Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

morca

Quote from: HTip on January  7, 2012, 19:04:08
Die panelen heeft Maximus_Aurelius recent aangeschaft en beschreven. Hij is er erg tevreden over.

Wat betreft de plaatsing ervan... Een veel gekozen plaat is het 1e reflectiepunt op de wanden, maar dat geldt eigenlijk alleen voor de fronts (vanwege het indraaien van de rears) en in jouw geval ook niet, vanwege de kast aan de ene kant en het audiorack aan de andere kant. Echter is dit niet problematisch, want absorptie is niet plaatsingsgevoelig. De mate van absorptie gaat meer om het oppervlak en de dempingscoëfficient dan de plaats. Mijn hele plafond en projectiewand absorbeert, zo ook de meubels en het tapijt.

Aangezien jij tapijt op de vloer hebt moet je oppassen voor overdemping. Dan wordt het te doods. Kan best dat je met 2 of 4 panelen al een prima resultaat bereikt. Naar je ruimte kijkend zou ik de panelen als volgt ophangen. Aan weerszijden van het scherm ter hoogte van de fronts, naast de rears en tussen de ramen. Eventueel ook boven het trappengat. Maar nogmaals, pas op voor overdemping.
dat is nou weer een intressant,de panelen komen weinig langs hier.
Ik zit er ook al een poosje over te denken maar ze gaan per 8,en dan 440 euro of lees ik verkeerd.
Beetje te duur denk ik,en ik heb er maar een paar nodig denk ik.
Misschien zelf eens maken met goedkope demping erin.

Philip jouw ruimte is ook prof gedaan denk dat dat overdempen echt wel meevalt,ik zou niet alles dichtplakken nee dus zeker goed dat je het aanhaald.
Ik zou idd met de reflexpunten beginnen,en achter gordijnen zal zeker meer dempen als alleen die gordijnen



HTip

Quote from: 1969mach1 on January  7, 2012, 20:22:18
Laat ik dan maar met een paar panelen beginnen ja om wat te testen.
Heeft het nog zin om tussen de ramen panelen te plaatsen als de gordijnen toch altijd dichtzitten?
De panelen vallen dan achter de gordijnen.
Maximus_Aurelius heeft volgens mij eerst een paar panelen op proef kunnen krijgen. Vraag hem anders even.

Morca heeft het al uitgelegd, maar het heeft zeker zin om de panelen achter gordijnen te plaatsen. Gordijnen absorberen slechts een deel van het frequentiespectrum. De rest gaat er gewoon doorheen en dat wordt dan opgevangen door de panelen. Achter mijn gordijnen schuilt een volledig akoestiek bouwwerk met verschillende absorbers.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Quote from: morca on January  7, 2012, 21:07:26
dat is nou weer een intressant,de panelen komen weinig langs hier.
Ik zit er ook al een poosje over te denken maar ze gaan per 8,en dan 440 euro of lees ik verkeerd.
Beetje te duur denk ik,en ik heb er maar een paar nodig denk ik.
Misschien zelf eens maken met goedkope demping erin.
M_A heeft er 4 gekocht, dus ik denk dat ze ook in andere aantallen te leveren zijn. Misschien moet je hem eens vragen (of via PM of in zijn showcase). Panelen kan je inderdaad zelf maken. Je hebt daarvoor minerale steenwolplaten nodig, die je dan inpakt in molton en dan eventueel afwerkt met een akoestisch transparante stof. Dit geheel plaats je dan in een frame. Het frame kan je ook afdekken met de stof. In het topic van Erik van de Voorst (ik dacht akoestiek der akoestieken) staat ergens een voorbeeld van zo'n paneel.

Quote
Philip jouw ruimte is ook prof gedaan denk dat dat overdempen echt wel meevalt,ik zou niet alles dichtplakken nee dus zeker goed dat je het aanhaald.
Ik zou idd met de reflexpunten beginnen,en achter gordijnen zal zeker meer dempen als alleen die gordijnen
Dank je! Er bestaat echter zeker het gevaar van overdemping. Daarom is proefondervindelijk vaststellen zo moeilijk en tijdrovend. Elke stof heeft zijn eigen werkingsgebied en dempingscoëfficient en samen met het tapijt kunnen bijv. hoge tonen "verdwijnen".
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

morca

Ik heb verder niks gedempt,en de hoge tonen zijn zeer mooi aanwezig,dus dat je die met die platen kan overdempen past exact met hoe ik het thuis heb.
Wat ik in mijn ruimte nodig vind,philip heeft me er al eens op gewezen als het nu al zo mooi klinkt ik misschien beter niks doe,maar 2 paneeltje,s voor stereo om te testen zou natuurlijk geen kwaad kunnen.

Elke ruimte is weer anders,wat jij beschrijft Philip dempt de hoge tonen? daar maak ik zo zelf een raamwerkje met doek omheen.
Dat ga ik een keer testen ,ik denk dat met een kleine l en r demping een kleine verbetering zal plaatsvinden.

HTip

Quote from: morca on January  7, 2012, 23:46:30
Ik heb verder niks gedempt,en de hoge tonen zijn zeer mooi aanwezig,dus dat je die met die platen kan overdempen past exact met hoe ik het thuis heb.
Wat ik in mijn ruimte nodig vind,philip heeft me er al eens op gewezen als het nu al zo mooi klinkt ik misschien beter niks doe,maar 2 paneeltje,s voor stereo om te testen zou natuurlijk geen kwaad kunnen.
Testen kan nooit kwaad en als het niet beter wordt haal je ze gewoon weer weg. Echter kan je ook versteld staan van het (positieve) effect wat dit kan hebben.

Quote
Elke ruimte is weer anders,wat jij beschrijft Philip dempt de hoge tonen? daar maak ik zo zelf een raamwerkje met doek omheen.
Dat ga ik een keer testen ,ik denk dat met een kleine l en r demping een kleine verbetering zal plaatsvinden.
Afhankelijk van het oppervlak wordt meer of minder gedempt. Maar steenwol heeft een werkingsgebied van ik dacht 250 Hz en hoger. Maar dat weet Thingman beter.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

morca

Steenwol kost niks,raamwerkje ook niet,demping in de hoge regionen is idd wat ik wil.

Binnenkort maar weer eens wat gaan prutsen in de schuur,denk me eerste vakantie over een paar maandjes,meteen wat te doen ;)

Bart_M

Quote from: Ejorne on January  7, 2012, 15:41:54
Een must lijkt me wat overdreven. De absolute waarden interesseren mij in ieder geval niet zoveel.

Het heeft niets met absolute waarden te maken:



HTip

Quote from: morca on January  8, 2012, 00:06:45
Steenwol kost niks,raamwerkje ook niet,demping in de hoge regionen is idd wat ik wil.

Binnenkort maar weer eens wat gaan prutsen in de schuur,denk me eerste vakantie over een paar maandjes,meteen wat te doen ;)
Je kan alleen steenwolplaten hiervoor gebruiken. Dat zijn niet de matten die je in de bouwmarkt kan krijgen. Ze moeten rechtop kunnen blijven staan. In mijn topic kun je ze zien. Ik zal even zoeken naar de link...

Gevonden: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=60218.msg1207883#msg1207883
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Ejorne

Quote from: Bart_M on January  8, 2012, 09:11:38
Het heeft niets met absolute waarden te maken:




Dat een ongecalibreerde mic de waarden niet exact weergeeft is mij duidelijk. Echter zal deze bij de volgende meting exact dezelfde afwijking vertonen. Die paar die onder de 20Hz die wellicht niet helemaal de juiste waarde geeft interesseert mij daarom in zoverre niet dat je precies kunt zien wat je doet. Er is bijvoorbeeld een piek en je klooit wat met een eq en ziet wat dat met die piek gedaan heeft. Vervolgens zal toch veelal een soort roomcurcve gebruikt worden om het laag naar je wens in te regelen. Alleen wanneer je als doel hebt om een kaarsrechte grafiek te krijgen is het noodzakelijk om precies te weten wat de afwijking in het laag van de betreffende mic is. Ook kun je nog gebruik maken van een standaard correctie file voor deze ecm8000. Echter is het natiirlijk maar de vraag hoe gemiddeld het gebruikte exemplaar is. Een mooi alternatief is wellicht de ecm8000 clone van dayton. Die komt met een downloadbaar uniek bestand voor de betreffende mic.

morca

Heren geen ruzie maken over de mic,s he  ;D
Ik snap jullie allebij wel,ik gebruik hem om iets in beeld te krijgen,klopt dit niet hoor ik dat wel en coriceer dat dan evengoed nog wel.Ejorne doet het ook zo.

De gemiddelde meter hier gebruikt om eens te stellen,denk niet dat die hem op gaat sturen.

Ik snap Bart ook wel,voor fullrange gebruik is denk ik wel heel belangrijk om het wel te doen.
Je beeld is wel correcter.

Net wat ik gisteren al zei ieder heeft zijn eigen manier van doen en denken




HTip@thanks voor het erbij zoeken in dat mega topic van je  ;) goed om even te zien hoe dat vast zit,ik had alle 400 blz niet gelezen  :D

HTip

Quote from: morca on January  8, 2012, 11:39:03
HTip@thanks voor het erbij zoeken in dat mega topic van je  ;) goed om even te zien hoe dat vast zit,ik had alle 400 blz niet gelezen  :D
:D Graag gedaan. Het zijn er inmiddels tegen de 500 :o Maar voor de grote werken in het begin kan je in de inhoudsopgave een heel eind komen. En voor akoestiek heb ik een aparte inhoudsopgave. En daarnaast kan de zoekfunctie ook nog verlichting brengen ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

morca

Quote from: HTip on January  8, 2012, 11:42:01
:D Graag gedaan. Het zijn er inmiddels tegen de 500 :o Maar voor de grote werken in het begin kan je in de inhoudsopgave een heel eind komen. En voor akoestiek heb ik een aparte inhoudsopgave. En daarnaast kan de zoekfunctie ook nog verlichting brengen ;)
Idd ja ,ik heb je inhoud,s opgave wel eens zitten lezen in je startpost,heb je dat vanaf het begin bijgehouden,of er eens allemaal bijgezocht?

HTip

Quote from: morca on January  8, 2012, 11:50:07
Idd ja ,ik heb je inhoud,s opgave wel eens zitten lezen in je startpost,heb je dat vanaf het begin bijgehouden,of er eens allemaal bijgezocht?
Beetje van beiden. Eerst een inhaalslag gedaan en toen keurig bijgehouden en toen een periode niet en daarna was de achterstand weer te groot. Ik ga de grote aanpassingen nog wel toevoegen...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

1969mach1

Quote from: HTip on January  8, 2012, 09:15:12
Je kan alleen steenwolplaten hiervoor gebruiken. Dat zijn niet de matten die je in de bouwmarkt kan krijgen. Ze moeten rechtop kunnen blijven staan. In mijn topic kun je ze zien. Ik zal even zoeken naar de link...

Gevonden: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=60218.msg1207883#msg1207883

Kijk dat ziet er goed uit. Lijkt me leuker om zelf te maken dan ze te bestellen.
Ik denk dat ik aan de voor en achterzijde van de ruimte, tussen de ramen, een frame ga maken van circa 1 meter breed en 2 meter hoog.
Dat is verder toch ruimte waar ik niets mee doe, ook overdag niet als de gordijnen open zijn.
De verduisteringsgordijnen doen hun naam eer aan trouwens. Bij volle zon er op is het volledig donker te maken.

morca

Kijk daar gaat het om,tips,nu kan je eventueel zelf aan de slag met tips die HTip ook weer van een prof heeft.
En het hoeft niet zo duur te kosten als je het zelf doet  ;) HTip ze topic zat te lezen over HT demping ,eigenlijk iets te veel  :D

HTip

Quote from: 1969mach1 on January  8, 2012, 12:06:08
Kijk dat ziet er goed uit. Lijkt me leuker om zelf te maken dan ze te bestellen.
Ik denk dat ik aan de voor en achterzijde van de ruimte, tussen de ramen, een frame ga maken van circa 1 meter breed en 2 meter hoog.
Dat is verder toch ruimte waar ik niets mee doe, ook overdag niet als de gordijnen open zijn.
De verduisteringsgordijnen doen hun naam eer aan trouwens. Bij volle zon er op is het volledig donker te maken.
Thanks! Is zeker leuker om zelf te maken. Heb je er ook meer voldoening van als het lukt. Mijn tip is dat je eerst met 1 paneel begint en luistert wat het doet. Je kan altijd nog meerdere panelen maken. En door de gordijnen en je scherm zie je er ook nog eens niets van. Mijn projectiewand is een vernuftig bouwwerk naar ontwerp van Thingman en iemand die het niet weet heeft helemaal niets in de gaten. Maar je hoort het wel ;)

Succes!
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Quote from: morca on January  8, 2012, 12:50:17
Kijk daar gaat het om,tips,nu kan je eventueel zelf aan de slag met tips die HTip ook weer van een prof heeft.
En het hoeft niet zo duur te kosten als je het zelf doet  ;) HTip ze topic zat te lezen over HT demping ,eigenlijk iets te veel  :D
Bedankt Marco. Dat is het ook het leuke van een forum als dit. Kennis delen, halen én brengen, met mede"lot"genoten ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

morca

Quote from: HTip on January  8, 2012, 13:05:33
Bedankt Marco. Dat is het ook het leuke van een forum als dit. Kennis delen, halen én brengen, met mede"lot"genoten ;)
Idd daarom erg leuk dat je meepost de laatste tijd,dat is ook de opzet van het topic,met z,n allen de nieuwelingen of mensen met vragen helpen  :thumbs-up:

En dat gaat in Mach zijn geval weer erg goed  :D die kan binnenkort lekker filmpje kijken op deze manier  :popcorn:

larzie

Als iemand een keer een demo wil geven van een meting bij mij thuis (in Friesland) dan is die persoon altijd welkom :)
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

HTip

Quote from: morca on January  8, 2012, 13:11:05
Idd daarom erg leuk dat je meepost de laatste tijd,dat is ook de opzet van het topic,met z,n allen de nieuwelingen of mensen met vragen helpen  :thumbs-up:

En dat gaat in Mach zijn geval weer erg goed  :D die kan binnenkort lekker filmpje kijken op deze manier  :popcorn:
Leuk dat je dit zegt! Ik investeer graag tijd in mensen die openstaan voor suggesties :thumbs-up:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

morca

Quote from: HTip on January 11, 2012, 09:00:23
Leuk dat je dit zegt! Ik investeer graag tijd in mensen die openstaan voor suggesties :thumbs-up:
Ach met de juiste mensen is het leuk ,gezellig en leerzaam voor ons allemaal.
Daarom was het leuk dat je ook hier even mee komt kijken ,lezen en posten.
Ik weet veel van kamers,jij weer van HT,zo zijn er een paar met een zolder met schuine kanten,mensen die dat thuis hebben kennen de problemen van zulke ruimte,s een beetje.

Zo vergaren we info en helpen erkaar,het toeval wil dat mach niet te ver woont,dus misschien gaan we even helpen met de eq en luisteren als het klaar is.
Maar dat zien we wel als hij klaar is.

Het blijft jammer dat me rug zo gaar is,anders had ik al wat meer M&G en subinstellingen gedaan.
Ik vind het topic erg leuk,maar het echt zelf voor iemand ok maken 10 keer leuker  :D

morca

Quote from: larzie on January 11, 2012, 08:53:26
Als iemand een keer een demo wil geven van een meting bij mij thuis (in Friesland) dan is die persoon altijd welkom :)
Als mijn rugje niet zo klote was deed ik het voor je,maar jammer dat gaat nog niet lukken.
Dan was dit niet alleen een topic maar meteen hulp aan huis,maar voorlopig lukt dat niet daarom probeer ik iedereen zo ver mogelijk zelf aan de gang te helpen.
Zodat er meer naar nagalm word gekeken,en meer subjes optimaal gesteld worden met de freq meting  ;D

Niks om samen met die maat van je eens in te duiken,toch handig hoor als 1 van jullie het kan.
Ik kan het van Ejorne en vond het zo belangrijk dat ik het zelf ook wilde leren,en uiteindelijk dit topic gemaakt heb.
Maar ik heb voor het meten al heel wat jaren met EQ gesteld,erg veel daarom met afstellen weer een stapje verder dan alleen meten en weten.

1969mach1

Zojuist 3 panelen besteld van GIK.
http://www.gikacoustics.com/gik_242_elite.html

Ben benieuwd wat het brengt (absorbeert).
Eerst maar eens testen met 3 panelen, later eventueel uit te breiden met bass traps.

Wat zou de beste plaatsing zijn voor deze panelen?
Linker en rechter muur op mirror point + plafond.
Of muren + achterwand?

Ach meten is weten :)

morca

RalphH deed ze achterin zijn ruimte omdat daar een probleem was.
Als je ruimte verder van 1 soort harde vlakken is zou ik zeggen de spiegelpunten/reflexpunten vd speakers.

links ,rechts en plafond zou ik zeggen,achter je op de muur zou ook niet verkeerd zijn vermoed ik

Basstrap is zelf te maken in mijn ogen,hoe heb ik nog niet geprobeerd hier omdat ik het nu niet nodig heb.
Bas kan je ook trappen door de plaatsing,die van mij en Ejorne staan tegen de bank aan,maar dat komt ook door de indeling.
Maar daardoor kwam ik er wel achter,als je de bas breekt voordat hij begint te weerkaatsen,je bank als grote trap werkt  ;)
En elke kamer die megagalm heeft,de sub zo een stuk beter klinkt en is in te regelen ivm staande golven en andere nare dingen die niet meer aanwezig zijn.

1969mach1

Leuke bezigheid zo :)
Weer een avondje gemeten en geschoven met de sub.
De eerste metingen die ik gepost had waren zonder dat ik Audyssey en/of andere instellingen van de SR6005 gebruikt had.
Ben nu tot onderstaande meting gekomen. Als ik de 3 dippen onder de 60Hz omhoog zou kunnen krijgen dan lijkt het best ergens op...

Galm is er nog steeds bizar veel, benieuwd wat de komende weken voor verandering brengt als ik de ruimte in ga richten.

ps met bass management bedoel ik dat ik op zoek ben gegaan naar de beste (volgens de grafiek) instellingen in de Marantz waaronder cross over, large/small en dergelijke.