Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

yorkie13



Raphie

aangaande de waterval metingen, zou er toch op letten om proberen nagalm rond de 200 te houden (dus dat het niet uit de voorkant van de sheet afloopt, zeg maar ) dus rechte responscurve is 1, maar gebalanceerde nagalm is 2. zal je ook merken dat vooral je "slam" een stuk droger wordt..
JBL PRX Power!

morca

Quote from: Raphie on June 19, 2011, 15:01:01
aangaande de waterval metingen, zou er toch op letten om proberen nagalm rond de 200 te houden (dus dat het niet uit de voorkant van de sheet afloopt, zeg maar ) dus rechte responscurve is 1, maar gebalanceerde nagalm is 2. zal je ook merken dat vooral je "slam" een stuk droger wordt..
Het mooiste is inderdaad als met het afstellen van je curve ook je waterfall terugloopt en die ook ong vlak is.
Bij mij licht hij geloof ik rond de 150 -200 met 1 uitschieter,daar wil ik nog wel eens voor gaan zitten als ik de spullen hier heb.

Het is mij inderdaad ook al opgevallen dat als je nagalm ong recht loopt je bassen veel droger en detailrijker worden.

Dat is niet voor iedereen weggelegd natuurlijk ivm WAF of inrichting die al zo is,maar daar valt dan soms ook wel weer wat op te verzinnen.

maxtrash

Quote from: maxtrash on June  8, 2011, 00:27:06
zoals min of meer aangekondigd heb ik maar een betere sub (XXLS400) gekocht :-)

het ziet er behoorlijk anders uit. Alhoewel ik de oude sub wat harder ingemeten had zie je dat hij heel hard naar beneden valt onder 30 Hz.
De XXLS heb ik op verschillende posities geplaatst. Links op de hoek lijkt het meest recht maar geeft een flinke dip bij 65 Hz. Bij de center geplaatst geeft minder laag en twee bulten op 32 en 65 Hz. Stel dat ik een antimode zou aanschaffen, welke zou zich het beste laten corrigeren?

de bovenste lijn geeft een meting weer waarbij de sub bij de center stond maar de Db-meter vlak erbij. Een behoorlijk fraaie meting lijkt me. Dit geeft mij het idee om de sub dichter bij de luisterpositie, schuin achter de bank te gaan zetten. Dit moet ik nog gaan uitproberen. Graag jullie tips welke plaatsing het meest kansrijk lijkt te worden.
het idee in de praktijk gebracht maar geen goede optie blijkt nu. Doordat de sub nu namelijk niet meer op gelijke afstand staat van de diverse luisterposities krijg je vreemde effecten.
Recht op de bank, vlak bij de sub, ziet het er prima uit. Links op de bank echter dramatisch... Ik denk dat ik uiteindelijk toch voor middenvoor ga

vraag: de sub valt best veel af vanaf 30 Hz. Is de sub onderbemeten voor de ruimte?

morca

Midvoor ziet er best goed uit zo,gebruik je een vorm van eq of antimode?
Zou je ook de waterfall van de midvoor nog willen posten,ben beniewd hoe die eruit ziet.

Als je geen vorm van eq gebruikt ,zou je hem nog beter kunnen krijgen.

maxtrash

Quote from: morca on June 19, 2011, 23:46:01
Midvoor ziet er best goed uit zo,gebruik je een vorm van eq of antimode?
Zou je ook de waterfall van de midvoor nog willen posten,ben beniewd hoe die eruit ziet.

Als je geen vorm van eq gebruikt ,zou je hem nog beter kunnen krijgen.
ik gebruik nog geen eq, was te krenterig om gelijk een antimode aan te schaffen. Dit is de waterval

morca

Oei ,dat is nogal wat nagalm.
Ik heb net naar je ruimte zitten kijken,zie  alleen recht in de hoek nog om te testen.
Hij kan teveel nagalm opbouwen dat zou je iets moeten dempen,maar hoe.
Ik zou er noppenschuim voor en naast leggen, maar die van mij staat in een hoekje verstopt naast de linkerfront dan zie je dat niet,is voor jouw niet echt een optie.

Even over nadenken.

RalphH

De GIK panelen zijn binnen YES! Verbetering, maar nog wel wat te doen...ahum.. WAF

Onderstaande een kopietje uit mijn eigen topic:

Oef....Major WAF issue in Huize Tuinkamer :nopompom:
De zwarte plakken die nu tegen de muur staan werden de vrouw des huizes ff teveel...Ik leef nog, dank je  ;D

Maar een compromis is al weer zo goed als gesloten. Als ik het voor mekaar krijg om ergens iets/iemand kan vinden die een mooi printje (filmposter ofzo) op een stofje kan ploffen, dan zit ik gebakken. Iemand ideeen wellicht? Moet wel zo geprint worden dat de stof niet dichtgesmeerd wordt, dan is het effect foetsie.

Alles nu even lukraak in de kamer neergezet. 2 panelen voor op de eerste reflectiepunten, 2 panelen naast de bank, 1 overdwars, de ander staand. En dan nog 2 basstraps achterin de hoeken van de kamer achter de gordijnen.

Eerste indruk, verbetering (pfew..). Klinkt allemaal wat rustiger, laag is constanter en komt goed door. Ruimtelijk is ook een term die past. Enkel vlugvlug met wat muziek, stereo, zonder sub getest. Film en een beetje meten wordt wellicht morgen. Slap echo is ook afgenomen, maar blijft aanwezig in het gedeelte van de kamer waar de bank staat. Plafond en harde vloer doen hun werk hier goed.. Weet niet of hier ooit een oplossing voor gaat komen, heb nog een paneeltje over voor aan het plafond...maar zoals het er nu naar uit ziet, gaat die er niet komen ;D.

Wellicht morgen een metinkje, nu nog ff chillen en dan slapen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

1969mach1


RalphH

Ze hangen nog niet ;D. Definitieve plaatsing pas als het WAF probleempje opgelost is.

Net wel even wat metingen gedaan. Resultaten vallen toch wat tegen, vooral van de bass-traps. Deze lijken nul effect te hebben. Had geen mega veranderingen verwacht, maar wel lichte verbetering.
Het geheel brengt zeker de nagalm terug, maar van de bass traps had ik in iedergeval wel verwacht dat ze de dip boven de 100Hz wat zouden kunnen verkleinen.

Hieronder de resultaten:









Heb natuurlijk ook de sub weer heel de kamer doorgesleept en met de panelen gevarieerd, maar de opstelling links achter in de hoek blijft de beste.

Zoals 2 posts terug beschreven klinkt de kamer in iedergeval een stuk lekkerder, het beetje nagalm reductie doet al best veel, ook voor het laag.
Maar beetje mixed feelings dus.

Als de boel hangt, komen er ook plaatjes. De panelen komen dan ook wat van de grond af, dit zorgt wellicht nog voor wat extra verbetering.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Ejorne

Ik vind dat de treatment heel mooi die 30Hz galm weghaalt.  8)


RalphH

De nagalm wordt inderdaad netjes gereduceerd, en dit hoor je (en daar gaat het ook om ;)).
Had enkel nog wat vermindering van de staande golven gehoopt.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Raphie

2 dingen:

1- voor modal nodes (dus kamer afhankelijk) heb je HEEL VEEL zachte demping nodig in de hoeken (bijv superchunks, dan praat je niet over 2 panelen, maar over minimaal 2 pakken rockwool per hoek, gaat in een huiskamer niet lukken)
2- voor slechts 2 panelen is de demping al significant, met plaatsing (tegenover de speakers) kan je er evt nog iets meer uit halen.

als je evt nog met die extra panel in je maag zit, wil ik die nog wel hebben. prop hem in m'n studio nog wel weer ergens tussen :D
JBL PRX Power!

daxie

Ik vind het resultaat ook best goed. Op dergelijk lage frequenties toch een verschil.

Ik wil het anders ook wel vna je overnemen, als het een zwart is.

morca

Hee je panelen zijn er,is wel goed zichtbaar bij 30 hz inderdaad.
Je doet er geen freq meting bij die zou wel intressant zijn,je hebt last van staande golf ofzo.
Ziet er al wel beter uit zo maar voor die nagalm zou je toch echt zoiets als Ejorne moeten proberen.

De panelen brengen vaak een verbetering op 1 plek,afhankelijk woor ze voor gemaakt zijn.Die van jouw pakken wel dat stuk goed aan ,stuk beter zo.
Jammer genoeg kan je hem niet zo plaatsen zoals ik al eens opperde,dan is je nagalm een stuk minder vermoed ik.

RalphH

Net terug van 2 daagjes Metal in Belgie. Het derde dagje trok mijn rug niet meer, net jammer, maar het was ook wel mooi geweest.

Ik zal even kijken hoe ik met de panelen uit kom. Heb r inderdaad nog 2 op de plank liggen momenteel. Had gehoopt r nog 1 boven de bank te kunnen hangen, maar denk dat dat m niet wordt. Even de boel laten bekoelen hier ;D en dan horen jullie het.

Staande golf is wel een issue ja, zal morgen of straks de frequentie grafieken posten, maar daar is weinig tot niets aan veranderd met de panelen.

Galm is duidelijk een stuk minder. De ruimte klinkt rustiger en dat is al een hele winst.

Quote from: morca on June 25, 2011, 17:30:01
Jammer genoeg kan je hem niet zo plaatsen zoals ik al eens opperde,dan is je nagalm een stuk minder vermoed ik.
Je bedoelt naast de bank op zijn kant? Nee helaas dat gaat niet. Er komt aankomende maand wel een nieuwe bank in de ruimte, eens ff kijken of die nog iets doet, is nl iets heel anders dan wat er nu staat.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

mooie hoekbank?Dan zou het al heel anders uitkomen.
Nu werkt dat niet omdat de indeling er naar moet zijn,zodat de woofer ook op de goeie plek staat in de ruimte

RalphH

Helaas, geen hoekbank. Maar wel wat groter en hoger dan wat we nu hebben. Kan zomaar nog wat schelen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

yorkie13

Vandaag bezig geweest om 2 x een xxls400 FF links en rechts naast de fronts af te regelen.

Resultaat meet redelijk, maar klinkt echt super.De fronts staan nu op 60 hz en de subwoofers op 80 hz.

Uiteraard de antimode gebruikt om de piek bij 38 hz eruit te halen.

Het laag tussen de 60 en 70 hz wordt zo keurig opgevuld door de fronts.

morca

Je bent er weer druk mee geweest Ralf,blijf het apart vinden dat je meting dipje,s blijft houden.
Je waterfall was ook altijd erg hoog,nu staat hij er niet bij.

Ik word altijd erg nieuwsgierig na zoveel metingen,de enige die ik ken die zoveel metingen deed en nog grilliger is er uiteindelijk wel uitgekomen.
Het kan soms lang zoeken zijn maar vermoed dat er een paar dingen echt niet goed gaan in je kamer.

Ik heb al eens vaker zitten kijken waar die nagalm of staande golven bij jouw vandaan komen,dat maakt jouw meting met zoveel dipje,s.

Maar als je hem zo goed vind klinken ben je niet voorniks bezig geweest.
Ik moet ook altijd goed nadenken wat ik iemand tip,ik heb geen WAF hier dus dan zie je de problemen ook niet zo gauw :D
Maar ik zou alles eens anders neerzetten.

yorkie13

Is gewoon een eerste poging met 2 gelijke subs, had eerst FF en DF.

Later deze week maar eens gaan schuiven met de 2de subwoofer.


denoontje



denoontje