Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HTip

Quote from: SV..S on October 19, 2011, 11:00:56
ik ben thuis ook aan de slag gegaan met de Velodyne sms-1 op mijn svs
daarnaast ook nog een behringer voor een dip rond de 100 hz en wat pieken rond de 5k.
wat me opvalt is dat ik een vrij steile flank heb rond de 20 hz, dus daaronder heel weinig en daarna steil omhoog.
speel ik zonder sub met alleen de fronts dan heb ik dat niet.

is dat een instelling op de sms?

Mooie karakteristiek Jos! Je slaat echter ietwat door in het vlak maken. Je hebt een aantal frequenties teveel geboost. Probeer ook op gehoor te beoordelen of het mooi klinkt.

De steile flank is heel herkenbaar. Had ik ook met mijn SVS. Die gaat gewoon niet zo laag ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

SV..S

ik zie dat het subsignaal onbewerkt (dus zonder sms-1) ook weinig doet onder de 20Hz dus dat zal dan toch aan de svs liggen, gaat het volume echter omhoog dan komt hij wel los onder de 20 Hz.

hier een meting waarin de sub onbewerkt is (dus zonder tussenkomst van de sms-1)




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

SV..S





Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

SV..S

Quote from: HTip on October 19, 2011, 11:09:06
. Je hebt een aantal frequenties teveel geboost. Probeer ook op gehoor te beoordelen of het mooi klinkt.



die 80 en 100 doen sowieso niks, dat stond zo na de auto-eq maar die kan ik net zo goed weer terug draaien.

wat bedoel je met op gehoor, aan de sweep, of met muziek?




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

SV..S

hier nog 1 met de sub op maximaal volume je ziet nu wel uitslag onder de 20 Hz, echter nog steeds die steile flank.
het signaal is ook meer een geflubber dan echt een laagweergave :P




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

morca

De Velodyne meting vind ik het niet goed in beeld te brengen,ik wil ook iedereen verzoeken met REW te meten.Net als alle voorgangers hier in dit topic.
Verdeling van 45 tot 95 db,en een waterfall erbij,voor de Velometingen is een apart topic ;)

Al die verschillende metingen brengen niet mooi in beeld,plus dat de belangrijke waterfall hier mist.

En inderdaad niet teveel boosten,daar word het niet beter van,verder leuke meting.

HTip

Heb je een link naar het Velodyne-topic? Dan gaan we daar verder met de SMS-1/DD-metingen en afstellingen ;)

P.S. Jos, de meting zonder EQ ben ik al jaloers op (op het laag onder 20Hz na ;)). Je hebt waarschijnlijk minimale aanpassingen nodig om de karakteristiek redelijk vlak te krijgen. Met luisteren bedoel ik inderdaad de sweep. Aansluitend natuurlijk met muziek.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

morca

Quote from: HTip on October 19, 2011, 14:10:59
Heb je een link naar het Velodyne-topic? Dan gaan we daar verder met de SMS-1/DD-metingen en afstellingen ;)

P.S. Jos, de meting zonder EQ ben ik al jaloers op (op het laag onder 20Hz na ;)). Je hebt waarschijnlijk minimale aanpassingen nodig om de karakteristiek redelijk vlak te krijgen. Met luisteren bedoel ik inderdaad de sweep. Aansluitend natuurlijk met muziek.

Anders doen we het samen hier ,jij hoofdzakelijk de Velotips en,de rest samen  ;)
Wel net zo overzichtelijk en gezellig met ze allen  :thumbs-up:


morca

Quote from: SV..S on October 19, 2011, 11:39:07
hier nog 1 met de sub op maximaal volume je ziet nu wel uitslag onder de 20 Hz, echter nog steeds die steile flank.
het signaal is ook meer een geflubber dan echt een laagweergave :P
Deze is wel erg mooi vlak vlak van 25 tot 80,netje. :thumbs-up:


HTip

Quote from: morca on October 19, 2011, 15:53:08
Anders doen we het samen hier ,jij hoofdzakelijk de Velotips en,de rest samen  ;)
Wel net zo overzichtelijk en gezellig met ze allen  :thumbs-up:
:clapping: ik vind het goed als de anderen dat ook vinden ;)

Quote from: morca on October 19, 2011, 19:16:30
Deze is wel erg mooi vlak vlak van 25 tot 80,netje. :thumbs-up:
Op zich wel, maar niet in verhouding tot de rest en de sub lijkt te clippen.

Even ter vergelijk, mijn SVS 25-31PC+...


Ook de steile flank, maar een veel minder gunstig verloop rond de x-over.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

morca

Quote from: HTip on October 19, 2011, 19:23:21
:clapping: ik vind het goed als de anderen dat ook vinden ;)
Op zich wel, maar niet in verhouding tot de rest en de sub lijkt te clippen.

Even ter vergelijk, mijn SVS 25-31PC+...


Ook de steile flank, maar een veel minder gunstig verloop rond de x-over.
Lees je dat clippen van de meting af,ik ken natuurlijk de klank van een SVS niet maar dit betreft een gesloten?
Hij is mooi strak,of staat alles te hoog en bedoel je dat met clippen,Dan lijkt me wat dempen een goeie om ook richting 20 weer omhoog te krijgen.
Die 13 ultra heb ik ook nog nooit gehoord maar die SVS kan ik me wel ong voorstellen wat die doet.

Ik ken die EQ ook niet dus ga eens meelezen en veel  zelf ook veel vragen :D


Zijn dat oude metingen Htip die je nog bewaart hebt,je hebt toch een DD18.

HTip

Het zijn inderdaad oude metingen die ik bewaard heb, want mijn DD18 doe ik niet meer weg ;) Wat het "clippen" betreft, het lijkt erop dat de grafiek afvlakt. Daar heb ik ook nog een leuk voorbeeld van...


Dit klonk ook niet lekker ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

morca

Quote from: HTip on October 19, 2011, 19:44:08
Het zijn inderdaad oude metingen die ik bewaard heb, want mijn DD18 doe ik niet meer weg ;) Wat het "clippen" betreft, het lijkt erop dat de grafiek afvlakt. Daar heb ik ook nog een leuk voorbeeld van...


Dit klonk ook niet lekker ;)
Vooral dat stuk van 30 tot 60 bedoel je?
Wat bedoel je met clippen,teveel boost of gewoon een piek of deel wat te hoog is in de meting,en deze EQ geeft dat aan dat de woofer dit niet fijn meer vind.
Maar je zegt ook al dat je het hoorde,

Ik zit ook te kijken hier staat alles op 0,dat heb ik pas nog even zitten bekijken,bij mij staat een vette bult bij 60,mijn sub wil je ook niet zonder EQ horen hoor,echt niet :D
Nou snap ik wat je bedoeld

HTip

Klopt! Misschien noem ik het verkeerd, maar die rippel klonk echt niet goed. Het volume een beetje minder en het was al goed. Nog steeds met pieken, maar veel vloeiender.


Overigens was hier ook nog de fase aangepast.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

morca

Ik had geprobeerd,maar dat heb je vast ook wel  ;) om nog wat pieken weg te werken en iets vlakker te maken.
Maar ik ken de SVS niet zo goed ,weet wel dat je de niet zo grote niet zo op ze flikker moet geven dat vind ie niet fijn.
Een iets vlakker beeld met iets minder verloop zou dan nog rustiger moeten klinken,toch?
Beetje kijken of ik die EQ ook een beetje goed in zou kunnen stellen

Maar ik zie wat je bedoeld,je level staat bijna even hoog alleen die rare ribbeltje,s zijn weg van 40-63

HTip

Quote from: morca on October 19, 2011, 20:05:08
Ik had geprobeerd,maar dat heb je vast ook wel  ;) om nog wat pieken weg te werken en iets vlakker te maken.
Maar ik ken de SVS niet zo goed ,weet wel dat je de niet zo grote niet zo op ze flikker moet geven dat vind ie niet fijn.
Een iets vlakker beeld met iets minder verloop zou dan nog rustiger moeten klinken,toch?
Beetje kijken of ik die EQ ook een beetje goed in zou kunnen stellen

Maar ik zie wat je bedoeld,je level staat bijna even hoog alleen die rare ribbeltje,s zijn weg van 40-63
Klopt allemaal wat je zegt. Dit was helemaal zonder EQ. Ik had het aardig vlak gekregen en toen was dit het resultaat...


Echter toen vond Bjorn dat ik ietwat was doorgeslagen in het bijregelen :D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

morca

Ziet er wel netjes uit,maar hoe het klinkt is belangrijker natuurlijk.
Apart dat je zo moest dempen ook nog op 25 hz,Maar inderdaad bij film zou ik hem zeker niet zo stellen iets te vlak.

Maar daar moet ik ook rekening houden met de woofer natuurlijk,die wil daar ook niet echt meer,je DD loopt wel mooi door tot ultralaag,maar dat moet ook natuurlijk. :D

HTip

Hoe het klonk kan ik me niet meer herinneren, maar hoe minder EQ hoe beter. Het vele dempen rond 25Hz had te maken met de akoestiek die toen in het laag nog niet op orde was. Nu ik o.a. basstraps heb is het probleem veel kleiner, zoals je kan zien in mijn huidige grafieken.

Dat de DD ultralaag kan heeft Toine een keer gedemonstreerd tijdens een M&G met een sinus van 10Hz :o De woofer was meteen ingespeeld :D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Raphie

aangaand REW, 1/3 smoothing is i.d.d. wel aan te raden voor "the big picture"
Tevens zou je nagalm doel moeten zijn, qua plaatje dat er in de RTA niks "tegen de voorruit aandrukt"
bij de meeste zie je dat tussen de 30hz 80hz toch flink wat galm nog
JBL PRX Power!

morca

Quote from: Raphie on October 21, 2011, 08:30:15
aangaand REW, 1/3 smoothing is i.d.d. wel aan te raden voor "the big picture"
Tevens zou je nagalm doel moeten zijn, qua plaatje dat er in de RTA niks "tegen de voorruit aandrukt"
bij de meeste zie je dat tussen de 30hz 80hz toch flink wat galm nog
Hier ben ik het niet mee eens ,iedereen meet zonder smooting zo kan je veel beter in beeld brengen wat er gebeurd en wat je moet regelen.
Daar komt bij dat iedereen al die tijd zonder smooting heeft gepost dus dat wilde ik als TS ook zeker zo houden voor de vergelijkingen en afstellingen.

Ik roep iedereen op NIET met smooting te meten,van 0 tot 100 of 200 hz te meten,en een schaal van 45 tot 95 of 105 om het beeld gelijk te houden.
En ook altijd een nagalm meting erbij te posten

edwinvh

Nou de spullen zijn binnengekomen.
Ik wou eerst de Dayton micro maar ik heb het niet zo om in het buitenland te bestellen.
Het is geworden een Behringer emm8000 en een behringer PS400 fantoom voeding en 6 meter kabel voor tussen de micro en de fantoom voeding.
De geluidksaart Behringer uca202 had ik al.

Nu kan ik van het weekend weer eens lekker gaan meten en kijken of ik de dsp van de sub goed kan instellen zodat de antimode ertussen uit kan.

morca

Quote from: edwinvh on October 21, 2011, 20:10:34
Nou de spullen zijn binnengekomen.
Ik wou eerst de Dayton micro maar ik heb het niet zo om in het buitenland te bestellen.
Het is geworden een Behringer emm8000 en een behringer PS400 fantoom voeding en 6 meter kabel voor tussen de micro en de fantoom voeding.
De geluidksaart Behringer uca202 had ik al.

Nu kan ik van het weekend weer eens lekker gaan meten en kijken of ik de dsp van de sub goed kan instellen zodat de antimode ertussen uit kan.
We zijn benieuwd  :thumbs-up:

edwinvh

Ik ben maar weer eens aan het meten gegaan.
Maar kwam erachter dat het wel een verschil is met de spl meter en de ecm8000 micro.
Maar wat ik vreemder vond is dat er veel verschil zit tussen 2 metingen.
De blauwe lijn is met antimode die op bypass staat (dus geen eq toegepast)
En de rode lijn is met de antimode ertussen uit gehaald.

Ejorne

Quote from: edwinvh on October 23, 2011, 11:45:30
Maar kwam erachter dat het wel een verschil is met de spl meter en de ecm8000 micro.

Dat zal ook niemand je hebben tegengesproken, neem ik aan?
Verschil zal er inderdaad wel zijn, vooral in de afval in het laag vermoed ik.
Maar was het karakter van de meting tussen de ecm8000 en de spl-meter wel hetzelfde?

Quote from: edwinvh on October 23, 2011, 11:45:30
De blauwe lijn is met antimode die op bypass staat (dus geen eq toegepast)
En de rode lijn is met de antimode ertussen uit gehaald.

Zijn de frontspeakers in deze meting meegenomen? Zo ja, dan zal een mogelijke verklaring kunnen zijn een fase ongelijkheid tussen de fronts en sub.
De antimode plaatst een vertraging die gelijk zou staan aan 90cm tijdverschil. Ik weet alleen niet zeker of deze vertraging ook in by-pass van de antimode plaatsvindt. Maar de meting lijkt zoiets te 'verraden'.