Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

morca

Ok dan gaan we dan weer even verder kijken  :D deze is idd niet zo vlak maar dit waren alleen je fronts toch.?
Fijne dagen ,gaan we daarna eens naar je sub kijken,of er verbetering te halen is.

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer


jvanhambelgium

Ik heb vorige week ook wat metingen beginnen doen op zolder. Na het verhuizen van de PB13 naar de zolder (sleur,sleur) heb ik er wieltjes onder gezet want dit werkt toch wel net even vlotter... :D :D
Ik gebruik REW v5 en heb de calibratie rond de 70dB gedaan met een analoge radio-shack meter met calibratie-file (om de fouten hierin mee te nemen)
Metingen verlopen via m'n Onkyo 875. Front monitoren blijven gekoppeld met ingestelde X-over op 90Hz.



Plattegrond zolder :



Ik heb een aantal metingen gedaan op verschillende plaatsen, maar altijd vanaf een vaste plek.

Luisterpositie ;




Textueel :

POS1=Caracad theoretisch berekende positie
POS2=Hoekpositie 45° (zoals getekend op plattegrond)
POS3=Halverwege muur (met kasten)
POS4=Vlak naast zetel
POS5=1/4 Muur (kan raam)
POS6=Halverwege Muur (kant raam)
POS7=Tussen Kast 1 & 2
POS8=Tussen Kast 1 & 2 - 100cm van muur
POS9=Terug Hoekpositie 45°
POS10=In de hoek, evenwijdig met muur kasten, driver tegen muur
POS11=In de hoek, evenwijdig met muur kasten, driver richting kasten
POS14=Hoekpositie 45° - Driverconus 130cm uit de hoek (geen foto van)


Grafisch dus volgende grafiek ;




Hieruit heb ik al een aantal van beste curves geselecteerd (volgens mij toch)
Andere metingen hebben soms duidelijk enorme dips van tientallen dB's.
De curves die weerhouden zijn zijn nog het minst grillige.





Enkele foto's van de meetpunten ;

POS1=Caracad theoretisch berekende positie


POS2=Hoekpositie 45° (zoals getekend op plattegrond)


POS3=Halverwege muur (met kasten)


POS4=Vlak naast zetel


POS5=1/4 Muur (kan raam)


POS6=Halverwege Muur (kant raam)


POS7=Tussen Kast 1 & 2


POS8=Tussen Kast 1 & 2 - 100cm van muur


POS9=Terug Hoekpositie 45° (ZIE FOTO POS2)

POS10=In de hoek, evenwijdig met muur kasten, driver tegen muur


POS11=In de hoek, evenwijdig met muur kasten, driver richting kasten


POS14=Hoekpositie 45° - Driverconus 130cm uit de hoek (geen foto van, zoals POS2 maar dan nog naar voor getrokken)




// Wat zou jullie voorkeur hebben ??

// Estetisch zijn sommige opstellingen eigenlijk not-done, en de PB13 netjes in de hoek zetten is niet slecht, zo onder 45° ook niet, maar zo ergens voor kasten parkeren of los in de kamer is euh...;-(

Het lastige van de zaak is dat er slechts een subtiel verschil is tussen verschillende opstellingen raar maar waar, toch zeker bij het luisteren naar muziek. De PB13 doet dan niet altijd intens mee.
Bepaalde hoekinstellingen geven precies een iets boomerig geluid op bepaalde ranges, maar zeker niets overheersend.
Op de duur zou je gewoon al die metingen vergeten en gewoon de sub zetten waar je denk dat ie lekker klinkt. Punt.





HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Staaled

9 lijkt mij prima. Vermoed zo dat je daar de beste overgang naar speakers verkrijgt.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

jvanhambelgium

Positie 9/Positie2 had ik ook voor ogen, of eventueel de variant Positie 14 waar ik de sub (die zelf 68cm diep is) nog een stukje naar voren breng


Hieronder een vergelijk tussen POS2 (wat ook POS9 was) en POS14 , waar ik zorg dat de driver dus op 130cm van de hoekpunt van de muur staat.
Gemiddeld gezien "volgt ie dezelfde curve" maar wat smoother tussen 22-30Hz maar wel nogal bizarre gaten zo rond 160Hz maar die komen van de fronts denk ik aangezien X-over op 90Hz staat.

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Staaled

Op 14 doet je sub het idd beter.ik had even niet in de gaten dat je fronts al meespeelden.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

jvanhambelgium

Quote from: Hipster on December 26, 2011, 22:37:42
Op 14 doet je sub het idd beter.ik had even niet in de gaten dat je fronts al meespeelden.

Ja, mischien moet ik die metingen nog eens overdoen met REW rechtstreeks gekoppeld op m'n SVS.
Heb nochtans m'n Audyssey afgezet natuurlijk, maar andere parameters als de "afstandsettings" en X-overs etc zijn nog geldig.

Ga ik morgen eens proberen....
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

morca

14 lijkt mij ook een mooie plek,
wel leuk dat je uitgebreid alle locatie,s erbij gezet hebt met foto,dat brengt het wel heel goed in beeld  :thumbs-up:

Mag er ook een waterfall bij? ben ik ook wel nieuwsgierig naar...

jvanhambelgium

Quote from: morca on December 26, 2011, 22:50:57
14 lijkt mij ook een mooie plek,
wel leuk dat je uitgebreid alle locatie,s erbij gezet hebt met foto,dat brengt het wel heel goed in beeld  :thumbs-up:

Mag er ook een waterfall bij? ben ik ook wel nieuwsgierig naar...

Zal er morgen wat posten na enkele nieuwe "sub only" metingen ... het gekke is dat die er helemaal niet zo goed uit zien ... na 300ms nog genoeg energie in de ruimte ;-(

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Timvg

Is ook best een lege ruimte, wordt die nog wat opgevuld? Probeer ook eens te spelen met fase op de sub, en de afstand instelling in de receiver. Deze curve is bijlange de slechtse nog niet hoor :)


jvanhambelgium

Bon,

Deze ochtend weer wat aan het meten geslagen, nu dus enkel met de PB13 rechtstreeks op de m'n USB-soundcard.
Ik heb niet alle posities opnieuw gemeten, enkel de "kanshebbers"
Ook een waterfall graph zit erbij, maar die lijkt me persoonlijk erg slecht met flinke "ringing" op50Hz met een schaal tussen 0-600ms. De "standaard" 300ms schaalt is niet zo mooi om naar te kijken ;-(
Daar heb ik op 2 luisterposities gemeten, op de 2zit-bank maar dan zo'n 80cm uit elkaar.

Alle "redelijk doenbare" posities samen op grafiek, hier vallen er 2 op die samen serieus dipjes vertonen en die me minder gunstig lijken.



POS2 - POS10 en POS11 lijken me de kanshebbers. Hieronder samen weergegeven. Het verloop volgt elkaar meestal wel, pas vanaf 70Hz beginnen we rare dingen te zien.



POS2 - POS10 en POS11 met een ZOOM tussen 60Hz - 200Hz aangezien de rest redelijk hetzelfde is.
Uiteindelijk hebben ze allemaal wel een "dip" maar de ene al wat meer in het "werkgebied" van de sub.
POS11 op circa 85Hz , POS10 op ongeveer 106Hz en POS2 zit al naar de 130Hz toe.
Tja, wat is nu het ergste hé ?? ;-) :confused: :confused: :confused:
Estetisch gezien is POS10 ook niet zo mooi ;-( Dan kijk je mooi op de BASH-amp  :sarcasm:



Hier een waterfall voor POS2 op 2 luisterposities. Superveel verschil is er niet (ook slechts 80cm uit elkaar) maar toch die ringing op 50Hz lang blijft zwalpen...



Hieronder een graph van 2 dezelfde metingen, maar dan met/zonder de X-over op de SVS gezet op 80Hz, gewoon uit nieuwsgierigheid om te zien wat de "steilheid" is van de filters

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

yorkie13

Mooie en duidelijke manier van meten met de PB13 on wheels.

Ik denk dat je beter de x-over in de meting kan begrenzen, dus bv 15 t/m 120 hz meten.
Later kan je gewoon in de Onkyo de LFE instellen.

Bart_M

Ik zou een beetje smoothing toepassen en meer naar de grote lijnen kijken, als je straks met een PEQ aan de slag gaat is dat toch de beste manier om het glad te trekken.

morca

Kan je zien dat ieder zijn manier heeft,ik gebruik juist nooit smooting voor een submeting,zonder krijg je beter in beeld wat er gebeurd en hoe het beste bij te regelen,

Pos 10 lijkt op de meting wel prettig.....

Timvg

Blijft de kamer eigenlijk zo vrij leeg, of komt die nog voller te staan? Voor de uitsterftijd te verbeteren zal er toch in de ruimte zelf iets moeten gedaan worden, desnoods met meubilair, of met absorbers. Een goede uitsterftijd zal het geluid heel erg ten goede komen

jvanhambelgium

Quote from: Timvg on December 27, 2011, 21:05:11
Blijft de kamer eigenlijk zo vrij leeg, of komt die nog voller te staan? Voor de uitsterftijd te verbeteren zal er toch in de ruimte zelf iets moeten gedaan worden, desnoods met meubilair, of met absorbers. Een goede uitsterftijd zal het geluid heel erg ten goede komen

Deze ruimte blijft effectief "leeg" eigenlijk. In theorie heb ik in de hoeken nog wel plaats voor wat kant-en-klare bass-traps oid. Er komt tegen 1 muur ook nog een redelijk flink projectiescherm.

Die "zwevende" plafond (da's een lege ruimte van 15cm) kan ook nog worden volgestopt met materiaal, maar ik vraag me af of dit veel geeft. Ik heb dat liggen simuleren maar dat was precies geen mirakel ;-)
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

jvanhambelgium

Quote from: morca on December 27, 2011, 20:38:07
Kan je zien dat ieder zijn manier heeft,ik gebruik juist nooit smooting voor een submeting,zonder krijg je beter in beeld wat er gebeurd en hoe het beste bij te regelen,

Pos 10 lijkt op de meting wel prettig.....


POS10 is wel de lelijkste ;-) Mooi hoor zo'n BASH-amp om naar te kijken  :popcorn: :popcorn: :popcorn:
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

morca

Quote from: jvanhambelgium on December 27, 2011, 22:25:00

POS10 is wel de lelijkste ;-) Mooi hoor zo'n BASH-amp om naar te kijken  :popcorn: :popcorn: :popcorn:
Ja ik weet het,aparte test ook ,je hebt hem echt op alle manieren geprobeerd alleen op ze kop nog niet.  :D
Wel goed om in een nog lege ruimte de indeling te gaan bepalen,om de sub heen  :clapping:    :thumbs-up:

jvanhambelgium

Quote from: morca on December 28, 2011, 00:25:45
Ja ik weet het,aparte test ook ,je hebt hem echt op alle manieren geprobeerd alleen op ze kop nog niet.  :D
Wel goed om in een nog lege ruimte de indeling te gaan bepalen,om de sub heen  :clapping:    :thumbs-up:


Uiteindelijk heb ik hem voorlopig staan zoals in POS11 (in de hoek, voorkant gewoon) en ik moet zeggen dat het helemaal niet slecht klinkt eigenlijk. Receiver zonder calibratie gezet.
Ik heb de sub ook op een vel bonded (pu) foam liggen, dat is zo'n beetje als een Auralex/Gramma maar dan minder mooi ;-)
Op zich voel ik sowieso weinig trillingen met die PB13 op de vloer, nu met die plaat erronder is het precies nog wat minder, maar zeker geen dag/nacht verschil hoor.


HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

morca

Mooi plekje,nou nog wat bastrap,s plaatsen,heb je al klaar liggen lees ik?
Wel belangrijk ,zo,n ruimte kan best goed klinken,forumlid Daxie heeft ook zo,n ruimte als jij,misschien heeft hij nog wel tips welke trap,s en waar te plaatsen....
Hij heeft weinig nagalm ,ik denk door zijn bastrap,s en de plaatsing ervan.

jvanhambelgium

Quote from: Timvg on December 27, 2011, 21:05:11
Blijft de kamer eigenlijk zo vrij leeg, of komt die nog voller te staan? Voor de uitsterftijd te verbeteren zal er toch in de ruimte zelf iets moeten gedaan worden, desnoods met meubilair, of met absorbers. Een goede uitsterftijd zal het geluid heel erg ten goede komen

Heb hier alvast een "custom" basstrap, alhoewel ik geen flauw idee heb van de afstemfrequentie ;-)
Alvast iets kleurrijker dan de gemiddelde...
Deze werd mij graag geschoken door de vrouw van het huis  :headbanging: :worship:

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

daxie

Enige bastraps die ik heb zijn in het plafond in gebouwd in de vorm van rotswol in het plenum. Ik heb enkel problemen bij 52 Hz (kleine piek)en onder de 30Hz.
Die onder de 30Hz heb ik niet zo veel last van, die op 52 Hz wil ik nog eens aanpakken als ik eens op een leuke oplossing uitkom.

morca

Quote from: daxie on December 31, 2011, 17:04:16
Enige bastraps die ik heb zijn in het plafond in gebouwd in de vorm van rotswol in het plenum. Ik heb enkel problemen bij 52 Hz (kleine piek)en onder de 30Hz.
Die onder de 30Hz heb ik niet zo veel last van, die op 52 Hz wil ik nog eens aanpakken als ik eens op een leuke oplossing uitkom.
dan is je meting van toen best goed ,maar een plafond helpt ook best veel denk ik.
Misschien iets voor jvham om zijn nagalm iets meer te beheersen,ik had Daxie trouwens even een PM gestuurd aangezien zijn ruimte er wel veel op lijkt.
Denk misschien heeft hij nog wat tips voor J.

Plafond is als dat een optie is misschien wat,of wat panelen die forumlid RalphH en Raphie ook geplaatst hebben.