Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Ejorne

Quote from: edwinvh on October  9, 2011, 16:47:05
vandaag eens zitten spelen met de Behringer UCA202 geluidskaart en een voltcraft spl meter.
Onderstaande keeg ik uit het programma, Klopt dit een beetje ?

De blauwe lijn is met antimode aan.

Ik vind het verschil met en zonder antimode niet groot. Ik heb dat zelf ook gehad toen mijn sub op een verkeerde plek en als downfire stond.
Nu staat mijn op een goede plek en als frontfire, het effect van de antimode is nu ook veel groter.

Ik zou proberen nogmaals de antimode zijn instelling te halen doen, meermaals misschien en/of op meerdere plekken. En maak ook eens een waterfall als je wilt.

edwinvh

Alvast bedankt voor je reactie.
Helaas heb ik alles al weer opgeruimt.
Ik kan de sub ook helaas niet op een ander plek zetten of als frontfire gebruiken (SVS Pijp)
Misschien dat het ook aan de spl meter kan liggen weet ik niet.
Ik denk eerst maar eens een micro en fantoom voeding bestellen.
Stel dat het grafiek dan ook zo blijft is het dan verstandig om met de dsp en EQ van de sub te gaan werken ??
Of ziet het er al goed uit ?

Ejorne

Quote from: edwinvh on October  9, 2011, 17:06:45
Alvast bedankt voor je reactie.
Helaas heb ik alles al weer opgeruimt.
Ik kan de sub ook helaas niet op een ander plek zetten of als frontfire gebruiken (SVS Pijp)
Misschien dat het ook aan de spl meter kan liggen weet ik niet.
Ik denk eerst maar eens een micro en fantoom voeding bestellen.
Stel dat het grafiek dan ook zo blijft is het dan verstandig om met de dsp en EQ van de sub te gaan werken ??
Of ziet het er al goed uit ?

Je kunt met de huidige meting ook nog je waterfall maken.
Een betere mic geeft je wat meer zekerheid over de werkelijke output over het frequentiebereik. Maar de pieken en dalen zullen wel ongeveer zo kloppen, vaak is het de afval in het laag die nogal kan verschillen en is de lijn binnen het bereik van de mic/db-meter allemaal wel redelijk recht. Heel belangrijk hoeft het niet te zijn om de werkelijke afval in het laag van je mic te weten. Als je met een (p)eq gaat werken is het vooral handig datje kunt zien wat de instelling 'doet'.

Overigens ben je met een ecm8000 ook nog steeds niet zeker over het afval van de mic. Je zult hem dan moeten laten kalibreren. Een optie is om de EMM-6 van Dayton Audio te nemen, daarvan kun je met behulp van het serienummer een overeenkomende kalibratie/correctie bestand downloaden...

morca

Ik ben ook erg benieuwd naar je waterfall,meting ziet er goed uit,geen rare kamer effecten zo te zien.
Geen staande golven denk ik ,wel de antimode die weer erg slecht zijn werk doet,laad dat meetfile nog even en maak die waterfall nog even.
Als je waterfall niet te slecht is doet de antimode zijn werk erg beroerd.

edwinvh

Zo alles weer aangesloten en een nieuwe meting gedaan.
Voor de rest heb ik niks afgesteld in REW

morca

Het is wel een echte SVS meting,die heb ik nog niet langs zien komen geloof ik,Wat een laagoutput pffff.
Je hele bereik staat al een beest overeind.
Alleen de nagalm is iets teveel aanwezig,wat je daar aan kan doen met de pijpen omhoog...........................? Ik zou het zo niet weten.
Andere plaatsing proberen misschien.

edwinvh

sub een beetje verplaatst en geeft een iets andere curve.
En ook de volume van de pc een beetje terug gezet.


edwinvh

De antimode heb ik vanmiddag ook opnieuw gedaan maar wel met 1 meetpunt.
Misschien dat ik op meerdere punten moet meten.
Ik zet hieronder nog een plaatje misschien dat hier ook iets uit te lezen is ?

edwinvh

nu nog een test gedaan met de sub getuned op 20 hz.

(getuned met SVS. was eerst getuned op 16 hz)


edwinvh

Ik heb helaas geen topic met foto,s maar daar kan ik binnenkort wel voor zorgen.
Die zal ik binnenkort eens maken.
Ook zal ik volgend weekend of van de week eens meer punten meten met de antimode.
Als dat niets oplevert denk ik eraan om de EQ en DSP van de SVS versterker te gaan gebruiken.

edwinvh

Quote from: Ejorne on October  9, 2011, 17:19:15
Een optie is om de EMM-6 van Dayton Audio te nemen, daarvan kun je met behulp van het serienummer een overeenkomende kalibratie/correctie bestand downloaden...

Ik heb met google gezocht en kan geen winkel vinden in NL, heb jij voor mijn een adresje ?

Ejorne

Quote from: edwinvh on October  9, 2011, 20:51:21
Ik heb met google gezocht en kan geen winkel vinden in NL, heb jij voor mijn een adresje ?

Niet in Nederland volgens mij. Maar partsexpress kan je deze wel leveren...

Martijnst1990

Naar aanleiding van de M&G bij Philip wil ik mij ook eens verdiepen in REW. Dacht altijd dat ik een externe geluidskaart oid nodig had, maar het kan dus gewoon via mijn moederbord, alleen heb ik het nog niet aan de praat gekregen. Denk dat ik mijn onboard geluidskaart nog aan moet zetten in het bios, kan dat?

Ik ga straks nog wel even verder prutsen.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

denoontje

op de macbook doe ik het:

ingang is de mic ingang (komt van de gelduisdrukmeter)
uit is de koptelefoonuitgang (gaat in de versterker)

In config menu van de geluidskaar moet je ook een en ander nog even goed zetten.

Dan calibreren van de geluidskaart door de in en uitgang kort te sluiten en de cal te laten lopen.

De rest heb je gister gezien ;-)

Maar goed lees de beschrijving maar eens er is een goede help bij REW met hoe je alles ook moet aansluiten

morca

Quote from: Martijn90 on October 10, 2011, 16:50:21
Naar aanleiding van de M&G bij Philip wil ik mij ook eens verdiepen in REW. Dacht altijd dat ik een externe geluidskaart oid nodig had, maar het kan dus gewoon via mijn moederbord, alleen heb ik het nog niet aan de praat gekregen. Denk dat ik mijn onboard geluidskaart nog aan moet zetten in het bios, kan dat?

Ik ga straks nog wel even verder prutsen.
Op die manier ken ik niet maar moet kunnen,Denoontje is je al op weg aan het helpen ,ik ga even meelezen hoe  ;)

Het was leuk bij Phillip? Jammer dat het clubje zover weg woont ,in het zuiden zijn vaak M&G.

Ben benieuwd naar je meting en bevindingen als je gemeten hebt.

Koop wel een goeie mic een emc 8000 of als je iets terig leest tipt Ejorne ook nog een hele goeie,ik gebruik de emc 8000.

Martijnst1990

Quote from: denoontje on October 10, 2011, 17:32:50
op de macbook doe ik het:

ingang is de mic ingang (komt van de gelduisdrukmeter)
uit is de koptelefoonuitgang (gaat in de versterker)

In config menu van de geluidskaar moet je ook een en ander nog even goed zetten.

Dan calibreren van de geluidskaart door de in en uitgang kort te sluiten en de cal te laten lopen.

De rest heb je gister gezien ;-)

Maar goed lees de beschrijving maar eens er is een goede help bij REW met hoe je alles ook moet aansluiten
Thanks, had idd al vel informatie gevonden in REW zelf, bij help. Onboard geluidskaart is in ieder geval aan gezet nu, morgen verder :)
Quote from: morca on October 10, 2011, 18:11:06
Op die manier ken ik niet maar moet kunnen,Denoontje is je al op weg aan het helpen ,ik ga even meelezen hoe  ;)

Het was leuk bij Phillip? Jammer dat het clubje zover weg woont ,in het zuiden zijn vaak M&G.

Ben benieuwd naar je meting en bevindingen als je gemeten hebt.

Koop wel een goeie mic een emc 8000 of als je iets terig leest tipt Ejorne ook nog een hele goeie,ik gebruik de emc 8000.
Op wat voor manier doe jij de meting dat? Ik bedoel de geluidskaart op mijn moederbord hé, aan gezien ik geen externe of losse interne geluidskaart heb in mijn pc. En mijn HTPC staat gewoon naast de set, dus heb geen laptop nodig.

Ik heb een Radioshack dB meter die ik als mic gebruik, werkt ook prima daarvoor, dus geen zin om nog eens geld uit te geven voor een betere mic. Ik zal toch niet echt wat aan mijn akoestiek gaan doen op mijn slaapkamer, aangezien ik hier niet voor eeuwig zal blijven zitten ;)

Zoals gezegd ga ik morgen dus verder, laat de meting hier uiteraard zien. Verwacht zelf een zeer rommelige waterfall, gezien mijn ruimte.

Edit: M&G bij Philip was echt geweldig, zie mijn verslag in het M&G topic. Dacht dat jij ook ergens uit het midden van Nederland komt? Ik kom zelf uit Utrecht en het is best te doen. Was in totaal 2 uur onderweg naar Philip, enkele reis.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

morca

Ik leen Ejorne zijn spullen ,EMU 0404, EMC800,en vaak zijn laptop maar ik heb het nu ook op mijn comp staan,moet vd week met me eigen comp meten ,kijken of alles werkt  :D
En hoe de nieuwe sub is natuurlijk.

Nu is zo,n ritje te ver,maar ik ben aan het trainen misschien volgend jaar wel weer,zou wel tof zijn.
Er zijn nog een paar leden waar ik nog langs moet  :D
Bij jouw ook zit ik me te bedenken,maar dat was voor later als je op jezelf zit  :coffee:
Dat is maar een half uurtje denk ik ,dan kom ik zeker eens naar die XTZ set luisteren,  :popcorn:

Martijnst1990

Ook maar eens een poging gewaagd. Ik heb maar weinig verstand van de grafieken/waterfalls, maar toch heb ik het gevoel dat het erg slecht is, misschien heb ik het ook nog niet helemaal goed gedaan. Ik moet sowieso nog een langere kabel zien te vinden, nu kom ik helaas maar tot 1 meter voor mijn luisterpositie.

Rond de 38 hz lijkt mij een beste piek en onder de 20 hz heb ik erg weinig output, wat ook wel kan kloppen gezien de sub.

JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

daxie

Die 1 meter kan wel een verschil maken, maar zelf in dat geval ziet het er inderdaad niet te best uit.

Subwoofer zal wellicht beter op een andere plaats terecht komen.

yorkie13

Idd eens schuiven met de subwoofer.
Verder weinig output tussen 60 en 90 hz

Martijnst1990

Schuiven word helaas lastig, zal sowieso eerst nog is een meting op de juiste plek doen. Ga straks wel is op zoek naar een langer kabeltje.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

yorkie13

Op de luisterplek meten is zeker een eerst vereiste, daar beleef je immers de film.

Martijnst1990

Sub net weer is verplaatst naar naast de rechter front, voor de zoveelste keer :P Kreeg hem daar nooit lekker, maar heb het idee dat het nu ineens toch een stuk lekkerder speelt, heb nu toch de phase veel beter staan volgens mij. Daar is deze meting uit gekomen, nog steeds wat voor de luisterplek, maar moet dus eerst een langere kabel hebben. Voor mijn gevoel ziet deze er wel al beter uit.

JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT