Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Snowmaster

Quote from: screw on June  6, 2011, 16:12:20
Nou ik heb net voor junior Finding Nemo opgezet en moet zeggen dat ik "per ongeluk" naar tapping the tank klikte  :angel: OMFG! :devil:


Nemo heb ik ooit grijsgedraaid.
Welke scene is dat? 
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Ejorne

Quote from: morca on June  7, 2011, 18:08:41
Misschien kan je de crossover slope wel steiler maken met voor de sub,minder stijl niet.En dan de fronts niet te vergeten daar zin geen DSP tussen maar heb je wel een crossover slope voor de fronts die inieder geval niet te regelen is als ik het goed overdenk,ben niet helemaal wakker.

Nieuwe bedje (bodem en ombouw bij de matras gekocht) ligt trouwens super,vd week lekker film gekeken en muziek geluisterd,goeie HT upgrade  :thumbs-up:
Elektrisch mijn kussen omhoog en terug  :pompom:

Elektrisch verstelbare bodem?  8)

Met de front speakers kunnen we inderdaad niets doen. Het enige is de baspoorten dicht stoppen, dat zal de slope ook wel behoorlijk beinvloeden. Echter zonder de spreekwoordelijke touwtjes in handen te hebben...

morca

Quote from: Snowmaster on June  7, 2011, 19:47:32
Nemo heb ik ooit grijsgedraaid.
Welke scene is dat? 
Ook Nemo maar eens opzoeken,vanavond een voorstukje gezien bij iemand van:Age Of The Dragons
Ga hem even binnenhalen hoorde wel heel mooi laag in dat stukje als dat ook in de film zit word het genieten :music:

Ja denk laat ik eens gek doen moet wel een beetje goed liggen,zal trouwens ook eens met die sok testen.
Dan blijft wat jij net aanhaald moeilijk te bepalen of ik door lagere tonen te regelen die dip weg heb geregeld,en waarom het met dip beter klinkt.
Volgende week vakantie misschien moet ik eens met een statiefje gaan meten,heb ik meteen wat te doen :D

screw

Quote from: Snowmaster on June  7, 2011, 19:47:32
Nemo heb ik ooit grijsgedraaid.
Welke scene is dat?  

Scene 25 zo ff uit mijn koppie.

Morgen ga ik weer met REW aan de slag  :pompom:
LG 55"|Lyngdorf 2170|Node2i|Focal Solo6BE|BADA Powerstation 5600|Blok STAX 300 |JL Audio E112 Subwoofer|and a shitload of DIY.


Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Quote from: Ejorne on June  7, 2011, 18:00:56
Waarom kun je met DSP de crossover slope eigenlijk niet beïnvloeden?

De DSP die morca gebruikt kan 48dB dempen met een Q die zelf te regelen is.

Zover ik weet kan het boosten of dempen van frequenties met een EQ fasedraaiingen veroorzaken. Ik weet alleen niet of die fase draaiing dan elders of alleen op de frequentie waar geregeld wordt kan optreden.
Verder hebben we geen statief gebruikt, het zou dus ook kunnen zijn dat de mic bij de ene meting net even anders gepositioneerd was als bij de andere.
Je kunt er idd een filter tegenaan gooien.
Maar doet de Behringer dan de x over? Nee toch?
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

maxtrash

Quote from: maxtrash on April 19, 2011, 00:19:29
ik ben ook bezig geweest om eens te kijken hoe de akoustiek is van mijn multifunctionele/HT zolder.
heb een Quadral Ascent speaker set met een sub 48 subwoofertje. Deze lijkt maar 70 watt te hebben en tot 30Hz te produceren (aktiver Subwoofer/ 70/120 W Nenn-/Musikbelastbarkeit / 30 - 150 Hz Übertragungsbereich/ 60 - 150 Hz Übertragungsfrequenz/ Maße (HxBxT): 500x230x325 mm). Nu gaan de main speakers ook tot 30 Hz dus tja.
had al het idee dat een betere sub wel eens de beste upgrade zou kunnen zijn maar hij lijkt nog slechter dan ik in de gaten had.
zoals min of meer aangekondigd heb ik maar een betere sub (XXLS400) gekocht :-)

het ziet er behoorlijk anders uit. Alhoewel ik de oude sub wat harder ingemeten had zie je dat hij heel hard naar beneden valt onder 30 Hz.
De XXLS heb ik op verschillende posities geplaatst. Links op de hoek lijkt het meest recht maar geeft een flinke dip bij 65 Hz. Bij de center geplaatst geeft minder laag en twee bulten op 32 en 65 Hz. Stel dat ik een antimode zou aanschaffen, welke zou zich het beste laten corrigeren?

de bovenste lijn geeft een meting weer waarbij de sub bij de center stond maar de Db-meter vlak erbij. Een behoorlijk fraaie meting lijkt me. Dit geeft mij het idee om de sub dichter bij de luisterpositie, schuin achter de bank te gaan zetten. Dit moet ik nog gaan uitproberen. Graag jullie tips welke plaatsing het meest kansrijk lijkt te worden.


maxtrash

hierbij ook nog een waterval bij de sub geplaatst links op de hoek. Valt hier nog iets zinnigs uit af te leiden mbt de akoestiek van de zolder? Ben wel benieuwd of ik bastraps e.d. nodig zou hebben :-)

morca

Quote from: Hipster on June  7, 2011, 23:04:27
Je kunt er idd een filter tegenaan gooien.
Maar doet de Behringer dan de x over? Nee toch?
Hij bedoeld vermoed ik,de afval op de Berhinger heel steil aflopend maken,maar dat doe je met de fronts niet zo makkelijk.
Plus dat steil aflopend een smalle band is,maar als je net daarboven al kanteld nu kan dat overlappen zodat je het van de sub misschien iets sneller af kan laten vallen.
Maar dan maak je ook weer gauw een dip denk ik of je verplaatst hem,als je het bij de fronts niet kan stellen.

morca

Weer een nieuwe meting erbij ;D ,gaat weer hard opeens.
Van harte met je nieuwe woofer :thumbs-up: Mooie aankoop.
Je meting ziet er niet slecht uit zo links in de hoek,met de antimode heb je een goeie kans dit mooi recht te trekken.
Dipje kan door fase ,of kleine staande golf die zou je net achter je plek niet meten dan.

Linkje naar je HT of foto,s zou makkelijk zijn om een idee te krijgen hoe het staat en wat er eventueel kan.
Wel leuk je bent de eerste HT ruimte die even in het topic komt kijken,alle waren tot nu toe huiskamers.
Heb niet veel ervaring met basstraps maar vermoed een paar die ook meelezen en posten hier zeker wel tips voor je hebben.

Je nagalm is er wel maar ziet er niet raar of echt lang uit,iets korter zou beter zijn we gaan eerst je ruimte even bekijken wat er simpel kan,maar ziet er niet gek uit voor een eerste meting zonder DSP of antimode :thumbs-up:

morca

Quote from: maxtrash on June  8, 2011, 00:30:10
hierbij ook nog een waterval bij de sub geplaatst links op de hoek. Valt hier nog iets zinnigs uit af te leiden mbt de akoestiek van de zolder? Ben wel benieuwd of ik bastraps e.d. nodig zou hebben :-)
Even linkje voor je geplaatst naar je ruimte ;) http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=76728.0
Morgen kijken nu slapen :sleepy:........... :D

Ejorne

Zo, vloerkleed ligt nu in ons opgeknapt kamertje. Helaas is de opstelling van de kamer weer zoals die was. We hebben verschillende opties geprobeerd, ik heb me helemaal rot gesjouwd. Maar het bakstel is zo lomp dat deze eigelijk maar op 1 manier past. Sparen voor een mooie hoekbank is nu aan het lijstje toegevoegd...

Ik heb het idee dat het nu met alleen een vloerkleed al minder hol klinkt dan voorheen. Terwijl er nu nog niets voor de ramen hangt en er ook geen siergordijnen in de hoeken hangen. Ziet er positief uit. Of het wat met de bastonen doet heb ik nog niet echt kunnen bepalen. Zal van de week weer even zien of ik een meting kan maken. Eerst maar eens even zorgen dat er wat voor de ramen en in de hoeken komt te hangen...

screw

Ik ben ook weer ff bezig geweest helaas geen tijd meer maar volgens mij is deze setting beter dan de laatse keer.

Antimode 2x laten meten 1x op luisterplek, dan 20 cm naar de hoek toe en 10cm naar de vloer toe, en 10cm naar de muur achter mij.





LG 55"|Lyngdorf 2170|Node2i|Focal Solo6BE|BADA Powerstation 5600|Blok STAX 300 |JL Audio E112 Subwoofer|and a shitload of DIY.

morca

Quote from: screw on June  8, 2011, 12:27:15
Ik ben ook weer ff bezig geweest helaas geen tijd meer maar volgens mij is deze setting beter dan de laatse keer.

Antimode 2x laten meten 1x op luisterplek, dan 20 cm naar de hoek toe en 10cm naar de vloer toe, en 10cm naar de muur achter mij.






Heel netjes  :thumbs-up:
Dus je meet niet op 1 plek,het resultaat mag er zekers wezen mooi strak hoor

morca

Quote from: Ejorne on June  8, 2011, 11:24:02
Zo, vloerkleed ligt nu in ons opgeknapt kamertje. Helaas is de opstelling van de kamer weer zoals die was. We hebben verschillende opties geprobeerd, ik heb me helemaal rot gesjouwd. Maar het bakstel is zo lomp dat deze eigelijk maar op 1 manier past. Sparen voor een mooie hoekbank is nu aan het lijstje toegevoegd...

Ik heb het idee dat het nu met alleen een vloerkleed al minder hol klinkt dan voorheen. Terwijl er nu nog niets voor de ramen hangt en er ook geen siergordijnen in de hoeken hangen. Ziet er positief uit. Of het wat met de bastonen doet heb ik nog niet echt kunnen bepalen. Zal van de week weer even zien of ik een meting kan maken. Eerst maar eens even zorgen dat er wat voor de ramen en in de hoeken komt te hangen...
Mooi Man kom vant weekend even kijken.andere opstelling is geen ramp toch,je hebt pas al een GROTE sprong gemaakt dus de volgende kan vast wel even wachten.
Hoor je dat je fronts ook nog veel beter kunnen dan tov die van mij?

morca

Quote from: Ejorne on June  8, 2011, 11:24:02
Zo, vloerkleed ligt nu in ons opgeknapt kamertje. Helaas is de opstelling van de kamer weer zoals die was. We hebben verschillende opties geprobeerd, ik heb me helemaal rot gesjouwd. Maar het bakstel is zo lomp dat deze eigelijk maar op 1 manier past. Sparen voor een mooie hoekbank is nu aan het lijstje toegevoegd...

Ik heb het idee dat het nu met alleen een vloerkleed al minder hol klinkt dan voorheen. Terwijl er nu nog niets voor de ramen hangt en er ook geen siergordijnen in de hoeken hangen. Ziet er positief uit. Of het wat met de bastonen doet heb ik nog niet echt kunnen bepalen. Zal van de week weer even zien of ik een meting kan maken. Eerst maar eens even zorgen dat er wat voor de ramen en in de hoeken komt te hangen...
Gisteren hele mooie film gehoord bij me neef,ben aan het omzetten zometeen weer even goed knallen.
Er zat echt heel bijzonder laag in ,net als bij U571 vermoed ik je hoord niet echt meer wat maar er gebeurd heel veel zo te voelen  :clapping: :headbanging: :popcorn: :D

Ejorne

Quote from: morca on June  8, 2011, 16:58:39
Mooi Man kom vant weekend even kijken.andere opstelling is geen ramp toch,je hebt pas al een GROTE sprong gemaakt dus de volgende kan vast wel even wachten.
Hoor je dat je fronts ook nog veel beter kunnen dan tov die van mij?

Ja, ik ben blij met het kleed tot nu toe. Mijn voeten ook.   :P

Maar wat bedoel je met de fronts?

morca

Quote from: Ejorne on June  8, 2011, 18:01:10
Ja, ik ben blij met het kleed tot nu toe. Mijn voeten ook.   :P

Maar wat bedoel je met de fronts?
De sub klinkt niet gek zoals het nu staat,dus ik bedoelde of je nog voordeel uit je fronts wil of denkt te halen met een andere plaatsing.
Vind het echt niet verkeerd klinken zo hoor voor zo,n grote kamer.

Het beter zien te krijgen is ok natuurlijk maar als dat minder is zie dan alles maar weer eens terug te zetten,ik denk dat ze het dan buiten zet :clapping:

Ik mag wel uitkijken dat ik me niet aan de haak laat slaan komende jaar of 2 jaar,anders heb ik misschien wel niet eens een sub nodig beneden,moet ik nog boven blijven zitten  :blink:

screw

Quote from: morca on June  8, 2011, 16:56:47
Heel netjes  :thumbs-up:
Dus je meet niet op 1 plek,het resultaat mag er zekers wezen mooi strak hoor

Dank u  :D  Maar morgen heb ik zowaar gewoon weer een testdagje  :angel: dus dan ga ik nog eens het een en ander proberen, Ik zie nu wel dat de antimode veel meer kan dan dat er in de handleiding staat.

Tevens merk ik dat REW erg gevoelig is voor de calibratie van het gebruikte systeem, dus calibratie en level instelling zijn ERG belangrijk voor een goede meting. (gelukkig staat er op een ander forum veel info over  :devil: )
LG 55"|Lyngdorf 2170|Node2i|Focal Solo6BE|BADA Powerstation 5600|Blok STAX 300 |JL Audio E112 Subwoofer|and a shitload of DIY.

morca

Quote from: screw on June  8, 2011, 18:37:08
Dank u  :D  Maar morgen heb ik zowaar gewoon weer een testdagje  :angel: dus dan ga ik nog eens het een en ander proberen, Ik zie nu wel dat de antimode veel meer kan dan dat er in de handleiding staat.

Tevens merk ik dat REW erg gevoelig is voor de calibratie van het gebruikte systeem, dus calibratie en level instelling zijn ERG belangrijk voor een goede meting. (gelukkig staat er op een ander forum veel info over  :devil: )
Ja calibratie en level dacht 75 of was het 80 db,ik had de mazzel dat Ejorne zich er al in had verdiept dus hoefde alleen even mee te kijken.Zijn erg belangrijk anders zegt je meting nog niet veel.
Mijne ziet er best goed uit en er werd meteen gevraagd hoe en wat ik gemeten had,gelukkig meteen goed gedaan dus de meting was toch echt zo.

Je kan de antimode manipuleren met verschillende dingen he,wij hadden ook al wat gevonden.
Als je tips hebt wat je doet en hoe :thumbs-up: misschien kan Ejorne er weer wat mee

Veel succes weer morgen,film is klaar ga zo mijn filmmeting even laten knallen :popcorn:

screw

Quote from: morca on June  8, 2011, 18:44:21
Veel succes weer morgen,film is klaar ga zo mijn filmmeting even laten knallen :popcorn:

Ik ook TRON!!    :devil: :pompom:

net al een stukje gedaan maar OMFG  :D
LG 55"|Lyngdorf 2170|Node2i|Focal Solo6BE|BADA Powerstation 5600|Blok STAX 300 |JL Audio E112 Subwoofer|and a shitload of DIY.

Ejorne

Quote from: screw on June  8, 2011, 18:37:08
Tevens merk ik dat REW erg gevoelig is voor de calibratie van het gebruikte systeem, dus calibratie en level instelling zijn ERG belangrijk voor een goede meting. (gelukkig staat er op een ander forum veel info over  :devil: )

Calibratie is op zekere hoogte inderdaad belangrijk maar je kunt niet zoveel meer doen dan uitgaan van de meegeleverde of ingebakken kailbratie. Je kunt eventueel nog je geluidskaart in een loop mee laten nemen maar mijn emu0404 wijst na loopback kailbratie een vrijwel rechte lijn. Geen bizarre verschillen verwacht ik hierin in andere, de wat betere, geluidskaarten.

Level instelling is natuurlijk van belang om exact te willen weten hoe hard een bepaalde toon geklonken heeft. Voor de karakteristiek van de kamer maakt het niet zo heel veel uit volgens mij. Ik heb meerdere metingen op verschillende niveau's gedaan en alle zijn ze zo goed als exact op elkaar te leggen door wat offset aanpassing. Om te zien wat de ene plaats van de sub doet ten opzichte van de andere is het niet zo erg van belang hoeveel dB er precies geproduceerd wordt tijdens de meting. Zelfs niet zozeer of de mic-kalibratie wel helemaal klopt. Of zelfs helemaal geen kalibratie zoals ik mijn ecm8000 gebruik. Ik kan er vrijwel zeker vanuit gaan dat de werkelijke output in de lage regionen in werkelijk wat hoger liggen dan dat mijn metingen laat zien. Om daar zeker van te zijn zou ik mijn meetmic moeten laten kalibreren. Maar het interesseert me in principe niet zeveel wat de werkelijke waardes precies zijn. Belangrijker vind ik dat ik kan zien wat er gebeurd.

screw

LG 55"|Lyngdorf 2170|Node2i|Focal Solo6BE|BADA Powerstation 5600|Blok STAX 300 |JL Audio E112 Subwoofer|and a shitload of DIY.

yorkie13