Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Martijnst1990

Quote from: morca on September 25, 2020, 11:01:36
Kijk,mooie hulp zo hier.
Top Ralf :thumbs-up:

2e sub van mijkie zou ik meteen kopen voor dat geld Martijn  ;D
Echt mooie 2e sub voor jouw  ;)
Slim  :)
Eerst maar eens heel goed en voorzichtig uitleggen thuis dat een tweede sub juist niet betekent dat er nog meer/hardere bass in de rest van het huis hoorbaar is :P

Quote from: morca on September 25, 2020, 11:12:13
Je sub staat in het midden toch?
Ik zou hem eens in de hoek proberen,heb je een berg meer laag op je luisterplek.
2 sub zou ik eerst ook voor in de andere hoek proberen,of gewoon stacken.

Ik stack ze ook,en jij weet hoe dat klinkt.
ligt er even aan of je staande golven hebt of dat kan.
even meten en roomsim gebruiken in REW.
Sub staat nu tussen de center en rechterfront in, maar heb hem net nog even zo ver mogelijk opzij geschoven naar de rechterfront. Zo op het eerste gehoor leek het inderdaad al op meer laag op de luisterplek, maar heb niet in de rest van het huis geluisterd en m'n vriendin was niet thuis om er wat van te vinden ;D In een hoek kan ik hem nergens kwijt omdat daar de speakers al staan, nadeel aan een relatief kleine HT, maar ik mag niet klagen! Als ik een tweede sub zou nemen zou ik hem eerst aan de achterkant van de ruimte proberen, dus achter de luisterplek en anders naast de linkerfront, zoveel mogelijk richting de hoek.

Stacken vooraan gaat sowieso niet, want dan staat de sub voor mn scherm ;D
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Shadowfox

Ik ben beetje aan het rommelen gegaan met de eq prog genaamd equalizer apo wat je op de computer kan toepassen.
Aangezien ik nog geen reveiver heb die mijn room response kan aanpassen doe ik het maar ff zo.

Duss any good?

Martijnst1990

Quote from: Ralf67 on September 25, 2020, 10:33:58
Een geheel andere mening hierover  8)

Met de x4500 en XT32 kan je idd 2 subwoofers goed inregelen

Ook eens gaan meten met en Umik en REW op een laptop.

Heeft mij in elk geval veel goeds gebracht.

Probeer eens een subwoofer te lenen.

Heb je de JL+Hypex van Mijkie al gezien in de markt ?
Sommige subs verkopen dus wel snel op het forum.. ze zijn al weg :P
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

toetertje

Ik ben ook wat aan het meten met Rew, maar heb een vraagje.
Waarom beginnen mijn curves met zo'n rare piek onder de 20Hz?

De onderste 2 lijnen zijn mijn 2 subs afzonderlijk, de bovenste de som van beiden.
De meting is gedaan op de luisterplek, met een umik.

Shadowfox

Quote from: toetertje on November 26, 2020, 11:09:46
Ik ben ook wat aan het meten met Rew, maar heb een vraagje.
Waarom beginnen mijn curves met zo'n rare piek onder de 20Hz?

De onderste 2 lijnen zijn mijn 2 subs afzonderlijk, de bovenste de som van beiden.
De meting is gedaan op de luisterplek, met een umik.

Misschien heb ik het mis maar dat heet cornergain toch? Als je subs in een hoek staan. Bij mij net zo alleen niet zo extreem als bij jou. Ik heb een bump van zn 5db

Ralf67

Meet eens vanaf 16 hz, en kijk wat er dan gebeurd .

De Umik is onder de 20 hz minder nauwkeurig.

Kamer heeft grote invloed.

toetertje

Quote from: Shadowfox on November 26, 2020, 11:33:37
Misschien heb ik het mis maar dat heet cornergain toch? Als je subs in een hoek staan. Bij mij net zo alleen niet zo extreem als bij jou. Ik heb een bump van zn 5db

De subs staan niet echt in de hoek, maar tussen mijn frontspeakers in.

De meting is gedaan van 15 tot 100 Hz.

noot87

Ik denk dat er iets mis is gegaan in de meting, of je hebt subs die flink getuned zijn op 20 hertz.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

fluissie

Quote from: noot87 on November 26, 2020, 16:28:15
Ik denk dat er iets mis is gegaan in de meting, of je hebt subs die flink getuned zijn op 20 hertz.

Of hij heeft 2 captivators staan of de meting klopt niet  :D

Quote from: Shadowfox on November 26, 2020, 11:33:37
Misschien heb ik het mis maar dat heet cornergain toch? Als je subs in een hoek staan. Bij mij net zo alleen niet zo extreem als bij jou. Ik heb een bump van zn 5db

Door plaatsing in een hoek worden vaak bepaalde frequenties 'versterkt' dit heet cornergain

Verklaart niet de rare bedoeling rond de 20 hz

mel


Is er een manier om met een Mac ook REW metingen te doen ?
Ik zou niet weten op welke manier ik de Mac moet verbinden met de reciever  ;)

Ik hoor het graag
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

Dirk

dan heb je een externe USB audio interface nodig, die zorgt er ahw voor dat je op de Mac enkele geluidssporen in/uit kan sturen, door deze interface aan te sluiten op een USB poort vd Mac.
Die interface moet je dan enkel even selecteren in REW (voor het afspelen vd testtonen) als je uitgangskanalen...meer is het niet.
fwiw; ik gebruik hiervoor al jaren een Focusrite Scarlett 2i4, maar het kan ook een stuk goedkoper ;)
let wel even op dat sommige interfaces soms geen MacOS ondersteunen , al worden die wel zeldzaam
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Ralf67

Gewoon een Umik aanschaffen, gebruik ik ook met de macbook.

Verder usb naar coax converter van MUsical Fidelity.

mel

Quote from: Ralf67 on November 26, 2020, 21:19:08
Gewoon een Umik aanschaffen, gebruik ik ook met de macbook.

Verder usb naar coax converter van MUsical Fidelity.

De umik heb ik maar ik vraag me af wat ik met coax moet ??
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

Ralf67

Die gaat naar een digitale in van de AVR, ofwel de HT versterker

morca

Quote from: toetertje on November 26, 2020, 11:09:46
Ik ben ook wat aan het meten met Rew, maar heb een vraagje.
Waarom beginnen mijn curves met zo'n rare piek onder de 20Hz?

De onderste 2 lijnen zijn mijn 2 subs afzonderlijk, de bovenste de som van beiden.
De meting is gedaan op de luisterplek, met een umik.
Dat lijkt mij geen cornergain.
Eerder een fout bij het meten imo.

toetertje

Dat lijkt mij ook, maar ik weet niet waar het dan fout gaat.
Heb even de mdat bijgevoegd, misschien is daar iets te zien?

Faxe

Toch maar een keer een Umik-1 aangeschaft om wat te spelen met REW/DSP in combinatie met Roon. Heb gebruik gemaakt van deze handleiding: https://blog.roonlabs.com/digital-room-correction/ en de startpost van dit topic.

Volgens mij is het allemaal redelijk gelukt, kreeg nog wel ergens een waarschuwing dat iets aan de lage kant was, maar weet zo niet meer wat.

Ik krijg onderstaande grafiekjes voor links en rechts. Geen idee of dit goed of slecht is of wat je er verder mee kunt  ::)

Links


Rechts


Als iemand nog een goede website weet om me de materie beter eigen te maken dan houd ik me aanbevolen.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

chansig

Het volume is ws het iets wat aan de lage kant was. Bij de spl draaien aan volume/klikken tot je rond de 75 80 dB zit. Punt 4 van de beschrijving.

Gr. Hans

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Richi

Als het goed is, heb ik maandag de beschikking over een leeg huis. En dus een stil huis. En dan zal ik weer eens een paar metingen gaan uitvoeren. Mijn vorige metingen maakten weinig verschil en waren dus waarschijnlijk te zacht, dus nu maar een tandje erbij. Bedankt voor de link naar de Roon REW blog. Daarmee moet het gaan lukken.

Quote from: Faxe on November 27, 2020, 16:22:52
Toch maar een keer een Umik-1 aangeschaft om wat te spelen met REW/DSP in combinatie met Roon. Heb gebruik gemaakt van deze handleiding: https://blog.roonlabs.com/digital-room-correction/ en de startpost van dit topic.

Volgens mij is het allemaal redelijk gelukt, kreeg nog wel ergens een waarschuwing dat iets aan de lage kant was, maar weet zo niet meer wat.

Ik krijg onderstaande grafiekjes voor links en rechts. Geen idee of dit goed of slecht is of wat je er verder mee kunt  ::)

Links


Rechts


Als iemand nog een goede website weet om me de materie beter eigen te maken dan houd ik me aanbevolen.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a


Faxe

Zelfde info als in het blog staat in dit topic op het Roon forum: https://community.roonlabs.com/t/a-guide-how-to-do-room-correction-and-use-it-in-roon/23800

Het plaatje dat is weggevallen in de blog is dan ook zichtbaar.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

Shadowfox

hey hey

ik krijg het maar niet voor mekaar om rond de 80hz alles mooi te laten lopen. zie foto.
Iemand een idee toevallig? Het verschil in lijnen wat je ziet is met afstand sub gedaan.

Ik hoor het graag

Sjaak_Banaan

Quote from: Shadowfox on January  4, 2021, 16:53:20
hey hey

ik krijg het maar niet voor mekaar om rond de 80hz alles mooi te laten lopen. zie foto.
Iemand een idee toevallig? Het verschil in lijnen wat je ziet is met afstand sub gedaan.

Ik hoor het graag

Weet niet of deze meting nog actueel is van jou?
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=dlattach;topic=176951.0;attach=310080

Daar zit al een flinke dip, als je subrespons wèl goed is zou je eens kunnen proberen je crossover te verhogen naar bijvoorbeeld 100Hz i.p.v. 80, of heb je dat al geprobeerd?

Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Shadowfox

Quote from: Sjaak_Banaan on January  4, 2021, 17:18:09
Weet niet of deze meting nog actueel is van jou?
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=dlattach;topic=176951.0;attach=310080

Daar zit al een flinke dip, als je subrespons wèl goed is zou je eens kunnen proberen je crossover te verhogen naar bijvoorbeeld 100Hz i.p.v. 80, of heb je dat al geprobeerd?

Dat is nog een oude meting zonder room correction. Deze is wel met room correction van anthem arc.
Beste wat ik ervan kan maken is 100 crossover voor de fronts en 160 voor de sub. 110 voor sub kan ook maar die dip blijft.