Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

morca

Netjes weer aan het meten geslagen  :thumbs-up:

Je meting heeft in mijn ogen 5 pieken die ik zou vlakken,die amp die is berekend op jouw woofer die gaat clippen met zoveel boost,echt beter vlakken.
Je hebt idd veel nagalm,is de kamer verder nog leeg?
Ik denk dat de sub iets minder de kans moet krijgen af te kaatsen dat scheelt al de helft.
Er onstaan nu staande golven,dat zijn je pieken en dalen daar werken de geluidsgolven elkaar tegen.

Heb je nu ook die muren zoals HTip beschreef met glaswol of is alles beton,ik vermoed de laatste.
Je gaat wel een paar panelen nodig hebben denk ik......
Hoeken helemaal leeg?

Je bereik is idd niet verkeerd zo,zo zou hij tot ong 20 hz kunnen ,dat is heel netjes.

Ghosty J

Als ik heb gemeten dan zegt het programma dat tijdens / na de meting dat het heeft geclipt. wat kan ik daar aan doen?

Wat ik heb gedaan:
Ik heb al de mic zachter gezet in windows en ik heb een goede/ nieuwe db meter meting gedaan.
Heb een calibratie file geimporteerd van de DB meter/ mic.
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

morca

Ejorne weet jij het zo,we hebben hem bij mij nooit laten clippen.
Heb je een losse geluidskaart Ghosty,zit daar geen level op,of heb je de mic op een andere manier aangesloten.
Op hoeveel db meet je ong,dat ben ik vergeten in de startpost ......ik meet meestal op 75 a 80 db volume,het hoeft niet heel hard hoor.
Denk dat 80 aangeraden word.

Hoe ziet je meting er dan uit,of heb je geen meting na die melding,denk dat je mic clipt,of de input .....

Ghosty J

Quote from: morca on January 11, 2012, 23:14:13
Ejorne weet jij het zo,we hebben hem bij mij nooit laten clippen.
Heb je een losse geluidskaart Ghosty,zit daar geen level op,of heb je de mic op een andere manier aangesloten.
Op hoeveel db meet je ong,dat ben ik vergeten in de startpost ......ik meet meestal op 75 a 80 db,het hoeft niet heel hard hoor.
Denk dat 80 aangeraden word.

Hoe ziet je meting er dan uit,of heb je geen meting na die melding,denk dat je mic clipt,of de input .....
Ik heb het pakket overkocht van een forumgenoot.
Volgens mij is het een Behringer UCA202 externe USB geluidskaart.
Ik heb deze ingesteld zoals het word beschreven op Hometheatershack.
http://www.hometheatershack.com/forums/rew-forum/26169-uca-202-problems-solutions-calibration-rew-windows-7-more.html

Mijn meting op December 24







Ik weet alleen niet meer of dit met of zonder sub is geweest  :o
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

morca

Zonder herinder ik me,hier staat hij echt wel uit,anders was hij wel vlak tot onder 20 denk ik  ;)
beter is met bijde aan te meten, van 0 tot 200 hz is eerst wel ok om te zien hoe je sub met je speakers intregeerd,gaan we even staande golven en nagalm van met sub erbij bekijken.

En de plaatsing van de sub eventueel als je voor wat testen openstaat,ik heb je topic nog even zitten lezen vd week.
Ben het niet vergeten  ;)

morca

Post iets aangevuld met een tip van een medeforumlid mbt bastraps
Binnenkort eens verder kijken om de startpost nog iets aan te passen met links waar eventueel nog meer info mbt bastraps opstaat.

En die panelen van RalphH zijn dezelfde als van Mach ? als die goed ze werk doen misschien ook maar eens in de startpost opnemen.

En met HTip zijn goedvinden zet ik die foto hoe je steenwol weg te werken en welke soort(jouw foto van vorige blz van jouw HT in aanbouw,dempende muur) ook in de startpost.
Lijkt me handig om een paar dingen op een rijtje te gaan zetten in de startpost voor wat basic,s mbt demping.
Laat het even weten Philip of het ok is dat ik die foto van jouw open muur gebruik om mensen op ideeen te brengen.
Uiteraard vermeld ik je even als tipgever  ;)

HTip

Is prima! Foto's staan ook in mijn eigen topic, dus daar kon men ze al vinden.

Ik heb ook nog foto's van de zelfbouw basstraps, waarbij ik wel Akotherm heb gebruikt op advies van Thingman. Als hij hetzelfde advies op dit moment zou geven, dan zou hij Akotherm voorstellen ipv de Rockwoolplaten. Enerzijds vanwege de effectiviteit en anderzijds vanwege de verwerking. Steenwol moet in molton worden ingepakt, terwijl Akotherm stand-alone kan worden gebruikt. Deze is ook te leveren in verschillende diktes, dus beter af te stemmen op het akoestische probleem.

Wil je deze ook hebben?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

morca

Ok thanks Philip,daar worden weer mensen mee geholpen.
Ik weet dat overal wat staat dacht misschien handig wat dingen samen te vatten voor zelfbouw wb bastraps.

Ik stuur je me email even dan kan je de foto,s mailen  met de eventuele achtergrond wat waarvoor te gebruiken.
Kan men hier in 1 oogopslag bijna alles wb meten instellen ,eq,s ,plaatsing en bastraps plus de panelen die ik al noemde die al een paar keer goed hun werk deden.

Thanks voor je bijdrage aan het topic/forum Philip  :thumbs-up:

1969mach1

Vraagje: wat zou akoestisch beter zijn voor mij FRONT speakers?
a. de hele zijwand tot aan gordijnen dichtmaken met kast met als gevolg dat speaker dicht bij kast komt te staan
b. een meter voor de gordijnen stoppen met de kast zodat ook de speaker daar meer ruimte heeft

Afbeelding laat nu optie a zien.

Ejorne

Quote from: 1969mach1 on January 12, 2012, 19:51:16
Vraagje: wat zou akoestisch beter zijn voor mij FRONT speakers?
a. de hele zijwand tot aan gordijnen dichtmaken met kast met als gevolg dat speaker dicht bij kast komt te staan
b. een meter voor de gordijnen stoppen met de kast zodat ook de speaker daar meer ruimte heeft

Afbeelding laat nu optie a zien.


Ik denk dat de kast tot aan de achter(front)wand wel goed moet gaan. Met een uitgekiende kast vulling kun je misschien een diffuser maken/nabootsen.
Als je dan de andere kant ook met een soort kastwand kunt voorzien dan is het hebben de speakers ook mooier een gelijke afstraling en weerkaatsing.

1969mach1

Ik zou ook de laatste 50 cm van de kast open kunnen laten om daar vakken in te maken met absorptiemateriaal.
Dan 4 meter kast met deuren, dan daarna weer 50 cm open voor apparatuur.

morca

Ik zou proberen links en rechts hetzelfde te dempen,ben er een beetje over na aan het denken maar die tip in de starttopic over schuine kanten gevuld met steenwol of Akotherm.
De meningen over welke zijn verdeeld dat zou je moeten testen,de prof adviseerd Akotherm ,maar ik lees van de ontwerper van de schuine kanten met steenwol over overdemping met Akotherm .
Dus het zal een beetje aan je ruimte liggen.

Misschien zou in elke hoek een basstrap niet mistaan,afmeting kan je berekenen geloof ik ,maar lees toch dat de vulling bv gewoon testen is.
Ik zou als ik jouw was in elke hoek een driehoekraam werkje maken ong 30a35 cm uit de hoek,of vierkant om de hoek helemaal te breken.
Heb het nog niet geprobeerd maar lees ze en had zelf al zoiets bedacht,heb er wel vertrouwen in.Wel naast je panelen voor links rechts demping dan  ;)
Vullen met 1 van de 2 bovenstaande tips,

Ejorne zie jij nog optie,s om de sub beter te plaatsen ivm de nagam,ik zit hard te denken,hij knalt de kamer in zo,dat geeft ook veel nagalm.

HTip

Voor de balans in het geluid zou ik de kast niet doortrekken voorbij de speaker. Echter aan de andere kant wil je het geluid van die speaker ook weer niet vangen met de kast. Dus de kast doortrekken en zoals Ejorne zegt een absorber/diffuser in die ruimte maken is een mogelijkheid. Een GIK-paneel op die plaats is een andere mogelijkheid.

Zie ik het overigens goed dat in de bovenstaande tekening de ruimte gespiegeld is. Maw voor is achter en vice versa?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

morca

Idd Philip zegt het ook al,beter de hoeken doen,ik zou ze meteen alle vier doen.Het blijven hangen vd bass is idd even iets om over na te denken....
Startpost aangepast met linkje naar site waar je voorbeelden van de hoek traps kan zien die ik bedoel met uitleg erbij.
Nog veel meer traps op staan met beschrijving,en nog een linkje naar wat afbeeldingen.

De linkje,s en foto,s waar ik Philip om vroeg en veel meer staan op die site,dus doe je kamer en je oren een genoegen en kijk eens rond.

Hopelijk word meten,wat te gebruiken,hoe te dempen,waarmee en hoeveel enz zo veel makkelijker te vinden voor iedereen.

Ik heb me best gedaan   :D

Ghosty J

Morca in je start post staat een geluidskaart die niet meer leverbaar is. heb jij nog een goeie andere optie?

Wil misschien wel deze mic gaan kopen alleen zit ik met die 48v

http://www.bax-shop.nl/condensator-instrument/behringer-ecm8000-condensator-microfoon/product-details.html?gclid=COucxITMy60CFVEm3godND6SKg
voor maar €44,00 Wel 8 weken levertijd.
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

morca

Ik ga zo naar me mandje maar zal morgen even kijken welke kaart ook al niet meer zo duur was.
Pas was er nog een lid hier die een goedkope had gekocht.
Zal morgen even voor je kijken,baxshop is even zoeken maar meer als de mic zal hij niet kosten

Mijn kaart die daar staat is een voorbeeld,ik zou hem zeker niet kopen alleen om te meten,ik speel me muziek ermee.
Het gaat om de 48 volt voeding idd maar een kaartje kost dacht 40.
Ik ga dit soort dingen vanaf nu goed bijhouden in het starttopic, zodat je zo een setje bestellen kan als je voor het eerst komt lezen.

Haal ik mijn kaart even weg,dat is idd niet zo handig  ;)


morca

Quote from: Ghosty J on January 12, 2012, 23:46:14
Morca in je start post staat een geluidskaart die niet meer leverbaar is. heb jij nog een goeie andere optie?

Wil misschien wel deze mic gaan kopen alleen zit ik met die 48v

http://www.bax-shop.nl/condensator-instrument/behringer-ecm8000-condensator-microfoon/product-details.html?gclid=COucxITMy60CFVEm3godND6SKg
voor maar €44,00 Wel 8 weken levertijd.
Even een goedkope uit het topic opgedoken voor je  ;)
Zie de startpost,heb je wel 2 dingen nodig.

1969mach1

Quote from: HTip on January 12, 2012, 22:49:22
Voor de balans in het geluid zou ik de kast niet doortrekken voorbij de speaker. Echter aan de andere kant wil je het geluid van die speaker ook weer niet vangen met de kast. Dus de kast doortrekken en zoals Ejorne zegt een absorber/diffuser in die ruimte maken is een mogelijkheid. Een GIK-paneel op die plaats is een andere mogelijkheid.

Zie ik het overigens goed dat in de bovenstaande tekening de ruimte gespiegeld is. Maw voor is achter en vice versa?

Klopt, dit wordt de definitieve opstelling. Aan de andere kant van de ruimte (nu de achterkant) komt wellicht nog een terras.

Dus als ik het goed begrijp kan ik beter de kast aan de voorzijde van de ruimte NIET open laten.
Dat betekent een dichte wand van 4,5 meter (dmv deuren) en dan alleen voor de apparatuur 50cm open aan achterzijde ruimte.

Staaled

Quote from: Ghosty J on January 12, 2012, 23:46:14
Morca in je start post staat een geluidskaart die niet meer leverbaar is. heb jij nog een goeie andere optie?

Wil misschien wel deze mic gaan kopen alleen zit ik met die 48v

http://www.bax-shop.nl/condensator-instrument/behringer-ecm8000-condensator-microfoon/product-details.html?gclid=COucxITMy60CFVEm3godND6SKg
voor maar €44,00 Wel 8 weken levertijd.
Zou ik daar niet bestellen, gezien de levertijd die al een tijdje zo staat.
Amazon UK heeft deze ook.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

RalphH

Hmmm, 3 pagina's aan posts gemist, krijg nu pas een notification. Even bijlezen  ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Quote from: morca on January 12, 2012, 00:51:40
En die panelen van RalphH zijn dezelfde als van Mach ? als die goed ze werk doen misschien ook maar eens in de startpost opnemen.

Yep, de 242 panelen heb ik ook. Doen in het kader van flutter echt superveel bij mij. Plaatsing is wel van belang, kwestie van proberen. Had de panelen eerst op de grond staan (WAF liet het niet toe om te boren...nog steeds niet trouwens  ;D) en toen deden ze niets. Op een gegeven moment de panelen op een kastje gezet, en de echo was nagenoeg weg.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Ejorne

Quote from: RalphH on January 13, 2012, 09:25:40
Hmmm, 3 pagina's aan posts gemist, krijg nu pas een notification. Even bijlezen  ;D

Ha, dan werkt die notification best wel goed; chit-chat notificeert hij niet maar wanneer er weer grafiekjes komen krijg je een notification.  :clapping:

;D ;D

RalphH

Quote from: Ejorne on January 13, 2012, 10:04:49
Ha, dan werkt die notification best wel goed; chit-chat notificeert hij niet maar wanneer er weer grafiekjes komen krijg je een notification.  :clapping:

;D ;D

LOL, je hebt een punt
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Waar had je die ook al weer besteld RalphH,plaats ik even in de startpost.
Er is me getipt het topic sticky te maken maar dat kan alleen een Mod denk ik.


RalphH

http://www.gikacoustics.com/ voor de US site met alle producten
http://www.gikacoustics.co.uk/ voor de UK site waar de produkten staan die in Europa worden gemaakt.

Je bent weer goed bezig overigens  :worship:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer