Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bert stoltenborg

Quote from: morca on May 24, 2015, 18:50:37
Nog even als voorbeeld.
Zo luister ik Dire straits en diana krall enz


Zo luister ik film rock trance rap enz,maar voor muziek heb ik nu de filmsub vaak uitstaan,dat klinkt strakker.


Ik zal binnenkort wat metingen plaatsen van mijn 3 setting.
1 voor gewone,muziek/vlak
1 voor rock trance rap muziek/met die bult.
1 voor film /met die bult en de filmsub aan.

Idd Jeroen dat zou dan maarzo eens kunnen  ;D

Haha! Wat voor laag heb je, Marco?
Ik bazel maar wat.


GPO

Quote from: GPO on May 22, 2015, 23:17:52
Bij deze wil ik oproepen dat NIEMAND meer metingen met een dB meter doet.  :clapping:

Hieronder het schokkende verschil tussen een dB meter en een gecalibreerde UMIK-1 meter -->



:blink: :blink: :blink:

Kijk die 20 Hz performance in mijn kamer.... ik ben een basshead, want dit vind ik lekker klinken.

Ik hanteer nu een methode die erg goed werkt voor mij. Ik heb hem hier beschreven -->

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=151260.0

(Je hebt dus nog steeds een dB meter bij nodig ...  niet weggooien! :P)
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

morca

Bij mij staan ze ook ong zoveel harder ,anders klinkt het idd dunnetje,s .
Ik denk dat ik op plus 10 db zit tot 40 hz,dan loopt het nog op tot 15 db bij 30 en lager,dat laat de hulk lekker door de vloer een trillen  ;D

Mooi dat je zo tevreden bent dat de 1124 ertussen uit kan  :thumbs-up:

GPO

Quote from: morca on May 31, 2015, 21:13:35
Bij mij staan ze ook ong zoveel harder ,anders klinkt het idd dunnetje,s .
Ik denk dat ik op plus 10 db zit tot 40 hz,dan loopt het nog op tot 15 db bij 30 en lager,dat laat de hulk lekker door de vloer een trillen  ;D

Mooi dat je zo tevreden bent dat de 1124 ertussen uit kan  :thumbs-up:

Ja, als je je subs niet zo laat oplopen, dan blijft er erg weinig van de bas over. Ik zat gewoon hardop te lachen toen ik met de vlakke curve naar Bass Mechanik aan het luisteren was. Gewoon geen bas.... echt bizar....  :'(

De Behringer zit er nog tussen, maar staat nu geen filter actief. Ik hou hem wel als tweakdoos; vind het een leuk ding!  O0

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

GPO

Overigens lijkt mijn methode wel iets op het toepassen van de house-curve. Ik had die nooit begrepen waarom je dat zou willen, maar nu begrijp ik dat wel. Vlak getrokken bas klinkt niet zo lekker, dus je zal iets moeten boosten (afhankelijk van je smaak). Daar is die house-curve ontstaan; je kunt deze ook in REW invoeren als correctie curve.

Artikeltje: http://www.hometheatershack.com/forums/rew-forum/96-house-curve-what-why-you-need-how-do.html

Dit stukje vond ik wel 'striking':

".... but after an hour or so I had dialed in a nice, flat response curve. I popped in a CD and sat back to enjoy the wonders of a perfectly tuned system. But horror of horrors, it sounded awful! It was all thin and shrill-sounding with virtually no bass. Where had I gone wrong? ..."

precies wat ik ervaar.

O0
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Staaled

Ik ben er ooit ook mee aan de gang gegaan , maar vind het niet goed klinken.
Punt is je verhoogt niet alleen bas maar alles dat daar enige output heeft.
Piano klinkt dreunend en ongearticuleerd, stemmen ploppen en hebben te veel borst enz.
Als de muziek niet goed klinkt zonder HC is daar in de opname/mastering iet mis gegaan. ;)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

GPO

Quote from: Staaled on June  2, 2015, 10:20:35
Ik ben er ooit ook mee aan de gang gegaan , maar vind het niet goed klinken.
Punt is je verhoogt niet alleen bas maar alles dat daar enige output heeft.
Piano klinkt dreunend en ongearticuleerd, stemmen ploppen en hebben te veel borst enz.
Als de muziek niet goed klinkt zonder HC is daar in de opname/mastering iet mis gegaan. ;)

Dan ben ik benieuwd: jij hebt je subwoofer exact ingesteld kwa SPL-level gelijk met de fronts? Heb je daar een gecalibreerde mic voor gebruikt (welke)?

Overigens heb ik dus geen house-curve ingesteld, maar ik draai gewoon met m'n subs wat hotter ingesteld  : +10 dB extra tov wat ADSY instelt aan sub-levels -->, 70 dB op mijn linker- of rechterfront, dan meet ik 69/70 dB op de subs (gemeten met een Voltcraft dB meter) en dan met die instelling meet ik rond de 80/81 dB op de subs (gemeten met de UMIK-1  via de REW SPL meter). Hierbij maak ik gebruik van de ruisgenerator van REW. Op die manier kan ik ook de ADSY processing aanzetten.

Hoe dan ook, dit klinkt voor mij erg gebalanceerd met alle muziek en films die ik heb. Strak en genoeg aanwezig zonder overheersing. Als ik de subs echt vlak instel (dwz subwoofer level hetzelfde als speaker-level gemeten met een UMIK-1), dan is er nauwelijks bas bij muziek van Massive Attack, Rammstein, Trentemoller, etc dat zijn dus niet bepaald slechte opnames. Die muziek zit juist vaak vol met diepe hoorbare bassen. Dat lijkt me ook de bedoeling al vanuit de mastering.

Dus daarom dat die stap om het bij te regelen met de Voltcraft dB meter voor mij essentieel is om het basgeluid goed te krijgen.

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

jvanhambelgium

Quote from: GPO on June  2, 2015, 11:14:29
Dus daarom dat die stap om het bij te regelen met de Voltcraft dB meter voor mij essentieel is om het basgeluid goed te krijgen.

GPO

Met de Voltkraft in de hand gemeten ? Of via REW ??? Want denk eraan dat deze dB-metertjes een behoorlijke afwijking in het laag hebben, vandaar de CAL-file die je bij REW gaat gebruiken hé.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

GPO

Quote from: jvanhambelgium on June  2, 2015, 11:55:02
Met de Voltkraft in de hand gemeten ? Of via REW ??? Want denk eraan dat deze dB-metertjes een behoorlijke afwijking in het laag hebben, vandaar de CAL-file die je bij REW gaat gebruiken hé.

Voor een dB meter als de Voltcraft is er geen CAL file, daar moet je C-weging aantikken in REW om de C-weging in de meter te compenseren.

Ik lees van het venster op de meter zelf af, dus daar is inderdaad sowieso een afwijking door de C-weging. En je hebt gelijk de meter wijkt (blijkbaar) in z'n geheel nogal af (dus nog buiten de C-weging) van een geijkte mic dat heb ik eerder ook al laten zien (zie een andere post van mij met grafiek). Maar dat is dan ook de essentie van het 'probleem'.

Stel je je subwoofer levels af met een gecalibreerde mic, dan krijg je een prachtige rechte respons, maar het klinkt (in mijn oren) nergens naar. Daarom dat ik de subwoofer levels bijstel met de Voltcraft dB meter. De subwoofer levels meten met de dB meter heeft voor mij bijna altijd wel het gewenste effect. Nu in combinatie met een ADSY correctie curve op de subs klinkt het geheel ook nog eens strak...  :headbanging:

En ja meettechnisch staat het geheel te hard als je dit met een UMIK-1 meet, maar je zou gewoon eens bij mij moeten luisteren hoe een nummer als "Angel" van Massive Attack klinkt als je deze luistert met vlak gemeten subs of met subs die wat harder gezet zijn adhv de dB meter. Het verschil in beleving van dat nummer is groot... erg groot... nog maar niet te spreken over films..... :-X

Ik begrijp nu overigens wel waarom zoveel mensen vrij gemakkelijk 20 Hz in hun kamer terugmeten met een UMIK-1 (of vergelijkbare mic); ik haal dat nu ook met gemak. Sterker nog > 100 dB op 20 Hz is geen probleem voor mijn dual PB1000....  :clapping:  :popcorn:

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Staaled

Quote from: GPO on June  2, 2015, 11:14:29
Dan ben ik benieuwd: jij hebt je subwoofer exact ingesteld kwa SPL-level gelijk met de fronts? Heb je daar een gecalibreerde mic voor gebruikt (welke)?

Overigens heb ik dus geen house-curve ingesteld, maar ik draai gewoon met m'n subs wat hotter ingesteld  : +10 dB extra tov wat ADSY instelt aan sub-levels -->, 70 dB op mijn linker- of rechterfront, dan meet ik 69/70 dB op de subs (gemeten met een Voltcraft dB meter) en dan met die instelling meet ik rond de 80/81 dB op de subs (gemeten met de UMIK-1  via de REW SPL meter). Hierbij maak ik gebruik van de ruisgenerator van REW. Op die manier kan ik ook de ADSY processing aanzetten.

Hoe dan ook, dit klinkt voor mij erg gebalanceerd met alle muziek en films die ik heb. Strak en genoeg aanwezig zonder overheersing. Als ik de subs echt vlak instel (dwz subwoofer level hetzelfde als speaker-level gemeten met een UMIK-1), dan is er nauwelijks bas bij muziek van Massive Attack, Rammstein, Trentemoller, etc dat zijn dus niet bepaald slechte opnames. Die muziek zit juist vaak vol met diepe hoorbare bassen. Dat lijkt me ook de bedoeling al vanuit de mastering.

Dus daarom dat die stap om het bij te regelen met de Voltcraft dB meter voor mij essentieel is om het basgeluid goed te krijgen.

GPO
Ik gebruik een cross-spectrum ECM8000 microfoon.
Cross spectrum levert deze mic met een gemeten cal file.

Subs geheel vlak met de mains klinkt idd niet.
Ze staan hier 3 dB hot tov de mains.
Dit start zo rond de 90 Hz.
Daaronder staan de subs , voor zover mogelijk , vlak.

Ook loopt boven de 2 kHz mijn curve langzaam af naar - 3 dB @ 10 kHz.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Ik ook een emc en gebruik die eigenlijk aleen voor dsp doeleinden.
Dat de sub vaak harder staat/in bepaalde regionen nog harder ivm de housecurve maakt meten makkelijker.
Als ik dan de curve naar wens heb stel ik het volume van de sub in,.....op oor/smaak.
En dan kom ik altijd op een x aantal db harder.
Hoeveel harder ligt aan film of muziek.

Eigenlijk doe ik het altijd al zo,ik sta ervan te kijken dat je dat nooit mee hebt gekregen .
Edwin hoor ik er ook al vanaf dag 1 ong over ,iets te hot en dan de housecurve.

Maar goed je bent er uiteindelijk uitgekomen.
Daarom zeg ik altijd niet alleen meten,luister ook goed of het wel klopt met wat je wilt horen.

Maar goed ik heb makkelijk lullen,ik laat ADSY altijd maar beperkt ze werk doen.
De levels en dsp regel ik nog wel eens iets handmatig en doe ik altijd al,dus ik laat me ook niet zo snel leiden door een meting als ik hoor dat het niet lekker klinkt.

Ejorne

Quote from: GPO on June  2, 2015, 11:14:29

Overigens heb ik dus geen house-curve ingesteld, maar ik draai gewoon met m'n subs wat hotter ingesteld  : +10 dB extra tov wat ADSY instelt aan sub-levels -->,

Waarom geen housecurve maar de gehele sub-output harder? Hiermee (er even vanauit gaande dat de cossover rond de 80Hz ligt) boost je ook de 80~120Hz range. En dat zorgt vaak al snel voor een boomy sound. Zoals de loudness knoppen die je vroeger vaak op een versterker had.

Ik vind juist een house-curve veel prettiger. Daarmee kun je alleen datgene boosten wat voor ons gehoor ongevoeliger is, zonder dat het geluid uit balans raakt. Want hoe dan ook, of je het gebalanceerd vind klinken of niet, de sub is uit balans met de rest wanneer deze +10dB harder staat. (dat is iets van 3x zo hard en eens zo hard voor ons gehoor) Maar uiteindelijk is het natuurlijk de smaak die je hebt waarnaar je moet luisteren. Dus wat dat betreft doe je het iig goed. Maar ik vermoed met zekere zekerheid dat je een juist ingestelde (naar smaak) housecurve beter moet vinden klinken dan de gehele sub-output omhoog te knallen...

morca

Quote from: Ejorne on June  2, 2015, 17:57:39
Waarom geen housecurve maar de gehele sub-output harder? Hiermee (er even vanauit gaande dat de cossover rond de 80Hz ligt) boost je ook de 80~120Hz range. En dat zorgt vaak al snel voor een boomy sound. Zoals de loudness knoppen die je vroeger vaak op een versterker had.

Ik vind juist een house-curve veel prettiger. Daarmee kun je alleen datgene boosten wat voor ons gehoor ongevoeliger is, zonder dat het geluid uit balans raakt. Want hoe dan ook, of je het gebalanceerd vind klinken of niet, de sub is uit balans met de rest wanneer deze +10dB harder staat. (dat is iets van 3x zo hard en eens zo hard voor ons gehoor) Maar uiteindelijk is het natuurlijk de smaak die je hebt waarnaar je moet luisteren. Dus wat dat betreft doe je het iig goed. Maar ik vermoed met zekere zekerheid dat je een juist ingestelde (naar smaak) housecurve beter moet vinden klinken dan de gehele sub-output omhoog te knallen...
Idd daarom maak ik eerste de curve ong naar wens,en daarna het level pas.
Als ik alles in de subrange omhoog zet......BOOMY  :blink:

Maar goed Gert Jan zal wel geluisterd hebben wat mooi klinkt,en anders kan hij altijd nog met de 1124 tweaken.

GPO

Quote from: morca on June  2, 2015, 18:04:28
Idd daarom maak ik eerste de curve ong naar wens,en daarna het level pas.
Als ik alles in de subrange omhoog zet......BOOMY  :blink:

Maar goed Gert Jan zal wel geluisterd hebben wat mooi klinkt,en anders kan hij altijd nog met de 1124 tweaken.

klopt ik luister er goed naar. Heb nu ook nog wat getweaked met mijn Behringer om de onregelmatigheid rondom 60 - 70 Hz wat weg te werken. En ik heb de subs iets zachter gezet en de ene sub ook wat zachter als de andere, want die ging overheersen.

Dit is nu het beste wat ik krijg en wat ook goed klinkt -->




Ook leuk om te zien hoe hard de subs kunnen (het kon nog harder, maar ik heb ook nog buren) -->



:headbanging: :headbanging: :headbanging:  :popcorn:

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS


GPO

Quote from: Ejorne on June  2, 2015, 17:57:39
Waarom geen housecurve maar de gehele sub-output harder? Hiermee (er even vanauit gaande dat de cossover rond de 80Hz ligt) boost je ook de 80~120Hz range. En dat zorgt vaak al snel voor een boomy sound. Zoals de loudness knoppen die je vroeger vaak op een versterker had.

Ik vind juist een house-curve veel prettiger. Daarmee kun je alleen datgene boosten wat voor ons gehoor ongevoeliger is, zonder dat het geluid uit balans raakt. Want hoe dan ook, of je het gebalanceerd vind klinken of niet, de sub is uit balans met de rest wanneer deze +10dB harder staat. (dat is iets van 3x zo hard en eens zo hard voor ons gehoor) Maar uiteindelijk is het natuurlijk de smaak die je hebt waarnaar je moet luisteren. Dus wat dat betreft doe je het iig goed. Maar ik vermoed met zekere zekerheid dat je een juist ingestelde (naar smaak) housecurve beter moet vinden klinken dan de gehele sub-output omhoog te knallen...

Het geluid is totaal niet boomy. Heb al tig muziek gedraaid en het blijft allemaal mooi in proportie. Gewoon gelijkmatige output over de hele linie. Geen gebonk geen slecht jaren 80 loudness effect...  :D

De housecurve zal ik ook nog wel een keer mee gaan spelen, wellicht vind ik dat nog beter klinken. Voor nu is het weer ff goed, wordt af en toe beetje dol van de hoeveelheid metingen... hahaha...   :crazy: :wacko: :blink: :-X  :clapping:

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Ejorne

Quote from: GPO on June  2, 2015, 21:48:47
De housecurve zal ik ook nog wel een keer mee gaan spelen, wellicht vind ik dat nog beter klinken. Voor nu is het weer ff goed,

Een doeltreffende manier om veel plezier te beleven aan de investering van je apparatuur, het opsplitsen in stappen naar het max-haalbare uit je set-up.  :thumbs-up:
Dan beleef je meerdere keren een kick van een verbetering zonder daarbij (noemenswaardig) geld te investeren.

PRJK

Ben bezig met metingen, maar krijg steeds clipping errors bij het meten van mijn sub. Hij staat qua niveau op 80-85 dB. Enig idee wat dit kan veroorzaken?

morca

Quote from: PRJK on June  3, 2015, 07:47:03
Ben bezig met metingen, maar krijg steeds clipping errors bij het meten van mijn sub. Hij staat qua niveau op 80-85 dB. Enig idee wat dit kan veroorzaken?
Welke mic gebruik je?



GPO

Quote from: PRJK on June  3, 2015, 07:47:03
Ben bezig met metingen, maar krijg steeds clipping errors bij het meten van mijn sub. Hij staat qua niveau op 80-85 dB. Enig idee wat dit kan veroorzaken?

clipping errors met de UMIK-1, dat is wel raar... Ik neem aan dat je gewoon de juiste cal-file gebruikt hebt en dat REW je UMIK ook goed herkend heeft?

Kun je eens een grafiek plaatsen van je response? Zit daar misschien een gigantische piek in?

Zoals je in mijn andere grafiek kunt zien, ben ik tot bijna 105 dB gegaan en mijn UMIK had daar nog steeds genoeg headroom, dus de mic kan het makkelijk aan.

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Joske007

Quote from: PRJK on June  3, 2015, 07:47:03
Ben bezig met metingen, maar krijg steeds clipping errors bij het meten van mijn sub. Hij staat qua niveau op 80-85 dB. Enig idee wat dit kan veroorzaken?
Ben je met de Generator op 75dB een full-range calibratie/meting aan het uitvoeren of enkel de speakers en staat je RMS Level wel op -12dB?


Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software