Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ejorne

Quote from: RalphH on September 21, 2012, 14:05:55
Haha, cool. Ben benieuwd of het wat doet.
Als je er een paar plafondhoog opstelt zal het zeker wel nut hebben  ;D

Haha, ja ik denk dat het als basstrap niet al teveel uithaalt. De zak komt voor een stuk kale muur, iets rechtsvoor naast de rechter frontspeaker te staan. Ik hoop dat het wel wat reflecties voor mid en hoog dempt.

Verder zag ik nog bij bax-shop veel Auralex studioschuim en die onderzetters voor speakers en subs staan voor (volgens mij) gunstige prijzen. Er zijn al verschillende schuimpjes van circa 30x30cm van 2 euro leverbaar. Ik denk als ik daar een zwikje van op het plafond mag plaatsen dat dit best wel positief effect zal hebben. Voor die prijs kan ik het misschien zelfs als behang gebruiken...  Ik ben alleen bang dat mijn vriendin mij er dan wel achter plakt...  :crazy:

;D

RalphH

Ai, dingen aan het plafond hangen/plakken, daar mag ik zelfs in onze semi dedicated ruimte niet aan beginnen  ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

yorkie13

Zitzak zal wel wat extra demping opleveren, maar een echte bastrap werkt toch anders.

nielvm

Heb ook een zitzak staan in de ht, haalt weinig tot niets uit...

Overigens wel dure zitzakken, de mijne heeft een derde daarvan gekost   ???
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Ejorne

Quote from: nielvm on September 21, 2012, 17:40:16
Heb ook een zitzak staan in de ht, haalt weinig tot niets uit...

Overigens wel dure zitzakken, de mijne heeft een derde daarvan gekost   ???

De mijne ook.  :sneaky2:

nielvm

Sorry, vorige post klonk mss wat bruut.

De zitzak is echter wel een uitstekende bijkomende zitplaats wanneer er per uitzondering meer mensen willen kijken. Zit heerlijk!


Ik had vanwege de afmetingen en inhoud hem ook eens als basstrap geprobeerd in een hoek, maar de metingen waren verwaarloosbaar.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Ejorne

Ik verwacht ook niet veel van de zak. Het is meer bedoeld al speeltoestel voor de kids en bij ibood was hij 1/3 van de op de site genoemde prijs. Alle positieve effecten op de akoestiek zijn mooi meegenomen. Versl3chtering zal het (hopelijk) niet geven.

Martijnst1990

MiniDSP is net binnen gekomen en dat word heel wat lezen om alles te begrijpen :D Dacht gelezen te hebben dat de software gratis te downloaden is, maar dit blijkt op de site $10,- per plug-in te kosten?

Tim, als je meeleest, weet jij zo te zeggen welke plugin ik moet hebben als ik mijn subwoofer wil configureren? Ik denk zelf onder het kopje: Mono 3/4way & Misc en dan de tweede, dus Advanced.

http://www.minidsp.com/products/plugins
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Timvg

Ik heb de stereo 2.1 advanced

Normaal gezien kan je één plugin gratis downloaden mits je de minidsp gekocht hebt

Martijnst1990

Quote from: Timvg on September 27, 2012, 17:51:13
Ik heb de stereo 2.1 advanced

Normaal gezien kan je één plugin gratis downloaden mits je de minidsp gekocht hebt
Die had ik dan zeker direct bij de aankoop erbij moeten doen denk ik. Kijk zo wel even verder en anders stuur ik een mailtje met de vraag. 2.1 stereo advanced word het dan, die heeft ook alles erin zie ik.


EDIT:

- miniDSP platforms require a plug-in for control and configuration. If you haven't purchased a plug-
in already, you'll need to purchase one separately from the online store. A download key will
automatically be generated at the purchase of the plug-in and a zip file including both Windows
and Mac installers can then be downloaded.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Timvg

Ik zie net op de website dat hun huidig beleid is van de plugins steeds apart te verkopen, misschien dat er dus nu niet langer één gratis is..

Maar de 2.1 advanced is dus degene die je moet hebben.

Verder heb je nodig, REW (gratis), een meetmicrofoon en een interface naar de computer.. En dan eerst een basismeting maken van je respons.

Martijnst1990

Quote from: Timvg on September 27, 2012, 18:01:34
Ik zie net op de website dat hun huidig beleid is van de plugins steeds apart te verkopen, misschien dat er dus nu niet langer één gratis is..

Maar de 2.1 advanced is dus degene die je moet hebben.

Verder heb je nodig, REW (gratis), een meetmicrofoon en een interface naar de computer.. En dan eerst een basismeting maken van je respons.
Ik las het inderdaad. Nouja ook geen ramp, prijs valt alsnog mee dan bij elkaar :D

REW heb ik, dB meter als microfoon heb ik, interface naar de PC bedoel je toch gewoon de tulp -> jack kabels voor tussen PC en dB meter?
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Timvg

Zolang REW maar een signaal ontvangt  8) Calibratiefile heb je ook voor de db meter?

Martijnst1990

Calibratie file heb ik niet ben ik bang, kan ik ook niet zo gauw vinden op de site van Radioshack.

Nog een vraagje over de aansluiting van de DSP trouwens. In de manual staat dat je de source op de input aansluit en dan de output aan de AV receiver/aktieve luidsprekers. Geld dat ook voor een subwoofer? Dus de subwoofer op de input en dan bv output 1 op het subkanaal van mijn receiver? Mijn gevoel zegt namelijk andersom.. :P
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Timvg

De source is de receiver, die gaat in de input, output gaat naar de sub.

HTip

Quote from: Martijn90 on September 27, 2012, 19:46:28
Calibratie file heb ik niet ben ik bang, kan ik ook niet zo gauw vinden op de site van Radioshack.
Die worden volgens mij meegeleverd met REW. Voor het geval heb ik 'm bijgevoegd.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Martijnst1990

Quote from: Timvg on September 27, 2012, 21:10:41
De source is de receiver, die gaat in de input, output gaat naar de sub.
Dus toch, leek mij al het meest logische, thanks :) Ga van het weekend er eens goed voor zitten, komt nog heel wat bij kijken.

Quote from: HTip on September 27, 2012, 21:14:28
Die worden volgens mij meegeleverd met REW. Voor het geval heb ik 'm bijgevoegd.
Kijk eens aan, thanks :)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Timvg

En wanneer de JL aangesloten wordt, ik kan je wel een linkwitz transform code maken die je kant en klaar kan ingeven in de "advanced" setting, anders kan het wel een paar uur zoeken worden ;)

Martijnst1990

Quote from: Timvg on September 27, 2012, 21:46:04
En wanneer de JL aangesloten wordt, ik kan je wel een linkwitz transform code maken die je kant en klaar kan ingeven in de "advanced" setting, anders kan het wel een paar uur zoeken worden ;)
Alle hulp is uiteraard meer dan welkom!  :worship:
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

RalphH

Goed bezig Martijn! Ben benieuwd naar de resultaten met de minidsp/REW.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Die worden wel goed,Tim had het bij zijn JL ook erg goed voorelkaar.
Dus ik zeg niks nu, Kijken how low die JL gaat met Tim zijn hulp en de minidsp.

Ik had het met Ejorne nog wel over die filters vd week Tim,en hoe 10 a 15 een goeie schop omhoog te geven door DSPen/filters.

Toch eens mee gaan testen.
Alhoewel me broekspijpen staan nu opeens wel te klapperen,eerst maar weer een keertje meten

Timvg

Deze respons werkt erg goed in veel kamers (curve van de seaton submersive)



Met een minidsp is het een koud kunstje die curve na te bootsen, en in room krijg je dan in heel veel gevallen goeie respons tot onder de 10hz


Ejorne

Die average ziet er ver boven average uit!  8)

Ik moet hier ook weer opnieuw gaan meten denk ik. Ik heb mijn FF sub een kwart slag gedraaid. Hierop gekomen door het idee van morca. We hadden het over het opbouwen van het laag door de kamer heen. Mijn sub staat in de hoek met de woofer langs de lange muur gericht. Nu staat hij naar de langs de korte muur te kijken.

Ik hoor nu veel meer definitie in de bas. Maar wanneer ik een muziekje draai waarbij een bastoon van hoog naar laag valt, hoor ik een gat en een bult. Dit was hier nooit echt helemaal strak maar nu is dit dus wat slechter geworden. Het valt even behoorlijk weg om iets te hard weer terug te komen waarna het verder naar beneden weerin oprde lijkt te zijn. Mar goed, een meting zal hier meer duidelijkheid in geven. Het klinkt nu wel een behoorlijk stukje strakker en droger. Als ik dit zou vergelijken met de allereerste downfire opstelling van deze sub halverwege de lange muur zou ikniet geloven dat dit dezelfde sub was. En die eerste ervaring was al zoveel beter dan mijn oude Klipsch tweetersubje...  :P

Ik denk met een nieuwe bijpassende correctie ik hier weer een stpaje blijder ben geworden.  8)

morca

Quote from: Ejorne on October  1, 2012, 16:55:56
Die average ziet er ver boven average uit!  8)

Ik moet hier ook weer opnieuw gaan meten denk ik. Ik heb mijn FF sub een kwart slag gedraaid. Hierop gekomen door het idee van morca. We hadden het over het opbouwen van het laag door de kamer heen. Mijn sub staat in de hoek met de woofer langs de lange muur gericht. Nu staat hij naar de langs de korte muur te kijken.

Ik hoor nu veel meer definitie in de bas. Maar wanneer ik een muziekje draai waarbij een bastoon van hoog naar laag valt, hoor ik een gat en een bult. Dit was hier nooit echt helemaal strak maar nu is dit dus wat slechter geworden. Het valt even behoorlijk weg om iets te hard weer terug te komen waarna het verder naar beneden weerin oprde lijkt te zijn. Mar goed, een meting zal hier meer duidelijkheid in geven. Het klinkt nu wel een behoorlijk stukje strakker en droger. Als ik dit zou vergelijken met de allereerste downfire opstelling van deze sub halverwege de lange muur zou ikniet geloven dat dit dezelfde sub was. En die eerste ervaring was al zoveel beter dan mijn oude Klipsch tweetersubje...  :P

Ik denk met een nieuwe bijpassende correctie ik hier weer een stpaje blijder ben geworden.  8)
Is dat sjouwen ook weer de moeite waard geweest.
Top dat je een idee uit mijn idee van laagopbouw gehaald hebt  :D

Martijnst1990

Quote from: Timvg on September 27, 2012, 21:46:04
En wanneer de JL aangesloten wordt, ik kan je wel een linkwitz transform code maken die je kant en klaar kan ingeven in de "advanced" setting, anders kan het wel een paar uur zoeken worden ;)
Ik ga straks beginnen met REW en de MiniDSP, dus als ke aanbod nog staat... 8)

Zal zo eerst een meting maken en hier plaatsen, heb het idee dat er nog veel aan de curve gedaan moet worden :D
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT