Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

edwinvh

Ik moet ook zeggen dat ik er ook ZEER tevreden mee ben.

Maar toch wil ik nog eens gaan bouwen en testen met subs die ik al een paar jaar op zolder heb liggen.
1 12 inch heb ik toen in de auto gehad en ging lekker in de auto.
Toen wou ik deze gaan vervangen door 2 x 15 inch in de auto maar daar is nooit meer iets van gekomen.
Hier wil ik nog wel eens een kast voor maken. Alleen moet ik dan wel een amp aankopen.
Dit is echt weer iets voor de koude wintermaanden  ;D

morca

Quote from: edwinvh on October 26, 2011, 21:01:00
Ik moet ook zeggen dat ik er ook ZEER tevreden mee ben.

Maar toch wil ik nog eens gaan bouwen en testen met subs die ik al een paar jaar op zolder heb liggen.
1 12 inch heb ik toen in de auto gehad en ging lekker in de auto.
Toen wou ik deze gaan vervangen door 2 x 15 inch in de auto maar daar is nooit meer iets van gekomen.
Hier wil ik nog wel eens een kast voor maken. Alleen moet ik dan wel een amp aankopen.
Dit is echt weer iets voor de koude wintermaanden  ;D

Wat voor unit,s heb je liggen?

edwinvh

12 en 15 inch van Adire Brahma.
12 inch heeft altijd in de auto gezeten en de 15 inch zijn niet eens de doos uitgekomen.

morca

Quote from: edwinvh on October 26, 2011, 22:00:00
12 en 15 inch van Adire Brahma.
12 inch heeft altijd in de auto gezeten en de 15 inch zijn niet eens de doos uitgekomen.
Wow even opgezocht,dat zijn geen misselijke woofer,s ,lees zelfs over een test vd W7 tegen de 15,ik weet niet of dat dezelfde is,maar dat zijn supersub,s
Gesloten kistje bouwen voor naast de SVS  :D Gaat je bevallen kan ik je verzekeren

edwinvh

Zijn inderdaad goede subs. ik heb een link geplaatst hieronder waar me 12 inch sub op staat.
Zie je gelijk dat ik ook nog JL heb gehad in de auto 3 x 8 inch  ;)

http://www.showyoursound.nl/Public/ShowCase/Showcase.asp?id=1706

morca

Quote from: edwinvh on October 26, 2011, 22:10:27
Zijn inderdaad goede subs. ik heb een link geplaatst hieronder waar me 12 inch sub op staat.
Zie je gelijk dat ik ook nog JL heb gehad in de auto 3 x 10 inch  ;)

http://www.showyoursound.nl/Public/ShowCase/Showcase.asp?id=1706

Ben jij dat ook met die bus,en heb jij al die prijzen gewonnen  :o

Geen wonder dat je een SVS bezit,jij bent wat gewend  :D

edwinvh

Ja dat is mijn oude auto. De prijzen heb ik behaald in NL en BE.
Toen ben ik ermee gestopt omdat het te veel tijd inbeslag nam.

En en ben niet wat gewend, maar verwend  ;D

morca

Quote from: edwinvh on October 26, 2011, 23:20:45
Ja dat is mijn oude auto. De prijzen heb ik behaald in NL en BE.
Toen ben ik ermee gestopt omdat het te veel tijd inbeslag nam.

En en ben niet wat gewend, maar verwend  ;D
Ik dacht dat ik verwend was  :D

GPO

Quote from: edwinvh on October 23, 2011, 13:41:58
Goede tip van je om eens te kijken wat er gebeurd boven de 80 hz.
Zal daar eens gaan testen.
Wel heb ik ondertussen de DSP ingesteld van de sub en de antimode ertussen uit.
Dit gedaan om gewoon eens te testen.

De blauwe lijn is met antimode in Bypass.
Zwarte lijn is zonder de antimode en DSP op sub ingesteld.

Ik zie dat je wel aardig wat 'boost' heb ingesteld tussen 40-50 Hz. Ongeveer 10 - 15 dB.... creer je daarmee geen andere problemen?

Verder mooie curve hoor, maar je ziet wel dat je (net als bijna iedereen) zonder DSP toch ook wat behoorlijk pieken/dalen hebt.... :)

Gisteren avond laat heb ik nog even mijn sub voorin in de huiskamer gezet, maar dat gaf een enorme slechte meting (een dip van 30/40 dB (!) tussen 30 - 40 Hz)... zal vanavond eens wat metingen posten.

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

edwinvh

Ik heb geen boost gedaan op de dsp.
Ik heb alleen maar 2 pieken naar beneden gehaald.
De blauwe lijn moet je eigenlijk helemaal vergeten.
Toen zat de antimode ertussen (bypass)en die maakte er een potje van. Zelfs als hij op bypass stond.
Toen ik er hem ertussen uit haalde, zag het er al veel beter uit.
Ik zal straks een nieuwe posten waar de meting op staat zonder dsp en met dsp en helemaal zonder de antimode.

daxie

Quote from: edwinvh on October 27, 2011, 09:10:07
Ik heb geen boost gedaan op de dsp.
Ik heb alleen maar 2 pieken naar beneden gehaald.
De blauwe lijn moet je eigenlijk helemaal vergeten.
Toen zat de antimode ertussen (bypass)en die maakte er een potje van. Zelfs als hij op bypass stond.
Toen ik er hem ertussen uit haalde, zag het er al veel beter uit.
Ik zal straks een nieuwe posten waar de meting op staat zonder dsp en met dsp en helemaal zonder de antimode.

De antimode op bypass doet niks, nada, 0.
Vreemd dat je dan een potje krijgt...

edwinvh

Quote from: daxie on October 27, 2011, 09:16:58
De antimode op bypass doet niks, nada, 0.
Vreemd dat je dan een potje krijgt...

Inderdaad en dat vond ik dus ook vreemd.
Op me Monolith hoorde ik een verbetering maar op de svs niet.

Hier een plaatje die wat duidelijker is.
Blauw is: Antimode op Bypass
Geel is  : Antimode ertussen uit gehaald. (en niks op de sub ingesteld)
Rood is : Antimode ertussen uit en de DSP op de sub ingesteld.

edwinvh

Wat ik toegepast heb op de DSP op de sub is:
1: Room compensation kleine kamer
2: 35 hz -12db  q 4,8
3: 70 hz -5 db  q 14,4

GPO

Quote from: edwinvh on October 27, 2011, 09:45:01
Inderdaad en dat vond ik dus ook vreemd.
Op me Monolith hoorde ik een verbetering maar op de svs niet.

Hier een plaatje die wat duidelijker is.
Blauw is: Antimode op Bypass
Geel is  : Antimode ertussen uit gehaald. (en niks op de sub ingesteld)
Rood is : Antimode ertussen uit en de DSP op de sub ingesteld.

Denk dat die Antimode een fase-verschuiving laat zien. Daarom zijn die metingen anders in bypass tov helemaal geen antimode.

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Martijn M

Een Q van 14.4 is wel aanzienlijk. Misschien krijg je trouwens een nog iets beter resultaat als je hem echt precies op de piek van de de staande golf zet. Probeer de notch eens één of twee hertz omhoog te verschuiven, dus naar 71 of 72 hertz.
Dutch & Dutch

edwinvh

@GPO
Ik neem niet eens de tijd om te kijken waar het probleem van de antimode in zit. ;)
Inmiddels heb ik hem al verkocht ook.

@Keyser.
Volgens SVS, hoe hoger de Q hoe smaller hij werkt.
Helaas kan ik op de DSP niet fijner afstemmen.Als ik hoger ga gaat hij gelijk naar 80 hz.
Op 80 hz heb ik ook zitten testen maar werd er niet mooier op.

HTip

Klopt dat de Q de breedte van de werking bepaald, maar een hele hoge Q doet alleen die frequentie. Met een lagere kan het heel goed zijn dat je de piek rond 72Hz kunt afvlakken. Default op de Velodyne is 4,3. Heb je al een lagere Q geprobeerd?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

edwinvh

Quote from: HTip on October 27, 2011, 11:29:37
Klopt dat de Q de breedte van de werking bepaald, maar een hele hoge Q doet alleen die frequentie. Met een lagere kan het heel goed zijn dat je de piek rond 72Hz kunt afvlakken. Default op de Velodyne is 4,3. Heb je al een lagere Q geprobeerd?

Ik heb de Q ook lager gehad, maar dan werd de dip van 65 hz ook mee naar beneden getrokken.

Ik zal ook nog eens een meting doen met Audyssey erbij.
Misschien dat die ook nog iets verbeterd (naar gehoor wel)

HTip

Quote from: edwinvh on October 27, 2011, 11:38:26
Ik heb de Q ook lager gehad, maar dan werd de dip van 65 hz ook mee naar beneden getrokken.
Dat is inderdaad weer een negatief bij-effect. Kan heel goed zijn dat je het nu optimaal hebt en er gewoon niets meer aan moet wijzigen, maar ja die hobby...

Quote
Ik zal ook nog eens een meting doen met Audyssey erbij.
Misschien dat die ook nog iets verbeterd (naar gehoor wel)
Ben geen voorstander van Audyssey, maar je kan er wel de akoestische beperkingen mee compenseren.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

edwinvh

Quote from: HTip on October 27, 2011, 11:44:38
Dat is inderdaad weer een negatief bij-effect. Kan heel goed zijn dat je het nu optimaal hebt en er gewoon niets meer aan moet wijzigen, maar ja die hobby...
Ben geen voorstander van Audyssey, maar je kan er wel de akoestische beperkingen mee compenseren.

Normaal ben ik er ook geen voorstander van.
Maar omdat ik een harde kamer heb geeft het een positief effect.
Maar de 8 metingen moeten wel secuur gedaan worden anders is het niks.
Ik heb toen er een microfoon standaart voor gekocht en dat scheelde veel voor de metingen.
Zonder die standaart kreeg ik hem ook niet goed.

Martijn M

Als de centrumfrequentie van je notch niet vrij te kiezen is, zul je al wel redelijk tegen het maximaal haalbare aan zitten. Veel DSP's laten zich tot op één of zelfs een half hertz nauwkeurig instellen.

Het is inderdaad zo dat hoe hoger de Q is, hoe smalbandiger de EQ werkt. Op zich kun je EQ's met zo'n hoge Q prima gebruiken, maar houd er rekening mee dat de centrumfrequentie van de staande golf niet op elke plek in de ruimte gelijk is. Het kan best zijn dat hij op de ene locatie op 70 hz lijkt te liggen, maar op de andere op 74 hz. Als je dan zo'n hoge Q gebruikt voor het correctiefilter, dan kan het gebeuren dat je het op andere plaatsen in de kamer juist slechter maakt. Bovendien kan het een klein stukje verschuiven van een meubelstuk een staande golf al iets beïnvloeden, waardoor een correctiefilter met hoge Q ineens niet meer zo goed werkt.
Dutch & Dutch

morca

Ga je die paar DB nog strak proberen te trekken?
Ik vind hem al mooi zo ,die paar db lijkt me geen staande golf,dan heb je toch meer pieken en dalen
Als het er wel 1 is is het geen golf maar een ribbeltje  ;)

Als er andere vlakken weer gaan pieken of dippen zoals je zei zou ik er niet veel meer aan doen.

Waneer ga je die 15 in je kamer zetten  :D
Wat kost dat ding nieuw dan die je nog hebt liggen en wat wil je ervoor als je hem weg zou doen? Ben even benieuwd ,PM me even  ;D

morca

Quote from: daxie on October 27, 2011, 09:16:58
De antimode op bypass doet niks, nada, 0.
Vreemd dat je dan een potje krijgt...
Ik vind het ook vreemd,gaan we binnenkort die van jouw even Testen Ejorne,kijken wat die doet.
je kan hem ook zo een keer meenemen hiernaartoe ,als er thuis geen tijd is,ik moet toch nog meten   ;)

Ejorne

Quote from: morca on October 27, 2011, 17:49:07
Ik vind het ook vreemd,gaan we binnenkort die van jouw even Testen Ejorne,kijken wat die doet.
je kan hem ook zo een keer meenemen hiernaartoe ,als er thuis geen tijd is,ik moet toch nog meten   ;)

Ik heb ooit al eens een dergelijke test gedaan. Maar ik kan me geen verschil tussen by-pass en er-tussen-uit herinneren.
Verder doet de antimdoe het bij mij best goed, een behoorlijke piek maakt hij korte metten mee.

Op het HTS (rew) forum is er ook een topic waarbij de antimode 'uitgezet' wordt tegen een behringer dsp via REW. De (mede?) maker van REW moest behoorlijk zijn best doen met zeer veel zeer smalle (hoge Q) banden om de antimode te overtreffen. Daarbij was de regeling heel anders dan dat REW zelf voorstelt. Het centrum van de banden was vaak net even anders dan de grafiek zou zeggen waarbij daardoor een beter effect op de nagalm werd bereikt.

Dus met een hand-made dsp instelling is de antimode te overtreffen maar wel met moeite. Daarbij is het natuurlijk wel van belang hoe erg de grafiek er in ongecorrigeerde toestand is. Een smooth grafiek is met een behringeer makkelijker aan te pakken dan een pieken en dalen grafiek. Daarom durf ik het in mijn nieuwe situatie straks ook wel weer aan om terug naar een behringer dsp te gaan.

Het grote nadeel van de antimode is dat er weinig mogelijk is om naar je smaak te regelen. Maar ik heb wel gemerkt dat naar mate ik meer ga spelen met dsp en instellingen dat mijn smaak zich steeds meer naar die neutrale lijn gaat bewegen.

morca

Quote from: Ejorne on October 27, 2011, 18:26:15
Ik heb ooit al eens een dergelijke test gedaan. Maar ik kan me geen verschil tussen by-pass en er-tussen-uit herinneren.
Verder doet de antimdoe het bij mij best goed, een behoorlijke piek maakt hij korte metten mee.

Op het HTS (rew) forum is er ook een topic waarbij de antimode 'uitgezet' wordt tegen een behringer dsp via REW. De (mede?) maker van REW moest behoorlijk zijn best doen met zeer veel zeer smalle (hoge Q) banden om de antimode te overtreffen. Daarbij was de regeling heel anders dan dat REW zelf voorstelt. Het centrum van de banden was vaak net even anders dan de grafiek zou zeggen waarbij daardoor een beter effect op de nagalm werd bereikt.

Dus met een hand-made dsp instelling is de antimode te overtreffen maar wel met moeite. Daarbij is het natuurlijk wel van belang hoe erg de grafiek er in ongecorrigeerde toestand is. Een smooth grafiek is met een behringeer makkelijker aan te pakken dan een pieken en dalen grafiek. Daarom durf ik het in mijn nieuwe situatie straks ook wel weer aan om terug naar een behringer dsp te gaan.

Het grote nadeel van de antimode is dat er weinig mogelijk is om naar je smaak te regelen. Maar ik heb wel gemerkt dat naar mate ik meer ga spelen met dsp en instellingen dat mijn smaak zich steeds meer naar die neutrale lijn gaat bewegen.
Nou word ik nieuwsgierig,kunnen we hem niet eens bij mij testen,kijken wat ie er van bakt bij mij.
Of hij net zo vlak is als de instelling van me DSP, ben ik nu wel opeens heel nieuwsgierig naar ??