Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

morca

Quote from: cz79 on October 30, 2011, 11:07:51
Duidelijk.
Zodoende kun je een beter plan van aanpak tegen de pieken (@33Hz +20dB) maken?
combinatie van nagalm en of staande golven in beeld brengen.
dat is wel fijn om enigsinds een plan van aanpak te maken,is het echt erg dan valt het soms niet mee.
Het gaat voor de duidelijkheid om 2 front,s ,of ook met sub ?

yorkie13

in dit geval om 2 x PMC transmissielijn luidsprekers welke een -3db hebben van 28 hz

dus best lastig om e.a. aan te pakken, daar geen subwoofers en x-over of bassmanagement aanwezig is.

CZ79

Klopt twee keer een PMC FB1+ en verder geen sub o.i.d.
Kan een Behringer BFD of DEQ (gedeeltelijk) uitkomst bieden?
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

morca

Quote from: RA SUBS on October 30, 2011, 13:10:40
in dit geval om 2 x PMC transmissielijn luidsprekers welke een -3db hebben van 28 hz

dus best lastig om e.a. aan te pakken, daar geen subwoofers en x-over of bassmanagement aanwezig is.
Ik had  al zoiets gelezen,denk vraag voor de zekerheid even of er geen sub is.
Tja dan word het inderdaad moeilijker,gaan zitten regelen zou ik niet maarzo doen.
Gewoon eerst een REW meting maken en kijken wat die zegt

RalphH

Ff een vraag mbt REW die me al een aantal keer door het hoofd is gegaan..

In hoeverre is de dB as ook een weergave van de sweep in tijd? Of zijn dit puur alle frequenties die tijdens de sweep gemeten worden (los van wanneer de speakers ze weergeven)?
Als ik de fronts meet bijvoorbeeld, dan is er eerst een stuk wat oploopt naar 30, dan hard afvalt en weer oploopt naar 57. Volgens de specs van mijn speakers gaan ze maar tot 40Hz, de 57Hz is dan een vrij realistisch punt wat ze werkelijk weer kunnen geven.

De piek op 30 Hz zie ik zelf dus eigenlijk meer als een verzameling van elkaar versterkende/opheffende golven van andere frequenties. Klopt dit?
Zo ja...in hoeverre is de rest van de meting dan nog realistisch?

Wellicht sla ik de plank hier volledig mis en denk ik dingen die ik niet moet denken ;D, maar toch fijn om dat eventueel even verklaard te zien.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Martijn M

Je kunt zo'n Behringer gewoon in je tape-loop zetten, of anders tussen voor- en eindversterker. Dit functioneert prima. Je moet je alleen even over je audiofiele angst voor zo'n ding in de signaalweg heen zetten. Die blijkt in de praktijk namelijk ongegrond.
Dutch & Dutch

morca

Keyser heeft zo,n ding tussen zijn fronts zitten dus ervaring zat ermee.
Als iemand je het beste kan helpen ,is hij het denk ik,hij heeft als 1 vd weinige er 1 tussen zitten.
Werkt prima volgens mij

CZ79

Quote from: keyser on October 30, 2011, 14:28:33
Je kunt zo'n Behringer gewoon in je tape-loop zetten, of anders tussen voor- en eindversterker. Dit functioneert prima. Je moet je alleen even over je audiofiele angst voor zo'n ding in de signaalweg heen zetten. Die blijkt in de praktijk namelijk ongegrond.
Als ik hem op de tape loop aansluit, kan ik dan wel gewoon de CD input kiezen als ik een CD afspeel? Ergo, zal dan het signaal van de CD speler op de input (CD) komen vandaar door de 'tape-loop' en dan naar de Eindversterker gaan?
Ik zie alleen op zo'n Behringer alleen maar XLR aansluitinegn en mijn tape in/uitgangen zijn gewoon RCA.
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

morca

Quote from: cz79 on October 30, 2011, 15:08:08
Als ik hem op de tape loop aansluit, kan ik dan wel gewoon de CD input kiezen als ik een CD afspeel? Ergo, zal dan het signaal van de CD speler op de input (CD) komen vandaar door de 'tape-loop' en dan naar de Eindversterker gaan?
Ik zie alleen op zo'n Behringer alleen maar XLR aansluitinegn en mijn tape in/uitgangen zijn gewoon RCA.
dacht van wel

edwinvh

Vandaag ben ik helaas niet meer toegekomen om weer wat metingen te doen.
Volgend weekend weer eens proberen.

morca

Quote from: edwinvh on October 30, 2011, 18:38:13
Vandaag ben ik helaas niet meer toegekomen om weer wat metingen te doen.
Volgend weekend weer eens proberen.
jij hoeft bijna alleen nog maar voor de lol te meten,maar dat is goed word je er handig in.
Zometeen moet je die nieuwe weer inregelen,houd je bezig  :thumbs-up:

CZ79

Ik ben niet zo yhuis in de materie en behringer kennis, maar ik heb dus gewoon RCA aansluitingen op mijn versterker (tape loop) hoe sluit ik deze precies aan op een eventuele Behringer? Ik zie namelijk alleen maar XLR en Phonejacks achterop, dus dan heb je weer verloopjes nodig?
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

morca

Quote from: cz79 on October 30, 2011, 21:11:08
Ik ben niet zo yhuis in de materie en behringer kennis, maar ik heb dus gewoon RCA aansluitingen op mijn versterker (tape loop) hoe sluit ik deze precies aan op een eventuele Behringer? Ik zie namelijk alleen maar XLR en Phonejacks achterop, dus dan heb je weer verloopjes nodig?
Ik ook niet,volgens mij zijn er verloopjes,ik moet er zelf toevallig ook een paar hebben

GPO

Quote from: cz79 on October 30, 2011, 10:52:23
...
Ik heb by the way een Voltcraft SL-50 meter en volgens mij wordt dat lastig om daar een REW meting mee te doen
...

Ik weet niet of hier al antwoord op gegeven was, maar het antwoord is "ja". Ik doe zelf ook metingen met een gewone (overigens analoge) dB meter.

Als het goed is is er een analoge output aansluiting aanwezig op je dB meter? Staat wss iets van 'OUTPUT' bij.

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

CZ79

Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

CZ79

Ik moet wel zeggen dat die Behringer een interessant apparaat is, nu weet ik natuurlijk dat het een workarounbd is en geen 'echte' oplossing van het laagprobleem maar zonder al teveel concessies (andere zitplek, andere indeling woonkamer of heel veel basstraps) lijkt me dit wel een reeele optie, tenzij ik nog een en ander kan oplossen door verplaatsing van de luidsprekers (al geprobeerd maar nog een paar mogelijkheden bedacht).

Zouden kleine dingen verschillen kunnen maken zoals mijn luidsprekerkabels op de High input terminal doen of juist gekruits (+ op low en - op high)?
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

CZ79

En hierbij de gegevens uitgezet in een grafiek en de plattegrond(...) van mijn woonkamer met de afmetingen
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

morca

Quote from: RalphH on October 30, 2011, 14:26:46
Ff een vraag mbt REW die me al een aantal keer door het hoofd is gegaan..

In hoeverre is de dB as ook een weergave van de sweep in tijd? Of zijn dit puur alle frequenties die tijdens de sweep gemeten worden (los van wanneer de speakers ze weergeven)?
Als ik de fronts meet bijvoorbeeld, dan is er eerst een stuk wat oploopt naar 30, dan hard afvalt en weer oploopt naar 57. Volgens de specs van mijn speakers gaan ze maar tot 40Hz, de 57Hz is dan een vrij realistisch punt wat ze werkelijk weer kunnen geven.

De piek op 30 Hz zie ik zelf dus eigenlijk meer als een verzameling van elkaar versterkende/opheffende golven van andere frequenties. Klopt dit?
Zo ja...in hoeverre is de rest van de meting dan nog realistisch?

Wellicht sla ik de plank hier volledig mis en denk ik dingen die ik niet moet denken ;D, maar toch fijn om dat eventueel even verklaard te zien.
volgens mij heeft niemand deze gehad ,ik denk dat ophopingen,golven of nagalm ervoor kunnen zorgen wat jij beschrijft.
Dit komt dan wel door de ruimte niet door de fronts waarschijnlijk,dus je front,s geven als het goed is in een meetkamer dit weer,maar jouw roommode die invloed heeft kan alles verstoren.

RalphH

Quote from: morca on October 31, 2011, 17:52:36
volgens mij heeft niemand deze gehad

:) Dat vermoeden had ik al, maar gokte dat iemand m toch wel een keer zou vinden.

Heb je niet in elke kamer last van roommodes?
Wil geen party pooper zijn, REW is great ;D, maar dit kan in theorie redelijk wat invloed op de correctheid van de meting hebben..
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Quote from: RalphH on October 31, 2011, 18:05:10
:) Dat vermoeden had ik al, maar gokte dat iemand m toch wel een keer zou vinden.

Heb je niet in elke kamer last van roommodes?
Wil geen party pooper zijn, REW is great ;D, maar dit kan in theorie redelijk wat invloed op de correctheid van de meting hebben..
Die roommode,s breng je in beeld met REW een inroom meting geeft bv je nagalm,bij je freq meting veel pieken en dalen duid op staande golven/harmonischen.
Maar ook wat jij nu zegt,in het laag is het moeilijk om dit goed te krijgen,met 2 grote front,s die in een ruimte staan zoals de jouwe treden zulke dingen zou eenmaal op.
Dat meten is om in beeld te brengen wat jij bv aanhaald ,dat zie je op een boel metingen kijk maar eens naar al mijn metingen van alle sub,s
Valt af bij 15 hz ong een db of 10 15 en bij 12 piekt ie weer iets,had ik het pas nog met Ejorne over is dat de mic of mijn kamer.
Aagezien het alleen bij mij zichtbaar is is dat een roommode van mij idd,net als bij jouw zeer waarschijnlijk.

Het is niet zo dat je speakers dat niet of wel weergeven ,maar ergens zit het elkaar in de weg soms en dat zie je dan terug.
Ik zou je meting even op moeten zoeken om te kijken wat voor dipje ook al weer....
Moet zo oefenen en nog even weg,kijken we vd week nog even naar,nu zie ik je niet over het hoofd dat kan natuurlijk niet,stupid me   ;)
ps dat verder ook niemand het gezien heeft,Ejorne is ziek weet ik wel.

RalphH

Relaaaaaax, vergeet niet dat we deze hobby/obsessie :crazy: voor de ontspanning hebben  ;). Een weekje meer of minder in een kromme room mode zitten is een non issue.

Volgende maand heb ik ruim te tijd en kans om de ruimte op de kop te zetten en weer eens flink te gaan schuiven, ben van plan om dat ook te gaan doen. De sub valt niet echt weg in de ruimte en stereo moet met de huidige setting beter kunnen (denk ik).
Mocht er iemand zijn die ervaring heeft met lastige ruimtes en het methodisch schuiven hierin (ik ben nogal chaotisch links en rechts) en zin hebben in een uitdaging, dan bij deze van harte uitgenodigd. Koffie en Bossche bollen staan klaar. :coffee:

And..No one's stupid. Daarbij had je m toch gezien?  ;)

PS
Ejorne beterschap!
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Quote from: RalphH on October 31, 2011, 19:39:54
Relaaaaaax, vergeet niet dat we deze hobby/obsessie :crazy: voor de ontspanning hebben  ;). Een weekje meer of minder in een kromme room mode zitten is een non issue.

Volgende maand heb ik ruim te tijd en kans om de ruimte op de kop te zetten en weer eens flink te gaan schuiven, ben van plan om dat ook te gaan doen. De sub valt niet echt weg in de ruimte en stereo moet met de huidige setting beter kunnen (denk ik).
Mocht er iemand zijn die ervaring heeft met lastige ruimtes en het methodisch schuiven hierin (ik ben nogal chaotisch links en rechts) en zin hebben in een uitdaging, dan bij deze van harte uitgenodigd. Koffie en Bossche bollen staan klaar. :coffee:

And..No one's stupid. Daarbij had je m toch gezien?  ;)

PS
Ejorne beterschap!
Heeft Htip hier niet enige ervaring in,ik vind het jammer dat ik niet een keer die kant op kan kachelen,maar plaatsing van grote fronts,heb ik ook nog niet zoveel ervaring mee.
Een megatip of plaatsing zal niet maarzo uit de lucht komen vallen denk ik.

We gaan vd week met ze allen hier je laatste meting even opzoeken en je kamer en dan even brainstormen,lijkt me een goed plan

RalphH

Philip is inderdaad al eens hier geweest, maar toen stonden de speakers nog helemaal "off" --> helemaal aan de zijkant en echt veel schuiven hebben we toen niet gedaan.
Is al veel verbeterd, maar mot nog wel wat beter kunnen. Hij is zelf nu vrij drukjes met stereo maar wilde nog zeker wel een keer deze kant in blazen dacht ik begrepen te hebben toen we onlangs daar waren. Maar hij heeft nog een MenG verslagje tegoed, eerder zal het niet worden haha.

En jij deze kant in komt wel als die rug wat beter is joh. Die kamer en zijn issues lopen niet weg  ;D. Ik kom in december in iedergeval die kant in, heb nog ff geen uitsluitsel van mijn chef over de vrije dagen, maar die volgt deze week wel.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Quote from: RalphH on October 31, 2011, 20:10:06
Philip is inderdaad al eens hier geweest, maar toen stonden de speakers nog helemaal "off" --> helemaal aan de zijkant en echt veel schuiven hebben we toen niet gedaan.
Is al veel verbeterd, maar mot nog wel wat beter kunnen. Hij is zelf nu vrij drukjes met stereo maar wilde nog zeker wel een keer deze kant in blazen dacht ik begrepen te hebben toen we onlangs daar waren. Maar hij heeft nog een MenG verslagje tegoed, eerder zal het niet worden haha.

En jij deze kant in komt wel als die rug wat beter is joh. Die kamer en zijn issues lopen niet weg  ;D. Ik kom in december in iedergeval die kant in, heb nog ff geen uitsluitsel van mijn chef over de vrije dagen, maar die volgt deze week wel.
Is goed man ik hoor het wel,idd beter niet de 23ste  :D

Als Philip langs komt die is thuis ook al wat aan het meten en schuiven geweest denk ik,en heeft een heel topic over plaatsing,denk dat hij je beter advies kan geven als ik doe.
Laat ik me bij de sub,s houden ;D,wel leuk als je er een klein verslagje van maakt als het lukt,en een meting,wat foto,s.
Verbeteringen zien ik altijd graag goed in beeld.
Steken we allemaal weer wat van op .


RalphH

Foto's beetje lastig momenteel. Camera is naar de blieeeep (iets met drank en vrouwen --> die maken meer kapot dan je lief is haha).

Maar komt goed. Ik kan Thuur of Mark wel eens vragen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer