellicht hier eens informeren?

Grtn,
Bart

Erik van Voorst (in memoriam)

thanks...hij wordt dus nog gevoerd ;)

ik ga wel fff op zoektocht

Groetjes
Erik
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!