Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Martijnst1990

Net een langere kabel gekocht bij de MM en gelijk een meting gedaan, maar die is helaas toch minder goed zo te zien dat mijn eerdere meting, die 1 meter voor de luisterpositie plaatsvond. Als ik zo naar mijn grafiek/waterfall kijk heb ik een beste dip tussen de 55 en 90 hz. Waar de sub nu staat kan hij niet echt meer verschoven worden, het veranderen van de Phase zou ook rekening op deze meting moeten hebben lijkt mij? In dat geval kan ik nog met de phase aan de slag. Ongeveer 50-60 cm naast mijn luisterpositie is de grafiek een stuk mooier.

En flink wat nagalm ook, maar dat zie ik hier veel, behalve bij Marco ;D



Op of aanmerkingen en ideeën om iets te verbeteren zijn meer dan welkom :P
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Ejorne

Quote from: daxie on October 14, 2011, 13:12:06
Zou ik graag weten hoe je dat kan fysisch gezien... Heb je een gigantische bastrap voor nodig

Als je die piek dempt dan zie je dat ook sterk terug in de nagalm.
Het kan soms even zoeken zijn, wanneer je een demping maakt die dezelfde vorm als de piek heeft heb je vaak al een goed resultaat. Maar soms wil een demping die een iets andere vorm heeft (meerdere smalle naast elkaar) een beter effect op de nagalm hebben. Maar inderdaad, met bastraps kan dat ook/beter...

yorkie13

@martijn90

zet voor de grap Eq2 eens aan, en meet dan nog eens.
Deze stand zou een boost van 7 db bij 50 hz moeten geven.

Meet dan nog eens met REW

RalphH

@Martijn
Meet je met je fronts aangesloten? Wellicht kun je dan eens zonder doen, dan krijg je op je meting enkel het sub signaal en kun je er wellicht wat beter uithalen of die de boel nog beinvloeden. Merkte dat dat bij mij nog wel wat verschil maakt.
Hoe staat je x-over ingesteld?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Martijnst1990

Quote from: RA SUBS on October 14, 2011, 14:12:36
@martijn90

zet voor de grap Eq2 eens aan, en meet dan nog eens.
Deze stand zou een boost van 7 db bij 50 hz moeten geven.

Meet dan nog eens met REW
Zo te zijn blijft de dip hetzelfde, alleen ligt het volume tot 50 hz iets hoger? Rood is met EQ2 aan, beide metingen zijn met de linker poort open. Net getest met beide poorten dicht, beide open en rechter open, maar dit blijkt het beste resultaat te geven.

JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Martijnst1990

Quote from: RalphH on October 14, 2011, 14:16:22
@Martijn
Meet je met je fronts aangesloten? Wellicht kun je dan eens zonder doen, dan krijg je op je meting enkel het sub signaal en kun je er wellicht wat beter uithalen of die de boel nog beinvloeden. Merkte dat dat bij mij nog wel wat verschil maakt.
Hoe staat je x-over ingesteld?
Meet hem idd met fronts + sub, zal nu eens met alleen sub proberen. Crossover staat op 80 hz, net ook op 50hz geprobeerd, maar daar werd hij niet beter van.

Edit: Waar kies ik voor alleen de sub?  :blush:
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

yorkie13

De afstemming van de XTZ subwoofers is met de linker poort open vaak beter.

Vooral bij films geeft dit een beter laag.

Verder idd eens zonder je fronts meten, die xtz 99.25 gaan door tot 42 hz zeker als je de baspoort open hebt.
dit zal de meting van je subwoofer beïnvloeden.

Martijnst1990

Op mijn receiver kan ik gewoon de speakers uitzetten, zodat alleen de sub speelt en toen op dezelfde manier in REW gemeten en dan komt dit eruit.

JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

RalphH

Kap je de sub niet ergens af in de sub? Hij valt wel erg hard af.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Ejorne

De frontspeakers zijn natuurlijk wel van belang, deze spelen ook mee bij fim/muziek.  ;)
Je kunt dan ook zien hoe het gebied zich in het overlap gebied zich gedraagt wat de fase setting van de sub doet...

yorkie13

je mist boven de 50 hz wel een heel stuk.

Leuke test, zet je subwoofer eens met de woofer richting de muur waar hij nu staat.

Je maakt dan nog meer gebruik van de boost van de muur.

Verder toch met de subwoofer op diverse plekken gaan testen.

RalphH

Quote from: Ejorne on October 14, 2011, 14:35:23
De frontspeakers zijn natuurlijk wel van belang, deze spelen ook mee bij fim/muziek.  ;)

Sowieso, enkel hij valt ineens zo hard af zonder terug te komen enkel de sub laten spelen was een makkelijke test om te kijken of fronts en sub elkaar dwars zitten. Aan de hand daarvan kan martijn weer aan de schuif/fase aanpassing.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Martijnst1990

Quote from: RalphH on October 14, 2011, 14:34:26
Kap je de sub niet ergens af in de sub? Hij valt wel erg hard af.
Nope, dat staat wel allemaal goed, vind hem ook wel erg steil zakken moet ik zeggen :P
Quote from: RA SUBS on October 14, 2011, 14:35:28
je mist boven de 50 hz wel een heel stuk.

Leuke test, zet je subwoofer eens met de woofer richting de muur waar hij nu staat.

Je maakt dan nog meer gebruik van de boost van de muur.

Verder toch met de subwoofer op diverse plekken gaan testen.
Sub zal ik zo eens omdraaien, maar zo laten staan is ook niet echt een optie denk ik. Probleem is dat ik niet veel plekken heb waar de sub kan staan. Achter me en waar hij nu staat, maar de meting van gister laat wel zien dat hij achter me nog slechter staat en dat hoor ik ook wel nu bij voor me staat.

Maar als je het zo bekijkt: is dit een hele slechte meting voor een zolder (slaap)kamer met een zeer hoog plafond met schuine muren waar nooit wat aan akoestiek is gedaan? Nou ben ik zelf nog niet veel gewend, maar ik vind het zelf zeker niet slecht klinken zoals het nu is.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Ejorne

Quote from: RalphH on October 14, 2011, 14:40:42
Sowieso, enkel hij valt ineens zo hard af zonder terug te komen enkel de sub laten spelen was een makkelijke test om te kijken of fronts en sub elkaar dwars zitten. Aan de hand daarvan kan martijn weer aan de schuif/fase aanpassing.

Inderdaad, daar heb je zeker gelijk.

RalphH

Quote from: Martijn90 on October 14, 2011, 14:42:48
is dit een hele slechte meting voor een zolder (slaap)kamer met een zeer hoog plafond met schuine muren waar nooit wat aan akoestiek is gedaan?
Zekerrrrr niet! Maar zou leuk zijn als je de rest van het laag er ook bij kon jongen  ;D. Beetje laag voor muziek is ook wel fijn en dat gaat niet zo diep.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Martijnst1990

Quote from: RalphH on October 14, 2011, 14:45:38
Zekerrrrr niet! Maar zou leuk zijn als je de rest van het laag er ook bij kon jongen  ;D. Beetje laag voor muziek is ook wel fijn en dat gaat niet zo diep.
Tuurlijk, ben ik helemaal met je eens. Wil er natuurlijk het maximale uithalen, zonder echt (veel) kosten te maken. Maar vroeg me gewoon af hoe het nu was zeg maar ;D
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Ejorne

Quote from: Martijn90 on October 14, 2011, 14:42:48
Nope, dat staat wel allemaal goed, vind hem ook wel erg steil zakken moet ik zeggen :PSub zal ik zo eens omdraaien, maar zo laten staan is ook niet echt een optie denk ik. Probleem is dat ik niet veel plekken heb waar de sub kan staan. Achter me en waar hij nu staat, maar de meting van gister laat wel zien dat hij achter me nog slechter staat en dat hoor ik ook wel nu bij voor me staat.

Maar als je het zo bekijkt: is dit een hele slechte meting voor een zolder (slaap)kamer met een zeer hoog plafond met schuine muren waar nooit wat aan akoestiek is gedaan? Nou ben ik zelf nog niet veel gewend, maar ik vind het zelf zeker niet slecht klinken zoals het nu is.

Zeker niet slecht, je nagalm valt redelijk snel een db of 25 a 30 weg en het geheel zit voor een belangrijk deel binnen 5 a 10 db gelijk. Ik denk dat een denping in de regio van 40 en 50 Hz nog wel verbetering kan geven. Het sluit dan mooier aan op de monitoren en geeft dan een oplopende lijn naar 25 Hz. Ik zou ook eens proberen om je sub meer bereik te geven...

RalphH

Quote from: Ejorne on October 14, 2011, 14:48:44
Ik zou ook eens proberen om je sub meer bereik te geven...
Je zou inderdaad haast denken dat daar iets zit.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Martijnst1990

Dus de crossover nog hoger zetten? Denk dat ik dan veel inlever op stereo aangezien ik dan lang niet altijd de sub aan heb staan. Aan de andere kant staat die nu al op 80 hz en toch wil de sub niet echter verder dan 50 hz, dus kijkt me de crossover ook weer niet echt het probleem.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

RalphH

Ik ken de sub niet, maar daar zit niet niet 1 of andere EQ in die wat doet?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Quote from: daxie on October 14, 2011, 13:12:06
Zou ik graag weten hoe je dat kan fysisch gezien... Heb je een gigantische bastrap voor nodig
Kijk hoe we dat bij Ejorne opgelost hebben,gewoon de basstrap gebruiken waar je op ligt of zit,die stond er bij Ejorne al mooi waar ik hem wilde hebben dus de sub stond er zo achter  ;)

Jammer dat je dat niet in je HT wild hebben ,dat helpt echt super.

Martijn je meting is mooi hoor voor een kamer die zo is en niet bewerkt is.

Mijn meting hoeft niet elke keer aangehaald te worden hoor,ben me bewust dat hij goed is maar vind het leuker andere mensen te helpen het ook zo goed te krijgen,daar word ik blij van  :D

Martijnst1990

Quote from: RalphH on October 14, 2011, 15:23:37
Ik ken de sub niet, maar daar zit niet niet 1 of andere EQ in die wat doet?
Heb er 1 EQ's op zitten, geven een boost van 7 dB bij 25 en/of 50 hz, maar dat heeft weinig zin. Net een meting gedaan met EQ2 aan (50 hz boost) na het idee van Ralf, maar die dip bij 50 hz blijft.
Quote from: morca on October 14, 2011, 15:23:58
Kijk hoe we dat bij Ejorne opgelost hebben,gewoon de basstrap gebruiken waar je op ligt of zit,die stond er bij Ejorne al mooi waar ik hem wilde hebben dus de sub stond er zo achter  ;)

Jammer dat je dat niet in je HT wild hebben ,dat helpt echt super.

Martijn je meting is mooi hoor voor een kamer die zo is en niet bewerkt is.

Mijn meting hoeft niet elke keer aangehaald te worden hoor,ben me bewust dat hij goed is maar vind het leuker andere mensen te helpen het ook zo goed te krijgen,daar word ik blij van  :D
Thanks, ben er zelf ook wel redelijk tevreden over, helemaal als ik die dip bij 50 hz wat kan verbeteren.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Ejorne

Quote from: Martijn90 on October 14, 2011, 15:21:37
Dus de crossover nog hoger zetten? Denk dat ik dan veel inlever op stereo aangezien ik dan lang niet altijd de sub aan heb staan. Aan de andere kant staat die nu al op 80 hz en toch wil de sub niet echter verder dan 50 hz, dus kijkt me de crossover ook weer niet echt het probleem.

De crossover van de sub alleen hoger zetten en die van je fronts zo laten staan. Heb je nu toevallig de crossover op je versterker/receiver op 80 hz staan en die op de subamp ook? Dan heb je een soort dubbele afval op je sub. De crossover op je subamp zou in dat geval een stuk hoger, voluit of helemaal uitgeschakeld kunnen worden.

Misschien ook eens een meting maken zonder sub om een beel d te krijgen wat de fronts in zijn eentje (en dus vaak bij stereo, begrijp ik) doen? Maar ook met stereomuziek kan een goed ingeregelde subwoofer een zeer aangename aanvulling zijn, dat hoeft helemaal niet alleen bij film te zijn...

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Quote from: Martijn90 on October 14, 2011, 15:28:47
Heb er 1 EQ's op zitten, geven een boost van 7 dB bij 25 en/of 50 hz, maar dat heeft weinig zin. Net een meting gedaan met EQ2 aan (50 hz boost) na het idee van Ralf, maar die dip bij 50 hz blijft.

ff in de manual gekeken, het "frequency" knoppie staat helemaal op "High"?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer