Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

yorkie13

Ter vergelijking, een xxls400 FF met antimode

laag van 20 tot 80 hz gemeten op luisterpositie.

screw

Quote from: RA SUBS on June  6, 2011, 15:12:01
Ter vergelijking, een xxls400 FF met antimode

laag van 20 tot 80 hz gemeten op luisterpositie.

Is niet een echte vergelijking gezien ik een volledige meting heb geplaatst incl fronts, zal van de week alleen de sub eens pakken.

Iemand nog tips hoe ik de dip weg zou kunnen krijgen?



LG 55"|Lyngdorf 2170|Node2i|Focal Solo6BE|BADA Powerstation 5600|Blok STAX 300 |JL Audio E112 Subwoofer|and a shitload of DIY.

Ejorne

Quote from: screw on June  6, 2011, 16:02:06
Is niet een echte vergelijking gezien ik een volledige meting heb geplaatst incl fronts, zal van de week alleen de sub eens pakken.

Iemand nog tips hoe ik de dip weg zou kunnen krijgen?





Ik vind het er best wel mooi uitzien. Hoe vindt je het klinken?

Die dip wegwerken zal met equalizing lastig/onmogelijk worden denk ik. Wellicht is spelen met plaatsing van de sub en/of luisterpositie een optie? Daarmee kun je goed zien dat pieken en dalen soms sterk op reageren. Het plekje vinden (als die al bestaat in de betreffende ruimte) zonder dip zal lastig worden.

Kun je ook eens een frequency meting plaatsen?

screw

Quote from: Ejorne on June  6, 2011, 16:05:56
Ik vind het er best wel mooi uitzien. Hoe vindt je het klinken?

Die dip wegwerken zal met equalizing lastig/onmogelijk worden denk ik. Wellicht is spelen met plaatsing van de sub en/of luisterpositie een optie? Daarmee kun je goed zien dat pieken en dalen soms sterk op reageren. Het plekje vinden (als die al bestaat in de betreffende ruimte) zonder dip zal lastig worden.

Kun je ook eens een frequency meting plaatsen?

Nou ik heb net voor junior Finding Nemo opgezet en moet zeggen dat ik "per ongeluk" naar tapping the tank klikte  :angel: OMFG! :devil:

Bas klinkt erg goed en nergens geen rammeltje of brom,gewoon zuiver gort droge bas,en als je mij ff verteld hoe ik een  frequency meting moet doen, want daar heb ik mijn eigen nog niet echt in ingelzen, ben al wel aan het lezen want je kan verdomt veel met dit programma doen.

Dus ik moet mijn eigen geen zorgen maken om die dip?
LG 55"|Lyngdorf 2170|Node2i|Focal Solo6BE|BADA Powerstation 5600|Blok STAX 300 |JL Audio E112 Subwoofer|and a shitload of DIY.

Ejorne

Quote from: screw on June  6, 2011, 16:12:20
Nou ik heb net voor junior Finding Nemo opgezet en moet zeggen dat ik "per ongeluk" naar tapping the tank klikte  :angel: OMFG! :devil:

Bas klinkt erg goed en nergens geen rammeltje of brom,gewoon zuiver gort droge bas,en als je mij ff verteld hoe ik een  frequency meting moet doen, want daar heb ik mijn eigen nog niet echt in ingelzen, ben al wel aan het lezen want je kan verdomt veel met dit programma doen.

Dus ik moet mijn eigen geen zorgen maken om die dip?

Die freqeuntie meting heb je al anders heb je geen waterfall plot kunnen maken. Het eerste grafiekje in de meting is hetgeen ik bedoel. Je kunt ook nog zorgen dat meerdere frequentie grafieken bij elkaar worden geplot. Zo kun je bijvoorbeeld goed zien wat de antimode doet. De waterfall laat heel mooi zien hoe lang een bepaalde frequentie 'blijft hangen' maar door de dieptewerking van de grafiek kun je iets minder mooi de frequentie lijn zien.

Aan de grafiek te zien had ik al het vermoeden dat het best wel lekker zou klinken. Zo te zien heb je geen smoothing op de grafiek toegepast he? Er zijn niet zo heel veel metingen (althans ik heb ze niet veel gezien) waarbij de frequentie bereik binnen de 5dB verschil blijft zonder smoothing te gebruiken. Vaak zie je best nog wel behoorlijke verschillen.

Of je je wel of geen zorgen moet maken om die dip, is niet aan mij om te bepalen. Je kunt natuurlijk wel proberen om het weg te krijgen. Alleen is de kans groot dat je een dip op een andere plek in het frequentiebereik krijgt. Maar zeker leerzaam om eens met de plaatsing te expirimenteren.

screw

Ik heb idd geen smooting gebruikt.... hier is die meting die jij graag wou zien.


LG 55"|Lyngdorf 2170|Node2i|Focal Solo6BE|BADA Powerstation 5600|Blok STAX 300 |JL Audio E112 Subwoofer|and a shitload of DIY.

Ejorne

Quote from: screw on June  6, 2011, 16:23:13
Ik heb idd geen smooting gebruikt.... hier is die meting die jij graag wou zien.




Die dip zou ook weleens veroorzaakt kunnen worden door een fase draaiing. Heb je al gespeeld met de fase instelling op de subversterker? Of anders met de afstandinstellingen in de receiver?

screw

Quote from: Ejorne on June  6, 2011, 16:26:20
Die dip zou ook weleens veroorzaakt kunnen worden door een fase draaiing. Heb je al gespeeld met de fase instelling op de subversterker? Of anders met de afstandinstellingen in de receiver?

Ik zal de fase dan nog eens een keer controleren als ik weer met REW aan de slag ga.  :music:

*edit* heb je niet gedaan remark 4 yourself! :D
LG 55"|Lyngdorf 2170|Node2i|Focal Solo6BE|BADA Powerstation 5600|Blok STAX 300 |JL Audio E112 Subwoofer|and a shitload of DIY.

Staaled

Quote from: Ejorne on June  6, 2011, 16:26:20
Die dip zou ook weleens veroorzaakt kunnen worden door een fase draaiing. Heb je al gespeeld met de fase instelling op de subversterker? Of anders met de afstandinstellingen in de receiver?
:thumbs-up:

zit rond  je x-over en daar kun je idd met fase nog eea doen.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

screw

Quote from: Hipster on June  6, 2011, 16:34:27
:thumbs-up:

zit rond  je x-over en daar kun je idd met fase nog eea doen.

we zullen eens kijken, ik d8 echt dat hij goed stond maar nu ik tikt zeg ik OEPS!..... ik heb de sub verzet opnieuw ingemeten met de antimode, db's gelijk gemaakt... maar.... euh... oeps....  :blush: :blush: :blush: fase idd vergeten DOM DOM (SHAME! :blush: :wacko: :blush:)
LG 55"|Lyngdorf 2170|Node2i|Focal Solo6BE|BADA Powerstation 5600|Blok STAX 300 |JL Audio E112 Subwoofer|and a shitload of DIY.

morca

nette meting hoor,nagalm valt ook nog wel iets mee,dip komt denk ik door plaatsing of je luisterplek zit exact op die staande golf.Dan moet je bank iets naar achter,of iets achter je posotie meten weet je het ook.
Ik heb zelf ook een dipje in 1 meting maar in de volgende niet die bijna hetzelfde is.
Als het geluid goed naar je zin is en veel meer detail in het laag heeft als eerst zou ik me niet te blind staren op 1 dipje.

Freq verloopt mooi zo,zonder boost klinkt wel lekker voor muziek vermoed ik,voor film zou ik 25 hz boosten.
Ziet er goed uit hoor,staat hij nu nog midden in de kamer of achter de bank?

morca

ps Srcew@ je mag best de fonts iets meemeten hoor,kunnen we zien hoe hard je sub tov je fronts staat

Ralf@ die meting is die in je HT of in je huiskamer?

screw

Hij staat idd in de hoek bij de bank, eerste meting op de oude lokatie was ook goed en mooi vlak,maar deze lokatie is gewoon vele malen beter.

ik wil dat dipje best laten doen, maar dan wil ik wel op de bank zitten weten dat ik er alles aan heb gedaan en dat heb ik nu nog niet (fase vergeten te bepalen).

nagalm viel idd reuze mee, op beide lokatie's! ik denk dat dit ook deels komt door de grote hoekbank.
LG 55"|Lyngdorf 2170|Node2i|Focal Solo6BE|BADA Powerstation 5600|Blok STAX 300 |JL Audio E112 Subwoofer|and a shitload of DIY.

yorkie13

Dus je rack staat ook weer mooi in het midden ?

De xxls400 kan die dip maar deels vullen, je zal eerder icm de fronts an de slag moeten
om een mooie aanvulling te krijgen.
Dit lijkt me echter goed te doen met de RX8.

screw

Quote from: RA SUBS on June  6, 2011, 18:08:22
Dus je rack staat ook weer mooi in het midden ?

De xxls400 kan die dip maar deels vullen, je zal eerder icm de fronts an de slag moeten
om een mooie aanvulling te krijgen.
Dit lijkt me echter goed te doen met de RX8.

Rack staat idd weer in het midden, ik denk ook wel dat ik het goed zal krijgen alleen zal het ff tijd kosten ik kan hier niet zomaar elk moment van de dag een REW meting gaan uitvoeren ivm de kinderen etc.

Eerst maar een de fase weer goed zetten (en OMFG wat dom dat ik dat vergeten ben, dan zit je in een drive en vergeet je zoiets simpels!)

LG 55"|Lyngdorf 2170|Node2i|Focal Solo6BE|BADA Powerstation 5600|Blok STAX 300 |JL Audio E112 Subwoofer|and a shitload of DIY.

Ejorne

Quote from: screw on June  6, 2011, 18:13:59
Rack staat idd weer in het midden, ik denk ook wel dat ik het goed zal krijgen alleen zal het ff tijd kosten ik kan hier niet zomaar elk moment van de dag een REW meting gaan uitvoeren ivm de kinderen etc.

Eerst maar een de fase weer goed zetten (en OMFG wat dom dat ik dat vergeten ben, dan zit je in een drive en vergeet je zoiets simpels!)



Simpel? Het kan best wel een lastig klusje zijn om de fase goed in te stellen...

Overdag met de kinderen lijkt het me inderdaad lastig meten. Maar een REW meting kun je ook vrij kort en relatief zacht afspelen dus 's avonds zou wellicht een optie zijn?
Ik heb wel eens getest en de meting had dezelfde karakteristiek bij hard en zachter volume. Met de offset aanpassing waren beide curves strak op elkaar te leggen.

morca

Srcew Staan je front,s wel op small?


Hipster ben even benieuwd hoe jij dit dipje op zou lossen,ik heb toen 3 metingen gedaan,in 1 meting zat die dip in de andere 2 niet terwijl in dat gebied niks anders stond op de DSP.
In de lagere tonen wel wat meer,maar dat lost een hogere dip toch niet op?
Die instelling voor muziek heeft die dip bij mij maar klinkt het beste voor muziek,anders word de bas te dik.
Fase draaien hoor ik dat het minder word(de output) op 0 lijkt hij het beste te klinken,en dat doet hij dan ook echt wel super veel detail tov die andere DSP instelling zonder dip.

screw

Quote from: morca on June  6, 2011, 21:48:39
Srcew Staan je front,s wel op small?


Hipster ben even benieuwd hoe jij dit dipje op zou lossen,ik heb toen 3 metingen gedaan,in 1 meting zat die dip in de andere 2 niet terwijl in dat gebied niks anders stond op de DSP.
In de lagere tonen wel wat meer,maar dat lost een hogere dip toch niet op?
Die instelling voor muziek heeft die dip bij mij maar klinkt het beste voor muziek,anders word de bas te dik.
Fase draaien hoor ik dat het minder word(de output) op 0 lijkt hij het beste te klinken,en dat doet hij dan ook echt wel super veel detail tov die andere DSP instelling zonder dip.
jawel staan op small, als ik tijd heb ga ik ook nog ff met large testen.
LG 55"|Lyngdorf 2170|Node2i|Focal Solo6BE|BADA Powerstation 5600|Blok STAX 300 |JL Audio E112 Subwoofer|and a shitload of DIY.

Staaled

Quote from: morca on June  6, 2011, 21:48:39



Hipster ben even benieuwd hoe jij dit dipje op zou lossen,ik heb toen 3 metingen gedaan,in 1 meting zat die dip in de andere 2 niet terwijl in dat gebied niks anders stond op de DSP.
In de lagere tonen wel wat meer,maar dat lost een hogere dip toch niet op?
Die instelling voor muziek heeft die dip bij mij maar klinkt het beste voor muziek,anders word de bas te dik.
Fase draaien hoor ik dat het minder word(de output) op 0 lijkt hij het beste te klinken,en dat doet hij dan ook echt wel super veel detail tov die andere DSP instelling zonder dip.
Fase ligt voor de hand.
Alternatief is de x over slope.
Ligt echter vaak vast.

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Ik moest weer even zoeken maar het komt er op neer dat X over slope,hoe snel hij afvalt.Dat kan ik niet regelen.
Kan de DSP hier iets in betekenen voor mij,denk het niet he.
Misschien als ik de spullen hier heb eens wat meten met een fase draaing.

morca

Quote from: screw on June  6, 2011, 22:09:43
jawel staan op small, als ik tijd heb ga ik ook nog ff met large testen.
Ok,ik prefeer small,meestal een detailrijker geluidsbeeld als de sub het netjes aanvult.
Ben benieuwd wat je bevindingen hierin gaan zijn

Staaled

Quote from: morca on June  6, 2011, 23:39:24
Ik moest weer even zoeken maar het komt er op neer dat X over slope,hoe snel hij afvalt.Dat kan ik niet regelen.
Kan de DSP hier iets in betekenen voor mij,denk het niet he.
Misschien als ik de spullen hier heb eens wat meten met een fase draaing.
Klopt en
DSP kan er idd niets mee.
Dit gebeurt in de receiver/processor/amp.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Quote from: Hipster on June  7, 2011, 08:35:40
Klopt en
DSP kan er idd niets mee.
Dit gebeurt in de receiver/processor/amp.

Ok had ik het goed begrepen ,dat was ook wat ik al dacht.Thanks weer Hipster,weer wat geleerd  :thumbs-up:

;D

Ejorne

Waarom kun je met DSP de crossover slope eigenlijk niet beïnvloeden?

De DSP die morca gebruikt kan 48dB dempen met een Q die zelf te regelen is.

Quote from: morca on June  6, 2011, 21:48:39

Hipster ben even benieuwd hoe jij dit dipje op zou lossen,ik heb toen 3 metingen gedaan,in 1 meting zat die dip in de andere 2 niet terwijl in dat gebied niks anders stond op de DSP.
In de lagere tonen wel wat meer,maar dat lost een hogere dip toch niet op?

Zover ik weet kan het boosten of dempen van frequenties met een EQ fasedraaiingen veroorzaken. Ik weet alleen niet of die fase draaiing dan elders of alleen op de frequentie waar geregeld wordt kan optreden.
Verder hebben we geen statief gebruikt, het zou dus ook kunnen zijn dat de mic bij de ene meting net even anders gepositioneerd was als bij de andere.

morca

Quote from: Ejorne on June  7, 2011, 18:00:56
Waarom kun je met DSP de crossover slope eigenlijk niet beïnvloeden?

De DSP die morca gebruikt kan 48dB dempen met een Q die zelf te regelen is.

Zover ik weet kan het boosten of dempen van frequenties met een EQ fasedraaiingen veroorzaken. Ik weet alleen niet of die fase draaiing dan elders of alleen op de frequentie waar geregeld wordt kan optreden.
Verder hebben we geen statief gebruikt, het zou dus ook kunnen zijn dat de mic bij de ene meting net even anders gepositioneerd was als bij de andere.
Misschien kan je de crossover slope wel steiler maken met voor de sub,minder stijl niet.En dan de fronts niet te vergeten daar zin geen DSP tussen maar heb je wel een crossover slope voor de fronts die inieder geval niet te regelen is als ik het goed overdenk,ben niet helemaal wakker.

Nieuwe bedje (bodem en ombouw bij de matras gekocht) ligt trouwens super,vd week lekker film gekeken en muziek geluisterd,goeie HT upgrade  :thumbs-up:
Elektrisch mijn kussen omhoog en terug  :pompom: