Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

RalphH

Zeker niet verkeerd. Flink wat nagalm, maar wie heeft dat nou niet :-). (Marco moet wel ff zijn mond houden nu  ;D)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

In me eigen topic  :devil: hahahahaha ,tuurlijk Ralf ik ben hier niet om mensen te pesten van zie wat ik heb,want het is maar een kamer van een huurhuis hoor  ;)

Ik vind hem netjes Martijn dit kon wel eens de goeie plek zijn,met zo,n kamer als jij hebt.
En de nagalm vind ik best nog iets me vallen,veel mensen hebben in het laag dat hij er dik tegen je scherm aan zit.

Lekker veel output naar het laag,aan je sub ligt het niet Martijn die komt heel goed mee  :thumbs-up: Leuk de eerste XTZ woofer in beeld,en die is niet mis op je 2e meting.

Zat er nou een dsp of antimode tussen? of niks

Je kan er verder mee gaan schuiven ,maar denk dat dit best goed is Martijn,goed bezig  :thumbs-up: .....  :D

RalphH

Quote from: morca on October 13, 2011, 17:14:17
In me eigen topic  :devil: hahahahaha ,tuurlijk Ralf ik ben hier niet om mensen te pesten van zie wat ik heb,want het is maar een kamer van een huurhuis hoor  ;)

Gheghe, da weet ik ook wel. Wilde nog even aangeven dat we best jaloers op je mogen zijn.  ;)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Quote from: RalphH on October 13, 2011, 17:20:49
Gheghe, da weet ik ook wel. Wilde nog even aangeven dat we best jaloers op je mogen zijn.  ;)
Nou dat zou kunnen,maar ik denk niet dat jij of Martijn die eigenschap heeft  ;)
En ik hou er niet van om te roepen kijk eens wat een goeie meting dat komt half door de sub en nog meer door de kamer denk ik,en de plaatsing.Een boel is mazzel met je huis hebben.

Ik ben soms best jalours op sommige van jullie hoor,mooi huisje boompje beestje,geen WAF is soms best makkelijk.
Op het moment dat ik een vriendin zou hebben is die meting (sub,s) niet veilig meer  ;)

Zo hebben we allen wat RalfH  ;D



morca

Oh ja Martijn inderdaad gauw eens op je luisterplek meten,ben zeer benieuwd,ik verwacht een aardig strakke meting zo aan deze al te zien


RalphH

Quote from: morca on October 13, 2011, 17:40:55
Zo hebben we allen wat Ralf  ;D

Ik bekeek het nu ff puur en aleen uit hobby oogpunt. Maar er zijn inderdaad nog meer dingen in t leven.

Quote from: RA SUBS on October 13, 2011, 17:48:05
bedoel je nu Ralf of Ralph ?

Ralph ;D

Quote from: RA SUBS on October 13, 2011, 17:52:32
is duidelijk Marco :D

Zeg, hou nou allemaal eens ff op met posten, heb al 3x op "post" gedrukt en krijg elke keer de melding dat iemand me voor was  ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer


Martijnst1990

Bedankt :) Heb er nog niet veel verstand van, maar ik begin wel een beetje te zien hoe ik de waterfall moet lezen. Heb er geen DSP of antimode (meer) tussen zitten, is nu gewoon puur de XTZ sub waar ik eventueel nog een boost mee kan geven op 20 en/of 30 hz maar dat lijkt me niet echt nodig. XTZ geeft ook aan dat veelvuldig gebruik daarvan schadelijk kan zijn voor de woofer.

Ga zometeen/morgen een langere kabel bestellen en als die binnen is zal ik eens een goede meting plaatsen. Trouwens, bij de M&G had Denoontje 2 sweeps via zijn Macbook, maar ik hoor er maar 1, kan ik dat ergens instellen?
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

yorkie13

ja dat kan je instellen in REW (als je gaat meten in het measurement menu wat verschijnt onder Sweeps.

verder gebruik ik de boost bij de XTZ ook niet, zeker niet als de subwoofer een van de baspoorten open heeft.

De group dely schiet dan omhoog en het laag wordt te bonkerig.

Verder doen de xtz subwoofers niet veel onder de 25 hz, ook de 99w12.18 Ice niet.

morca

Hoe verder ja waterfall naar voren komt ,hoe langer het nagalmt in millisec.
Je kan wat metingen van anderen terug kijken bv wat bij wie goed werkt,of niet.
Je meting is netjes zo,maar een dsp zou niet verkeerd zijn,
Ik denk dat je meting,en je geluid waar het uiteindelijk om gaat een stuk beter mee krijgt.

Als je dan film kijkt beleef je nog meer ,en muziek klinkt strakker,
Je hebt de freq meting er niet bijgepost maar zo te zien zijn er wel meerde dippen van meer als 10 db.

Verder best heel netjes voor een eerste poging meting en plaatsing Martijn  :thumbs-up: goed bezig.

morca

Quote from: RA SUBS on October 13, 2011, 19:48:20
ja dat kan je instellen in REW (als je gaat meten in het measurement menu wat verschijnt onder Sweeps.

verder gebruik ik de boost bij de XTZ ook niet, zeker niet als de subwoofer een van de baspoorten open heeft.

De group dely schiet dan omhoog en het laag wordt te bonkerig.

Verder doen de xtz subwoofers niet veel onder de 25 hz, ook de 99w12.18 Ice niet.
Ik vergis me wel in de eerste XTZ,dat was jij waarschijnlijk Ralf  ;)
En inderdaad als je group delay al hoog is door een niet te grote kist moet je niet te veel boosten,dat is niet de bedoeling bij het afstellen.

Vlak maken,dempen bedoel ik, is beter om dipjes op te lossen Martijn.

Nu ga ik even film kijken,me nieuwe aanwinst verder inspelen,vanavond Ice Age 3  :D

HTip

Zoals door Martijn reeds aangegeven is afgelopen zondag een REW-meting gedaan. Ik ben nog een beetje noob met REW, dus het heeft even geduurd voor dat ik de grafieken had in een leesbaar formaat en ook nog een goede afbeelding maar hier zijn ze dan.

Achtereenvolgens de SPL en de waterfall (meting met Radioshack dB-meter). Ter vergelijk de output van de DD18 (meting met ECM8000 microfoon).

Linksvoor


Rechtsvoor


Middenvoor (tussen de voorstoelen)


Schiet er maar op. Ik ga overigens (nu nog) niets aanpassen. De sub staat prima en ik ben tevreden met het geluid :wub:

Ik heb ze ook in het M&G-topic geplaatst ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

morca

Ik moest even denken............ 3 metingen,en natuurlijk 3 zitplaatsen,of 6?

Er lijkt van 30 tot 60 hz toch wel een megadip te zitten,waar ik wel eens mee zou testen.
Het probleem is wel op alledrie de plaatsen anders,als ik die naar die van midden kijk zou ik er voor de gein toch eens iets mee testen,je hebt nu REW om het mooier vlak te trekken.

Is dat minder mooi in jouw ruimte,zet je je oude instelling weer aan,je hebt toch preset,s?
Dan heb je het toch getest misschien is er meer haalbaar voor je.

Leuk dat je even meegepost hebt Phillip,ik had al gelezen bij Martijn van je meting en vroeg me nog af of je hem zou posten,maar daar ben je al  :D

Top trouwens eindelijk de eerste Velodyne meting,netjes tot 17 vlak 15 hz min 3 db ,dat is heel netjes,maar had in een goeie ruimte niet anders verwacht

HTip

Ik heb wel REW, maar nog niet alles om dan ook te kunnen meten. Ik ga dat wel regelen.

De Velodynemetingen zijn naar mijn mening een stuk nauwkeuriger. Ik denk enerzijds vanwege de kwaliteit van de microfoon, anderzijds lijkt de kwaliteit van de sweep van REW wat minder.

De meting van de DD18 laat ook zien dat het op de luisterplaatsen links- en rechtsvoor, op de dip rond de 150Hz na, best goed vertoeven is :D De meting tussen de voorstoelen geeft inderdaad een flinke dip rond 50Hz, maar daar zitten we nooit, want dat zit niet lekker ;)

Je hebt gelijk dat zolang ik niets opsla in het geheugen van de DD18 ik altijd terug kan na de vorige instellingen. Ik heb zelfs de mogelijkheid om een preset te kopiëren, maar dat is iets voor later. Zoals gezegd ben ik erg tevreden :headbanging:

En de DD18 heeft Bjorn voor me gedaan, dus het compliment is ook voor hem. En voor Toine voor de akoestiek. Als ik zo doorga, lijkt het wel op een Oscaruitreiking :D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

yorkie13

Waarom geen meting op de luisterplek ?
Dus op de plaats waar je daadwerkelijk zit tijdens een film kijken ?

De dip is idd behoorlijk tussen de 30 en 60 hz.

Ik ben benieuwd hoe die op de luisterplek is.
50 cm naar voren of opzij kan al behoorlijk schelen.

HTip

Quote from: RA SUBS on October 14, 2011, 07:34:51
Waarom geen meting op de luisterplek ?
Dus op de plaats waar je daadwerkelijk zit tijdens een film kijken ?

De dip is idd behoorlijk tussen de 30 en 60 hz.

Ik ben benieuwd hoe die op de luisterplek is.
50 cm naar voren of opzij kan al behoorlijk schelen.

De luisterplek bestaat uit 2 plaatsen. Dit zijn losse stoelen en daar is de karakteristiek rond die frequenties goed. Bjorn heeft op de luisterplek geprobeerd de dip kleiner te krijgen, maar dat had een negatief effect voor de plaatsen waar we echt zitten. Dus eigenlijk moet ik die meting gewoon vergeten, want die gebruiken we niet meer. Bij het inregelen had Bjorn ook de MIC-5 kit meegenomen om ook de achterste rij mee te nemen in de afstelling. Daar heb ik een aparte preset voor.



Op de foto gebruikt Bjorn nog 1 mic voor de luisterplek, maar bij de definitieve afstelling heeft hij nog de mic op de plek gehouden waar we zitten en dat was veel beter en dus verder geen EQ gebruikt.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

RalphH

Hey Philip, metenderwijs goed bezig! Wat gaat dat ding toch laag zeg  :clapping:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Ejorne

Hij gaat inderdaad wel lekker laag maar alleen in dat bereik is het ook redelijk vlak. Maar in de meer hoorbare tonen volgen de pieken van wel 10 tot 20dB elkaar op...

Ik krijg bij het zien van deze meting een flashback naar mijn meting toen mijn sub nog op een verkeerde plek stond en als downfire was geplaatst.

Heb jij bij het plaatsen en afregelen van de subwoofer een vaste plek voor de sub gekozen waaraan gehouden moest worden of is er vrijheid tot plaatsing?
En wilde je persé 1 grote sub of is er ook meerdere (kleinere) subs als alternatief voorbij gekomen?

yorkie13

Dus de daadwerkelijke REW meting zou een gemiddelde zijn van de Mic 5 meting .

Dan wel op de luisterplek neem ik aan, daar luister/kijk je films.

morca

Quote from: HTip on October 14, 2011, 06:34:50
Ik heb wel REW, maar nog niet alles om dan ook te kunnen meten. Ik ga dat wel regelen.

De Velodynemetingen zijn naar mijn mening een stuk nauwkeuriger. Ik denk enerzijds vanwege de kwaliteit van de microfoon, anderzijds lijkt de kwaliteit van de sweep van REW wat minder.

De meting van de DD18 laat ook zien dat het op de luisterplaatsen links- en rechtsvoor, op de dip rond de 150Hz na, best goed vertoeven is :D De meting tussen de voorstoelen geeft inderdaad een flinke dip rond 50Hz, maar daar zitten we nooit, want dat zit niet lekker ;)

Je hebt gelijk dat zolang ik niets opsla in het geheugen van de DD18 ik altijd terug kan na de vorige instellingen. Ik heb zelfs de mogelijkheid om een preset te kopiëren, maar dat is iets voor later. Zoals gezegd ben ik erg tevreden :headbanging:

En de DD18 heeft Bjorn voor me gedaan, dus het compliment is ook voor hem. En voor Toine voor de akoestiek. Als ik zo doorga, lijkt het wel op een Oscaruitreiking :D
Ik denk dat een goeie mic met REW beter is zie je grillige meting ;) En alle andere Velo metingen in een ander topic

En ik wil niemand zijn werk afkraken ,maar met zo,n dip en zoveel nagalm is er geen oscar waard in mijn ogen.Of het moet voor nagalm zijn......
En zeker niet wat het je gekost zal hebben.Maar net wat ralf zegt ,waarom meet je niet op je luisterplek,dat brengt in beeld wat jij hoord

Ejorne

Ik vind de nagalm niet heel verkeerd. Dat bij de 30Hz (en ook bij 40 bij de andere 2 metingen) is volgens mij nog aardig weg te werken.
Vooral het stuk onder de 30Hz heb ik nog niet veel metingen zo mooi gezien. Maar ik vraag me af of juist in dat meer voelbare gebied nagalm misschien juist wenselijk is?


daxie

Quote from: Ejorne on October 14, 2011, 13:04:58
Ik vind de nagalm niet heel verkeerd. Dat bij de 30Hz (en ook bij 40 bij de andere 2 metingen) is volgens mij nog aardig weg te werken.

Zou ik graag weten hoe je dat kan fysisch gezien... Heb je een gigantische bastrap voor nodig