Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RalphH

Quote from: morca on August 13, 2011, 14:15:33
Ben benieuwd of alle hoeken vullen met dat spul gaat helpen,we horen het weer  :thumbs-up:

Bovenstaande was in het kader van echo in de hoeken van muur en plafond. Had het idee om daar eens van die verwarmingsisolatiebuis in te plakken.
Dat heb ik niet gedaan, een opgerold plaatje noppenschuim deed ook al genoeg voor de vlugge test. Hielp zeker wel maar niet esthetisch verandwoord ;D.
Vervolgens heb ik de GIK panelen een centimeter of 70 hoger op een kastje gezet en voila, een groot deel van de slap echo was weg. Meteen ook minder nagalm vanuit de achterspeakers.
Ik ben weer contenter dan "de contente mens"
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje


morca

Quote from: RalphH on August 18, 2011, 12:16:37
Bovenstaande was in het kader van echo in de hoeken van muur en plafond. Had het idee om daar eens van die verwarmingsisolatiebuis in te plakken.
Dat heb ik niet gedaan, een opgerold plaatje noppenschuim deed ook al genoeg voor de vlugge test. Hielp zeker wel maar niet esthetisch verandwoord ;D.
Vervolgens heb ik de GIK panelen een centimeter of 70 hoger op een kastje gezet en voila, een groot deel van de slap echo was weg. Meteen ook minder nagalm vanuit de achterspeakers.
Ik ben weer contenter dan "de contente mens"
Top man,plaats je ook nog wat foto,s vd oplossing  ;)

Ben blij dat je vooruitgang begint te maken,echt super  :thumbs-up:

RalphH

Quote from: morca on August 18, 2011, 17:04:23
Top man,plaats je ook nog wat foto,s vd oplossing  ;)

Ben blij dat je vooruitgang begint te maken,echt super  :thumbs-up:

Dank voor het meeleven  :worship:

Foto's is wat lastig omdat de camera nog steeds gesloopt is, maar ff wat plaatjes met de mobiel geschoten:





Dit zijn enkel de panelen achter, moeten nog opgehangen worden, maar dat gaat niet gebeuren voordat er een mooi hoesje omheen zit.
De panelen op de eerste reflecitepunten van de fronts, staan nog op de grond, hiervoor geldt hetzelfde, eerst hoesje, dan hangen ;).
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Mooi man,je ruimte had ik nog niet zo goed gezien maar dat is een hele leuke HT ruimte zo.dacht dat het kleiner was.

Dat ik het tof voor je vind heeft te maken met dat het mij hier altijd makkelijk af gaat,maar een moeilijke ruimte is nooit leuk als je van muziek en film houd.
Heb een paar keer een moeilijke gehad om te stellen of helpen stellen,maar het blijft altijd een hele klus en veel na en meedenken.
Als het dan gelukt is ben ik net zo blij als de eigenaar,Ejorne weet wel wat ik bedoel  ;)
Bij hem zaten we ook allebij goed te grijnzen na een grote verbetering die we verzonnen hadden,en door komst vd baby de sub daar weg moest.
Ik zeg zet hem nu alsjeblieft meteen daar neer,scheelt je later weer een vergadering,en gelukkig bracht dat het gewenste effect.  :headbanging:

Zo,n ruimte als jij hebt heb ik nog nooit gedaan,dus voor mij weer leerzaam wat die panelen doen,en voor anderen ook die meelezen.
Ik heb ze niet nodig denk ik .maar een keer 2 testen op de weerkaatspunten van de front,s is misschien best de moeite waard.

Veel luister plezier zou ik zeggen  :thumbs-up:

RalphH

Quote from: morca on August 18, 2011, 18:07:42
Mooi man,je ruimte had ik nog niet zo goed gezien maar dat is een hele leuke HT ruimte zo.dacht dat het kleiner was.
We zijn best gezegend met een redelijke ruimte, 6 x 4,20m ongeveer. Moeten nog een keer goeie foto´s komen, maar dat vind ik eigenlijk pas iets voor als ie echt af is.
Kijk ik Denoontje weel een keer lief aan ;D.

Quote
Dat ik het tof voor je vind heeft te maken met dat het mij hier altijd makkelijk af gaat,maar een moeilijke ruimte is nooit leuk als je van muziek en film houd.
Heb een paar keer een moeilijke gehad om te stellen of helpen stellen,maar het blijft altijd een hele klus en veel na en meedenken.
Ach, het blijft een hobby, maar kan wel frustreren als het niet klinkt zoals je wilt. Gelukkig is er op het forum veel expertise, dat helpt al een hoop.
Ejorne heeft het nu ook goed voor elkaar als ik het zo zie (horen is weer wat lastiger via zon forum haha).

Quote
Zo,n ruimte als jij hebt heb ik nog nooit gedaan,dus voor mij weer leerzaam wat die panelen doen,en voor anderen ook die meelezen.
Ik heb ze niet nodig denk ik .maar een keer 2 testen op de weerkaatspunten van de front,s is misschien best de moeite waard.
Vond hier wel dat het geluidsbeeld er merkbaar wat breder van werd, af en toe echt buiten de speaker treedt.
Je bent altijd een keer van harte welkom, maar je zat wat met je rug in de knoei had ik begrepen. Is dat al wat beter?
Kan ook altijd de panelen een keer in de auto mikken als je wilt voor een MenG´tje. Altijd leuk en leerzaam.

Quote
Veel luister plezier zou ik zeggen  :thumbs-up:
Komt zeker goed.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

1969mach1

Zojuist een nieuwe meting met de externe geluidskaart gedaan.
Nadat ik mijn BK XXLS400 heb aangeschaft, heb ik Audyssey niet meer gedraaid op de SR6005.

Daarom een plaatje voordat ik Audyssey opnieuw heb gedraaid (paars), en er na (blauw).
En een combo plaatje.
Nogmaals: het gaat om een kleine slaapkamer vol met bureau, audio, bed en tv.

morca

Quote from: RalphH on August 18, 2011, 18:56:40
We zijn best gezegend met een redelijke ruimte, 6 x 4,20m ongeveer. Moeten nog een keer goeie foto´s komen, maar dat vind ik eigenlijk pas iets voor als ie echt af is.
Kijk ik Denoontje weel een keer lief aan ;D.
Ach, het blijft een hobby, maar kan wel frustreren als het niet klinkt zoals je wilt. Gelukkig is er op het forum veel expertise, dat helpt al een hoop.
Ejorne heeft het nu ook goed voor elkaar als ik het zo zie (horen is weer wat lastiger via zon forum haha).
Vond hier wel dat het geluidsbeeld er merkbaar wat breder van werd, af en toe echt buiten de speaker treedt.
Je bent altijd een keer van harte welkom, maar je zat wat met je rug in de knoei had ik begrepen. Is dat al wat beter?
Kan ook altijd de panelen een keer in de auto mikken als je wilt voor een MenG´tje. Altijd leuk en leerzaam.
Komt zeker goed.
De rug komt nog,die vent is op vakantie maar daar gaat wel wat energie inzitten,ik moet meer bewegen terwijl ik dat al doe.
Dus het is even afwachten hoe de behandeling,en een eventueel sportprog uitpakt.
Anders was ik al een bakkie komen doen,je had me al eens uitgenodigd.
een paar andere bezoeken,uitnodegingen hoop ik toch nog wel te gaan doen,als het beter word.
Maar je bent altijd welkom om eens een bakkie te komen doen natuurlijk,als ik niet zo mobiel ben heb ik geen bezwaar als de uitnodeging een M&G bij mij word.

Dit geld natuurlijk voor iedereen waar ik nog langs zou komen,wie zin heeft  :coffee: en Movie  :popcorn:

denoontje

Quote from: 1969mach1 on August 18, 2011, 19:05:09



hij vult dus wel een en ander op in het gemeten gebied <40 hrz.

Heb je de graf ook tot zeg 5000 hrz?

Heb je een geluidsdrukmeter of mic gebruikt?

Het laag is niet echt representatief denk ik

morca

Quote from: 1969mach1 on August 18, 2011, 19:05:09
Zojuist een nieuwe meting met de externe geluidskaart gedaan.
Nadat ik mijn BK XXLS400 heb aangeschaft, heb ik Audyssey niet meer gedraaid op de SR6005.

Daarom een plaatje voordat ik Audyssey opnieuw heb gedraaid (paars), en er na (blauw).
En een combo plaatje.
Nogmaals: het gaat om een kleine slaapkamer vol met bureau, audio, bed en tv.

wat voor receiver heb je?Ik zit aan een ander lid te denken die ook daarmee bezig was.
Je meting heeft veel laag maar je waterfall is erg dun, meting ook enigsinds met pieken en dalen.

Hoe klinkt het naar jouw zin zo,gebruikt je nou een dsp of niet .

RalphH

Quote from: morca on August 18, 2011, 19:16:55
Maar je bent altijd welkom om eens een bakkie te komen doen natuurlijk,als ik niet zo mobiel ben heb ik geen bezwaar als de uitnodeging een M&G bij mij word.

Waar woon je ook alweer?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

1969mach1

Quote from: morca on August 18, 2011, 21:13:45
wat voor receiver heb je?Ik zit aan een ander lid te denken die ook daarmee bezig was.
Je meting heeft veel laag maar je waterfall is erg dun, meting ook enigsinds met pieken en dalen.

Hoe klinkt het naar jouw zin zo,gebruikt je nou een dsp of niet .
Hoi ik heb een marantz sr6005 staan.
Nadat ik audyssey heb gedraaid staat nu ook dynamic eq aan. Wat een verschil maakt dat!
Fantastisch geluid moet ik zeggen!
Stemmen klinken veel beter via de center dan zonder dynamic eq en ook surround klinkt frisser.

morca

Quote from: 1969mach1 on August 18, 2011, 19:05:09
Zojuist een nieuwe meting met de externe geluidskaart gedaan.
Nadat ik mijn BK XXLS400 heb aangeschaft, heb ik Audyssey niet meer gedraaid op de SR6005.

Daarom een plaatje voordat ik Audyssey opnieuw heb gedraaid (paars), en er na (blauw).
En een combo plaatje.
Nogmaals: het gaat om een kleine slaapkamer vol met bureau, audio, bed en tv.

Laat je nagalm eens zien van 40 tot 90 db,dan klopt hij beter denk ik.

Die verloop naar 15 hz kan volgens mij niet,ik had het daar met ralf over vd week,en de volgende dag staat er een BK meting tot 15 hz .........?

Beetje vreemd,heb ze van niemand zo laag door zien lopen dus vraag me af wat er niet klopt aan je meting.
Of je kamer moet meer een kast zijn  ;) en dan nog

RalphH

Vind het ook vreemd. Of het moet een super xxl zijn  :headbanging:.
Ik zal morgenmiddag ff een meting aan de rand van de sub doen. Had dat al eerder gedaan, maar de meting is foetsie geraakt.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Quote from: RalphH on August 19, 2011, 17:59:56
Vind het ook vreemd. Of het moet een super xxl zijn  :headbanging:.
Ik zal morgenmiddag ff een meting aan de rand van de sub doen. Had dat al eerder gedaan, maar de meting is foetsie geraakt.
Op je luisterplek meten is het beste denk ik,dan meet je eventuele roomgain verbeteringen mee.

Ja apart he,wil niks afkraken maar vind hem niet realistisch ,het zijn zeer leuke woofers voor het geld,maar vlak tot 15.Ik zal de mijne vd week plaatsen die is wel echt vlak tot ...... ik zeg niks.
Maar denk fiks,Ejorne dacht zelfs nog lager ivm de roomgain.
Ik wilde iets wat echt laag en strak kon,maar denk dat het meer als gelukt is.

Zelf bouwen kan zo leuk en mooi zijn ,want jij hebt dat toch mooi even zelf gemaakt, ben er wel verrekte content en trots op dat ik dat allemaal zelf doe.
Uit de hand gelopen hobby  :D

Maar ik heb het nog in de hand....... denk ik  :-X

RalphH

Quote from: morca on August 19, 2011, 18:11:44
Op je luisterplek meten is het beste denk ik,dan meet je eventuele roomgain verbeteringen mee.
Dat wel, maar ging me even om (zo exact als mogelijk) te meten wat de woofer uit stuurt.
Kan ook een goeie zijn voor 1969mach1, weet je meteen of het roomgain of iets in de meting is.

Quote
Maar ik heb het nog in de hand....... denk ik  :-X

ROFLOL  :clapping:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Quote from: RalphH on August 19, 2011, 18:14:58
Dat wel, maar ging me even om (zo exact als mogelijk) te meten wat de woofer uit stuurt.
Kan ook een goeie zijn voor 1969mach1, weet je meteen of het roomgain of iets in de meting is.

ROFLOL  :clapping:
Het loopt uit de hand,ben al aan het denken voor de nieuwe gesloten kist.
Als het in me bol stijgt moet er ook weer een andere amp bij komen, want 2 woofers stuurt deze niet aan.

Ok als ik dat ga bouwen is het officieel uit de hand gelopen  :clapping:  (niet verder vertellen maar dat is het al jaren)  ;)

Ejorne

Sowieso kun je in de lagere (en hogere) frequenties niet echt uitgaan van de geplotte grafiek, wanneer er gebruik wordt gemaakt van niet-gecalibreerde microfoons.

Uiteraard kun je de grafiek mooi gebruiken als referentie bij het experimenteren met DSP / pEQ. Dus een goed vergelijk tussen de grafieken op dezelfde meet hardware. Maar vergelijken tussen grafieken afkomstig van andere meet apparatuur is alleen mogelijk als beide gecalibreerd zijn.

Er zijn op HTS forum standaard correctie bestanden te downloaden, die naar alle waarschijnlijkheid een realistischer resultaat in de grafiek laat zien. Maar het blijft gissen of jouw dbmeter/meetmic zich gedraagt als de gemiddelde... Als je de grafieken van bijvoorbeeld de ecm8000 ziet dan kan het behoorlijk verschillen tussen de mics onderling;


Dus een grafiek kan er mooi uitzien, eventueel zelfs zelf te beïnvloeden door zelf aan de correciebestanden te 'sleutelen', maar zegt niet veel over de werkelijke output in het laag wanneer ongecalibreerde mics worden gebruikt...

morca

Forumlid Ejorne op visite geweest,met zijn meetset aan het stoeien geweest.
De bandpass stond uit fase en zorgde voor een megadip,die is nu opgelost.
Klinkt weer redelijk nu,ik moest de bandpass weer overnieuw instellen,maar denk dat hij weer goed staat.Mag ook wel,heb er nu vaak genoeg mee zitten te prutsen.
Vd week met hoger volume nog even wat testfilm,s kijken of hij echt weer helemaal goed staat,maar het leek er net op van wel.

Metingen zijn gemaakt met REW5 en ik heb REW4 dus kan ze nog even niet plaatsen.
Zag er netje uit iets meer SPL voor film zoals men van mij gewend is  ;) en voor muziek had ik hem ook gewoon op het oor iets afgesteld,maar die was wonderbaarlijk mooi vlak geworden,kon het zelf haast niet geloven.
Nu de bandpass in fase staat speelt hij wel heel mooi met de gesloten mee

Ejorne bedankt weer voor je bezoekje het was weer gezellig en zeer de moeite waard.Ik ga binnenkort nog even stoeien met je meetspullen  :thumbs-up:

morca

gesloten alleen muziek.jpg:
muziek bijde woofers aan.jpg;
muziek bijde woofers aan delay.jpg;
film bijde woofers.jpg;

het is gelukt  :D en die gladde meting had smooting  :-X


RalphH

Pwoh, mooie graphs heren, je kunt bijna horen hoe strak het moet klinken.
'k Probeer in september een dagje geprikt te krijgen om dit schoons een keer te beluisteren.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Quote from: RalphH on August 27, 2011, 00:15:38
Pwoh, mooie graphs heren, je kunt bijna horen hoe strak het moet klinken.
'k Probeer in september een dagje geprikt te krijgen om dit schoons een keer te beluisteren.
Thanks  :thumbs-up:
was weer een uitdaging om hem helemaal goed te krijgen na de fasestelling
:coffee: bier chips staat klaar,en een goed stukje muziek en film natuurlijk,heb je nog bepaalde favoriete artiesten?

Ejorne

Dat zijn mooie metingen, zeker omdat de grafiek nogal ingezoomd is, Nu lijkt het een beetje grillig te zijn maar elk straapje in de grafiek staat voor 2 dB waar de meeste andere grafieken 5 dB of zelfs 10dB laat zien.

O0

Overigens is de afval in het laag mogelijk ook nog enigszins beperkt door de subsonic filter in de Hypex. Deze plaatst een 24dB/octaaf filter op 12Hz. In de grafiek zie je een dip net boven de 12 Hz en wil dan weer omhoog komen. Maar hoever dat zal zijn is niet te zien omdat dan de subsonic om de hoek komt kijken...


Ejorne

En sowieso moet je, zoals ik al vaker geroepen heb, nog de nodige aantal db's bij de grafiek in het laag optellen omdat de Behringer ECM8000 daar vermoedelijk aardig wat db's afvalt.