Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dutchmuscle

Quote from: morca on September 18, 2019, 19:53:32
Als 10 a 20 hz info hard genoeg gaat kickt het toch aardig onder  je kont  ;D.
Alleen dan door de vloer als energie.

De kickbass regio ligt idd hoger

precies dat Morca door de vloer niet altijd fijn maar nu ik alles iets omlaag heb geschroefd klinkt het beter zie post hierboven.



maximus79

7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2


Sjaak_Banaan

Heb je ergens staan wat je allemaal hebt gedaan om het zo mooi te krijgen?

Lijkt wel of er bijna geen galm is, of komt dat door de schaalverdeling links?
Als je die limiteert naar een gebied van zeg 36 tot 96 dB, hoe zit die er dan uit?
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

morca

Quote from: Sjaak_Banaan on November 21, 2019, 14:59:59
Heb je ergens staan wat je allemaal hebt gedaan om het zo mooi te krijgen?

Lijkt wel of er bijna geen galm is, of komt dat door de schaalverdeling links?
Als je die limiteert naar een gebied van zeg 36 tot 96 dB, hoe zit die er dan uit?
Meeste staat in mijn topic.

Er is wel galm,maar men gaat uit van een uitsterving van 30 db bij 300m/s als erg goed.
Vanaf 45 tot 95 zie je uiteraard meer galm omdat ik ook hard gemeten heb.(95 ipv de aangeraden 80db)  ;D

Maar goed punt Sjaak speciaal voor jouw,
ik zie vaak de laatste tijd,   dat men alleen de bovenste 30 of 20 db post vd waterfall, waardoor het mooier lijkt dan het is.
Dus bij deze vanaf 45 db, om te laten zien dat die metingen vanaf ong 60 db alleen de range onder de max spl laten zien.
En daarmee in beeld brengen wat als goed word ervaren.
Maar daaronder zit heus nog wel galm  ;)
Op de uitzondering na waar de akoestiek uitmuntend is.



Sjaak_Banaan

Does posten, dan kan ik het vergelijken met mijn eigen metingen:  ;)



Binnenkort jouw topic nog eens doorspitten dan.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

morca

Quote from: Sjaak_Banaan on November 21, 2019, 16:25:20
Does posten, dan kan ik het vergelijken met mijn eigen metingen:  ;)



Binnenkort jouw topic nog eens doorspitten dan.
Nette Spl curve Sjaak  :thumbs-up:
Die waterfall zou je ook eens 30 db onder de max spl af kunnen kappen.
Dan ziet die van jouw er ook anders uit  ;D
Post die eens als je wil?

Mooie sub trouwens  :inlove:

Sjaak_Banaan

Astu en thanks, erg blij met de XTZ:  :colgate:



Bij die 20 Hz galm bij mij, kan het zijn dat het een resonantie is van de wasbak achterin de ruimte?
Die kastjes bestaan uit dunne platen die je wel eens hoort trillen, zal me niet verbazen als dat rond die frequentie is of misschien de radiator?

Doe jij ook effe die waterval met een 60dB onder de max, ben wel benieuwd hoe dat bij anderen is. ;)
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

holco

Houten vloer misschien?
Maar wat er 30db lager gebeurt met al dat sub geweld zou ik mij niet zo druk om maken ;)

Quote from: Sjaak_Banaan on November 21, 2019, 17:59:26
Astu en thanks, erg blij met de XTZ:  :colgate:



Bij die 20 Hz galm bij mij, kan het zijn dat het een resonantie is van de wasbak achterin de ruimte?
Die kastjes bestaan uit dunne platen die je wel eens hoort trillen, zal me niet verbazen als dat rond die frequentie is of misschien de radiator?

Doe jij ook effe die waterval met een 60dB onder de max, ben wel benieuwd hoe dat bij anderen is. ;)
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Sjaak_Banaan

Quote from: holco on November 21, 2019, 18:17:50
Houten vloer misschien?
Maar wat er 30db lager gebeurt met al dat sub geweld zou ik mij niet zo druk om maken ;)

Neen, tegelvloer.
Drukmaken doe ik mij ook niet, maar het zou netjes zijn als we dat ook nog zouden kunnen 'fixen'.
Je hebt er al zoveel tijd in zitten, dan wil je steeds iets meer he. ;)

Ik moet nog altijd veel leren, als blijkt dat dit een trillend voorwerp in de ruimte is, wat ik bijvoorbeeld wat stugger dan kan door er latten op te verlijmen, dan wil ik dat best proberen.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

morca

Quote from: Sjaak_Banaan on November 21, 2019, 17:59:26
Astu en thanks, erg blij met de XTZ:  :colgate:



Bij die 20 Hz galm bij mij, kan het zijn dat het een resonantie is van de wasbak achterin de ruimte?
Die kastjes bestaan uit dunne platen die je wel eens hoort trillen, zal me niet verbazen als dat rond die frequentie is of misschien de radiator?

Doe jij ook effe die waterval met een 60dB onder de max, ben wel benieuwd hoe dat bij anderen is. ;)
Kijk,zo is hij best goed. Niet echt problemen imo .

Die heb ik al toegevoegd sjaak paar posts terug :thumbs-up:

clicquot

Hi guys,

Vroeg me af of jullie me op weg kunnen helpen bij het inregelen van de subs? Heb al zo mijn best gedaan om heel die rew te snappen, maar  :-X :o Ik zit aan het punt van EQ (denk ik?) maar geraak niet wijs aan wat ik nu precies waar moet gaan instellen. Die filter settings, target settings etc... dat snap ik niet goed vrees ik. Heb al paar voorbeeldjes gevolgd om die lijn zo vlak mogelijk te krijgen, maar dan is het volume van het laag gewoon...veel lager dan zonder filter en is de "slam", shaking is gewoon, weg. Ik doe wellicht zaken dik verkeerd :-s
Ik heb een minidsp 2x4HD

De combinatie van de twee subs in de ruimte (pink noise op 75db gemeten) geeft me dit als resultaat:





Iemand die me op weg kan/wil helpen in het EQ gedeelte qua instellingen (of wellicht zien jullie zo wat hier goed/slecht is allemaal?)

dank voro de tips/hulp alvast en groet!


RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

clicquot


RalphH

Niks meer aan doen dan als het beter klinkt tov correctie met minidsp. Ziet r toch ook kei netjes uit?
Je zou enkel nog kunnen experimenteren met een house curve, kijken of dat wat voor je doet.

Je slam kan goed bij dat piekje op 55 zitten, lekker laten zo.
Waar staat je crossover op?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

clicquot

ik dacht dat we zo plat mogelijk moesten gaan :-) maar zo plat mogelijk (via die house curve en het is dat wat me wat ontgaat), mis ik wel wat bass vind ik en wellicht zit dat inderdaad in die 40-60 Hz range??
enige crossover die ingesteld is, is op de AV receiver: fronts 40Hz, center/surrounds 60Hz en ceilings 80Hz
moet ik dat hier op de minidsp ook nog doen dan?

RalphH

Een house curve loopt doorgaans wat af in volume van laag naar hoog. Laagste tonen dus wat harder. En niks moet natuurlijk, wat jij fijn vindt klinken, dat is wat moet ;).

Zet je crossover eens hoog, 150 ofzo en meet dan nog eens. Het dedicated sub (.1) kanaal krijgt nl info tot een Hz of 120.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

GPO

Quote from: clicquot on November 26, 2019, 08:51:46
ik dacht dat we zo plat mogelijk moesten gaan :-) maar zo plat mogelijk (via die house curve en het is dat wat me wat ontgaat), mis ik wel wat bass vind ik en wellicht zit dat inderdaad in die 40-60 Hz range??
enige crossover die ingesteld is, is op de AV receiver: fronts 40Hz, center/surrounds 60Hz en ceilings 80Hz
moet ik dat hier op de minidsp ook nog doen dan?

Dat is bij de meeste mensen zo de ervaring, als je alles plat trekt dan klinkt het vaak nergens naar. Er wordt dan wel eens gezegd dat je dan moet wennen aan "correcte" bas weergave, maar ik ben op een gegeven moment ook afgestapt van super vlakke curves. Ik kon er gewoon niet aan wennen.

Ik regel tegenwoordig mijn curve zo in dat het vlak klinkt met bv een bass sweep van 20 Hz naar 200 Hz. In de praktijk betekent dit meestal dat je een soort van een housecurve ingeregeld moet hebben om het zo te ervaren. Dan meet de subwoofer steeds harder naarmate deze lager in frequentie gaat, maar voor het gehoor klinkt dat dan 'vlak'... snappie? :)

Een echte house-curve is in te stellen in de miniDSP overigens.
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS


clicquot

Quote from: morca on November 26, 2019, 13:11:36
Nette curve zonder dsp.
Ik zou onder 40 hz iets liften  met een shelf filter om te testen.
Wat mis je  nu?


Dank voro de feedback allen! Zal nog eens paar dingen uitproberen ivm crossover en dan onder de 40Hz liften

Wat ik mis? Ik zou het niet weten - ik heb namelijk geen "referentie", ik vind bovenstaande lekker klinken, alleen wou ik weten of dit "goed genoeg" is of beter kan - maar naar wat ik lees, heeft het ook vooral met smaak te maken? subjectief dus? Ik ging er van uit dat je zo'n meting vlak moest maken en dat "dit" dan een referentie is van hoe bas zou moeten klinken... bon, ik speel nog wat verder en zie waar ik uitkom dan.
Dank alvast voor de reacties!

morca

Het klinkt lekker. Dat is belangriijk.
Je meting is erg netjes zonder dsp. Net of je geen roommodus hebt.

Je kan de shelf ook vanaf 50 doen waar al een bultje zit.
En het daar mee levelen.
Gewoon om voor jezelf te horen wat er gebeurd dan.

Leuk beetje proberen luisteren en leren wat bij jouw goed klinkt.
Misschien kom je er wel op uit dat het zoals nu moet blijven.
Maar dan weet je dat je alles eruit gehaald hebt igg ;D
Succes en also have fun  :thumbs-up:

clicquot

Hey Morca en Team :-)

ik heb gisteren dus het deel onder de 40Hz gelijk gebracht met 40-70 range - maar vond dit niet leuk, het laag was te overheersend (ik neem als voorbeeld John Wick I, in de disco scene waar hij dan vecht en gaat knallen, letterlijk). De beat dreunt dan iets zwaarder door, maar bij de schietscenes loop de bas van de "knal" en het achtergrondgeluid/laag zo een beetje ineen... alsof ineens alles bas wordt, te veel, te blubberig als het ware, alsof je geen onderscheid kan maken meer tussen de beat op de achtergrond en het knallen van wapens... neen, niet zo fijn om te ervaren.

Ik heb dan ook eens vanaf 63Hz gepimpt tot 85 Hz om dat gelijk te gaan trekken, maar dat vond ik niet echt een meerwaarde hebben (met onder 40Hz geen filter ook geprobeerd)... mij lijkt het dus inderdaad het beste zoals het nu staat, zonder die filters

Ok best wel tevreden van de "impact" hoor - een tweede sub heeft een dip rond 60Hz die ik had met 1 sub gewoon weggewerkt en die slam ts 40-60 is wel vetjes.
Bedankt allen nogmaals voor de suggesties!!
groeten

clicquot

Oh vergeten vragen; wat met "nagalm" tijd - moet die niet lager en hoe kan dat/wat is de impact daarvan als je die op een of andere manier kan terugschroeven? Ik zie bij jullie watervallen redelijk korte tijden :-)