Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ejorne

Quote from: Martijn90 on October 14, 2011, 15:28:47
helemaal als ik die dip bij 50 hz wat kan verbeteren.

Ik lees nu al een paar keer over een dip bij 50Hz, maar ik zie helemaal geen dip daar. Ik zou juist die 40 en 50 Hz regio nog wat proberen te dempen.
Misschien een behringer dsp overwegen, kosten circa 100 euro en daar kun je wel leuke dingen mee doen in deze situatie denk ik...

RalphH

Daar heb je wel een goeie, als je het zo bekijkt, blijft er eigenlijk enkel een zakker over tussen 70 en 80Hz. Daarna is het aan de fronts.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Martijnst1990

Dan denk ik dat ik de waterfall nog niet helemaal goed lees ;D Ging e eigenlijk vanuit dat hij bij de 50 hz en nog wat hoger nog gewoon vlak moest lopen. Waaraan zie je dan dat 40-50 hz zelfs nog iets gedempt moet worden?

Frequency op de sub staat inderdaad helemaal open.

Hier de metingen van alleen fronts en 40 cm voor de sub:



Moet ik bij die voor alleen de fronts de frequentie hoger zetten dan 200 hz?

Op het moment even geen centen voor een Behringer overigens, maar daar is natuurlijk altijd nog over na te denken.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

RalphH

Quote from: Martijn90 on October 14, 2011, 16:17:10
Moet ik bij die voor alleen de fronts de frequentie hoger zetten dan 200 hz?
Keer op 80Hz en een keer de fronts op large zou ik zeggen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Martijnst1990

Quote from: RalphH on October 14, 2011, 16:20:13
Keer op 80Hz en een keer de fronts op large zou ik zeggen.
Was niet echt duidelijk zie ik, bedoelde de frequentie van REW, of gata het echt alleen om het laag?

Zal de fronts zo nog is op large proberen.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

RalphH

Quote from: Martijn90 on October 14, 2011, 16:24:24
Was niet echt duidelijk zie ik, bedoelde de frequentie van REW, of gata het echt alleen om het laag?


Achso, t is hier eind van de week, ben niet zo snel meer. ;)
En hoe ver je m door laat lopen ligt aan jezelf :-), je kunt de schaal altijd aanpassen. Ook interessant wat de nagalm in de rest van het frequentiegebied doet.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Martijnst1990

Sinds de eerste meting vandaag toch nog wat gedaan aan de phase en de sub minimaal verplaatst en dit is wat er nu uitkomt. Fronts op small, crossover op 80, frequency op sub helemaal open, EQ op de sub uit.


JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

morca

Quote from: Martijn90 on October 14, 2011, 16:49:25
Sinds de eerste meting vandaag toch nog wat gedaan aan de phase en de sub minimaal verplaatst en dit is wat er nu uitkomt. Fronts op small, crossover op 80, frequency op sub helemaal open, EQ op de sub uit.



oei ,deze is mooi aan het worden Martijn
OP dat dipje bij 80 na is hij super zo,en je waterfall is ook netjes.
Weet je nu al hoe te lezen,de hoogte is de db uitslag net als je meting,wat op je af komt is de nagalm  ;)

Even spelen met fase,plaatsing(klein stukje denk dat hij lekker staat zo) of crosover freq,ik zou eerst iets met de crosover spelen,die vd sub aanzetten en die ook rond de 80 zeten kijken wat er gebeurt met die dip.

Goed bezig Martijn ,je maakt er meteen goed werk van,niet even meten maar ook echt meteen zoeken.

Dit is hoorbaar vast een grote verbetering in het laag

Martijnst1990

Quote from: morca on October 14, 2011, 17:07:14
oei ,deze is mooi aan het worden Martijn
OP dat dipje bij 80 na is hij super zo,en je waterfall is ook netjes.
Weet je nu al hoe te lezen,de hoogte is de db uitslag net als je meting,wat op je af komt is de nagalm  ;)

Even spelen met fase,plaatsing(klein stukje denk dat hij lekker staat zo) of crosover freq,ik zou eerst iets met de crosover spelen,die vd sub aanzetten en die ook rond de 80 zeten kijken wat er gebeurt met die dip.

Goed bezig Martijn ,je maakt er meteen goed werk van,niet even meten maar ook echt meteen zoeken.

Dit is hoorbaar vast een grote verbetering in het laag
Thanks, ben er ook wel tevreden over, begin de grafiek/waterfall inmiddels ook te snappen :) Is idd al een hele verbetering met eerst. Hij kan hooguit nog enkele cm 's verplaatst worden dus word hem vooral met de phase spelen. Crossover kan ik ook nog wel even proberen maar ik dacht dat het een regel was dat deze voluit of uit werd gezet op de sub als je de crossover in de receiver regelt?

Straks na het eten nog even kijken/meten, vind het ook erg leuk om te doen, om ook de verschillen goed duidelijk te zien in een waterfall.

Edit: weer een stapje verder, phase weer iets aangepast. Dip bij 80 hz lijkt nu weer een stukje kleiner te zijn, terwijl de waterfall/grafiek verder vrijwel hetzelfde lijken.




En dit was de eerste meting van vandaag:
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

morca

Quote from: Martijn90 on October 14, 2011, 17:50:25
Thanks, ben er ook wel tevreden over, begin de grafiek/waterfall inmiddels ook te snappen :) Is idd al een hele verbetering met eerst. Hij kan hooguit nog enkele cm 's verplaatst worden dus word hem vooral met de phase spelen. Crossover kan ik ook nog wel even proberen maar ik dacht dat het een regel was dat deze voluit of uit werd gezet op de sub als je de crossover in de receiver regelt?

Straks na het eten nog even kijken/meten, vind het ook erg leuk om te doen, om ook de verschillen goed duidelijk te zien in een waterfall.

Edit: weer een stapje verder, phase weer iets aangepast. Dip bij 80 hz lijkt nu weer een stukje kleiner te zijn, terwijl de waterfall/grafiek verder vrijwel hetzelfde lijken.




En dit was de eerste meting van vandaag:

Je bent al wel heel rap heel goed bezig,je weet toch hoe je de fase optimaal kan krijgen eraan draaien met een testtoon van,hoeveel hertz deden we ook al weer Ejorne ?,80 toch ?exact op het probleem gebied.
Dan zou hij bij de hoogste output in db,s in fase met je speakers moeten staan,maar dat wist je vast al  ;)

Hij is al weer beter zo,heb je de fase wel op die manier gemeten?

HTip

Quote from: RalphH on October 14, 2011, 09:07:40
Hey Philip, metenderwijs goed bezig! Wat gaat dat ding toch laag zeg  :clapping:
Heerlijk hé? Dat heb je afgelopen zondag kunnen voelen ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Quote from: Ejorne on October 14, 2011, 09:20:16
Hij gaat inderdaad wel lekker laag maar alleen in dat bereik is het ook redelijk vlak. Maar in de meer hoorbare tonen volgen de pieken van wel 10 tot 20dB elkaar op...

Ik krijg bij het zien van deze meting een flashback naar mijn meting toen mijn sub nog op een verkeerde plek stond en als downfire was geplaatst.
De bandbreedte van de Velodyne-meting is minder dan 6dB tussen 15 en 125Hz. De 10dB-dip ligt rond de 150Hz. De REW-meting laat ook nog een dip bij 50Hz zien, maar ik zie dat dat de meting is met 5 stoelen bezet. De Velodyne-meting is met 2 stoelen bezet.

Quote
Heb jij bij het plaatsen en afregelen van de subwoofer een vaste plek voor de sub gekozen waaraan gehouden moest worden of is er vrijheid tot plaatsing?
Ik heb niet vrije plaatsing. Het was aan de zijwand (links of rechts) of linksachter in de hoek. In de hoeken had ik wel een hogere SPL, maar was meer EQ nodig om een acceptabele curve te krijgen. Aan de zijwand was het bijna in 1 keer goed met heel weinig EQ. Kijk maar eens goed naar de EQ-settings onder de grafiek.


f (Hz)L (dB)Q
16+3.03.1
25+0.52.5
32 0.04.3
40 0.04.3
45-1.55.6
54 0.04.3
80 0.04.3
100+0.04.3

De afstelling is ook deels op gehoor gedaan.

Quote
En wilde je persé 1 grote sub of is er ook meerdere (kleinere) subs als alternatief voorbij gekomen?
Budgetgewijs gekozen voor 1 grote sub en daar heb ik tot op heden geen spijt van gehad.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Quote from: RA SUBS on October 14, 2011, 09:23:42
Dus de daadwerkelijke REW meting zou een gemiddelde zijn van de Mic 5 meting .
Dat snap ik niet

Quote
Dan wel op de luisterplek neem ik aan, daar luister/kijk je films.
Alle metingen (REW en Velodyne) zijn gedaan met de microfoon in het midden van de stoel en op oorhoogte. Enige uitzondering is de meting tussen de 2 stoelen, maar daar zit ik dus nooit. Waar we surround luisteren is op de voorste rij, dus stoel links- en rechtsvoor. Voor stereo ga ik meestal op de achterste rij op de middelste stoel zitten.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Quote from: morca on October 14, 2011, 10:20:10
Ik denk dat een goeie mic met REW beter is zie je grillige meting ;) En alle andere Velo metingen in een ander topic

En ik wil niemand zijn werk afkraken ,maar met zo,n dip en zoveel nagalm is er geen oscar waard in mijn ogen.Of het moet voor nagalm zijn......
En zeker niet wat het je gekost zal hebben.Maar net wat ralf zegt ,waarom meet je niet op je luisterplek,dat brengt in beeld wat jij hoord

De meting met REW is gedaan met een Radioshack dB-meter. Het kan dus zijn dat daardoor het niet allemaal even nauwkeurig is. Als Toine een RT60-meting doet, dan komt de professionele apparatuur tevoorschijn.

De nagalm is al erg beperkt. Sterker nog, die is voor muziek zelfs te kort. In het sublaag kan mijn ruimte, ondanks alle maatregelen, gewoon niet altijd de energie kwijt. Het was volgens Toine al een wonder dat we dit hebben gerealiseerd.

Quote from: Ejorne on October 14, 2011, 13:04:58
Ik vind de nagalm niet heel verkeerd. Dat bij de 30Hz (en ook bij 40 bij de andere 2 metingen) is volgens mij nog aardig weg te werken.
Vooral het stuk onder de 30Hz heb ik nog niet veel metingen zo mooi gezien. Maar ik vraag me af of juist in dat meer voelbare gebied nagalm misschien juist wenselijk is?
De nagalm kan ik in het sublaag niet meer beperken. Ik heb reeds paneel- en lattenabsorbers en een professionele RPG-basstrap. Deze maatregelen zijn effectief  tussen 35 en 250Hz, waarbij de RPG nog doorwerkt tot 5000Hz.

Volgens Toine is de langere nagalmtijd in het laag geen probleem. Kijk maar eens in de grafieken in mijn topic onder het kopje akoestiek.

Quote from: daxie on October 14, 2011, 13:12:06
Zou ik graag weten hoe je dat kan fysisch gezien... Heb je een gigantische bastrap voor nodig
Klopt helemaal. Hoe lager de frequentie die je wil vangen hoe groter de basstrap moet worden. Jean Sibelius heeft basstraps van 1m diep :o gerealiseerd voor het sublaag.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

morca

Quote from: HTip on October 14, 2011, 21:13:38
De meting met REW is gedaan met een Radioshack dB-meter. Het kan dus zijn dat daardoor het niet allemaal even nauwkeurig is. Als Toine een RT60-meting doet, dan komt de professionele apparatuur tevoorschijn.

De nagalm is al erg beperkt. Sterker nog, die is voor muziek zelfs te kort. In het sublaag kan mijn ruimte, ondanks alle maatregelen, gewoon niet altijd de energie kwijt. Het was volgens Toine al een wonder dat we dit hebben gerealiseerd.
De nagalm kan ik in het sublaag niet meer beperken. Ik heb reeds paneel- en lattenabsorbers en een professionele RPG-basstrap. Deze maatregelen zijn effectief  tussen 35 en 250Hz, waarbij de RPG nog doorwerkt tot 5000Hz.

Volgens Toine is de langere nagalmtijd in het laag geen probleem. Kijk maar eens in de grafieken in mijn topic onder het kopje akoestiek.
Klopt helemaal. Hoe lager de frequentie die je wil vangen hoe groter de basstrap moet worden. Jean Sibelius heeft basstraps van 1m diep :o gerealiseerd voor het sublaag.
Aan je meting te zien zal het voelbaar laag wel goed aanwezig zijn ja,lekker film kijken  :popcorn:

Martijnst1990

Quote from: morca on October 14, 2011, 21:18:02
Aan je meting te zien zal het voelbaar laag wel goed aanwezig zijn ja,lekker film kijken  :popcorn:
Dat kan ik beamen  :o Het laag komt als een echte golf over je heen ;D
Quote from: morca on October 14, 2011, 21:08:53
Je bent al wel heel rap heel goed bezig,je weet toch hoe je de fase optimaal kan krijgen eraan draaien met een testtoon van,hoeveel hertz deden we ook al weer Ejorne ?,80 toch ?exact op het probleem gebied.
Dan zou hij bij de hoogste output in db,s in fase met je speakers moeten staan,maar dat wist je vast al  ;)

Hij is al weer beter zo,heb je de fase wel op die manier gemeten?
Ik heb vaak gelezen over een bepaald nummer van Michael Jackson om de phase te bepalen maar ik weet niet meer welk nummer dat is. Van die 80 hz toon wist ik niet, hoe werkt dat precies?

Om heel eerlijk te zijn heb ik steeds een bepaalde scène van een film keer op keer gedraaid en steeds de phase iets aangepast ;) :blush:
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

morca

Ik dacht Billy Jean??

Fase is makkelijk mic op je luisterplek zetten testtoon van 80 hz omdat ze elkaar daar opheffen,aan je fase draaien tot REW het meeste output geeft, dit lees je ergens af van 2 uitslag meterjes op je scherm.
Dan zal als hij goed staat die dip verdwijnen of gedeeltelijk weg zijn.

Martijnst1990

Quote from: morca on October 14, 2011, 21:50:45
Ik dacht Billy Jean??

Fase is makkelijk mic op je luisterplek zetten testtoon van 80 hz omdat ze elkaar daar opheffen,aan je fase draaien tot REW het meeste output geeft, dit lees je ergens af van 2 uitslag meterjes op je scherm.
Dan zal als hij goed staat die dip verdwijnen of gedeeltelijk weg zijn.
Helemaal duidelijk, ga ik morgen even mee aan de slag, thanks :)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

HTip

Je bent ook goed bezig Martijn! :thumbs-up:

Het nummer van Michael Jackson is The way you make me feel van het album 'Bad'. Het gaat om het basloopje in het begin. Dat mag je niet kunnen aanwijzen.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Ejorne

Quote from: HTip on October 14, 2011, 21:13:06
De bandbreedte van de Velodyne-meting is minder dan 6dB tussen 15 en 125Hz. De 10dB-dip ligt rond de 150Hz. De REW-meting laat ook nog een dip bij 50Hz zien, maar ik zie dat dat de meting is met 5 stoelen bezet. De Velodyne-meting is met 2 stoelen bezet.
Ik heb niet vrije plaatsing. Het was aan de zijwand (links of rechts) of linksachter in de hoek. In de hoeken had ik wel een hogere SPL, maar was meer EQ nodig om een acceptabele curve te krijgen. Aan de zijwand was het bijna in 1 keer goed met heel weinig EQ. Kijk maar eens goed naar de EQ-settings onder de grafiek.

Als je smoothing aanzet in REW dan is de rew meting ook binnen de 6dB gelijk, denk ik. Ik zie geen rede om te twijfelen aan de radioshack in zijn werkgebied. De afval zal heftig zijn in het laag maar ik denk niet dat er grote dippen of pieken van de radioshack te verwachten zijn. Maar dit kan ik mis hebben natuurlijk, ik heb zelf geen ervaring met radioshack maar er alleen over gelezen. Wat de velodyne precies doet aan wel of geen smoothing weet ik niet maar gezien de overeenkomsten tussen de twee grafieken vermoed ik dat er toch wel enige smoothing in de velodyne grafiek zit...

Ik denk dat de velodyne wel wat marge over heeft om wat meer dsp toe te passen. Maar gezien je huidige grafiek zit het met de spl wel goed. Dus is de plaatsing langs de zijwand waarschijnlijk inderdaad de betere...

Quote from: HTip on October 14, 2011, 21:13:38
De nagalm is al erg beperkt. Sterker nog, die is voor muziek zelfs te kort. In het sublaag kan mijn ruimte, ondanks alle maatregelen, gewoon niet altijd de energie kwijt. Het was volgens Toine al een wonder dat we dit hebben gerealiseerd.
De nagalm kan ik in het sublaag niet meer beperken. Ik heb reeds paneel- en lattenabsorbers en een professionele RPG-basstrap. Deze maatregelen zijn effectief  tussen 35 en 250Hz, waarbij de RPG nog doorwerkt tot 5000Hz.

Ik vind je nagalm juist in het sublaag al heel weinig, dat heb ik niet veel vaker zo gezien. Maar bij de 30 3n 40 hz waar je nog twee piekjes in de grafiek ziet, is er ook behoorlijk wat nagalm aanwezig. Ik denk dat dit nog wel te verminderen is door die pieken daar verder weg proberen te filteren. Maar ik wil niet beweren dat het slecht een slechte meting is, mijn huiskamer doet het minder goed. Maar ik had wel wat 'meer' verwacht van zo'n velodyne in zo'n mooi aangepaste luisterruimte. Ik ben er van vrijwel van overtuigd (zonder het zelf gehoord te hebben) dat het zoals het nu bij jouw klinkt al erg indrukwekkend en mooi zal zijn. En natuurlijk zeggen grafiekjes niet alles en is het het gehoor waarop afgesteld moet worden... Ik vind het een zeer mooie ruimte dat je hebt.  8)

Ejorne

Quote from: Martijn90 on October 14, 2011, 17:50:25
Thanks, ben er ook wel tevreden over, begin de grafiek/waterfall inmiddels ook te snappen :) Is idd al een hele verbetering met eerst. Hij kan hooguit nog enkele cm 's verplaatst worden dus word hem vooral met de phase spelen. Crossover kan ik ook nog wel even proberen maar ik dacht dat het een regel was dat deze voluit of uit werd gezet op de sub als je de crossover in de receiver regelt?

Straks na het eten nog even kijken/meten, vind het ook erg leuk om te doen, om ook de verschillen goed duidelijk te zien in een waterfall.

Edit: weer een stapje verder, phase weer iets aangepast. Dip bij 80 hz lijkt nu weer een stukje kleiner te zijn, terwijl de waterfall/grafiek verder vrijwel hetzelfde lijken.




En dit was de eerste meting van vandaag:


Het zou fijn zijn als je dezelfde schaalverdeling in de grafieken houdt en dat de volume settings gelijk zijn bij het meten. (ik heb bij mij thuis ervaren dat de sweeps helemaal niet zo luid afgespeeld hoeven te worden. Op luide en veel minder luide stand kreeg ik nagenoeg dezelfde meting...)

Ik zag namelijk in de grafiek in eerste instantie dat de dip bij de 75/80 Hz juist groter was geworden omdat ze in beide gevallen terug vallen tot circa 55db. Maar toen zag ik dat de maximale output in je nieuwe grafiek een stuk minder hoog ligt. De dip is nu dus teruggedrongen tot 15 a 20 db.

Ik zou proberen om met een behringer 1224 de piekjes bij de 25, 40 en 50 Hz vlak te trekken. Om zodoende mooi vlak tot zeer laag te komen en de dip bij de 75 hz relatief nog weer minder is geworden. Misschien dat daar een klein beetje boost ooknog wat goed doet, maar vaak is boost niet zo heel zinvol. Maar het proberen wel waard, denk ik...

Het ziet er zo inderdaad al als een zeer mooie meting uit.  8) Ik ben benieuwd hoe dat klinkt...

Martijnst1990

Quote from: HTip on October 14, 2011, 22:50:40
Je bent ook goed bezig Martijn! :thumbs-up:

Doe mijn best ;D Vind het ook erg leuk om te doen, omdat je naast het verschil hoort, het ook nog eens mooi in een grafiekje ziet :)
Quote from: Ejorne on October 15, 2011, 11:07:36
Het zou fijn zijn als je dezelfde schaalverdeling in de grafieken houdt en dat de volume settings gelijk zijn bij het meten. (ik heb bij mij thuis ervaren dat de sweeps helemaal niet zo luid afgespeeld hoeven te worden. Op luide en veel minder luide stand kreeg ik nagenoeg dezelfde meting...)

Ik zag namelijk in de grafiek in eerste instantie dat de dip bij de 75/80 Hz juist groter was geworden omdat ze in beide gevallen terug vallen tot circa 55db. Maar toen zag ik dat de maximale output in je nieuwe grafiek een stuk minder hoog ligt. De dip is nu dus teruggedrongen tot 15 a 20 db.

Ik zou proberen om met een behringer 1224 de piekjes bij de 25, 40 en 50 Hz vlak te trekken. Om zodoende mooi vlak tot zeer laag te komen en de dip bij de 75 hz relatief nog weer minder is geworden. Misschien dat daar een klein beetje boost ooknog wat goed doet, maar vaak is boost niet zo heel zinvol. Maar het proberen wel waard, denk ik...

Het ziet er zo inderdaad al als een zeer mooie meting uit.  8) Ik ben benieuwd hoe dat klinkt...
Dat van het volume zag ik zelf ook inderdaad, probeer ze nu steeds op hetzelfde volume te draaien ;) Behringer is erg mooi, alleen voorlopig simpelweg even geen centen voor, maar wie weet dat dat er later van komt. Daarmee is er inderdaad wel een erg mooie rechte grafiek van te maken, hoewel ik nu ook zeker niet ontevreden ben. Had altijd het idee dat mijn kamer een regelrechte ramp was qua laag, maar dat lag blijkbaar puur aan de instelling.

Het valt me wel op wat plaatsing doet. Als ik zowel links als rechts ongeveer 70 cm naast de sweetspot meet (voor als ik met een vriend een film kijk), is er toch een groot verschil tussen de 3 metingen.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

HTip

Quote from: Ejorne on October 15, 2011, 11:00:55
Als je smoothing aanzet in REW dan is de rew meting ook binnen de 6dB gelijk, denk ik. Ik zie geen rede om te twijfelen aan de radioshack in zijn werkgebied. De afval zal heftig zijn in het laag maar ik denk niet dat er grote dippen of pieken van de radioshack te verwachten zijn. Maar dit kan ik mis hebben natuurlijk, ik heb zelf geen ervaring met radioshack maar er alleen over gelezen. Wat de velodyne precies doet aan wel of geen smoothing weet ik niet maar gezien de overeenkomsten tussen de twee grafieken vermoed ik dat er toch wel enige smoothing in de velodyne grafiek zit...
Ik moet nog de kabeltjes aanschaffen, dus ik kan nog niet zelf meten. Maar als het zo is, zal ik het zeker proberen. Ook de calibratie van de Radioshack al ingesteld, dus ik ben er bijna helemaal klaar voor.

Quote
Ik denk dat de velodyne wel wat marge over heeft om wat meer dsp toe te passen. Maar gezien je huidige grafiek zit het met de spl wel goed. Dus is de plaatsing langs de zijwand waarschijnlijk inderdaad de betere...
Met de SVS hebben we deze plek bepaald. Stond eerst achteraan links en daar was de karakteristiek erg ongunstig. Ik zal nog even op zoek gaan naar de grafieken die de SMS-1 toen maakte. Op advies van Bjorn toen langs de zijwand geplaatst en dat was een enorm verschil.

Quote
Ik vind je nagalm juist in het sublaag al heel weinig, dat heb ik niet veel vaker zo gezien. Maar bij de 30 3n 40 hz waar je nog twee piekjes in de grafiek ziet, is er ook behoorlijk wat nagalm aanwezig. Ik denk dat dit nog wel te verminderen is door die pieken daar verder weg proberen te filteren. Maar ik wil niet beweren dat het slecht een slechte meting is, mijn huiskamer doet het minder goed. Maar ik had wel wat 'meer' verwacht van zo'n velodyne in zo'n mooi aangepaste luisterruimte. Ik ben er van vrijwel van overtuigd (zonder het zelf gehoord te hebben) dat het zoals het nu bij jouw klinkt al erg indrukwekkend en mooi zal zijn. En natuurlijk zeggen grafiekjes niet alles en is het het gehoor waarop afgesteld moet worden... Ik vind het een zeer mooie ruimte dat je hebt.  8)
Bedankt voor het mooie compliment. Zo gauw ik REW werkend heb zal ik wat instellingen in de DD18 aanpassen en kijken welke invloed dat heeft op de nagalm. Volgens Toine mag de nagalm in het (sub)laag ook best wat hoger zijn dan in het midden/hoog. In de RT60-meting staan ook de boven- en ondergrens van de nagalm. Die was in het begin echt te hoog, maar met de absorbers en RPG is het onder controle. Maar nogmaals ik ben natuurlijk wel benieuwd of ik met EQ/DSP dit nog kan verbeteren. De setup van de DD18 is gedaan na de laatste akoestische aanpassingen. Bjorn gaf toen aan dat er een dip was rond de 160Hz, maar dat je dat niet echt kon horen.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

morca

Wegens overbodig:

ANIMO CHECK voor mijn oude zelfbouw,JL audio 12W3V2.
Hij is bijna hetzelfde als mijn nieuwe 13W3 alleen dan netjes met zwart fineer ,en een jaar of 4 oud.

Mensen een echte JL sound, iemand intresse??

foto volgt,zie mijn avatar

Edit:het betreft een kist zonder amp...

SV..S

ik ben thuis ook aan de slag gegaan met de Velodyne sms-1 op mijn svs
daarnaast ook nog een behringer voor een dip rond de 100 hz en wat pieken rond de 5k.
wat me opvalt is dat ik een vrij steile flank heb rond de 20 hz, dus daaronder heel weinig en daarna steil omhoog.
speel ik zonder sub met alleen de fronts dan heb ik dat niet.

is dat een instelling op de sms?




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15