Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

morca

Quote from: maximus79 on December 14, 2019, 13:51:51
Iemand die hier met BEQ bezig?
Nee maar dat klinkt intresant  .

Quote from: maximus79 on December 14, 2019, 23:03:45
The BOSS is echt heel dik hoor, echt een aanrader voor iedereen die sowieso geen sub heeft die very near field staat. Als ik geen sub had die al vnf stond weet ik zeker dat ik compleet weg geblazen was door de impact van de BOSS.
De BOSS geeft een heel natuurlijke tactical response weer. Voor niet heel veel geld een bizarre upgrade in mijn ogen.
Leuk te lezen dat het zo goed  bevalt  :thumbs-up:

RalphH

Tja...Wat moet ik hier nu weer van denken..?

Vorige week de wasmachinedempers onder de subs vervangen door rubbergranulaat plaatjes (tegeldragers van de Hornbach) om eens te kijken wat meer ontkoppeling brengt. die wasmachinedingen zijn idd toch wel vrij hard zoals meerderen al aangegeven hadden.

Tot nu to vind ik het resultaat echter maar "underwhelming". Het laag is wel strakker geloof ik, maar het wow effect is een beetje weg, net jammer bij een filmpje...
Meetbaar zo snel gezien geen verschillen, in iedergeval niet in frequentieverloop. Reverb leek wat minder te zijn wat ook het strakker aandoen wel kan verklaren. Heb enkel oude metingen vergeleken met situatie nu, had verzuimt voor het plaatsen van de tegeldragers nog een metinkje te doen en geen zin meer om het naderhand nog te doen met de wasmachinedempers.

Heb het idee dat het echte sub laag wat meer voelbaar is, maar de impact klappen (Hz of 50?) minder doorkomen. Ook het imposante laag van filmmuziek is minder aanwezig naar mijn idee en dat geeft doorgaans toch wel een lekkere vulling.

Iemand ervaring mee?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Quote from: RalphH on January  7, 2020, 18:12:19
Tja...Wat moet ik hier nu weer van denken..?

Vorige week de wasmachinedempers onder de subs vervangen door rubbergranulaat plaatjes (tegeldragers van de Hornbach) om eens te kijken wat meer ontkoppeling brengt. die wasmachinedingen zijn idd toch wel vrij hard zoals meerderen al aangegeven hadden.

Tot nu to vind ik het resultaat echter maar "underwhelming". Het laag is wel strakker geloof ik, maar het wow effect is een beetje weg, net jammer bij een filmpje...
Meetbaar zo snel gezien geen verschillen, in iedergeval niet in frequentieverloop. Reverb leek wat minder te zijn wat ook het strakker aandoen wel kan verklaren. Heb enkel oude metingen vergeleken met situatie nu, had verzuimt voor het plaatsen van de tegeldragers nog een metinkje te doen en geen zin meer om het naderhand nog te doen met de wasmachinedempers.

Heb het idee dat het echte sub laag wat meer voelbaar is, maar de impact klappen (Hz of 50?) minder doorkomen. Ook het imposante laag van filmmuziek is minder aanwezig naar mijn idee en dat geeft doorgaans toch wel een lekkere vulling.

Iemand ervaring mee?
Voelbaar als door de vloer bedoel je ?

Andere demper zal je voelbare laag idd wel anders afdempen.
En dat voel je ook.

Ik probeer ze juist te koppelen .
Dan voel je ze beter.
Maar goed met  rubber onder mijn tapijt is dat al demping eigenlijk  ;D

In de auto had ik de sub vastgebout aan de bodem eerder.
Dat voelde erg goed  :D

RalphH

Niet in de vloer juist denk ik, meer in de ruimte, de bank bijv. Dat is nogal een lomp zwaar ding en daar voelde ik tov de oude bank, juist minder in. Lijkt weer een heel klein beetje terug nu.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer


RalphH

Neu, denk ik echt niet. De kamer zelf doet een stuk minder mee, speakers aan t plafond hangen ook niet meer zo te trillen bij heftige scenes.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Quote from: RalphH on January  7, 2020, 18:12:19
Tja...Wat moet ik hier nu weer van denken..?

Vorige week de wasmachinedempers onder de subs vervangen door rubbergranulaat plaatjes (tegeldragers van de Hornbach) om eens te kijken wat meer ontkoppeling brengt. die wasmachinedingen zijn idd toch wel vrij hard zoals meerderen al aangegeven hadden.

Tot nu to vind ik het resultaat echter maar "underwhelming". Het laag is wel strakker geloof ik, maar het wow effect is een beetje weg, net jammer bij een filmpje...
Meetbaar zo snel gezien geen verschillen, in iedergeval niet in frequentieverloop. Reverb leek wat minder te zijn wat ook het strakker aandoen wel kan verklaren. Heb enkel oude metingen vergeleken met situatie nu, had verzuimt voor het plaatsen van de tegeldragers nog een metinkje te doen en geen zin meer om het naderhand nog te doen met de wasmachinedempers.

Heb het idee dat het echte sub laag wat meer voelbaar is, maar de impact klappen (Hz of 50?) minder doorkomen. Ook het imposante laag van filmmuziek is minder aanwezig naar mijn idee en dat geeft doorgaans toch wel een lekkere vulling.

Iemand ervaring mee?
Als ik zo nog eens lees ,vond je de oude dempers beter werken in jouw ruimte.

Quote from: RalphH on January  7, 2020, 20:19:47
Neu, denk ik echt niet. De kamer zelf doet een stuk minder mee, speakers aan t plafond hangen ook niet meer zo te trillen bij heftige scenes.
Duidelijk,dan heb je ze beter ontkoppelt idd.

Dan mis je dat misschien ook.
Ik koppel omdat ik de bass wil voelen.
Zoals met mijn bandpass zeg maar, Die staat echt niet op dempers.
Denk ook aan het boss topic.
Misschien moet je niet ontkoppelen omdat je het juist fijn vind de film te voelen.

Verklaren hoe of waarom kan ik ook niet.
Misschien heeft iemand daar nog een idee over.

Ralf67

Probeer eens de SVS SoundPath dempers onder je subwoofer.

Daar heb ik goede ervaringen mee, en ze zitten standaard onder mijn SVSPC2000 subwoofers.

RalphH

Thnx voor de tip Ralf, maar dat is ook redelijk ontkoppelen toch?

Quote from: morca on January  7, 2020, 20:47:05

Misschien moet je niet ontkoppelen omdat je het juist fijn vind de film te voelen.


Zou je haast gaan denken hè ;D


Ben ook nog niet klaar met mijn eq en ruimte hier. Twijfel zwaar over een Dirac oplossing.
Audyssey is beter dan het was, maar nog niet inzichtelijk genoeg voor me. Teveel rare shit hier in de ruimte.
Wil eigenlijk ook nog zelf eens een paar panel resonators in elkaar frutten, 2020 projectje. Lange termijn gok ik ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Quote from: RalphH on January  7, 2020, 21:42:28
Thnx voor de tip Ralf, maar dat is ook redelijk ontkoppelen toch?

Zou je haast gaan denken hè ;D


Ben ook nog niet klaar met mijn eq en ruimte hier. Twijfel zwaar over een Dirac oplossing.
Audyssey is beter dan het was, maar nog niet inzichtelijk genoeg voor me. Teveel rare shit hier in de ruimte.
Wil eigenlijk ook nog zelf eens een paar panel resonators in elkaar frutten, 2020 projectje. Lange termijn gok ik ;D
Denk het ook  :D

Edwin doet dat ook altijd volgens mij.
Die heb ik al ff niet gezien hier....


Oh je hebt nog wat te doen de komende tijd. ;D
Klinkt intressant.
Daar zou ik wel ff over brainstormen met een paar akoestiek experts, die hier lid zijn.
Lijkt me uitdaging om wat bij jouw tegenwerkt op te lossen.

RalphH

Afgelopen weekend nog wat lopen prutskezen met het opnieuw afstellen na plaatsing van de zachtere blokjes.
Audyssey opnieuw ingemeten, eens een keer met 3 metingen op 1 en hetzelfde punt. Achteraf fases opnieuw afgesteld want er vielen me een partij gaten, daar lusten ze bij leerdammer geen kaas van..
Moet zeggen dat ik toch wel weer een tikkie tevredener ben. Vorige week was het niks, maar nu is het beter dan voorheen. Strakker/droger/minder gerammel, met toch nog wel genoeg "oempff".
Wellicht voor de doorsnee bioscoopgaander niet zo indrukwekkend, maar ik heb het idee dat ik dit toch wel lekkerder vind, stukkie meer nuance in het laag.

Met Audyssey wordt het niet veel beter dan dit denk ik. Ik hou een schuin oog op Dirac Live dingetjes die voorbij komen, daar zijn wel weer extra stapjes mee te zetten denk ik. Voor nu gewoon weer even lekker film kijken.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Mooi man dat je het wat beter naar wens hebt nu.
Ik ben zeer benieuwd wat dirac in jouw ruimte doet.
Wel leuk btw als jij dirac straks ook kent  :thumbs-up:


Geniet ervan RalphH :thumbs-up: :popcorn:
Ik heb net film gekeken met mijn nieuwe crossovers  :music:

maximus79

Quote from: RalphH on January  7, 2020, 18:42:10
Niet in de vloer juist denk ik, meer in de ruimte, de bank bijv. Dat is nogal een lomp zwaar ding en daar voelde ik tov de oude bank, juist minder in. Lijkt weer een heel klein beetje terug nu.
Jij heb een BOSS nodig! [emoji16]
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer


Staaled

Quote from: morca on January  7, 2020, 22:17:47
Denk het ook  :D

Edwin doet dat ook altijd volgens mij.
Die heb ik al ff niet gezien hier....



Oh je hebt nog wat te doen de komende tijd. ;D
Klinkt intressant.
Daar zou ik wel ff over brainstormen met een paar akoestiek experts, die hier lid zijn.
Lijkt me uitdaging om wat bij jouw tegenwerkt op te lossen.
ff buurten dan maar. ;D

Ik meen dat het over mijn JTRs gaat ?

Die staan op vilten schijven ter grootte van een bierviltje en zo'n 12mm dik.
Bovenop beide subs staan beide fronts zonder iets ertussen.

Heb ik hiermee de vraag beantwoord ?
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Quote from: Staaled on January 16, 2020, 09:04:07
ff buurten dan maar. ;D

Ik meen dat het over mijn JTRs gaat ?

Die staan op vilten schijven ter grootte van een bierviltje en zo'n 12mm dik.
Bovenop beide subs staan beide fronts zonder iets ertussen.

Heb ik hiermee de vraag beantwoord ?
Gezelig. Koffie? Ik ben net aan het zetten  ;D

Vilten schijven. Dat lijkt op ondervloer bedekking?
Dat werkte hier boven ook goed.

Staaled

Quote from: morca on January 16, 2020, 10:29:07
Gezelig. Koffie? Ik ben net aan het zetten  ;D

Vilten schijven. Dat lijkt op ondervloer bedekking?
Dat werkte hier boven ook goed.
Ondervloer bedekking ben ik niet zo bekend mee.
Die schijven zijn iig erg stevig.
Ik heb ze van een klant gekregen, niet audio gerelateerd, die ze als oplossing zag voor mijn voetloze JTR subs.
Hij was instrumentmaker en deed nog wat andere dingen en het bleek geen wilde gok maar kennis van zaken.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Quote from: Staaled on January 16, 2020, 13:54:31
Ondervloer bedekking ben ik niet zo bekend mee.
Die schijven zijn iig erg stevig.
Ik heb ze van een klant gekregen, niet audio gerelateerd, die ze als oplossing zag voor mijn voetloze JTR subs.
Hij was instrumentmaker en deed nog wat andere dingen en het bleek geen wilde gok maar kennis van zaken.
Die platen vilt die onder vloerbedeking gaan.
Ik had ze niet onder de sub .
Maar onder de hele vloer  ;D

Nooit zonder getest ,maar het wel het idee dat dat de vloer ook goed afdempt tov vloerbedekking kaal op de betonnen vloer.
Akoestisch gezien dan, naast dat het contact geluid vd sub naar de vloer iets gedempt is.(deels ontkoppeld)

morca

Zojuist even gemeten na veel inregelen,tot 2 hz  ;D:

toetertje

Mijn eerste stapjes met REW, maken mij niet zo vrolijk.
Of ik doe iets heel erg verkeerd, of ........
Dit is een ruwe meting op luisterpositie. Lijkt alsof er wel erg weinig laag aanwezig is.
Het zijn 2 xls10 subs, ieder een eigen behuizing van 22 liter. Ieder aan een kant van het tv meubel.
Met de woofers van elkaar af gericht.


RalphH

Nasty effect van je ruimte (akoestiek)?
Meet/hoor je elders in de kamer wel beter laag? In dat geval zit r niks anders op dan je subs te verplaatsen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

toetertje

Subs verplaatsen wordt wel een dingetje. Maar dit resultaat is wel bedroevend.
Heb ze wel een beetje in de goede richting kunnen dsp-en, maar dat is eigenlijk te gek.

RalphH

Je zou eens kunnen kijken of je er 1 zo op kunt stellen dat ie het stuk onder de 50Hz goed pakt.

Je zou overigens haast de eerste zijn die zomaar weg kwam met de subs op 1 lijn met de fronts ploffen in een woonkamer en daar dan meteen een toppie resultaat mee behalen. ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

toetertje

Maar, ik kon het toch proberen?   :D
Ik dacht met dsp komt het allemaal wel goed.