'Earth terminal' Tannoy Revolution sig

Started by vJac, February 9, 2011, 14:36:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vJac

Op mijn Tannoys is er een 5e terminal aanwezig. De zogenaamde Earth Terminal waaraan je een aarde kabel kan verbinden naar de grnd op je receiver. Deze aard je luidsprekerchassis, spreekstoel en luidsprekerkabel. Dit zou vooral het midden ten goede komen.

QuoteUse of a shielded or screened loudspeaker cable will offer further performance advantages when used with the
five-way terminal panel. The screening termination should be connected to the earth or ground (green) terminal
on the loudspeaker and to the ground or earth connection on the amplifier. Alternatively if you are not using a
screened loudspeaker cable but wish to utilise the earthing facility, run a single cable between the earth or
'ground' (green) terminal on the loudspeaker to the earth (ground) connection on the amplifier.
Uit de handleiding

Heeft iemand ervaring met zoiets en wat is de ervaring?

Let op! Beginner! Kans op domme vragen!

botsen

interessant idee, maar ik ken geen versterkers met een aarde

Dirk

Quote from: botsen on February  9, 2011, 18:41:27
interessant idee, maar ik ken geen versterkers met een aarde
de meeste (stereo)versterkers die een phonotrap hebben, hebben sowieso een aarding/ground aansluitpunt om je DT op aan te sluiten, dus dat kan hiervoor dienst doen.
mocht je die mogelijkheid niet hebben, maar als je versterker is uitgerust met een aangesloten aarding (wat zeker niet altijd het geval is, meet maar eens door ;)), dan kan je die kabel vanaf je speaker ook nog gewoon aan het chassis (= de behuizing) bevestigen, bvb vastgemaakt aan één van de schroefjes op de achterkant waarmee de kast in elkaar zit geschroefd.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

botsen

OK, en het chassis is weer aangesloten aan de aarde van de stekker?

LFW

Ik ben zelf ook in het bezit van de Tannoy's en een versterker met een aansluiting voor aarding, maar wat zou het voor verschil moeten maken m.b.t. de geluidskwaliteit? En wat voor soort kabel kun je hier dan het beste voor gebruiken?
Gr

solitaire

De 'ground' bij Tannoy is intern verbonden met het chassis van de drive-unit.


http://www.humblehomemadehifi.com/Solo206.html     Update January & November 2005

http://www.russandrews.com/article-Earthing-Loudspeaker-Drivers-driverearthing.htm

http://www.pinkfishmedia.net/forum/showthread.php?t=80045


Mijn eigen ervaring:
Quote from: solitaire on April 29, 2010, 22:01:03
Op dit moment is de opstelling zo dat er een verbinding wordt gemaakt met de aarde op de Hiraga Le Tube [voorversterker].
Naar mijn ervaring leverd een aarde aan een breedbander een gewin aan rust en integratie/cohesie vnl. . Bij vele verschillende typen/merken breedbanders. Ik ken mensen die ook chassis' van middentoners aarden (en heb wel eens gehoord dat tweeties geaard werden), heb daar ook wel eens naar kunnen luisteren, maar vond het verschil in dat geval minder opvallend dan dat ik 'gewend' ben te horen bij Bb's. Houdt me te goede: verschillen zijn klein. Maar vaak toch herproduceerbaar en herkenbaar. Voor mij de moeite waard van deze voorziening gebruik te maken.


Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Richi

Hm, misschien wel interessant om hier ook eens uit te proberen. Aarden aan de eindversterker neem ik aan en niet aan de prepro.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a