Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Martijn M

Quote from: ArjanR1 on October 29, 2011, 19:39:20
Jaaaaa! ;D

Helemaal niet aan gedacht, dat jij ook kon meten!
2 november kwam ik bij jou op bezoek, dacht ik?

Ja, dat staat inderdaad in mijn agenda  ;D!

Ik wil bij mijn bezoek aan jou natuurlijk ook best wat metingen doen. Het is voor mij waarsch. een stuk minder ver dan voor de anagrammen morca en ejorne.

Dutch & Dutch

morca

Quote from: keyser on October 29, 2011, 22:01:15
Ja, dat staat inderdaad in mijn agenda  ;D!

Ik wil bij mijn bezoek aan jou natuurlijk ook best wat metingen doen. Het is voor mij waarsch. een stuk minder ver dan voor de anagrammen morca en ejorne.


:thumbs-up:

Former member 78

Quote from: keyser on October 29, 2011, 22:01:15
Ja, dat staat inderdaad in mijn agenda  ;D!

Ik wil bij mijn bezoek aan jou natuurlijk ook best wat metingen doen. Het is voor mij waarsch. een stuk minder ver dan voor de anagrammen morca en ejorne.

Zal leuk zijn, om eens op papier te zien wat mijn sub doet ;)
PM mij voor 2 november nog wel even jouw adres.

HTip

Quote from: edwinvh on October 29, 2011, 15:32:12
Nou ik heb weer goed nieuws.
De dip tussen 50 en 70 hz is opgelost.
Ik had de fronts. Front Heights en center op 80 hz staan.

Ik heb Audyssey opnieuw gedaan en de Xover laten staan hoe hij ze vind.
Fronts en de Center staan op 40 hz en de Front Heights staat nu op 60 hz.
De sub staat nog steeds op 80 hz.

Dit klonk gelijk weer lekkerder in de oren.
De fronts vullen nu de dip op.
Goed bezig! Ik ben ook benieuwd naar de meting ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

edwinvh

Ik heb helaas de metingen niet gesaved.
Maar vanmiddag sluit ik de boel weer aan om weer wat te meten en te testen.

morca

Quote from: HTip on October 30, 2011, 08:47:45
Goed bezig! Ik ben ook benieuwd naar de meting ;)
Ik zit ook te wachten,maar ik mag niks zeggen ben zelf ook lui,heb me nieuwe unit en afstelling voor beide ook nog niet in beeld gebracht  :D


HTip

Quote from: morca on October 30, 2011, 08:50:57
Ik zit ook te wachten,maar ik mag niks zeggen ben zelf ook lui,heb me nieuwe unit en afstelling voor beide ook nog niet in beeld gebracht  :D
Ik ook eigenlijk niet, want ik heb nog niet eens de kabels aangeschaft :blush:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

edwinvh

Quote from: morca on October 30, 2011, 08:51:36
:thumbs-up:
je bent er druk mee

Ach, ik moet eerlijk bekennen dat ik het ook nog leuk vind ook  ;D
Gisteren wat serie's gekeken en heb er enorm van genoten.
Eerst kon ik af en toe de sub nog horen dat hij achter me stond.
Dat is nu ook helemaal verdwenen. Het komt nu helemaal van voren.
En dat alleen maar door te spelen met de Xover.


morca

Quote from: edwinvh on October 30, 2011, 08:54:58
Ach, ik moet eerlijk bekennen dat ik het ook nog leuk vind ook  ;D
Gisteren wat serie's gekeken en heb er enorm van genoten.
Eerst kon ik af en toe de sub nog horen dat hij achter me stond.
Dat is nu ook helemaal verdwenen. Het komt nu helemaal van voren.
En dat alleen maar door te spelen met de Xover.
Top man ,fijn om te horen.
De Xover is wel prettig als die exact goed staat ja,krijg je iets betere plaatsing

edwinvh

Ik ben elke keer eigenwijs geweest om de fronts en center op 80 hz te zetten.
Terwijl Audyssey ze elke keer op 40 hz zet.

morca

Hopelijk met goedvinden van Edwinvh anders verwijder ik ze weer,zijn metingen:


Niet mis voor de kamer  :thumbs-up: goed bezig Edwinvh

Staaled

Quote from: edwinvh on October 30, 2011, 09:37:26
Ik ben elke keer eigenwijs geweest om de fronts en center op 80 hz te zetten.
Terwijl Audyssey ze elke keer op 40 hz zet.
Als ik het goed heb zet Audyssey je curve ook vlak.
Naar mijn ervaring en velen met mij klinkt het beter als de sub een paar dB "hot" staat.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Quote from: Hipster on October 30, 2011, 09:54:35
Als ik het goed heb zet Audyssey je curve ook vlak.
Naar mijn ervaring en velen met mij klinkt het beter als de sub een paar dB "hot" staat.
Ik sluit me hier volledig bij aan,lees vaker dit probleem,een paar dbtje,s te hot is niet verkeerd.
Audyssey is op papier best goed maar in de metingen en de paar keer dat ik met gehoord heb,doet hij niet al het werk.
Je zal zelf de boel optimaal af moeten stellen.

edwinvh

@ Morca
Ja hoor de metingen mogen daar best staan.

@Hipster
Ik zet ook de audyssey dynamic eq aan.
Deze geeft een goede boost op de sub.En vind ik persoonlijk wel prettig.
Soms is het wel iets te, maar daar hou ik wel van.

morca

Quote from: edwinvh on October 30, 2011, 10:04:30
@ Morca
Ja hoor de metingen mogen daar best staan.

@Hipster
Ik zet ook de audyssey dynamic eq aan.
Deze geeft een goede boost op de sub.En vind ik persoonlijk wel prettig.
Soms is het wel iets te, maar daar hou ik wel van.
Ik ook wel  :D
Hipster weet daar ook wel weg mee denk ik  :thumbs-up:

Staaled

Quote from: morca on October 30, 2011, 10:07:53
Ik ook wel  :D
Hipster weet daar ook wel weg mee denk ik  :thumbs-up:
Idd,
je moet het zo af en toe in plakjes kunnen snijden. :devil:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

CZ79

Ik heb de afgelopen dagen een aantal handmatige metingen gedaan (Db meter en kladblok en test cd) en daar kwam uit dat ik een piek heb van ca 20dB bij 33 Hz, ik heb hiervoor in een ander topic (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=116946.0) een paar vragen uitstaan over wat een goede oplossing hiervoor is.
Ik zal snel eens de meting uitzetten in een grafiek en hier plaatsen zodat meer mensen hun licht hier over kunnen laten schijnen.

Het komt er op neer dat ik niet mijn hele woonkamer (tevens luisterruimte) wil inrichten als studio met panelen en diffusers door de hele kamer, wellicht is een andere oplossing ook mogelijk (iets van een equalizer ofzo).
Ik heb wel begrepen dat het een vrij lastig gebied is om te dempen met traps o.i.d.
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

morca

Quote from: cz79 on October 30, 2011, 10:17:52
Ik heb de afgelopen dagen een aantal handmatige metingen gedaan (Db meter en kladblok en test cd) en daar kwam uit dat ik een piek heb van ca 20dB bij 33 Hz, ik heb hiervoor in een ander topic (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=116946.0) een paar vragen uitstaan over wat een goede oplossing hiervoor is.
Ik zal snel eens de meting uitzetten in een grafiek en hier plaatsen zodat meer mensen hun licht hier over kunnen laten schijnen.

Het komt er op neer dat ik niet mijn hele woonkamer (tevens luisterruimte) wil inrichten als studio met panelen en diffusers door de hele kamer, wellicht is een andere oplossing ook mogelijk (iets van een equalizer ofzo).
Ik heb wel begrepen dat het een vrij lastig gebied is om te dempen met traps o.i.d.
Ik heb even gelezen,meten met REW is je al aangeraden,een freqmeting en waterfall en foto,s van je kamer mbt plaatsing zouden handig zijn voor er ook maar 1 goeie tip gegeven kan worden denk ik.
Als je hier wat plaatst,zijn er naast mij heel wat handige mensen hier die je misschien iets kunnen tippen,of een idee hebben wat er waar fout gaat.
Ik zag ik je eigen topic bv Htip al,hier komt ie ook kijken af en toe,maar er lezen er veel mee,acoustic,plaatsing en metingen door 1 vd eerste 2 dingen te veranderen zijn aardig hot hier de laatste tijd.
Men begint het zelf ook steeds meer in de gaten te krijgen hoe belangrijk het is,en word zelf ook handiger met meten en plaatsen.

goed begin iniedergeval  :thumbs-up: nu de metingen nog

CZ79

Wat ik heb gedaan is vanaf 30Hz tot 300Hz gemeten vanaf de luisterplek met een Db meter, in stappen van 1Hz per keer dus totaal 300 waardes die ik even moet invoeren. Ik ga zo snel als mogelijk alles even intikken en dan en grafiek maken van de ingevoerde waardes, ik zal dan tegelijk een plattegrond en foto's van de woonkamer bijvoegen.
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

morca

Quote from: cz79 on October 30, 2011, 10:34:23
Wat ik heb gedaan is vanaf 30Hz tot 300Hz gemeten vanaf de luisterplek met een Db meter, in stappen van 1Hz per keer dus totaal 300 waardes die ik even moet invoeren. Ik ga zo snel als mogelijk alles even intikken en dan en grafiek maken van de ingevoerde waardes, ik zal dan tegelijk een plattegrond en foto's van de woonkamer bijvoegen.
Oei je hebt geen REW meting gedaan,daar zit ook de waterfall in die kan je niet even uitlezen zoals je nu doet......

Die waterfall is net zo belangrijk als je freq meting misschien nog wel belangrijker

CZ79

Wat is die waterfall anders dan een andere weergave van dezelfde grafiek? OF voegt de waterfall nog een andere dimensie toe (echo?)

Ik heb by the way een Voltcraft SL-50 meter en volgens mij wordt dat lastig om daar een REW meting mee te doen
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

morca

Quote from: cz79 on October 30, 2011, 10:52:23
Wat is die waterfall anders dan een andere weergave van dezelfde grafiek? OF voegt de waterfall nog een andere dimensie toe (echo?)

Ik heb by the way een Voltcraft SL-50 meter en volgens mij wordt dat lastig om daar een REW meting mee te doen
Ja iddd echo,nagalmmeting

CZ79

Duidelijk.
Zodoende kun je een beter plan van aanpak tegen de pieken (@33Hz +20dB) maken?
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika