Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

morca

Ja ik heb weer de schaal vd vorige metingen gebruikt,zodat het er niet anders uitziet als het de vorige metingen deed.

Inderdaad de dipjes lijken nu gauw meer,alleen die bij bijde woofers voor muziek ga ik nog wat aan doen dat is toch wel 8 db,maar dat klonk wel erg goed......

En film komt een nieuwe maar die instelling is al klaar  :D

Was weer gezellig avondje meten ,prutsen en ouwehoeren  ;)

Deleted member

Ik weet niet of ik hier mag posten omdat ik geen subs heb staan maar ik gok dat jullie 't niet erg vinden! :) Gisteren kreeg ik m'n M-Audio Fast Track USB binnen, mooi apparaat!! Volledig plug&play en binnen no time zat ik al te meten met Lyngdorf mic (bijgeleverd bij RoomPerfect) in REW. :headbanging:

De eerste plaatjes van de situatie schetsen een probleem met staande golven zoals verwacht (hoorbaar en aangegeven in het rapport door Toine van Soundscapes). Er zijn flinke dippen bij 32Hz, tussen 50 en 60Hz, 82Hz etc. Wat precies de microfoonkarakteristiek is van de Lyngdorf meetmic is weet ik niet maar die schijnen redelijk vlak te zijn. Volume heb ik gecalibreerd met een Velleman AVM2050 (kloon van de Radioshack SPL meter).

Onderstaande plaatjes dus in mijn kamer gemeten (10,90x4,65 minus een hoek waar de hal in zit), op de luisterplaats. Uitgaand geluidsniveau met roze ruis was volgens de Velleman ca. 75dB. De kamer is "behandeld" met een akoestisch plafond van Rockfon (Sonar D, afhanghoogte 10cm) en verder ligt er een dik wollen kleed tussen de luidsprekers en zitpositie. De kamer is verder vrij leeg. Er komen waarschijnlijk aanvullende maatregelen voor 't basgebied (basstraps) en binnenkort ga ik ook samen met Toine schuiven met luidsprekers en luisterpositie. Hopelijk spreek ik dan de staande golven wat minder aan.

Hier dus mijn allereerste plaatjes uit REW (geweldig dat dit programma gratis is!! :worship:)

20-500Hz met Roomperfect aan (groen) en uit (blauw):


Hier aangevuld vanaf 10Hz:


Waterfall 10-200Hz:


Waterfall 20-500Hz:


Waterfall 20-20000Hz:

Bart_M

Ik zou eerst een beetje smoothing toepassen en daarna pas gaan corrigeren.
Je wilt niet elk bultje willen bijwerken, maar meer de grote lijn.

Deleted member

De plaatjes zijn inderdaad zonder smoothing. Maar ik ga niet aan de slag (nog) met een andere vorm van EQ dan Roomperfect die ik al heb en zal dus ook niet gericht gaan corrigeren op specifieke dips/peaks. Ik bedoel, de maatregelen die nog genomen gaan worden zullen voornamelijk akoestiektechnisch zijn of gericht op de plaatsing van luidsprekers en/of luisterplek en zullen dus breder actief zijn.  :) Ik heb niet eerder aan de plaatsing gewerkt ondersteund door metingen ook dus dit is een mooi gereedschap!  :thumbs-up:

morca

Iedereen die zijn acoustic aan het doen is ,is natuurlijk welkom om te posten,sub,s is geen must  ;)

En helemaal met die set die jij hebt staan,en de vorm van eq die je gebruikt,die is nog niet langsgekomen,alles wat nieuw is wat dat betreft zie ik graag langskomen hier leren wij allemaal weer wat van.

Hij maakt er nog niet echt een correcte meting van maar helpt al wel,je nagalm moet wat lager worden,de staande golven werken een goeie afstelling tegen,een antimode heeft daar ook veel last van.
En met de hand tegen staande golven regelen is ook bijna niet te doen.

Betere plaatsing van de speakers of je luisterplek een stukje als dat kan,zou al verbetering kunnen opbrengen,en eventueel van die panelen die Raphie en Ralfh pas gekocht hebben,maar dat regelt Toine vast wel  ;)

Verder valt me op dat je middengebied ook ver naar voren komt in de nagalm,ben zeer benieuwd hoe dat minder kan worden.
Ga met zeer veel intresse je ontwikkelingen volgen,dus hopelijk blijf je de verbeteringen na plaatsing en andere maatregelen blijft posten hier

Heel veel succes  :thumbs-up:

Deleted member

Bedankt voor je leuke en positieve reactie Morca!  :) Ik zal de maatregelen die nog genomen gaan worden en nieuwe plaatjes van de metingen blijven posten hier.  :thumbs-up:

Toine zal overigens ook een evaluatie maken/schrijven n.a.v. 't nieuwe bezoek en zal uiteraard ook nog gaan meten. Met zijn metingen kunnen we ook goed vergelijken wat de invloed van 't plafond is. De situatie zoals 'ie was, voordat 't plafond er kwam, staat met metingen in m'n showcase topic (directe link: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=41321.msg1826871#msg1826871) Voor 't plafond had ik erg veel nagalm. Ben dus erg benieuwd hoe o.a. de T60 er nu uit zal zien. :)

Ik woon overigens aan een weg, die op zaterdag nog best druk is ook, en er komt dan toch nog wel wat geluid van buiten naar binnen. Als ik zelf geen geluid maak zag ik dat 't achtergrondniveau gisteren ruim hoger was dan die 40dB die als onderste waarde in de grafiek te zien is dus uit de waterfalls trek ik op dit moment zelf nog even geen conclusies al is de toename tussen 1 en 5kHz zeker opvallend te noemen inderdaad. Ben benieuwd hoe dat komt.

Oh ja, de muren zijn allen nog onbehandeld. Stap 1 was 't plafond maar ik moet dus ook nog aan de slag met extra nagalmbeheersing op de muren en maatregelen tegen flutterecho, naast natuurlijk de extra laagabsorptie. Toine heeft in 't eerste adviesrapport daarvoor al RPG Modex of Modex Broadband panelen aangeraden. Ik wil een beetje oppassen voor overdemping voor ik door ga dus na zijn tweede bezoek weet ik weer hoe ik verder moet. Wordt vervolgd dus! :)

morca

Ik vind het leuk dat het topic een beetje gebruikt word waarvoor ik het aanmaakte,vind het leuk om mee te lezen tips te geven.
En in gevallen dat ik ook niks weet goed meelezen hoe iemand soms wel iets oplost,

Plaatsing maakt ook meer uit als ik eerst dacht.....al doende en meelezend leert men  :D

yorkie13

Gisteravond laat eens met 2 x XTZ 99w12.18 Ice subwoofers en een Antimode aan het spelen geweest.

De XTZ subwoofers zijn links en rechts naast de fronts geplaatst.
meting is van 20 hz tot 90 hz.

De afstemming is basreflex (lange poort) waarbij de korte poort met een foam plug is afgedicht.
De Antimode heb ik 3 x een meting laten maken op de luisterplek.

Duidelijk is te zien dat de Antimode mooi de piek rond de 33 hz weg poetst.
De subwoofers vallen snel af onder de 28 hz , maar ik heb nog geen enkele vorm van boost toegepast.

Op de Ice versterker zit een boost van +7 db bij 25 hz, en de Antimode heeft 2 mogelijkheden voor Eq boost bij 25 hz en 35 hz van +6db.



yorkie13

Is gewoon in de woonkamer , de bedoeling was om te kijken wat een paar basreflex subwoofers deden.

Nagalm is duidelijk verbeterd.

morca

Ja echt apart,die was echt dik maar nu is hij best goed,dit is ook goed hoorbaar een verbetering?Je kan je al wel bijna vd galm afzien.
Meer detail als eerst ook zeker,tof man  :thumbs-up:

yorkie13

Weer aan het meten geweest met 2 xtz Ice en de antimode

Subwoofers staan lins en rechts van de fronts, 60 cm uit de hoek.

Afstemming is baseer ex met de lange baspoort open (-3 db op 25 hz)
Nu een boost van 6 db bij 35 hz op de antimode ingesteld geeft onderstaande metingen.

helaas is het laag niet echt onder de 25 hz aanwezig...........

Vanavond Pirats of the Carabean eens testen 8)

RalphH

Quote from: RA SUBS on September 17, 2011, 11:27:19
Vanavond Pirats of the Carabean eens testen 8)

Hebben wij hier gisteren zitten kijken (de 4e dan), vond de hoeveelheid laag wat tegenvallen. Wel een heeel mooi surround plaatje. Krakende planken, water, overvliegende vlindertjes waren echt supergoed geplaatst en werkelijk overal rondom. Genieten wat dat betreft! Veel plezier gewenst dus.

Ah, verder erg relaxte grafiek trouwens, ik ben weer jaloers.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

yorkie13

Mag ook wel met ruim 1700 euro aan subwoofers & DSP.

Hier nog een meting van de 2 subs met afgesloten baspoort en een boost bij 25 hz van 6db








morca

metingen zien er weer strak uit Ralf,maareuh 1700 euro ,ik was 1200 kwijt voor allebij met amps en DSP

Ben niet zo,n Fan van de piratenfilms van Deb maar smaken verschillen,ik heb star wars deel 3 nog om te kijken word ook weer knallen :D

Die iceamps bevallen wel?

Wat ga je trouwens met die SDX bouwen die je wilt kopen,is een bandpass niks voor je,die unit is er uitermate geschikt voor denk ik,je krijgt alleen een megakist.
Ik zou toch echt nog eens nadenken die oude sdx is 1000 watt de nieuwe ? Vind die bash wel een beetje aan de lichte kant,die SDX gaat niet optimaal spelen.

Of heb je ook die Inuke nog staan?

RalphH

Quote from: morca on September 17, 2011, 12:27:32
Ben niet zo,n Fan van de piratenfilms van Deb maar smaken verschillen,ik heb star wars deel 3 nog om te kijken word ook weer knallen :D

Verhaaltje soort van dun, maar qua ear- and eye candy zeker demo-waardig  ;). Heb 1 tm 4 nu op blauwe schijf en deel 1 tm 3 krijgen bij highdefdigest qua geluid een giga veer in de reet gestoken. Die moeten we dus eens ff checken.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Quote from: RalphH on September 17, 2011, 14:59:16
Verhaaltje soort van dun, maar qua ear- and eye candy zeker demo-waardig  ;). Heb 1 tm 4 nu op blauwe schijf en deel 1 tm 3 krijgen bij highdefdigest qua geluid een giga veer in de reet gestoken. Die moeten we dus eens ff checken.
Toch maar eens gaan (luisteren)  :D

Heb ik met Star Wars ook ,die heb ik pas nog gezien heb alleen voor de DTS versie nog eens gekeken (meer geluisterd)

Sommige films springen er echt uit qua geluid,sinds ik de nieuwe sub heb, ben ik al een paar keer goed verrast door een oude film  :popcorn:

morca

De nieuwe sub heeft iets oud,s teruggebracht.
Ik luisterde eerder veel trancemasters en heb er ook een stuk of 50,ben ze nu in aan het lezen.

Dat klinkt wel geweldig tov mijn oude situatie,dat was al mooi maar dit is..........wel heel erg lekker  :D

Ejorne

Quote from: morca on September 21, 2011, 18:34:09
De nieuwe sub heeft iets oud,s teruggebracht.
Ik luisterde eerder veel trancemasters en heb er ook een stuk of 50,ben ze nu in aan het lezen.

Dat klinkt wel geweldig tov mijn oude situatie,dat was al mooi maar dit is..........wel heel erg lekker  :D

Gaaf man! Lang geleden dat ik trance heb gehoord, ik laat me graag verassen wanneer ik weer een bakkie kom doen...  O0


Ejorne

Quote from: Ejorne on September 21, 2011, 19:05:35
Gaaf man! Lang geleden dat ik trance heb gehoord, ik laat me graag verassen wanneer ik weer een bakkie kom doen...  O0

Oei laat ik er maar verrassen van maken, ik wil natuurlijk nog niet tot as worden...  :hehe:

morca

Word je ook niet,op de geweldstand zoals eerder in de auto luister ik toch niet meer.
Probeer voor deze muziek een beetje beter af te stellen,die ouwe trance klinkt heel ander zo.
er valt me nog iets op.het lijkt wel of de aanslag van elke bas in het midden klinkt,net als de zanger normaal,maar dat hoorde we eerder op die ouwe troep natuurlijk niet  :D ,veel meer detail nu best mooi.

edwinvh

Ik wil zelf ook eens gaan tunen.
Ik heb nu een Anti Mode.
Ik wil dus zelf gaan meten en de EQ van de sub gaan gebruiken.
Maar welk meetinstrument kan ik het beste gaan gebruiken ?
Ik weet dat XTZ een set heeft compleet met programma en Mic of is iets anders aan te raden ?

Alvast bedankt.

morca

Quote from: edwinvh on September 27, 2011, 19:31:46
Ik wil zelf ook eens gaan tunen.
Ik heb nu een Anti Mode.
Ik wil dus zelf gaan meten en de EQ van de sub gaan gebruiken.
Maar welk meetinstrument kan ik het beste gaan gebruiken ?
Ik weet dat XTZ een set heeft compleet met programma en Mic of is iets anders aan te raden ?

Alvast bedankt.
Gewoon met REW en een 8000 mic van berhinger,heb je alleen wel een geluidskaart nodig.
Er zijn wel betere mic,s,Ejorne heeft het wel eens over een andere misschien kan hij even bijspringen welke  :D

yorkie13

Die set van XTZ , de Roomanalyzer is best leuk, heb ik staan.
Deze is deels bedoeld voor bij de DSP amp van XTZ.

Je kan beter voor een ECM8000 van Behringer gaan en bijbehorende REW software