Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jvanhambelgium

Quote from: doorofnight on June  9, 2015, 22:36:23
Hoe meet je de eerste en tweede reflecties met REW?

Dan kijk je beter naar de "Impuls Response" grafieken waarop je deze dingen zichtbaar kan maken in de tijd (en amplitude)
Echter niet altijd eenvoudig te interpreteren.

http://www.roomeqwizard.com/help/help_en-GB/html/impulseresponse.html
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

DofN

Thx, ik ga er binnenkort mee aan de slag..
Nee ik weet het, maar ik wil het toch inzichtelijk maken. Met behulp van Toole en jullie moet ik een eind komen :)

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

broodro0ster

Het hangt echt allemaal van je ruimte af hoor.

Ik heb al een paar setups mogen horen met vlakke respons en dat klonk geweldig. En die volle bass was aanwezig.

Als ik thuis een vlakke curve inregel, trekt het nergens op. Ik denk vooral het materiaal van de muren en plafond een grote rol spelen.

Ook zit er een verschil op pink noise en een sinus golf heb ik gemerkt. Hoe dat komt weet ik niet, maar ik zie wel andere dingen in REW als ik wisselen tussen de 2.
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

morca

Quote from: broodro0ster on June 11, 2015, 11:31:54
Het hangt echt allemaal van je ruimte af hoor.

Ik heb al een paar setups mogen horen met vlakke respons en dat klonk geweldig. En die volle bass was aanwezig.

Als ik thuis een vlakke curve inregel, trekt het nergens op. Ik denk vooral het materiaal van de muren en plafond een grote rol spelen.

Ook zit er een verschil op pink noise en een sinus golf heb ik gemerkt. Hoe dat komt weet ik niet, maar ik zie wel andere dingen in REW als ik wisselen tussen de 2.
Idd daarom zeg ik altijd dat het meten een geleidedraad is.
Of het klopt zullen je oren je moeten vertellen.
Er zijn teveel variabelen /teveel ruimte,s om te zeggen hoe het goed moet klinken op de meting.


DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Kingpin

Misschien een handige tip als je gaat meten:
Op de luisterplek (center), meestal de stoel, deze opvullen met kussens zodat het een "body/lichaam" lijkt.
Dit beinvloed het impulsgedrag zodat je een beter meetresultaat krijgt, wat uiteindelijk bij correctie beter uitpakt (ja zelf getest met en zonder).
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

morca

Vorige week las ik deze site/tip op het forum.
http://forum.studiotips.com/viewtopic.php?f=1&t=3465&p=48208&hilit=david+french#p48208
http://www.readyacoustics.com/documents/137_EwApp.pdf

2 linkje/pdf staat goed beschreven,ik wil zoiets ook wel gaan testen,geeft toch een minimaal aan panelen met max resultaat.

Ik denk plaats het even in de startpost,dit is wel een hele goeie tip hoe panelen toe te passen imo.

Ik dank de tipgever voor zulke goeie linkjes/info  :thumbs-up:

denoontje

heb even in linn topic wat geplaatst na spaceoptimalisatie.
Wellicht dat daar onze experts kunnen/willen reageren ;-)

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=126367.1750

morca

Ik kreeg de vraag:
bij de antimode zit ook de antimode mic-amp. Heb jij daar wel eens mee gemeten/gewerkt?

Nou dat heb ik dus niet,maar paar nadere leden wel dacht ik.
Iemand nog dingen waarop te letten als je deze mic met REW gebruikt?
Ik heb wel deze info gevonden:
http://www.hometheatershack.com/forums/spl-meters-mics-calibration-sound-cards/37981-using-antimode-mic-rew.html
Misschien is dat al genoeg......

yorkie13

heb in het verleden wel met de Micamp en Mic gemeten, dat werkt prima.

Gewoon aan een macbook en met REW


Witalik

Quote from: Kingpin on June 18, 2015, 01:00:14
Misschien een handige tip als je gaat meten:
Op de luisterplek (center), meestal de stoel, deze opvullen met kussens zodat het een "body/lichaam" lijkt.
Dit beinvloed het impulsgedrag zodat je een beter meetresultaat krijgt, wat uiteindelijk bij correctie beter uitpakt (ja zelf getest met en zonder).

Dit gaf ik een paar posts terug ook al aan. Maar dit werd me afgeraden ? Door meer personen.. Mij leek het juist ook zo natuur getrouw de situatie te schetsen.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"


RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

GPO

Ik heb ondertussen mijn Behringer dsp1100p te koop staan in de marktsectie. Handig als je je sub echt handmatig wil instellen of hem een andere klank wil geven (bv housecurve ofzo).

Gebruik nu zelf ADSY xt32 en dat werkt bij mij feilloos. Dus die Behringer is wat mij betreft overbodig geworden.

Als iemand in de buurt van Eindhoven deze overneemt dan kan ik ook evt bij diegene thuis helpen met instellen icm REW bv....  soort extra service... :)

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Witalik

Quote from: morca on July 24, 2015, 23:12:10
Zelf in de stoel gaan zitten met de mic  :)

Dit werd ook afgeraden, maarja lijkt er maar net op wie het zegt blijkbaar  ;)
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

morca

Quote from: Witalik on July 26, 2015, 00:00:59
Dit werd ook afgeraden, maarja lijkt er maar net op wie het zegt blijkbaar  ;)
Ik zeg niks,ik merk alleen iets op in het gesprek over hoe te werken  ;D

Ok leek mij de meest logische oplossing als je een lichaam in die stoel wilt stimuleren.
Het was ook bedoeld naar de opmerking:
Quote from: Kingpin on June 18, 2015, 01:00:14
Misschien een handige tip als je gaat meten:
Op de luisterplek (center), meestal de stoel, deze opvullen met kussens zodat het een "body/lichaam" lijkt.
Dit beinvloed het impulsgedrag zodat je een beter meetresultaat krijgt, wat uiteindelijk bij correctie beter uitpakt (ja zelf getest met en zonder).



Former member 78

Je lichaam is toch totaal niet te vergelijken met kussens...
Hoe bedenk je het  :o  :exclamation:

Ik heb de mic altijd in de hand, ook meet ik niet (meer) met een statief oid.

Witalik

Laat maar dat was in het Dirac topic, had het even terug gezocht. Maarja daardoor was de meting dus slecht/verkeerd... Geen statief idd.  :angel:
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

morca

Ik denk dat een meting door meerdere dingen verstoort kan worden als een lichaam op de luisterplek.
Dat lichaam is immers toch echt overduidelijk deel vd inrichtring /indeling vd kamer/akoestiek op dat moment.

Dus als daar je meting echt door verstoort......zou apart zijn want wat hoor jij dat als je daar zit te luisteren.
Dan zou je volgens Dirac het geluidsbeeld verstoren.........

Witalik

Precies, daarom heb ik het ook maar gelaten voor wat het was in dat topic, want ik kreeg niet echt verbetering met dirac, maarja dat lag dus aan mijn noob metingen  ;D

Dacht alleen dat die discussie hier was gevoerd maar dat is mijn fout dat was ergens anders.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

morca

Een gesprek voeren over wat beter is kan altijd,of het nou hier of daar is.
Ik denk dat de invloed van bepaalde dingen bij dirac net zo meten al bij REW.
Daar zou in principe niet veel verschil in kunnen zitten.

Daarbij vind ik het nooit verkeerd om eens samen te kijken wie wat doet,en waarom.

Witalik

Ja dat is ook wel zo. Ik vond het persoonlijk een redelijke vergelijking met het lichaam om een stuk of 4 kussens te stapelen op de zit positie zodat de mic dan op oorhoogte staat. In principe staat die dan stabiel , meer als dat je het zelf vasthoud.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

Dirk

Quote from: morca on July 24, 2015, 23:12:10
Zelf in de stoel gaan zitten met de mic  :)
aangezien je bij de meeste systemen moet meten op oorhoogte en deze werken met één centraal ijkpunt (wat zich dus centraal tussen je oren dient te bevinden) lijkt me dat wat lastig, tenzij je een gat in je voorhoofd hebt.
btw: vergeet dan ook het gat in je achterhoofd niet, om de kabel aan te sluiten  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea