Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 6 Guests are viewing this topic.

Sjaak_Banaan

Ik zou zorgen dat de basis 'flat' is, dus alleen pieken afvlakken en daarna een curve toevoegen voor meer punch. Even zoeken op 'Harman curve' en dan naar smaak finetunen.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

ddennisdennis12

Omdat ik toch nog niet 100% tevreden was over het geluid in mijn HT heb ik de nodige aanpassingen gedaan:
- Akoestiek verbeterd met bastraps, foam, e.d. op strategische plaatsen
- Luidsprekerlocatie geoptimaliseerd (fronts iets verder van de muur af, zodat de null bnij +/- 100Hz iets lager komt te liggen en opgevangen kan worden door de sub)
- Bank iets verplaatst in de ruimte om een akoestisch betere positie te hebben
- Extra 'subwoofer' toegevoegd die ik apart aan/uit kan schakelen, om wat extra punch in de bas te hebben om het live-gevoel te evenaren (L-Acoustics Kilo i.c.m. NAD C316BEE AMP)
- Aansturing van sub(s) in Mini-DSP verbeterd
- Kalibratie van MCACC PRO verbeterd (all speaker EQ met custom time-axis waarde gebaseerd op metingen van REW)


Dit was de oude situatie, met akoestische verbeteringen maar zonder verbeteringen in plaatsing:



Nieuwe situatie:
(rood = met l-acoustics sub)



Adviezen zijn uiteraard welkom


HT Room: Epson TW7000, Pioneer Elite SC-LX86 (class D3) & custom boston acoustics fronts & KEF surrounds & JBL Control 1 Pro height speakers & JBL Stage Subwoofer & L-Acoustics Kilo Low-Frequency extension. Auto: BMW i4 met Harman/Kardon en Lexus met Mark Levinson.
 
According to my opinion: perfect audio is a matter of science.

Dutchmuscle


Sjaak_Banaan

Quote from: Dutchmuscle on May 15, 2023, 01:18:39Gebruikt hier iemand MSO Multi sub optimizer?

Jup. Werkt hier prachtig voor wanneer je meerdere zitplaatsen/rijen dezelfde ervaring wilt laten beleven.
Komt zich wel nauw hoe je alles meet en invoert.

De video's van  Jeff Mery hebben hier goed geholpen, hoewel ze inmiddels wat verouderd zijn:
https://www.youtube.com/@jeffmery/videos

Volgens mij is Andy (de maker van het pakket) bezig met een nieuwe versie welke ook een max SPL voorkeur toevoegt. Die voorkeur is hier wel welkom, nu ligt de focus meer op flat, dus verlies je wel behoorlijk wat output.

Zie ook: https://www.avsforum.com/threads/mso-multi-sub-optimizer-tutorial-video.3206281/#post-60854846
en
https://www.avsforum.com/threads/optimizing-subwoofers-and-integration-with-mains-multi-sub-optimizer.2103074/
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Henkjan_O

toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

norman



Hoop dat iemand me iets verder kan helpen.
Ik krijg me subs qua timing niet aligned.
Me center staat op 3 meter en is de 0.
Me sub staat hier op 0 (m in me processor), als ik deze naar bv. 2 meter zet dan gaat hij verder weg van de 0 inplaats van dat hij dichter bij komt.
Heb ook me Center geprobeerd verder weg te zetten en me sub op 0 laten staan maar ook dan gaat hij verder weg.
Iemand een suggestie wat ik kan doen om deze aligned te krijgen?
Arendal 1723S LCR - 1961 Rears - PSB Imagine XA Atmos speaker
Tonewinner AT-300 pre +  AD-7300 7CH amp
DIY Dayton 15 inch sub + Speakerland SUB6 + Peerless 12inch+PR DIY subwoofer

norman

Niemand die een suggestie heeft?
Gelijk nog een vraag met de sub afgeregeld met een huis curve lijkt hij wel heel erg afwezig.
Hebben meer mensen daar last van?
Waar hebben de meeste deze op in vergelijking met hun speakers?
Arendal 1723S LCR - 1961 Rears - PSB Imagine XA Atmos speaker
Tonewinner AT-300 pre +  AD-7300 7CH amp
DIY Dayton 15 inch sub + Speakerland SUB6 + Peerless 12inch+PR DIY subwoofer

Henkjan_O

dat is wel normaal, als het dreunen weg is ge-dirac-t dan lijkt t laag wat dun.   
maar je kan makkelijk zat de target curve wat aanpassen toch?  beetje extra laag is wel lekker.
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

norman

Quote from: Henkjan_O on June  2, 2023, 20:51:28dat is wel normaal, als het dreunen weg is ge-dirac-t dan lijkt t laag wat dun.   
maar je kan makkelijk zat de target curve wat aanpassen toch?  beetje extra laag is wel lekker.

Kan zeker, maar tot nu toe klinkt het beter om wel het geluidsniveau en de vertraging aan te passen maar niet de curve (voor de sub)
Flat voor de sub is echt te mager, ook al doe je er een paar dB bij qua volume.
Arendal 1723S LCR - 1961 Rears - PSB Imagine XA Atmos speaker
Tonewinner AT-300 pre +  AD-7300 7CH amp
DIY Dayton 15 inch sub + Speakerland SUB6 + Peerless 12inch+PR DIY subwoofer

Adrie60

Ik begrijp echt helemaal niets van dat Dirac Live.  ;D  ;D  ;D

Ik probeer het op mijn Onkyo TX-RZ70, maar krijg het niet voor elkaar.

Ben dus eigenlijk op zoek naar iemand die dit voor me wil/kan doen.

DofN

Waar kom je vandaan?

Meestal kunnen problemen hier opgelost worden met wat uitleg, dus mocht je vragen hebben?

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Adrie60

Ik kom uit het Westland. Grootste probleem is dat ik niet zo'n computergenie ben.
Audessey ging me prima af, daar was geen laptop/telefoon/tablet voor nodig.
Beetje fine tweaken ging verder ook prima.

Heb al veel tutorials zitten kijken over Dirac, maar dit is echt niet mijn ding.

fluissie

Wat wil je weten... heb me recentelijk erop gestort

Ook aardig wat uurtjes ermee bezig geweest voor ik het door had (en ben nog druk lerende )



fluissie

Quote from: Adrie60 on June 20, 2023, 19:26:57Ik kom uit het Westland. Grootste probleem is dat ik niet zo'n computergenie ben.
Audessey ging me prima af, daar was geen laptop/telefoon/tablet voor nodig.
Beetje fine tweaken ging verder ook prima.

Heb al veel tutorials zitten kijken over Dirac, maar dit is echt niet mijn ding.

Na veel (onduidelijke) filmpjes kwam ik op deze site uit en hier staat ( vind ik) een en ander heel helder op  :thumbs-up:

https://www.harmanluxuryaudionews.com/2019/07/23/dirac-live-hints-and-tips/

Adrie60

Thanks mannen, ik ga het toch maar weer even op mijn gemak bekijken.  ;D  ;D

Rob Eric Blank

Ik worstel met REW.
Heb een nieuwe subwoofer en wil die doormeten, om de parametrische EQ af te stellen.

Gister druk aan het meten geweest, waarbij ik mijn MacBook op mijn Marantz SR7012 heb aangesloten. Eerder heb ik Audessey gebruikt om alles in te meten voor HT. Dus het klinkt al best, maar het moet nog wat beter kunnen.

Ben druk aan het meter geweest, met eerst via het linker en daarna het rechter kanaal. Alleen kreeg ik praktisch nooit signaal onder de 50Hz. Mijn receiver geeft het signaal alleen direct door naar het linkerkanaal, maar de sub bleef buiten spel. Ook de verschillende modes aangepast maar er kwam geen signaal naar de sub.

Speel ik een film via de Apple TV of BluRay speler dan pompt de sub vrolijk mee.

Sjaak_Banaan

Kun je in REW op de Mac geen LFE-output-kanaal selecteren en daar naartoe sturen?
Dan wel tijdelijk even LPF for LFE naar 250Hz zetten in jouw Marantz.
Windows heeft Asio4All of FlexAsio drivers nodig om naar alle individuele kanalen te sturen... ik ben niet bekend met de Mac-versie.

Je zou de sub anders ook even op de pre-out van je linker kanaal kunnen aansluiten (en de linker luidpsreker  ontkoppelen) en jouw front speakers tijdelijk instellen op 'Large' zodat die een fullrange signaal krijgt. Ook even zorgen dat Audyssey correctie uitstaat of gewoon even op Pure Direct instellen. Daarna sweepen op je linker kanaal en EQ-bepalen in REW.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Rob Eric Blank

Dank voor de feedback.

Helaas kan ik geen LFE out selecteren in REW op een Mac.

Audyssey staat aan, omdat ik de sub wil bijslijpen na Audyssey behandeling. Dus ik wil nagaan of er nog specifieke pieken en dalen in het signaal zitten.

Henkjan_O

is het mss zo dat het LFE kanaal uit wordt gezet bij stereo input? 
dat is de default bij mijn Emotiva in elk geval
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Sjaak_Banaan

Quote from: Rob Eric Blank on October  3, 2023, 13:49:13Dank voor de feedback.

Helaas kan ik geen LFE out selecteren in REW op een Mac.

Audyssey staat aan, omdat ik de sub wil bijslijpen na Audyssey behandeling. Dus ik wil nagaan of er nog specifieke pieken en dalen in het signaal zitten.

Ik begrijp het niet helemaal denk ik, waarom zou je dat zo willen doen?

Denk dat wanneer je het handmatig wil EQ-en, je toch echt beter een 'ruwe' meting kunt doen, dus zonder Audyssey, daar REW's EQ overheen laten gaan en jouw PEQ's handmatig instellen, daarna Audyssey opnieuw draaien en eventueel laten finetunen of misschien wel uitschakelen (via app) voor jouw sub.

Volgens deze video moet je wel alle kanalen los kunnen aansturen via MacOS:
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Rob Eric Blank

Quote from: Sjaak_Banaan on October  3, 2023, 16:59:56Volgens deze video moet je wel alle kanalen los kunnen aansturen via MacOS:
Ik ga die video even bekijken.

Zelf moet ik gewoon even stoeien met het meten. Waarbij ik de kanalen los en de integratie wil gaan meten. Zowel met als zonder Audyssy. Ik ben nieuw in de materie en wil gewoon eerst even meten en kijken hoe ik de beste resultaten kan krijgen.

Shadowfox

mooie curve gemaakt voor muziek. Eigen curve is een average van links en rechts
En het Klinkt nog lekker ook ;D

Shadowfox

ff leuk ter vergelijking mocht iemand daar zin in hebben

genomen met umik met een betreffende screenshot van de intro van de film godzilla king of monsters.
1/6 smoothing

stevefilmfreak54

Quote from: Shadowfox on March 10, 2024, 17:17:58ff leuk ter vergelijking mocht iemand daar zin in hebben

genomen met umik met een betreffende screenshot van de intro van de film godzilla king of monsters.
1/6 smoothing

Mag je bij mij ook komen doen hoor ;D  ;D  ;D  ;D
Samsung Neo QLED 4K 65QN95A, Samsung HW-Q800A, Denon AVR X4700H, Panasonic DP-UB424, Nvidia Shield PRO, Dune HD Real Vision 4k, Ziggo Next, 2x Kef Q750, Kef Q650C en 2x Kef Q300 op NorStone stands met Soundcare M8 spikes, 2x Dali Alteco C1, Audioquest 14/4 luidsprekerkabels voor, QED Profile 42 achter, XTZ 12 17 Edge + QED Reference 40 sub. kabel + AM 8033C, NAS: Synology 218 play.