Hoe verhoog ik de kwaliteit van mijn stereogeluid

Started by ad6922, February 5, 2011, 21:43:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ad6922

Ik heb sinds een aantal jaren de volgende set staan:
- versterker Marantz SR-8500
- Elac Cl82i boxen (zowel voor als achter)
- Elac frontspeaker
- REL Q150E subwoofer

Sinds een jaar heb ik een squeezebox duet op de versterker aangesloten en met de adapters van best of both worlds klinkt
de muziek uit de squeezebox net zo goed (in mijn oren) als via mijn DV-9500 die ik ook gebruik als cd-speler.

Nu ben ik op zoek naar mogelijkheden om het stereo geluid nog scherper te krijgen. Wat wil ik? Ik wil alle instrumenten
nog scherper apart door de front speakers horen en alle details nog nadrukkelijker meekrijgen.

Nu heb ik vandaag gekeken of de aanschaf van een DAC hier mogelijk in kan helpen. Na 4 uur draaien met de DACmagic
cambridge kom ik tot de conclusie dat hier de winst niet in zit. Ik hoor werkelijk geen verschil of het geluid nu via de DAC komt of
rechtstreeks digitaal is aangesloten op mijn versterker.

Nu ben ik benieuwd wat ik wel zou kunnen doen om een hogere geluidskwaliteit uit deze set te halen waarbij ik de boxen, versterker
en boxen als uitgangspunt neem. Zo heb ik wel eens wat gelezen over eindversterkers maar ik heb geen idee of dat kan zorgen voor een beter geluid.

Ik ben zeer benieuwd of jullie me wat ideeen aan de hand kunnen doen.


oplettend luisteraartje

Gegeven het feit dat je niet van componenten wilt wisselen zal het moeilijk worden, denk ik.

Miracle.

Wanneer je in deze setup, wanneer je geen verbetering hoort met een DACmagic, een degelijke verbetering wilt denk ik als eerste aan de akoestiek.

Een SR-8500 is, in een goede akoestiek, ook met jouw speakers, volgens mij zeker in staat het verschil te laten horen tussen de ingebouwde DAC en een DACmagic.
Ik heb een SR-7500 gehad, en die kon dat in mijn oren en ruimte wel, dus ik neem maar een beetje aan dat de 8500 dat ook moet kunnen.

Kun je omschrijven, en eventueel ondersteunen met een foto, hoe jouw luisterruimte is?

Vloer, wand en plafondbedekking. Inrichting (meubels, (stof/leder) bank/stoelen, kasten, audiorek en tafels: hout of spaanplaat met kunststof- of hout fineer, of glas? Enz.

Ik vermoed nl. dat jouw akoestiek erg hard/slecht is, waardoor veel details verloren gaan, waardoor je het verschil tussen de DAC in de 8500 en een DACmagic niet hoort.

Mvg. Miracle.

ad6922

Bijgaand een foto van mijn kamer. Mijn set staat in een houten kast die aan de achterkant open is. De front speakers hangen aan de muur
De linker speaker hangt op een halve meter van de achtermuur, voor de rechter speaker geldt dat niet aangezien achter de kamer nog een
2e kamer is (zoals te zien op de foto). Op de vloer ligt parket.

neverywhere

Een behringer equalizer!  Zie ook het Frank2 topic!

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=49503.3925
I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

Miracle.

Quote from: neverywhere on February  5, 2011, 23:12:34
Een behringer equalizer!  Zie ook het Frank2 topic!

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=49503.3925
Lijkt leuk, maar in werkelijkheid ga je met zo'n ding alleen problemen in de akoestiek te lijf door daar correcties in aan te brengen, waardoor die problemen nog steeds blijven bestaan, maar je enkel correcties daarop in het signaal maakt.
Daardoor zal het signaal verlies van het origineel krijgen, en dus minder natuurlijk klinken.

In deze situatie zie ik meerdere verbeteringen:

Een kleed (liefst van natuurlijke materialen (wol, zijde)) tussen de speakers en luisterplaats.
De speakers verder van de wanden vandaan, liefst op stands, en op oorhoogte.

Speakers aan het plafond geven een boost in het laag (door de opstelling dicht bi9j het plafond, achter- en zijwanden), en klinken niet natuurlijk doordat het geluid van een plaats komt waar het normaal (bij livemuziek) niet vandaan komt.

Onze oren en daaraan gekoppelde hersenen, en de rest van ons lichaam (je beleeft muziek/geluid niet alleen met je oren en hersenen) verwachten geluid, op dat van een vliegtuig, vogel, in een boom hangende aap en door de bomen ruisende wind na, enz., niet van boven.
Daardoor zullen speakers die op oorhoogte opgesteld zijn ALTIJD beter klinken dan die daar (ver) boven opgesteld staan/hangen.

Ook aan de wanden zou wat aankleding (kleden, boekenkasten, defusers enz.) niet misstaan zo te zien.
(Die slingers en ballonnen zijn van tijdelijkje aard neem ik aan. Ballonnen kunnen ook invloed op het geluid hebben, in de vorm van resonatoren en/of basstrabs.

ad6922

Hoi Miracle,

altijd fijn dat iemand meedenkt. Als ik je advies overneem dan komt mijn linkerbox op zo'n 30 cm van de allesbrander te staan.
Het lijkt me dat de box daar niet veel beter van wordt. Het liefst had ik voor ook een paar van die grote staande dali boxen gehad maar
ja, dat kreeg ik er thuis niet doorheen :laugh:

Aangezien er een paar van die kleine kids thuislopen heb ik ook de voorkeur om die boxen maar een beetje uit hun buurt te houwen, maar ik heb er nooit
bij stilgestaan dat dit ten koste van het luistergenot gaat. Weer wat geleerd.

Kleed ligt er al, staat net niet op de foto, maar is gelijk aan het kleed in de uitbouw. En die ballonnen zijn idd binnen een paar dagen weer uit de kamer.

Andere tips/aanvullingen zijn van harte welkom

frank2

als je en betere detaillering wilt in je geluid, leen eens een goede cd speler, deze zal een beter/mooier geluid geven dan een dvd speler. (tenzij je even wacht op de Oppo 95, best of both worlds)
Door een aparte cd speler zal je de instrumenten beter, gedetailleerder horen
Ook bekabeling en LS kabel zal een duidelijk verschil kunnen maken, ik weet niet wat je nu hebt, maar een beter merk zal meer detail laten horen.

in de te koop sectie staat een goede cd speler:  http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=109205.0

nb: een aparte audiogroep doet ook erg veel.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Duck Twacy

Ik zou een koptelefoon aanschaffen en wachten tot de kinderen wat groter zijn...

Miracle.

Quote from: ad6922 on February  5, 2011, 23:41:56
Aangezien er een paar van die kleine kids thuislopen heb ik ook de voorkeur om die boxen maar een beetje uit hun buurt te houwen, maar ik heb er nooit
bij stilgestaan dat dit ten koste van het luistergenot gaat. Weer wat geleerd.
Het lijkt mij niet de bedoeling dat je je spullen uit de buurt van je kinderen moet houden.
Mij is altijd andersom geleerd.
Ik moest het vroeger écht niet in mijn hoofd halen om in de buurt van vaders speakers te gaan spelen. Er was immers meer plaats in de kamer bij de speakers vandaan dan er in de buurt daarvan.
Ja, zelfs al toen ik alleen kon kruipen moest ik uit de buurt van de speakers en installatie blijven, en dat was mij snel geleerd (ondanks dat ik een ernstig eigenwijs en overmatig energiek eikeltje was, wat ze nu ADHD (Alle Dagen Heel Druk) kind zouden noemen), door de speakers van de stands te verwijderen, en die te vervangen door een stapel bakstenen, en mij toch één keer mijn eigenwijze gang te laten gaan, tot ik die stapel bakstenen op mijn rug kreeg.
Sindsdien ben ik nooit meer in de buurt van de speakers gaan spelen. :-X

Dat lijkt harteloos, maar zo denkt een kind ook!
Een kind heeft schijt aan jou, totdat het de gevolgen van zijn eigen wandaden aan den lijve ondervind.  ;)

Leer je kind(deren) dus door te ondervinden wat de gevolgen van hun eigen wangedrag zijn en je zult zien dat ze dan ineens de boel een stuk minder snel naar het hiernamaals zullen helpen.

Ook speakers op stands kunnen het gewoon schadeloos overleven met kinderen in huis, zolang jij ze maar bij brengt dat ze niet ongestraft alles van jou kunnen slopen zonder gevolgen voor hen.
Kinderen zijn geen mongooltjes die niets begrijpen, maar doordat wij (in de westerse landen) ze tegenwoordig wel zo behandelen gaan ze zich al snel wel zo gedragen, met alle gevolgen van dien.
Quote
Kleed ligt er al, staat net niet op de foto, maar is gelijk aan het kleed in de uitbouw. En die ballonnen zijn idd binnen een paar dagen weer uit de kamer.
Dat kleed zal al een deel schelen. Blijft alleen nog over: Het geluid wat van een onnatuurlijke plaats komt (veel te hoog dus), en de speakers die veel te dicht op de wanden en plafond zitten.
Quote
Andere tips/aanvullingen zijn van harte welkom
30Cm voor de allesbrander lijkt mij minder schadelijk dan 50Cm boven de allesbrander.
Warmte stijgt nog steeds op, naar boven dus.
Er zal dus meer warmte naar de speakers toe stromen op de plaats waar ze nu hangen dan wanneer je ze 30Cm voor de allesbrander plaatst, op stands.

Mvg. Miracle.

ad6922

In februari dit onderwerp opgestart en nu maar weer eens nieuw leven inblazen.

Mijn set:
Ik heb sinds een aantal jaren de volgende set staan:
- versterker Marantz SR-8500
- Elac Cl82i boxen (zowel voor als achter)
- Elac frontspeaker
- REL Q150E subwoofer

Sinds een jaar heb ik een squeezebox duet op de versterker aangesloten en met de adapters van best of both worlds klinkt
de muziek uit de squeezebox net zo goed (in mijn oren) als via mijn DV-9500 die ik ook gebruik als cd-speler. Squeezebox aangesloten op
DacMagic. Ja, ondanks mijn eerdere bericht uiteindelijk toch tot de aanschaf overgegaan van deze DAC

Nu ben ik op zoek naar mogelijkheden om het stereo geluid nog scherper te krijgen. Wat wil ik? Ik wil alle instrumenten
nog scherper apart door de front speakers horen en alle details nog nadrukkelijker meekrijgen.

Waar in februari de genoemde elementen niet ter discussie stonden, gooi ik de discussie nu wat breder open met de vraag:
1. Als ik mijn wensen met de bestaande set wil behalen, welke elementen moet ik er dan bij kopen. (denk bijv. aan zaken als monoblokken)
2. Als jij iets aan mijn set zou moeten vervangen voor beter stereogeluid, waar zou je dan mee beginnen en waarom?

ben zeer benieuwd naar jullie input.

m9

acko dac en een mooi loopwerk.
evt een mooie platenspeler met een mooie sme arm of tangentiale arm met micro benz element of ortofon.
zware krell eindversterker of zelfbouw maar iig klasse a.
electrostaten

rest van de apparatuur die je nu hebt verkopen.


Cobraatje

Ik had/heb hetzelfde probleem en heb een geïntegreerde stereoversterker aangeschaft, Denon PMA1500AE in combinatie met de Denon AVR3311. Dit levert voor stereo een grote vooruitgang op, veel stereoversterkers hebben ht passthrough, met 1 druk op een knopje integreer je de stereoreceiver in je home cinema zonder instellingen hoeven aan te passen.
Inmiddels heb ik frontspeakers die betere apparatuur nodig heeft.
Zelf lees ik goede berichten over het aanschaffen van een eindversterker, b.v. 2 of 5 kanaals(ik ben naar Emotiva aan het kijken, goed betaalbaar en dat is om het voor vriendin ook acceptabel te houden ook belangrijk) en meer power per kanaal geeft meer openheid en detail in de muziek.
Wel is een voorversterker het belangrijkste voor de kwaliteit van het geluid, als je het beste wilt.
1 een aparte voor- en eindversterking
2 een geintegreerde stereoversterker
3 een eindversterker.

ad6922

Hoi Cobraatje, dank je voor je input.

IK ben echt een muziekliefhebber maar ik heb wat minder verstand van de verschillende elementen.

1) Moet ik mijn huidige surroudn versterker Marantz SR8500 zien als een geintegreerde versterker?
2) En zo ja, dan zou ik voor het beste geluid bij een aparte voor- en eindversterker deze dan moeten inruilen? Of kan deze blijven dienen als eindversterker.
3) Als ik in de Marantz spullen wil blijven, waar zou ik dan het beste voor kunnen kiezen qua voor- en eindversterking waarbij ik zowel surround als stereo wil draaien?
    In 1e instantie gaat het me dan niet om de prijs, maar om de beste spullen (kan je later altijd nog zien of je er dat voor wilt uitgeven).


Cobraatje

Quote from: ad6922 on October 16, 2011, 13:12:48
Hoi Cobraatje, dank je voor je input.

IK ben echt een muziekliefhebber maar ik heb wat minder verstand van de verschillende elementen.

1) Moet ik mijn huidige surroudn versterker Marantz SR8500 zien als een geintegreerde versterker?
2) En zo ja, dan zou ik voor het beste geluid bij een aparte voor- en eindversterker deze dan moeten inruilen? Of kan deze blijven dienen als eindversterker.
3) Als ik in de Marantz spullen wil blijven, waar zou ik dan het beste voor kunnen kiezen qua voor- en eindversterking waarbij ik zowel surround als stereo wil draaien?
In 1e instantie gaat het me dan niet om de prijs, maar om de beste spullen (kan je later altijd nog zien of je er dat voor wilt uitgeven).
Inderdaad je surround SR8500 is een voor+eindversterker. Een stereoversterker b.v. SR5023 stereo-receiver, is ook een voor- en eindversterker maar dan voor 2 kanalen. Deze zal beter zijn in stereo dan je 8500.
Bij deze combinatie kun je de SR8500 en SR5023 samen gebruiken. Alle stereo: Frontspeakers, cdspeler sluit je aan op de 5023 de rest op de 8500. Hierbij ontlast je jouw 8500 ook nog.
Stereo luister je via de 5023 en bij home cinema gebruik je de 8500 als voor+eindversterker en bij de fronts is de 8500 dan de voorversterker en de 5023 de eindversterker. Dit is te regelen via de ht passthrough knop. Klinkt ingewikkeld maar is erg simpel.

Het beste is een processor/receiver voor Home cinema en een processor/pre voor stereo. Daarbij voor stereo als eindversterker 2 monoblokken/2 kanaalseindversterker en voor de eindversterking van de overige luidsprekers een 3 kanaalseindversterker.
Zelf zoek ik de oplossing in een goede processor/receiver, zowel in stereo als home cinema met een 5 kanaals eindversterking.

ad6922

Hoi cobraatje,

begint me al wat meer helder te worden, bedankt voor je geduld om het uit te leggen. Alleen onderstaande quote kan ik niet volgen.

QuoteHet beste is een processor/receiver voor Home cinema en een processor/pre voor stereo. Daarbij voor stereo als eindversterker 2 monoblokken/2 kanaalseindversterker en voor de eindversterking van de overige luidsprekers een 3 kanaalseindversterker.
Zelf zoek ik de oplossing in een goede processor/receiver, zowel in stereo als home cinema met een 5 kanaals eindversterking.

Als ik naar mijn situatie kijk en de door jou aangehaalde SR5023 betekent dit dan daarnaast nog extra 2 kanaal eindsversterker of 2 monoblokken extra tbv. stereo en 3 kanaal eindversterker voor de overige luidsprekers?
Als ik dat wederom vertaal naar marantz welke producten (uitgaande van het beste) zouden er daar dan bij komen?


evilniek

Quote from: ad6922 on October 16, 2011, 13:47:44
Hoi cobraatje,

begint me al wat meer helder te worden, bedankt voor je geduld om het uit te leggen. Alleen onderstaande quote kan ik niet volgen.

Als ik naar mijn situatie kijk en de door jou aangehaalde SR5023 betekent dit dan daarnaast nog extra 2 kanaal eindsversterker of 2 monoblokken extra tbv. stereo en 3 kanaal eindversterker voor de overige luidsprekers?
Als ik dat wederom vertaal naar marantz welke producten (uitgaande van het beste) zouden er daar dan bij komen?

Ik neem aan dat dit ook gevoelig ligt bij je wederhelft? Hoe ziet de ruimte eruit eigenlijk?
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Cobraatje

Hoi Ad,

Ik ben niet zo in Marantz thuis, weet niet precies wat zij allemaal aanbieden.

- Als je jouw 8500(voor+eindversterker) + een marantz stereoreceiver 5023(voor+eindversterker) met ht troughput neemt ben je klaar.
- Verder kun je een Home cinema processor(voorversterker) nemen, weet niet of Marantz die heeft en een stereovoorversterker. Daar moet dan voor al je luidsprekers nog eindversterking bij: monoblok/2 kanaals/5 kanaals eindversterker.
- Home cinema en stereo processor(voorversterker) + 5 kanaals eindversterker.

De 2e optie is volgens de geleerden de beste optie. Elk apparaat doet specifiek zijn taak en heeft een gescheiden voeding e.d. Groot nadeel, erg duur en in het geval van monoblokken heb je 7 apparaten staan.
Zelf heb ik de 1e optie en ben aan het kijken of de 3e optie beter geluid zou kunnen geven. Optie 2 kost mij mijn wederhelft  ;). Emotiva heeft 5 kanaalseindversterkingsblokken met 200W bij 8 ohm. Wel bepaald de voorversterker het meest de kwaliteit van het geluid.

Unicum

Al die eindversterkers of monoblokken zullen vrij weinig toevoegen aan de stereo beleving, of in ieder geval niet genoeg in verhouding met de uitgave.

De belangrijkste verbetering zul je krijgen door simpelweg de opstelling van je luidsprekers en de akoestiek van je ruimte aan te passen. Met deze plaatsing van de luidsprekers zul je vrij weinig verschil gaan horen met een nieuwe eindversterker, maar juist het verbeteren van de positie van de luidsprekers gaat heel veel vooruitgang brengen.

EJ

Miracle. geeft je prima adviezen. Wellicht nog een belangrijke: zorg voor een gelijkzijdige driehoek tussen je luidsprekers en je luisterpositie. Dat geeft een magische plaats in het geluidsbeeld.

brtram

Probeer eens, als vrouw en kind(eren) de deur uit zijn en de kachel uit is, hoe het klinkt als de boxen wel normaal zijn opgesteld.

Je weet dan in ieder geval of de huidige wonderlijke plaatsing van je boxen de zwakke schakel is.
Ik denk dat je met een betere opsteling van je boxen heel veel kan verbeteren.

Als een andere plaats voor je boxen, door de gezinssituatie niet mogelijk is, zou ik niet zoeken naar andere apparatuur maar wachten tot het kroost wat ouder is.


paaj

inderdaad, het lijkt me dat de plaatsing/inrichting nu de grote beperkende factor is.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

ad6922

De opstelling van de boxen gaan veranderen. Daar zal nog wel wat tijd over heen gaan (1 a 2 jaar), maar het gaat een gelijkzijdige driehoek worden tussen luidsprekers en luisterpositie. In de nieuwe opstelling ben ik dan ook in staat om vloerstaanders neer te zetten.

Als ik jullie adviezen goed begrijp dan zal ik eerst die stap moeten maken voordat ik begin aan uitbreiding via zaken als eindversterkers, monoblokken etc.

Ik heb de komende tijd rustig de tijd om te kijken naar een nieuw setje vloerstaanders. Prijs die ik er aan wil besteden is tussen 2000 en 4000 eur0.

Hebben jullie tips voor goede vloerstaanders?
Ik ben op zoek naar het goed weergeven van de details in de muziek waarbij het midden en hoog in verhouding belangrijker is dan het laag omdat me dan snel tegen gaat staan. Muziek stijl veel progrock (pink floyd, marillion, porcupine tree, neal morse ec.) maar ook meer mainstream als U2, Coldplay etc.

m9

Quote from: ad6922 on October 16, 2011, 21:50:06
De opstelling van de boxen gaan veranderen. Daar zal nog wel wat tijd over heen gaan (1 a 2 jaar), maar het gaat een gelijkzijdige driehoek worden tussen luidsprekers en luisterpositie. In de nieuwe opstelling ben ik dan ook in staat om vloerstaanders neer te zetten.

Als ik jullie adviezen goed begrijp dan zal ik eerst die stap moeten maken voordat ik begin aan uitbreiding via zaken als eindversterkers, monoblokken etc.

Ik heb de komende tijd rustig de tijd om te kijken naar een nieuw setje vloerstaanders. Prijs die ik er aan wil besteden is tussen 2000 en 4000 eur0.

Hebben jullie tips voor goede vloerstaanders?
Ik ben op zoek naar het goed weergeven van de details in de muziek waarbij het midden en hoog in verhouding belangrijker is dan het laag omdat me dan snel tegen gaat staan. Muziek stijl veel progrock (pink floyd, marillion, porcupine tree, neal morse ec.) maar ook meer mainstream als U2, Coldplay etc.

ja, electrostaten.

ik zou de 2dehands markt goed in de gaten houden.

mooi setje martin logans of finals oid.

persoonlijk zou ik heel dat surround gebeuren vergeten, ben dan ook een stereomannetje pur sang, 2 luidsprekers en that`s it.


hansd

Hallo Ad,
Je heb van mijn medeforummers al goede adviezen gehad (miracle heeft het al goed uitgelegd) ,eerst de speakers op de juiste positie krijgen anders zou je met de beste componenten van de wereld nog steeds geen mooi geluid/geluidsbeeld krijgen .Met vloerstaanders zou ik niet naar al te grote speakers gaan gezien de grote van de kamer. Ik heb gisteren toevallig voor een zus van mij naar de B&W XT8 geluisterd en ik vondt deze mooi klinken en komen m.i. overeen met jouw wensen ,mooi gedetailleerd , subtiel laag ,zijn ook surrounds voor te koop ,schijnt er wel uit te lopen. De XT's hebben ook een alu kast en kunnen dan ook niet zo gauw in de fik vliegen als je ze te dicht bij je allesbrander zet  ;) . Als je voor surround ga, zet vooral niet een te grote sub in je kamer maar ga dan voor een subtiele.
Martin Logan Summit/Logos/Stylos, Vincent 998/997 monoblokken ,Linn Kisto processor, Linn Akurate CD, Technics SL-15 platenspeler met P205CMK cart,Technics sl-10 met 310MC2 cart,Jasmin phono amp, Linn Linto phono amp,Oppo 95 multispeler, 2MJ subjes, Panasonic plasma display 50\', Epson 6000W 3D projector .