Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

erik s.

Wat pieken weg werken met een DSP is een goede optie, dippen zijn een ander verhaal.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Bart_M

Volgens mij ploppen alle Behringers.
Van de DEQ, BFQ en DSP weet ik het in ieder geval zeker. ;)

morca

Quote from: erik s. on January  6, 2012, 19:00:37
Wat pieken weg werken met een DSP is een goede optie, dippen zijn een ander verhaal.
Ja idd,ik zat ook al bedenkelijk naar die dip te kijken,afvlakken heeft mijn voorkeur.ik boost eigenlijk nooit.
En raad dat Mach ook af,we verzinnen wel wat  ;)

Hoe die dip te vullen,denk plaatsing,2e sub kan het ook opeens weg zijn. fase misschien .

morca

Quote from: Bart_M on January  6, 2012, 19:01:59
Volgens mij ploppen alle Behringers.
Van de DEQ, BFQ en DSP weet ik het in ieder geval zeker. ;)
Ok thanks, weet ik dat ook. toen ik de mijne kreeg wist ik het pas nadat de woofer dicht bij zijn Xmax was,of erover misschien,tering wat een klap door de vloer,dat was niet leuk meer zo hard  :D

Gelukkig niks kadukie

morca

Titel iets aangepast zodat het duidelijker is,en meteen wat linkjes naar REW ,MIC en geluidskaart met 48V phantom voeding in de startpost gezet.

Om het voor de nieuwelingen met meten iets handiger te maken.

Het word ook hoog tijd zelf weer te gaan meten,de sub,s zijn ingespeeld,maar nog belangrijker ik gebruik een vorm van EQ met streamen om me geluidsbeeld mooi vlak te krijgen.
Het klinkt zeer aangenaam,systeem kan nu erg hard spelen zonder maar een krimp van vervorming te geven ,en alles klinkt heel mooi vlak,alles klopt redelijk zo.
Nou ben ik wel benieuwd hoe de meting eruit ziet,ik heb de EQ aan de hand vd vorige meting ingesteld.

Word Vervolgt......

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

kuiperik

Quote from: morca on January  6, 2012, 23:59:07
maar nog belangrijker ik gebruik een vorm van EQ met streamen om me geluidsbeeld mooi vlak te krijgen.

Ben wel benieuwd naar hoe je dit ingevuld hebt en hoe de resultaten nu zijn in vergelijking zonder de vorm van EQ. Gebruik je dan alleen EQ functie bij het streamen of toch ook nog apart bij de aansturing van de sub?
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

morca

Er staat een DSP tussen de sub,de front,s hebben een ontwerpfoutje waardoor alles onder 1khz 4a6 db te laag lag.
Dus geen drumaanslag,dat is nu verholpen,ik ben idd ook benieuwd hoe het nu is.

Maar ben druk geweest de laatste tijd,werk en prive en ben blij dat ik even niks te doen heb.
Dus die meting doe ik over een paar weekjes een keer als ik zin heb,anders moet ik de Emu ook weer ertussenuit halen,en heb ook nog geen mic die moet ik lenen.

Ejorne

Je hoeft de emu niet los te koppelen als het kabeltje van de mic wat langer zou zijn. Die kabels zijn niet zo heel duur en we moeten toch nog kabels en pluggen kopen, misschien gelijk een wat langere mic kabel erbij doen?

morca

Quote from: Ejorne on January  7, 2012, 11:56:56
Je hoeft de emu niet los te koppelen als het kabeltje van de mic wat langer zou zijn. Die kabels zijn niet zo heel duur en we moeten toch nog kabels en pluggen kopen, misschien gelijk een wat langere mic kabel erbij doen?
Ok statiefje en kabeltje en gaan ,dan is het 5 min werk man  :D toppie

Titel en beginpost even mooi aangepast met wat basic info ,dat miste nog een beetje ,beter zo toch?

Bart_M

Maak de startpost van het topic dan gelijk compleet. ;)

Hier kan je je meetmic laten calibreren, een must:
http://lasip.hifi-selbstbau.de/

Hoe post je grafieken? Welke waardes langs X en Y?

Welke apparaten zijn geschikt als DSP?

Smoothing op grafieken of niet?

enz :)

morca

Quote from: Bart_M on January  7, 2012, 12:26:24
Maak de startpost van het topic dan gelijk compleet. ;)

Hier kan je je meetmic laten calibreren, een must:
http://lasip.hifi-selbstbau.de/

Hoe post je grafieken? Welke waardes langs X en Y?

Welke apparaten zijn geschikt als DSP?

Smoothing op grafieken of niet?

enz :)


X en Y as staan er toch ,of mis ik iets.
0 tot 200 hz meten,45 tot 95 db

Idd dsp niet vermeld zijn meerdere optie,s natuurlijk,die per persoon misschien in het topic besproken kunnen zullen worden.
Die vd mic is een goeie ,die zet ik er meteen even bij voor je  ;)

Smooting staat met dikke letter bovenaan,niet toepassen aub  ;) maar dat had je wel gezien toch in de startpost ?


Paar DSP,s vermeld,is idd wel handig,thanks voor het meedenken  ;)     :thumbs-up:

Bart_M

Voor het beste resultaat zou ik nu juist weer geen smoothing toepassen, je wilt niet elk piekje en dalletje aanpakken, maar meer de grote lijn.

Probeer dit maar eens met REW:
Meet op 9 plekken de respons waarbij je naast de sweetspot, ook 1 meter links, rechts, voor en achter meet.
Pak het gemiddelde van deze meting, pas smoothing toe (volgens mij CTRL-Shift 3) en corrigeer.

Bij mij geeft dit een veel mooier resultaat.

morca

Quote from: Bart_M on January  7, 2012, 14:33:12
Voor het beste resultaat zou ik nu juist weer geen smoothing toepassen, je wilt niet elk piekje en dalletje aanpakken, maar meer de grote lijn.

Probeer dit maar eens met REW:
Meet op 9 plekken de respons waarbij je naast de sweetspot, ook 1 meter links, rechts, voor en achter meet.
Pak het gemiddelde van deze meting, pas smoothing toe (volgens mij CTRL-Shift 3) en corrigeer.

Bij mij geeft dit een veel mooier resultaat.
Ok ,een beeld van je ruimte zou fijn zijn,foto om te kijken hoe wat waar je zit meet en de rest staat.

Ik ben het hier niet helemaal mee eens,maar dat komt omdat ik andere ervaring heb.

Als jouw kamer zo anders is als die ik gedaan heb ,is het goed om eens een beeld te krijgen waarom jij zo meet.
En hoe het er op een meting op de sweetspot uitziet na instelling vd DSP,zonder smooting dan,na al die verschillende metingen.

Wij hebben bij Ejorne geen positive ervaring met dat meten op meerdere plekken,hier is me ruimte klein doe ik het zo ie zo niet.
Dat neemt niet weg dat het bij jouw wel werkt,graag zou ik dan eens een meting zonder smooting zien van je set op je sweetspot gemeten,nadat je de DSP op jouw manier ingeregeld hebt.


Ieder heeft zijn eigen manier geloof ik  :D
Bij mij is het geluidsbeeld juist knettergoed,omdat ik verschillende dipje,s en piekjes heb aangepakt.
En niet op de manier zoals jij aanhaald,die was mij toen wel bekend,maar ik vond het instellen zo globaal niet mooi.
Toen hebben we elk plekje aangepakt,dat werkte/klinkt bij mij tig keer beter.

Ejorne

Quote from: morca on January  7, 2012, 12:08:39
Ok statiefje en kabeltje en gaan ,dan is het 5 min werk man  :D toppie

Titel en beginpost even mooi aangepast met wat basic info ,dat miste nog een beetje ,beter zo toch?

Jep, beter!  8)

Quote from: Bart_M on January  7, 2012, 12:26:24
Hier kan je je meetmic laten calibreren, een must:

Een must lijkt me wat overdreven. De absolute waarden interesseren mij in ieder geval niet zoveel.


Quote from: Bart_M on January  7, 2012, 14:33:12
Voor het beste resultaat zou ik nu juist weer geen smoothing toepassen, je wilt niet elk piekje en dalletje aanpakken, maar meer de grote lijn.

Het ligt een beetje aan de situatie denk ik. Wanneer je een enorm piekerig en dallerige meting hebt kun je inderdaad maar beter wat smoothing toepassen. Maar in dat geval klopt er mi iets anders niet. Als plaatsing, ruimte en volgens mij ook de sub zelf goed is dan is smoothing helemaal niet nodig. De grafiek is dan al smooth.

Het meter op meerdere plekken en dan de gemiddelde corrigeren is mi een goede aanpak indien je niet alleen de sweetspot wilt optimaliseren maar voor de gehele ruimte wat correctie wilt. Echter zal dat ten koste gaan van het resultaat dat alleen op de luisterplek mogelijk is.

morca

calibratie file vd mic vergeten te plaatsen........ zoek ik zo even op  ;)

Idd wat jij aanhaald vind ik ook,maar misschien is Bart zijn situatie zo anders dat het intressant is eens te kijken waarom dit bij hem beter werkt.

Geeft een goed beeld waarom we iets doen,en daar is het topic ook voor.

1969mach1

Wat heeft de voorkeur om mee te beginnen: plaatsen van absorptie panelen op de wanden of op het plafond?

Ejorne

Quote from: 1969mach1 on January  7, 2012, 17:54:23
Wat heeft de voorkeur om mee te beginnen: plaatsen van absorptie panelen op de wanden of op het plafond?

Ik zou proberen om ze met een soort tijdelijke bevestiging te testen op verschillende plekken alvorens ze een vaste plaats te geven...

En de plaatsing is ook afhankelijk van het werkgebied van de panelen. Is het voor het laag dan zul je mogelijk in de hoeken van de kamer het beste resultaat verkrijgen. Gaat het om de hoge(re) tonen dan zal de eerste reflectiepunt op de wanden en plafond wel eens de beste plek kunnen zijn...

morca

Je had vloerbedekking en een houten plafond toch,moeilijk,links en recht,s op de muur exact op de reflex punten zou al lekker zijn,maar 1 grote achter meteen is dan ook geen luxe.

Soort bastrap zou ook niet verkeerd zijn,ik heb in elke hoek bij toeval wat staan,en ik heb me wel eens laten vertellen door een ZBAer,dat als ik het veel leger maak het waarschijnlijk ook minder klinkt.
Al die volle hoeken schijnt de bas al enigsinds te breken,terwijl het geen trap,s zijn.Denk dat daar best zelf iets op te verzinnen is.
Links staat al een kast die veel diffusie verzorgt denk ik.

Ik wil net posten maar zie dat mijn makker waar de theorieen altijd mee worden besproken al bijna dezelfde post heeft  :D

1969mach1

Thanks,

Plafond is van beton, gestuct dat wel (nieuwbouwwoning).
Ik denk dat ik binnenkort maar een doos van deze bestel:
http://www.hoerzone.de/shop/cinema-round-premium-inhalt-8-stck-von-vicoustic.html?type=N

Of 6 stuks wellicht.

morca

Ok alles is dus hard behalve de vloer,glaswol met een verlaagt plafond lees ik vaak,maar de werking heb ik nooit gehoord.
Je zou ook een soort paneel ertegenaan kunnen monteren,denk dat het voor optimaal resultaat idd beter het plafond aanpakken.
Ik heb vloerbedekking,behang en een verlaagd gipsplafond.
Samen met bepaalde dingen die in me kamer staan zorgt dat voor die korte nagalm.

Maar bij mij zouden bv 2 panelen op de reflex punten niet verkeerd zijn.
het klinkt al super zo hoor,maar daarom heb ik het nog nooit geprobeerd,zou ik toch eens moeten doen.

HTip

Quote from: 1969mach1 on January  7, 2012, 18:12:40
Thanks,

Plafond is van beton, gestuct dat wel (nieuwbouwwoning).
Ik denk dat ik binnenkort maar een doos van deze bestel:
http://www.hoerzone.de/shop/cinema-round-premium-inhalt-8-stck-von-vicoustic.html?type=N

Of 6 stuks wellicht.
Die panelen heeft Maximus_Aurelius recent aangeschaft en beschreven. Hij is er erg tevreden over.

Wat betreft de plaatsing ervan... Een veel gekozen plaat is het 1e reflectiepunt op de wanden, maar dat geldt eigenlijk alleen voor de fronts (vanwege het indraaien van de rears) en in jouw geval ook niet, vanwege de kast aan de ene kant en het audiorack aan de andere kant. Echter is dit niet problematisch, want absorptie is niet plaatsingsgevoelig. De mate van absorptie gaat meer om het oppervlak en de dempingscoëfficient dan de plaats. Mijn hele plafond en projectiewand absorbeert, zo ook de meubels en het tapijt.

Aangezien jij tapijt op de vloer hebt moet je oppassen voor overdemping. Dan wordt het te doods. Kan best dat je met 2 of 4 panelen al een prima resultaat bereikt. Naar je ruimte kijkend zou ik de panelen als volgt ophangen. Aan weerszijden van het scherm ter hoogte van de fronts, naast de rears en tussen de ramen. Eventueel ook boven het trappengat. Maar nogmaals, pas op voor overdemping.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Ejorne

Wow, een hele doos? Met 440 euro per stuk lijkt me dat een duur grapje..  :crazy:

1969mach1

Quote from: Ejorne on January  7, 2012, 19:32:05
Wow, een hele doos? Met 440 euro per stuk lijkt me dat een duur grapje..  :crazy:

In een doos zitten 8 panelen volgens mij :-)

1969mach1

Quote from: HTip on January  7, 2012, 19:04:08
Die panelen heeft Maximus_Aurelius recent aangeschaft en beschreven. Hij is er erg tevreden over.

Wat betreft de plaatsing ervan... Een veel gekozen plaat is het 1e reflectiepunt op de wanden, maar dat geldt eigenlijk alleen voor de fronts (vanwege het indraaien van de rears) en in jouw geval ook niet, vanwege de kast aan de ene kant en het audiorack aan de andere kant. Echter is dit niet problematisch, want absorptie is niet plaatsingsgevoelig. De mate van absorptie gaat meer om het oppervlak en de dempingscoëfficient dan de plaats. Mijn hele plafond en projectiewand absorbeert, zo ook de meubels en het tapijt.

Aangezien jij tapijt op de vloer hebt moet je oppassen voor overdemping. Dan wordt het te doods. Kan best dat je met 2 of 4 panelen al een prima resultaat bereikt. Naar je ruimte kijkend zou ik de panelen als volgt ophangen. Aan weerszijden van het scherm ter hoogte van de fronts, naast de rears en tussen de ramen. Eventueel ook boven het trappengat. Maar nogmaals, pas op voor overdemping.

Laat ik dan maar met een paar panelen beginnen ja om wat te testen.
Heeft het nog zin om tussen de ramen panelen te plaatsen als de gordijnen toch altijd dichtzitten?
De panelen vallen dan achter de gordijnen.