Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

denoontje

Quote from: RalphH on August 13, 2011, 14:10:55
Het echo gedeelte hier heeft ook een gipsplafond. Het dodere gedeelte heeft juist beton, beetje apart.

Zoektocht naar een fatsoenlijk cd-kastje wordt nog een hele kluif overigens. Ben eerder al eens aan het rondneuzen geweest, maar eigenlijk niets naar smaak gevonden.
Nog tips? 



expedit van de zweedse diy firma ?

kun je evt ook sierkussentjes in doen, heb ik toen ook bij bb&g gezien..


wav en akoestiek!

morca

Quote from: RalphH on August 13, 2011, 14:10:55
Het echo gedeelte hier heeft ook een gipsplafond. Het dodere gedeelte heeft juist beton, beetje apart.

Zoektocht naar een fatsoenlijk cd-kastje wordt nog een hele kluif overigens. Ben eerder al eens aan het rondneuzen geweest, maar eigenlijk niets naar smaak gevonden.
Nog tips? 
Ben je handig trouwens,anders zelf kastjes maken ,heeft Ejorne ook ziet er best goed uit

RalphH

Quote from: 1969mach1 on August 13, 2011, 17:25:25
Vandaag mijn DB meter binnen gekregen (thanks Ralf!) en gelijk een meting gedaan.
Het is allemaal nog nieuw voor mij dus misschien kan iemand onderstaand plaatje van commentaar voorzien.
BK xxls400 FF, Mordaunt Short Mezzo 6 fronts, Marantz SR6005.



Poeh, dat gaat wel heel laag, wat gebeurt er onder de 15Hz? Weet je zeker dat alles goed ingesteld/gecallibreerd is, als ik hier aan de xxls meet (onder de woofer) valt ie redelijk af onder de 20hz.
Quote from: denoontje on August 13, 2011, 21:10:09


expedit van de zweedse diy firma ?

kun je evt ook sierkussentjes in doen, heb ik toen ook bij bb&g gezien..


wav en akoestiek!
Had al gebladerd bij de Ikea, we hebben sinds kort een boekenkast in de woonkamer die wel mooi is maar die is eigenlijk net wat te diep. Wellicht een paar benno's aan mekaar schroeven en dan wieltjes er onder.
Kussentjes is wel een goed idee inderdaad.

Quote from: morca on August 13, 2011, 21:13:45
Ben je handig trouwens,anders zelf kastjes maken ,heeft Ejorne ook ziet er best goed uit
Niet perse onhandig, maar iets minder zin in het werk. Uiteindelijk zal het er dan uit zien als een benno ofzo en dan kies ik voor the easy way denk ik. :-).
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Quote from: 1969mach1 on August 13, 2011, 17:25:25
Vandaag mijn DB meter binnen gekregen (thanks Ralf!) en gelijk een meting gedaan.
Het is allemaal nog nieuw voor mij dus misschien kan iemand onderstaand plaatje van commentaar voorzien.
BK xxls400 FF, Mordaunt Short Mezzo 6 fronts, Marantz SR6005.


Je waterfall is netjes,maar hoever hij doorloopt is niet realistisch bij deze woofer.
Waar heb je gemeten op de luisterplek of voor de woofer?En heb je een dsp of antimode?
Zo vlak doorlopen tot 15 doet geen  enkele BK op luisterpositie,de afval begint meestal al bij 25 a 30 hz

Scuzz

Hierbij mijn metingen van afgelopen weekend. Metingen uitgevoerd door Frankp, thanks Frank! Heb nog wel wat werk te doen zegmaar.....  :crazy:. Aankleding moet nog komen. Wonen er pas net en aanstaande vrijdag worden de vouw- en overgordijnen ingemeten. Ik ben super benieuwd wat de meting daarna laat zien  :bigsmile:

Overzicht van de ruimte en plekken waar we getest hebben (door de panorama lijkt het wel groter en leger dan in werkelijkheid...):

LF = Links Front (originele plek)
RF = Rechts Front (plek van de rechterfront, wel voor de muur)
LM = Links Midden (onder de vensterbank)
MA = Midden Achter (achter de 2 zits bank)




Link naar het topic waarin de overige metingen staan:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=113557.0

1969mach1

Quote from: morca on August 14, 2011, 18:10:45
Je waterfall is netjes,maar hoever hij doorloopt is niet realistisch bij deze woofer.
Waar heb je gemeten op de luisterplek of voor de woofer?En heb je een dsp of antimode?
Zo vlak doorlopen tot 15 doet geen  enkele BK op luisterpositie,de afval begint meestal al bij 25 a 30 hz

Thanks!
Heb inmiddels de Behringer UCA202 besteld. Meten via mijn laptop gaat niet werken.
Ik heb momenteel de apparatuur op een kleine slaapkamer staan wat wellicht ook veel uitmaakt bij de metingen.
Morgenavond zal ik een nieuwe meting doen met de externe geluidskaart.

RalphH

Quote from: 1969mach1 on August 16, 2011, 09:03:15
Morgenavond zal ik een nieuwe meting doen met de externe geluidskaart.

Niet vergeten een calibratiefile te maken en ook in te laden in REW, anders gaat het ook met de Behringer niet lukken ben ik bang.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

1969mach1

Quote from: RalphH on August 16, 2011, 09:09:28
Niet vergeten een calibratiefile te maken en ook in te laden in REW, anders gaat het ook met de Behringer niet lukken ben ik bang.
Zal ik doen, de kabeltjes daarvoor liggen al klaar.
Weet iemand nog een (goedkope) standaard die ik kan gebruiken voor aan de Radioshack meter?

Ejorne

Quote from: RalphH on August 16, 2011, 09:09:28
Niet vergeten een calibratiefile te maken en ook in te laden in REW, anders gaat het ook met de Behringer niet lukken ben ik bang.

Calibratiefile voor de externe geluidskaart is niet zo van belang volgens mij. Althans, ik ga er even vanuit dat de meeste geluidskaarten tegenwoordig een strakke lijn zonder bump/dips kan produceren. Mijn emu0404usb toont een tweede nullijn wanneer de calibratie geladen wordt.

De gebruikte mic is een ander verhaal, deze hebben meestal in het laag en in mindere mate ook in het hoog een behoorlijk afwijkend gedrag. Een standaard cali die voor bijvoorbeeld de behringer ecm8000 te downloaden is geeft dan misschien een wat beter resultaat dan zonder die file. Maar je weet nog steeds niet zeker hoeveel output er precies is.

Een beter resultaat geeft een gecalibreerde microfoon. Dit kun je laten doen maar is niet gratis natuurlijk. De goedkoopste optie lijkt mij nog de Dayton (ecm8000 cloon) mic die standaard met bijbehorende cali geleverd wordt.

Ejorne

Quote from: 1969mach1 on August 16, 2011, 09:16:27
Zal ik doen, de kabeltjes daarvoor liggen al klaar.
Weet iemand nog een (goedkope) standaard die ik kan gebruiken voor aan de Radioshack meter?

Volgens mij kun je de meeste fotocamera statieven gebruiken. Echter zal het schroefdraad anders zijn. Maar daarvoor zijn wel weer koppelstukjes te koop.
Maar ik zou de kosten die je daarvoor kwijt zult zijn misschien beter besteden aan een goede meetmic en dan in plaats van de behringer geluidskaart een behringer phantom voeding kopen.

Als statief gebruik ik altijd een stapel kussens die ik op de luisterplek zet. Volgens mij geeft dit een beter resultaat dan enkel een statiefje omdat die 'stapel kussens' ook aanwezig is wanneer er op de luisterplek geluisterd wordt... Of, wanneer je met meerdere personen bent, een persoon als statief gebruiken...

RalphH

Quote from: Ejorne on August 16, 2011, 09:21:00
Calibratiefile voor de externe geluidskaart is niet zo van belang volgens mij. Althans, ik ga er even vanuit dat de meeste geluidskaarten tegenwoordig een strakke lijn zonder bump/dips kan produceren. Mijn emu0404usb toont een tweede nullijn wanneer de calibratie geladen wordt.

Had even de calibratie aan de ietwat vreemde grafiek gelinkt, ik begrijp uit jouw stukje dat dit redelijk los van elkaar staat. Excuus voor eventuele verwarring  :)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Ejorne

Quote from: RalphH on August 16, 2011, 09:49:53
Had even de calibratie aan de ietwat vreemde grafiek gelinkt,

Ja daar heb je mogelijk gelijk, maar je hebt een calibratie mogelijkheid voor de geluidskaart (evtueel loopback) en ook voor de microfoon. Echter de afwijking van de gemiddelde geluidskaart is enorm veel minder dan die van de gemiddelde mic.
Een correctie voor de geluidskaart gebruiken maar niet voor de mic is mi zinloos. ...

yorkie13

hier een meting met 2 x xtz ice subwoofer met basrflex afstemming, .

verder allebei de subwoofers op  een gramma en met de antimopde ertussen.
Het laag valt snel af onder de 30 hz, maar is wel strak en dat is de bedoeling.

Verder zijn de subwoofers rechts voor en links achter de luisterplek geplaatst.

De nagalm bben ik redelijk tevreden over, alleen bij 34 hz zou iets minder mogen.

De bedoeling van deze meting is om met 2 kleinere basreflex subwoofers een mooi verdeeld laag te krijgen tussen 25 en 80 hz.
De laatste meting is met het subsonic filter uitgeschakeld, laag loopt beduidend verder door.





evilniek

Quote from: Ejorne on August 16, 2011, 09:30:41
Als statief gebruik ik altijd een stapel kussens die ik op de luisterplek zet. Volgens mij geeft dit een beter resultaat dan enkel een statiefje omdat die 'stapel kussens' ook aanwezig is wanneer er op de luisterplek geluisterd wordt... Of, wanneer je met meerdere personen bent, een persoon als statief gebruiken...

Gewoon een statief gebruiken, een 'stapel kussens' is gewoon een 'slecht' idee, iemand anders als statief? Ook een slecht idee.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

denoontje

hier ook een fotostatief dat ik gebruik, past prima in de radioshack/conrad

1969mach1

Quote from: RA SUBS on August 16, 2011, 13:01:46
hier een meting met 2 x xtz ice subwoofer met basrflex afstemming, .

verder allebei de subwoofers op  een gramma en met de antimopde ertussen.
Het laag valt snel af onder de 30 hz, maar is wel strak en dat is de bedoeling.

Verder zijn de subwoofers rechts voor en links achter de luisterplek geplaatst.

De nagalm bben ik redelijk tevreden over, alleen bij 34 hz zou iets minder mogen.

De bedoeling van deze meting is om met 2 kleinere basreflex subwoofers een mooi verdeeld laag te krijgen tussen 25 en 80 hz.
De laatste meting is met het subsonic filter uitgeschakeld, laag loopt beduidend verder door.
Hoi Ralf,  hoe zou je de 'dip' bij 50 hz kunnen wegwerken? Heeft dit met instellingen te maken?

yorkie13

met de fronts erbij is er van deze dip nauwelijks iets te merken.
mijn fronts heb ik op 60 hz staan in een 2.1 of 5.1 opstelling.

Met de antimode is er helaas niets te boosten in het laag, buiten de +6 db boost bij 25 of 35 hz.
Ik ben op zich nbiet ontevreden met 2 gelijke basreflex subwoofers en DSP  8)


Ejorne

Quote from: evilniek on August 16, 2011, 13:52:02
Gewoon een statief gebruiken, een 'stapel kussens' is gewoon een 'slecht' idee, iemand anders als statief? Ook een slecht idee.

Waarom is dat gewoon een slecht idee?

evilniek

Quote from: Ejorne on August 16, 2011, 09:30:41
Als statief gebruik ik altijd een stapel kussens die ik op de luisterplek zet. Volgens mij geeft dit een beter resultaat dan enkel een statiefje omdat die 'stapel kussens' ook aanwezig is wanneer er op de luisterplek geluisterd wordt... Of, wanneer je met meerdere personen bent, een persoon als statief gebruiken...

Quote from: Ejorne on August 16, 2011, 16:16:27
Waarom is dat gewoon een slecht idee?

Een kussen kan vibraties doorgeven aan de mic, denk niet dat je dat wilt terug zien in een meting. Ik ken weinig mensen die compleet stil kunnen zitten, een beweging, hoe minimaal ook, kan invloed hebben op de meting.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Ejorne

Quote from: evilniek on August 16, 2011, 16:39:24


Een kussen kan vibraties doorgeven aan de mic, denk niet dat je dat wilt terug zien in een meting. Ik ken weinig mensen die compleet stil kunnen zitten, een beweging, hoe minimaal ook, kan invloed hebben op de meting.

Ik heb al best wel veel metingen gedaan en met zowel statief, stapel kussens of 'bewegend levend statief'. Toch zijn in de grafieken alleen de invloeden van de dsp settings terug te vinden. Ook beweging of net niet helemaal dezelfde meetplaats zijn voor de lagere tonen nauwelijks van invloed.

Mijn vermoeden is dat een ecm8000 op een stapel kussens of met levend statief een 'beter' resultaat geeft dan een voltcraft op een statief...

morca

Quote from: RA SUBS on August 16, 2011, 13:01:46
hier een meting met 2 x xtz ice subwoofer met basrflex afstemming, .

verder allebei de subwoofers op  een gramma en met de antimopde ertussen.
Het laag valt snel af onder de 30 hz, maar is wel strak en dat is de bedoeling.

Verder zijn de subwoofers rechts voor en links achter de luisterplek geplaatst.

De nagalm bben ik redelijk tevreden over, alleen bij 34 hz zou iets minder mogen.

De bedoeling van deze meting is om met 2 kleinere basreflex subwoofers een mooi verdeeld laag te krijgen tussen 25 en 80 hz.
De laatste meting is met het subsonic filter uitgeschakeld, laag loopt beduidend verder door.





Niet als comentaar bedoeld Ralf het zal je smaak zijn,maar afval bij 30 hz voor een filmwoofer vind ik te gauw
En dat heeft ook nog eens niks met het strak spelen te maken.
Die dip bij 50 zit er bij mij ook in denk ik,dat is wel lekker bij een gepoorte,in die regionen trekt hij altijd goed van leer dus mag wel iets minder om het detail en strakheid naar voren te halen.

Bevalt de amp goed?

morca

Quote from: Ejorne on August 16, 2011, 16:48:50
Ik heb al best wel veel metingen gedaan en met zowel statief, stapel kussens of 'bewegend levend statief'. Toch zijn in de grafieken alleen de invloeden van de dsp settings terug te vinden. Ook beweging of net niet helemaal dezelfde meetplaats zijn voor de lagere tonen nauwelijks van invloed.

Mijn vermoeden is dat een ecm8000 op een stapel kussens of met levend statief een 'beter' resultaat geeft dan een voltcraft op een statief...
waneer ga je/we weer meten  :D

yorkie13

Ik denk dat er met een behringer nog wel wat rek in zit om de woofers wat te boosten in het laag.

een -3db van 22 hz moet haalbaar zijn, en ze zijn amper ingespeeld, max. 20 uurtjes op de teller.

De ice amp doet prima zijn werk, zo goed dat de BASH map direct de verkoop in gaat.

morca

Mooi man,ik weet wel wat je bedoeld trouwens heb zelf ook nog 2 woofers staan die ook ong dat bereik hebben,1 daarvan geeft al een leuke film sensatie.
Dus 2 zal best leuk film kijken zijn als je hem even van leer trekt  :D

Jammer genoeg is het geen Hypex DS4 die je weg doet anders was hij verkocht ...

morca

Quote from: Ejorne on August 16, 2011, 16:48:50
Ik heb al best wel veel metingen gedaan en met zowel statief, stapel kussens of 'bewegend levend statief'. Toch zijn in de grafieken alleen de invloeden van de dsp settings terug te vinden. Ook beweging of net niet helemaal dezelfde meetplaats zijn voor de lagere tonen nauwelijks van invloed.

Mijn vermoeden is dat een ecm8000 op een stapel kussens of met levend statief een 'beter' resultaat geeft dan een voltcraft op een statief...
Weet je nog hoe Aa het toen deed ,achter zijn oor als een terminator meter ,I,ll be back.
:D
Zag er wel grappig uit,wij zaten elkaar ook zo aan te kijken van euh....... ok