Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

GPO

Quote from: RalphH on May 20, 2015, 13:29:51
Audyssey blijft overigens voor mij nogal een black box. en je kunt jezelf 3x in de rondte googelen, maar eenduidige antwoorden blijven dan nog steeds uit volgens mij.

Ik ga vanavond even het volgende artikel doorlezen, volgens mij kun je met REW timing tussen de sub en mains bepalen. Meten is weten, daar hou ik van, dus dit is wel interessant -->

http://www.hometheatershack.com/forums/rew-forum/28894-case-study-sub-alignment-using-rew-v5.html

GPO

thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

morca

Quote from: GPO on May 20, 2015, 14:21:10
Ik ga vanavond even het volgende artikel doorlezen, volgens mij kun je met REW timing tussen de sub en mains bepalen. Meten is weten, daar hou ik van, dus dit is wel interessant -->

http://www.hometheatershack.com/forums/rew-forum/28894-case-study-sub-alignment-using-rew-v5.html

GPO
Ik lees even mee ik heb ook een dip in die regionen,Maar ik vermoed dat mijn afstand niet correct is en die ga ik binnen kort op mijn eigen manier bijstellen.
Net zoiets als jij ook deed RalphH.Mij meting was redelijk goed en nu niet meer.
Ik heb aan de afstanden gezeten dus de oorzaak zoek ik eerst daar in.

Maar goed we hebben beide gelijkend probleem GJ in de 60-80 range.

yorkie13

Het is ook sterk afhankelijk van welke versie je gebruikt van audyssey.

XT32 met Subeq HT werkt bij mij prima.

Eerst subwoofer 1 meten en dan subwoofer 2.
Vervolgens worden beide subwoofers als 1 LFE gemeten.


GPO

Ik ben toch maar uitgegaan van de afstanden van ADSY en de subs op 0 graden. De andere settings (bv andere afstanden of combinaties van verschillende fases) werd het geluid er niet beter op, misschien wel meettechnisch (iets), maar het leek soms net of de bas na-ijlde en als een losse entiteit klonk. Met de 'ADSY' afstanden was er tenminste wel een coherentie tussen de subs en de fronts al is het niet de maximale output.

Verder heb ik daarna puur het LFE kanaal met beide subs gemeten over 2 luisterplekken en op de gemiddelde curve filters voor mijn Behringer toegepast. Ik kan nu met die asio4all ook mooi de integratie met de center-kanaal zien en met het center kanaal op 90 Hz en de subs beetje vlak getrokken ben ik tot nu toe best tevreden.

Ben nu wat muziek aan het luisteren en het klinkt best wel mooi, schoon en strak. Terwijl ik de subs bij elkaar ongeveer 3 a 4 dB harder heb staan dan de fronts, maar omdat ze best wel strak klinken is dit geen probleem voor mij.

Film moet ik nog uittesten, maar dat komt een andere keer. Dat is meestal geen probleem kwa output en diepgang....  :headbanging: :headbanging:

Muziek is wat dat betreft toch wel wat kritischer en de ene CD klinkt vaak zo anders dan de andere.

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS


RalphH

Niet meer gemeten? Dat maakt juist inzichtelijk of je subs in fase staan en daar was het toch om te doen  ;)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

GPO

Quote from: RalphH on May 21, 2015, 06:14:17
Niet meer gemeten? Dat maakt juist inzichtelijk of je subs in fase staan en daar was het toch om te doen  ;)

Ja ik heb wel gemeten. De subs staan in fase met de fronts want er is geen sprake van een keiharde uitdoving rond de crossover. De ene front reageert weer net anders rond de x-over dan de andere. Dat maakt het wat lastiger.

Voorlopig ben ik tevreden, want het klinkt wel lekker allemaal.

Ik zal later nog wat metingen laten zien, maar ik denk dat ik binnenkort ook maar eens een UMIK-1 ga kopen, want ik ben nu weer vaker bezig met metingen en die dB meter van mij die kan dan eigenlijk niet meer. Bovendien heeft die dB meter 2 problemen: hij meet slecht onder de 30 Hz en hij pikt een 50 Hz hum op die er niet is. Beide verstoren de metingen....  :unhappy:

UPDATE: UMIK-1 besteld!  :headbanging: :headbanging: :popcorn:
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

morca

Quote from: GPO on May 21, 2015, 08:10:44
Ja ik heb wel gemeten. De subs staan in fase met de fronts want er is geen sprake van een keiharde uitdoving rond de crossover. De ene front reageert weer net anders rond de x-over dan de andere. Dat maakt het wat lastiger.

Voorlopig ben ik tevreden, want het klinkt wel lekker allemaal.

Ik zal later nog wat metingen laten zien, maar ik denk dat ik binnenkort ook maar eens een UMIK-1 ga kopen, want ik ben nu weer vaker bezig met metingen en die dB meter van mij die kan dan eigenlijk niet meer. Bovendien heeft die dB meter 2 problemen: hij meet slecht onder de 30 Hz en hij pikt een 50 Hz hum op die er niet is. Beide verstoren de metingen....  :unhappy:

UPDATE: UMIK-1 besteld!  :headbanging: :headbanging: :popcorn:
Cool  :thumbs-up:

XtrmB

Nog geen spijt van gehad van die umik-1 ook al begin ik pas net aan de verslaving van HT
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

morca

Quote from: XtrmB on May 21, 2015, 17:44:16
Nog geen spijt van gehad van die umik-1 ook al begin ik pas net aan de verslaving van HT
Als je n et begint is aleen maar goed,kan je langer genieten van je hobby  en je sub,s ;)

GPO

De UMIK-1 wordt vandaag bezorgd ...  :pompom:....  maar ik weet niet of ik dit weekend gelegenheid heb om hem uit te proberen....  :nopompom:

Het is niet zo fijn voor de aanwezigen in het huis als ik constant van die testtonen zit uit te sturen; dus dat doe ik meestal op een rustig moment als mensen op bed liggen of er niet zijn.... :)

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

morca

Quote from: GPO on May 22, 2015, 13:03:43
De UMIK-1 wordt vandaag bezorgd ...  :pompom:....  maar ik weet niet of ik dit weekend gelegenheid heb om hem uit te proberen....  :nopompom:

Het is niet zo fijn voor de aanwezigen in het huis als ik constant van die testtonen zit uit te sturen; dus dat doe ik meestal op een rustig moment als mensen op bed liggen of er niet zijn.... :)

GPO
Daarbij moeten ze nog stil zijn ook  ;D

GPO

Bij deze wil ik oproepen dat NIEMAND meer metingen met een dB meter doet.  :clapping:

Hieronder het schokkende verschil tussen een dB meter en een gecalibreerde UMIK-1 meter -->



:blink: :blink: :blink:

Kijk die 20 Hz performance in mijn kamer.... ik ben een basshead, want dit vind ik lekker klinken.
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

jvanhambelgium

@GPO, Je hebt dan ook de calibratie-file van zo'n dB-meter geladen in REW ?
De UMIK-1 zal zeker nog een stukje nauwkeuriger zijn als een bulk dB-metertje dat wel...
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)


GPO

Quote from: jvanhambelgium on May 22, 2015, 23:24:28
@GPO, Je hebt dan ook de calibratie-file van zo'n dB-meter geladen in REW ?
De UMIK-1 zal zeker nog een stukje nauwkeuriger zijn als een bulk dB-metertje dat wel...

Ja dat had ik wel verwacht maar niet zoveel verschil....

Dit is gewoon bizar.

Binnenkort weer wat meer spelen met mijn Umik. Nu eerst ff slapen.. :)

Gpo
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

GPO

Ik blijf het toch een beetje bizar vinden allemaal met die UMIK-1 gecalibreerde mic.... Als ik de individuele levels vergelijk van alle luidsprekers inclusief de subs, dan moeten de subs zo'n 15 - 20 dB lager staan. Dan is er gewoon geen bass meer. Dat is ook wat ADSY tijden de setup routine zet; dat mijn subs (veel) te hard staan.

Vind dat ook die UMIK-1 net zoals de ADSY mic wel heel erg gevoelig lijkt voor bas....

Diegene die een UMIK-1 hebben (of een andere gecalibreerde mic); hoe zetten jullie nu de levels van je sub goed? Als ik mijn gewone dB meter gebruik om alles te levellen, dan staan ze gerust 15 dB te hard als ik daarna nameet met de UMIK-1, maar in mijn oren klinkt het dan prima. Niet overdreven veel bass ofzo. Als ik de ADSY levels gebruik, dan blijft er niets van bas over. Dat klinkt gewoon ronduit belachelijk vlak en saai.... (Ik snap dat die Dynamic EQ dan nodig is, dan heb je tenminste nog iets van bas... :))

GPO

thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

morca

Ik denk dat het ook aan je smaak ligt,niet iedereen vind mooi vlak gemeten mooi.
De housecurve is volgens mij vaak 10 db alleen dan oplopend,jij bedoelt dat je sub in ze geheel te hard staat.

Je luistert vaak rock toch,daar is een wat dikke bass wel prettig ervaar ik vaak.
Met film heb ik ook een dikke bult van ? kweet nu niet hoeveel db.

Maareuh die db meter en umik was beide met calfile gemeten?

Ik regel met dsp in tot een resultaat waar ik mee kan leven of gewoon goed is te noemen.
Hoe hard ik de sub zet....ik gebruik geen db meter maar luister wat ik zelf mooi vind.
Paar forumleden die geweest zijn vonden dat level ook prettig,goeie intregatie.

Dus hoe....luisteren hoe hard hij niet overstemt maar toch niet dunnetje,s klinkt.
Misschien niet het antwoord waar je op zat te wachten ivm met al die mic,s en REW.
Maar dat is wel hoe ik het uiteindelijk lekker aan laat sluiten.
Als ik alles meet word ik gek,want dan klopt het niet altijd luistertechtisch zoals je net zelf ook al zegt.

Dus ik zoek de middenweg tussen meten en luisteren ook mbt de levels vd sub of sub,s.
Blijft een uitdaging inmeten luisteren en aanpassen,dat houd het leuk  ;D

Ejorne

Dus de conclusie kan zijn dat juist iedereen (die van een ietwat stevigere bass houdt) moet meten met een dbmeter. De ongevoeligheid van zo'n ding in de lage tonen resulteert in een gewenste housecurve wanneer de meting vlak wordt afgeregeld vanaf een dbmeter meting. Onze oren zijn immers ook minder gevoelig in die lage regionen...  :hehe:

morca

Nog even als voorbeeld.
Zo luister ik Dire straits en diana krall enz


Zo luister ik film rock trance rap enz,maar voor muziek heb ik nu de filmsub vaak uitstaan,dat klinkt strakker.


Ik zal binnenkort wat metingen plaatsen van mijn 3 setting.
1 voor gewone,muziek/vlak
1 voor rock trance rap muziek/met die bult.
1 voor film /met die bult en de filmsub aan.

Idd Jeroen dat zou dan maarzo eens kunnen  ;D

morca

Quote from: GPO on May 22, 2015, 23:17:52
Bij deze wil ik oproepen dat NIEMAND meer metingen met een dB meter doet.  :clapping:

Hieronder het schokkende verschil tussen een dB meter en een gecalibreerde UMIK-1 meter -->



:blink: :blink: :blink:

Kijk die 20 Hz performance in mijn kamer.... ik ben een basshead, want dit vind ik lekker klinken.
Ik heb deze post in het starttopic geplaatst ,zodat het voor starters snel te vinden is waarom een echte mic te kopen.
Mooi dat je dit even getest hebt  :thumbs-up:

GPO

Quote from: morca on May 24, 2015, 18:50:37
Nog even als voorbeeld.
Zo luister ik Dire straits en diana krall enz


Zo luister ik film rock trance rap enz,maar voor muziek heb ik nu de filmsub vaak uitstaan,dat klinkt strakker.


Ik zal binnenkort wat metingen plaatsen van mijn 3 setting.
1 voor gewone,muziek/vlak
1 voor rock trance rap muziek/met die bult.
1 voor film /met die bult en de filmsub aan.

Idd Jeroen dat zou dan maarzo eens kunnen  ;D

Ik heb juist met films altijd het gevoel dat er wel genoeg laag in zit. Dit weekend heb ik Interstellar en Fury gekeken, daar zit een ook een bult LFE in van heb ik jou daar. In dat geval kan de sub best wel wat "vlakker" staan; het laag bij dat soort films voel je toch wel....  O0

Het is vooral met muziek dat ik altijd de neiging heb om de subs wat harder te zetten. Hier staat vaak 3fm op (doet mijn vriendin), maar als ik zelf luister dan zet ik inderdaad stevig gitaar werk op (death/black/doom/thrash metal). Dan is een lekkere punch belangrijker dan correct laag....  :headbanging:

Binnenkort ga ik weer eens met ADSY spelen, want ik denk dat die mic van ADSY het toch de hele tijd wel goed deed voor het laag. Ik dacht altijd dat ie gewoon niet goed genoeg was, omdat ie zoveel afweek van mijn dB meter. Nu weet ik wel beter.

Maar goed dan moet ik weer ff de tijd vinden om dat meetprogramma volledig te laten lopen. Nu met 7.2 zijn dat best veel testtonen als je alle 8 meetpunten meeneemt...  :popcorn: :clapping:

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Joske007

Quote from: GPO on May 25, 2015, 13:24:26
Maar goed dan moet ik weer ff de tijd vinden om dat meetprogramma volledig te laten lopen. Nu met 7.2 zijn dat best veel testtonen als je alle 8 meetpunten meeneemt...  :popcorn: :clapping:
Ach, eens de opstelling met de mic klaar is... duurt dit een tien minuutjes  ;D
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

GPO

Quote from: Joske007 on May 25, 2015, 14:03:22
Ach, eens de opstelling met de mic klaar is... duurt dit een tien minuutjes  ;D

en daarna 3 dagen ruzie met het vrouwtje.... hahaha  >:D
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS