Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jvanhambelgium

Quote from: morca on December 31, 2011, 17:20:04
dan is je meting van toen best goed ,maar een plafond helpt ook best veel denk ik.
Misschien iets voor jvham om zijn nagalm iets meer te beheersen,ik had Daxie trouwens even een PM gestuurd aangezien zijn ruimte er wel veel op lijkt.
Denk misschien heeft hij nog wat tips voor J.

Plafond is als dat een optie is misschien wat,of wat panelen die forumlid RalphH en Raphie ook geplaatst hebben.

Tussen de Gyproc-platen en het dikke pak vlokkenisolatie zit hier ook een plenum (lees : holle ruimte) , doch deze is "leeg" en zo'n 25mm dikte.
Voor de rest kan ik nog proberen om iets in het valse "open" plafond bovenaan te stoppen of paneeltjes hieronder monteren. Nog véél plaats.

Eigenlijk klinkt het allemaal best aardig zeg ik zelf. Ik hoor steeds nieuwe details in (goed) opgenomen muziek. Kleine geluidjes of instrumentjes die je vroeger niet hoorde eigenlijk.
Voor echt bass-controle mischien kant-en-klaar spul kopen voor in de hoeken te zetten ?
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

1969mach1

Ben in ons nieuwe huis aan het meten geslagen.
Een ruimte van 6 x 5, momenteel alleen nog voorzien van vloerbedekking en verduisteringsgordijnen over de volle breedte (2x).
Daar gaan zeker absorptiepanelen aan de muur komen...

Even een vraagje:
Onderstaand 2 metingen. Paars met fase van sub op 0, rood de fase op 180.
Is de rode lijn 'beter' qua grafiek?



morca

Je hebt maar 2 fase standen,of een variabele? Anders kan je hem met de db  mooi inmeten.
Ik zou zeggen Rood ,daar is duidelijk verbetering te zien,ivm die fase.

Ik vermoed dat je wel last van staande golven hebt gezien de pieken en dalen,heb je een showcase waar foto,s van je kamer staan,even gloepen hoe de setup is.
Mooie meting zo van 45 tot 105 ,en tot 200 hz  :thumbs-up:
Mag er misschien een waterfall bij,eens kijken hoe je nagalm is.

Verder best een nette meting voor je sub,als je die pieken kwijt zou zijn en met een dsp vlak regelt dan kom je ver richting de 20 hz.dat is heel netjes.
Of gebruik je al een EQ,nee toch?


1969mach1

Ik gebruik nog geen Eq, de marantz 6005 heb ik nog niet dmv Audyssey ingeregeld.

Heb gisteren wel de Sub van rechts van mijn center naar links van mijn center verplaats. (rood vs blauw)
Lastig om verschil te zien, want wat is 'beter'?

En dan de waterval met sub rechts en links.



Wat me opvalt is de dip bij 50hz, hoe komt dit?
Ik speel met een BK XXLS400 FF

Vooralsnog is de ruimte leeg, ben benieuwd wat het verschil wordt zodra de ruimte wordt aangekleed.
Foto van de ruimte zal ik nog toevoegen.
Het is de 2de verdieping van ons huis, 6 x 5 met een plat dak.
Heb wel een plaatje van mijn ontwerp, ruimte wordt alleen gespiegeld. Scherm komt aan andere kant te hangen.

Gr Rob

HTip

Mooie ruimte! :thumbs-up:

Ik denk dat als je het trappengat kan afdekken dat je een betere grafiek kan realiseren. Je zou bijvoorbeeld een plank aan de muur die je kan dichtklappen als je een film kijkt.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Ejorne

Quote from: HTip on January  6, 2012, 11:36:51
Mooie ruimte! :thumbs-up:

Ik denk dat als je het trappengat kan afdekken dat je een betere grafiek kan realiseren. Je zou bijvoorbeeld een plank aan de muur die je kan dichtklappen als je een film kijkt.

Inderdaad! Lijkt mij ook een goed plan.

Ik denk ook dat bijvoorbeeld een behringer pEQ veel goed kan doen. Die bult op 30Hz en die piekerige bult bij 50 tot 100 Hz kun je redelijk mooi afvlakken denk ik. En dan de overall volume van de sub een stuk omhoog. Dan hoor je denk ik een pak meer detail en verschillende tonen vanuit de sub komen.



yorkie13

kan jezelf veranderen bij reactie, kijk maar

squeek

Ik kan niet zien wie het veranderd heeft. Jijzelf niet per ongeluk?
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

HuubF

Quote from: morca on January  6, 2012, 14:11:13
vreemd iemand heeft de naam veranderd,ik niet,kan een mod kijken wie me topic heeft hernoemd vandaag of gisteren ?Huub had toegang?

Ik zou niet weten hoe dat zou moeten! 'Acakoustische' was wel een creatieve oplossing. Ook fout maar wel hoofdpijnvrij. Ik kom overigens uit het westen. :bigsmile:
Roon Rock server, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Atlas Mavros, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

sublover

Lijkt Geer wel  :D

O jongens wat een ellende  :clapping: :clapping: :D :D

Stop toch met klagen

1969mach1

Quote from: Ejorne on January  6, 2012, 11:51:43Inderdaad! Lijkt mij ook een goed plan.

Ik denk ook dat bijvoorbeeld een behringer pEQ veel goed kan doen. Die bult op 30Hz en die piekerige bult bij 50 tot 100 Hz kun je redelijk mooi afvlakken denk ik. En dan de overall volume van de sub een stuk omhoog. Dan hoor je denk ik een pak meer detail en verschillende tonen vanuit de sub komen.

Zijn de pieken de dreunerige geluiden die ik hoor of wat moet ik me bij pieken voorstellen?

En hoe is een dip het beste op te vullen?

@htip: thanks!

yorkie13

De pieken zijn idd de te veel aanwezige frequenties, vaak rond de 30 tot 40 hz.
Dan speelt er 1 of 2 frequenties wel 5 tot 10 db harder dan de rest.

E.a.is met DSP deels te verhelpen, en vaak zijn de dips er ook een gevolg va.

De voorgestelde Behringer kan hier wel wat aan verbeteren.

Ejorne

Quote from: 1969mach1 on January  6, 2012, 14:53:00
Zijn de pieken de dreunerige geluiden die ik hoor of wat moet ik me bij pieken voorstellen?

En hoe is een dip het beste op te vullen?

@htip: thanks!

Ik denk wel dat je die pieken als dreunerige geluiden kan ervaren. Hoewel ook de nagalm, te zien in de waterfall, voor dreunerig geluid kan zorgen. De pieken in de grafiek zorgen mogelijk met name ook een monotoon geluid. Het geluid zal nu waarschijnlijk niet echt monotoon zijn en ook de harmonische boventonen van een geluid zorgen voor verschil in het waargenomen geluid. Echter zal het gecorrigeerd een stuk strakker kunnen klinken denk ik.


morca

Quote from: RA SUBS on January  6, 2012, 14:22:01
kan jezelf veranderen bij reactie, kijk maar
Weet ik heb hem net weer goed gezet  ;)

Maar het veranderen heb ik niet zelf gedaan.Dat is gebeurd onder het afgesplitste topic,maar in mijne opgeslagen....
Maar ontopic idd,ik ben nu aant werk kom vanavond weer even meetikken over Mach zijn meting.
Zonder mij evengoed hulp zat van de andere medelezers .


Jumping Jack

En als je nu in de eerste post van het topic het subject wijzigt (en dan doel ik uiteraard op "acoustiche") dan ben je ineens van het "gezeik" over spelling af (ik vind het geen gezeik maar jij stoort je er duidelijk wel aan)  ;)
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

morca

Jammer dat er mensen blijven zeuren over die spelling zonder een meting of input te plaatsen.

Ik zie dat de titel tussen door nog 1 keer anders is geweest terwijl ik werkte..................echt heel vreemd ,klopt echt niet.

Zo nu,wie komt met input of een meting wees welkom,wie komt zeuren over 1 letter,GA WEG HIER ,JE HOORT NIET IN DIT TOPIC.

Het is 40 bldz lang en het gezeur begint nu pas,dat al die mensen daarvoor zijn tevreden en posten met plezier mee.

Lijkt je dit niet,get a life en ga wat anders doen,ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben geweest,
Want ik ga niet weg heb ik besloten,wie hier komt narren kan ook wat sjit in ze eigen topic verwachten vanaf nu................kinderen behandel ik vanaf nu als kinderen.

morca

Quote from: 1969mach1 on January  6, 2012, 10:59:18
Ik gebruik nog geen Eq, de marantz 6005 heb ik nog niet dmv Audyssey ingeregeld.

Heb gisteren wel de Sub van rechts van mijn center naar links van mijn center verplaats. (rood vs blauw)
Lastig om verschil te zien, want wat is 'beter'?

En dan de waterval met sub rechts en links.



Wat me opvalt is de dip bij 50hz, hoe komt dit?
Ik speel met een BK XXLS400 FF

Vooralsnog is de ruimte leeg, ben benieuwd wat het verschil wordt zodra de ruimte wordt aangekleed.
Foto van de ruimte zal ik nog toevoegen.
Het is de 2de verdieping van ons huis, 6 x 5 met een plat dak.
Heb wel een plaatje van mijn ontwerp, ruimte wordt alleen gespiegeld. Scherm komt aan andere kant te hangen.

Gr Rob
Wat een mooie ruimte  :wub:

morca

Ik krijg nu 3 titlels waarvan ik er 2 niet zelf heb gedaan ?????

Ik heb wel een nieuwe gedaan,dit is wel het laatste wat ik uw tegemoed kom heren  :police:

1969mach1

Quote from: morca on January  6, 2012, 17:10:03
Wat een mooie ruimte  :wub:


Dank!

Een Behringer DSP1124P kan ik gewoon tussen de LFE uitgang van de versterker en de subwoofer plaatsen?
Leuk apparaatje voor rond de 100 euro lijkt me.

morca

Ja die plaats je er gewoon tussen,let alleen op de 1124 plopt heel hard met aan en uitzetten.
Dus zet je de EQ aan of uit,moet je sub uit staan anders krijgt hij een rotklap.

En net wat ejorne al zij, deze meting is best goed,die is wel redelijk vlak te maken denk ik.

je nagalm is wel wat aan de lange kant,harde vloer,muren plafond,even een beeld vormen hoe hard je kamer is,of hoe zacht  :D
Die nagalm komt ,meestal door veel harde vlakken,maar daar kan je soms de sub weer heel mooi tegen plaatsen,zoals ik bij Ejorne gedaan heb,weg nagalm(vd sub)

Bart_M

Quote from: 1969mach1 on January  6, 2012, 18:23:16
Dank!

Een Behringer DSP1124P kan ik gewoon tussen de LFE uitgang van de versterker en de subwoofer plaatsen?
Leuk apparaatje voor rond de 100 euro lijkt me.

Als je hem nog niet hebt gekocht, neem dan de FBQ2496. Net wat betere specs.

morca

Quote from: Bart_M on January  6, 2012, 18:48:23
Als je hem nog niet hebt gekocht, neem dan de FBQ2496. Net wat betere specs.
Plopt die trouwens ook Bart,dat is iets wat ik me al langer afvraag of alle type,s het doen,maar vergeet het telkens te vragen als er iemand met een ander type in bezit langs komt.