Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RalphH

Gisteren met Denoontje nog wat aan het stoeien geweest met de intergratie van de sub via High-Level in stereo met de amp op Source direct. We hadden initieel een instelfoutje gemaakt binnen REW wat ons bijna 2.5 uur hoofdbrekens heeft gekost  ;D. Het uiteindelijke spelen met posities en instellingen viel daardoor een beetje in het water en luisteren werd al helemaal ingekort helaas. Een compleet verslag is te vinden in mijnHT topic.

Hieronder de best behaalde resultaten, geen veranderingen aan de opstelling gemaakt. Toe-in moet wel opnieuw gedaan worden, klinkt allemaal wat dunnetjes nu en de Tannoys zijn hier nogal gevoelig voor is gebleken.







Nu weer een flinke zakker tussen de 100 en 140Hz, het blijft een beetje middelen tussen meerdere "kwaden". Zal met wat schuifwerk links en rechts kleine verbeteringetjes moeten gaan vinden dus kan me voorlopig nog wel bezighouden  ;).
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Ah jullie zijn samen aan het stoeien  :D
Beter met zijn 2en zie en hoor je vaak meer ,en of doe je ideeen op.

De sub en de fronts kantelen allebij af bij 65? Ik ken deze amp,s en de mogelijkheden niet zo.
Die dip  en de rest vd metingen zijn bijna identiek,vraag me af of hier de roomgain en bepaalde andere zaken een negative rol spelen.
Hoe klinkt het nu dan? Als ik naar je meting kijk vraag ik me af hoe je ruimte eruit ziet,er gaat ergens in de accoustic of plaatsing niet goed vermoed ik.

Echt laag gaat hij niet ,hij is grillig,is je ruimte behandeld of is het een gewone Kamer,dit is toch van je HTruimte.

Andere vraag waar ik heel nieuwsgierig naar ben,je kan deze eq toch ook met de hand stellen,kan je dan ook de freq en bandwide zelf kiezen?
Ik heb deze vraag al eerder ergens anders gesteld,maar er geeft nog niemand antwoord.

Welke tannoy,s staan als front,ik zou bij zo,n sub het kantelpunt eerder op 80 zetten,maar dat is misschien per amp/speaker combo verschillend.

Ik zou de sub wat harder zetten, zodat die 20 hz een beetje omhoog komt ,en de bult die zich dan heeft gevormd wegwerken zodat 20 ook op ong 75 80 db meespeelt.
Vlak van 20 tot 80 misschien 100,
Als ik die metingen van je elke keer langs zie komen zou ik het liefste zelf eens kijken wat er beter kan ,en met die eq stoeien,daar bedoel ik niet mee dat jullie aan het prutsen zijn,maar er gaat ergens iets niet goed denk ik.
Meestal moet ik het eerst zien of horen voordat je het eventuele probleem zie.

Maar die 20 hz omhoog zou ik echt eens mee aan de gang gaan en dan de bult dempen.


denoontje

laten we het zo zeggen, we zijn beginners als het op meten aankomt ;-)
Het is inderdaad stoeien maar dan interpreteren is de kunst.
Maar nog grotere kunst is oplossingen vinden.

Het is inderdaad zijn HT ruimte.

Altijd leuk om een soort M&G mbt akoestiek te doen ergens ;-)

morca

Quote from: denoontje on August 11, 2011, 19:30:57
laten we het zo zeggen, we zijn beginners als het op meten aankomt ;-)
Het is inderdaad stoeien maar dan interpreteren is de kunst.
Maar nog grotere kunst is oplossingen vinden.

Het is inderdaad zijn HT ruimte.

Altijd leuk om een soort M&G mbt akoestiek te doen ergens ;-)
Nou was ik even in de war,dacht dat er bij jouw gemeten was .
Dan is mijn vraag van de eq ook snel beantwoord die heeft hij niet.............. beter lezen Morca :sleepy:
Tja dan weet ik weer welke ruimte niet die van jouw maar die van hem,pfff da gaat niet meevallen.

Beginend meten maakt niet uit,die resultaten kan je wat mee doen maar in het geval van geen DSP niet,sorry voor de verwarring ik haalde jouw HT met de DD doorelkaar met de BK  :-X

denoontje

nee dd2 heeft wel dezelde speakers

even resum ;-)  :-p
Ralph: marantz, ht pc, tannoy
Me: arcam, WB, denon, dune

Ralph en ik proberen wat meer te leren met de metingen en dat doen we dus samen in beide ht's en en ook bij mij in mijn stereoset.

morca

Quote from: denoontje on August 11, 2011, 19:44:38
nee dd2 heeft wel dezelde speakers

even resum ;-)  :-p
Ralph: marantz, ht pc, tannoy
Me: arcam, WB, denon, dune

Ralph en ik proberen wat meer te leren met de metingen en dat doen we dus samen in beide ht's en en ook bij mij in mijn stereoset.
Goeie zaak,Ejorne heeft mij er mee op weg geholpen,als je ze een beetje goed kan lezen,wat er fout of goed is dan is dat een hele goeie basis om je sub zelf ook mooi af te leren stellen.
Ik dit geval is het zoeken met de plaatsing vd front,s,je krijgt er inieder geval veel mee in beeld,BV dat de meting met of zonder bijna hetzelfde is

RalphH

Verwarring alom  :).
Het is inderdaad de ruimte, die is gewoon..moeilijk zullen we maar zeggen...Maar we moeten het er mee doen, dus het is binnen de mogelijkheden wat schipperen.

Wel even in het achterhoofd houden dat de amp op Source direct staat en bass management dus niet mee doet. De sub is high level aangesloten, op de speakerterminals die ook naar de fronts gaan. Sub en fronts krijgen dus hetzelfde signaal.
De maximale frequentie in de sub hoger zetten zou nog kunnen, maar vond m an sich wel "netjes" zo, de boel boosten is niet zon best plan, dan wordt ie te overheersend.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Quote from: RalphH on August 11, 2011, 21:42:53
Verwarring alom  :).
Het is inderdaad de ruimte, die is gewoon..moeilijk zullen we maar zeggen...Maar we moeten het er mee doen, dus het is binnen de mogelijkheden wat schipperen.

Wel even in het achterhoofd houden dat de amp op Source direct staat en bass management dus niet mee doet. De sub is high level aangesloten, op de speakerterminals die ook naar de fronts gaan. Sub en fronts krijgen dus hetzelfde signaal.
De maximale frequentie in de sub hoger zetten zou nog kunnen, maar vond m an sich wel "netjes" zo, de boel boosten is niet zon best plan, dan wordt ie te overheersend.
Ja de afval klopt aardig zo,ik verwarde jouw en zijn ruimte en sub ,dacht dat jij bij denoontje was geweest  :hehe:

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer


RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer



Ejorne

Quote from: RalphH on August 11, 2011, 21:42:53
Verwarring alom  :).
Het is inderdaad de ruimte, die is gewoon..moeilijk zullen we maar zeggen...Maar we moeten het er mee doen, dus het is binnen de mogelijkheden wat schipperen.

Wel even in het achterhoofd houden dat de amp op Source direct staat en bass management dus niet mee doet. De sub is high level aangesloten, op de speakerterminals die ook naar de fronts gaan. Sub en fronts krijgen dus hetzelfde signaal.
De maximale frequentie in de sub hoger zetten zou nog kunnen, maar vond m an sich wel "netjes" zo, de boel boosten is niet zon best plan, dan wordt ie te overheersend.
Naar de rode en paarse grafiek kijkende, lijkt het er op dat de sub boven de 40Hz niet veel meer doet. Daaronder vult hij een dip mooi op en haalt een piek weg. Echter vindt dit plaats in een volgens de grafiek behoorlijke terugval. Welke microfoon is gebruikt en correctie? Misschien dat de terugval in de grafiek in werkelijkheid wat minder is?

En hoe klinkt en meet het als je de cross over op de sub iets lager zet, op zeg eens 40 in plaats van 65? En dan de sub wat harder zetten?

RalphH

Quote from: Ejorne on August 11, 2011, 21:57:18
Naar de rode en paarse grafiek kijkende, lijkt het er op dat de sub boven de 40Hz niet veel meer doet. Daaronder vult hij een dip mooi op en haalt een piek weg. Echter vindt dit plaats in een volgens de grafiek behoorlijke terugval. Welke microfoon is gebruikt en correctie? Misschien dat de terugval in de grafiek in werkelijkheid wat minder is?

En hoe klinkt en meet het als je de cross over op de sub iets lager zet, op zeg eens 40 in plaats van 65? En dan de sub wat harder zetten?

Zal r volgende week nog eens wat tijd aan besteden. We hebben gister ook nog ff aan de sub gemeten en dan is de grafiek perfect, dus het is ruimte en plaatsing die de boel verbrassen. Die grafiek is helaas verloren gegaan, zal m nog eens maken.
Gebruikte micofoon/spl was een voltcraft, de bekende.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Ejorne

Quote from: RalphH on August 11, 2011, 22:00:47.
Gebruikte micofoon/spl was een voltcraft, de bekende.

Ah, die kent en behoorlijke terugval in de lagere tonen. Op 20Hz meet deze behoorlijk wat decibel minder volgens mij. Die terugval zal niet bij iedere voltcraft gelijk zijn denk ik maar er is een algemeen correctie bestand te downloaden. Dat zal in de meeste gevallen een wat realistischer grafiek geven dan zonder correctie.

denoontje


RalphH

Quote from: denoontje on August 11, 2011, 22:19:44
mic kopen dus?
Daar wordt het geluid niet beter van ;D en het gaat er bij momenteel vooral om dat de trend een beetje te zien is. Als alles perfect is (haha), dan doe ik voor de supergrafiek wel een keer een echt microfoontje.
Zit nog wel aan een paar boekenkasten te denken die ik op wieltjes zet en dus tijdens luisteren op een gunstige plek kan zetten. Komen dan enkel geen boeken, maar cd's/blu rays in te staan natuurlijk  ;)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Ejorne

Quote from: denoontje on August 11, 2011, 22:19:44
mic kopen dus?

Dat is op zich niet noodzakelijk. Je hebt geen absolute referentie nodig om te zien wat je doet. Echter voor je idee vorming is het wel fijn om te weten dat de werkelijke output in het laag vermoedelijk een stuk hoger zal liggen indien er geen correctie bestand is gebruikt.

Mocht je toch een mic overwegen, de mic van daytona op partsexpress is wel eren hele leuke. Deze wordt geleverd incl. bijbehorende correctie. Je hebt dan overigens ook nog een phantom voeding nodig...

morca

Quote from: RalphH on August 12, 2011, 07:56:11
Daar wordt het geluid niet beter van ;D en het gaat er bij momenteel vooral om dat de trend een beetje te zien is. Als alles perfect is (haha), dan doe ik voor de supergrafiek wel een keer een echt microfoontje.
Zit nog wel aan een paar boekenkasten te denken die ik op wieltjes zet en dus tijdens luisteren op een gunstige plek kan zetten. Komen dan enkel geen boeken, maar cd's/blu rays in te staan natuurlijk  ;)
Die kasten is wel een goed plan vermoed ik,maar dan blijf je wel die harde vloer en plafond houden.

RalphH

Quote from: morca on August 12, 2011, 15:26:21
Die kasten is wel een goed plan vermoed ik,maar dan blijf je wel die harde vloer en plafond houden.


Daar zit ik voorlopig aan vast inderdaad. Een verlaagd plafond wordt m zeker niet ivm het uiterlijk. Hooguit een keer een spanplafond, maar dat is dermate kostbaar dat ik gok dat dat 'm niet gaat worden. Ik wil nog een keer wat expirimenteren met van die verwarmingsbuis isolatiehoezen (rond schuim) in de hoeken van het plafond. Dit is waar de echo echt in lijkt te schieten en blijft plakken. Kleedje achter de bank doet nagenoeg niets, waar het in de ruimte voor de bank wel wat doet. Verschil in materialen voor en achter in de ruimte zal niet helpen in een stabiele akoestiek. Gé had me hier al enigszins voor gewaarschuwd, maar n00b als ik was had ik destijdsniet ingeschat dat het effect zo groot zou zijn.
De plafondkoof een keer doortrekken is wellicht ook nog een optie.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Ik denk dat je veel problemen ondervind door de weerkaatsing vd vloer naar het plafond.
Vaak zie je dat de muren ook een groot probleem zijn,een paar kasten met goed veel dvd,s erin,en dan een beetje ongelijk zetten,en de kasten ong op de weerkaatsingspunten tov je luisterplek/speaker.
Dat zou al iets kunnen helpen,als dan ook je plafond nog eens niet keihard is maar dempend dat helpt je al een heel eind op weg.
Hier zit gewoon gipsplafond in ,boven kamer van een huurhuis ,maar dat is wel goed hoorbaar tov andere ruimte,s die ik gehoord heb,gips kost ook niet de topprijs ,hier zat het er nieuw in toen ik kwam.

RalphH

Het echo gedeelte hier heeft ook een gipsplafond. Het dodere gedeelte heeft juist beton, beetje apart.

Zoektocht naar een fatsoenlijk cd-kastje wordt nog een hele kluif overigens. Ben eerder al eens aan het rondneuzen geweest, maar eigenlijk niets naar smaak gevonden.
Nog tips? 
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Quote from: RalphH on August 13, 2011, 14:10:55
Het echo gedeelte hier heeft ook een gipsplafond. Het dodere gedeelte heeft juist beton, beetje apart.
Ok,elke ruimte is ook weer anders,het beste kan je het inschatten als je erin staan,foto,m geven ook altijd alleen maar een idee.
Dufusie door middel van die 2 kasten met dvd is in ieder geval een goed begin,verder zal je inderdaad niet anders kunnen als kleine dingen testen.
Ben benieuwd of alle hoeken vullen met dat spul gaat helpen,we horen het weer  :thumbs-up:

1969mach1

Vandaag mijn DB meter binnen gekregen (thanks Ralf!) en gelijk een meting gedaan.
Het is allemaal nog nieuw voor mij dus misschien kan iemand onderstaand plaatje van commentaar voorzien.
BK xxls400 FF, Mordaunt Short Mezzo 6 fronts, Marantz SR6005.