Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ejorne

Gisteren heb ik weer even een biertje bij morca gepakt en meteen een mooie demo gekregen van wat de jl sub kan op SPL niveau.

Wow !!!

Ik heb de JL bij morca wel vaker in actie gezien maar het was alweer een tijdje geleden dat we puur aan het SPL'en waren. SQ is natuurlijk belangrijker in het dageliljks werk en daar heeft de JL zich al dubbel en dwars bewezen.
Maar wat een druk en lawaai kan er uit zo'n 12" woofer komen zeg! Wat EQ om SPL wat op te pompen (wat wel een beetje afdoet aan de SQ maar het ging nu ook ff alleen om de SPL)

We hadden helaas geen db-meter. Maar mijn broekspijpen en t-shirt stonden te wapperen! Erg indrukwekkend. Moet je nagaan wat straks een dubbele W6 (of heel misschien zelfs W7?) gaat doen... Nou, ik weet het wel, een dubbele W6 is volgens mij al veel te bruut en met SQ waarschijnlijk ook heel bizar goed.  8)

morca

Quote from: Ejorne on May  1, 2011, 10:27:15
Gisteren heb ik weer even een biertje bij morca gepakt en meteen een mooie demo gekregen van wat de jl sub kan op SPL niveau.

Wow !!!

Ik heb de JL bij morca wel vaker in actie gezien maar het was alweer een tijdje geleden dat we puur aan het SPL'en waren. SQ is natuurlijk belangrijker in het dageliljks werk en daar heeft de JL zich al dubbel en dwars bewezen.
Maar wat een druk en lawaai kan er uit zo'n 12" woofer komen zeg! Wat EQ om SPL wat op te pompen (wat wel een beetje afdoet aan de SQ maar het ging nu ook ff alleen om de SPL)

We hadden helaas geen db-meter. Maar mijn broekspijpen en t-shirt stonden te wapperen! Erg indrukwekkend. Moet je nagaan wat straks een dubbele W6 (of heel misschien zelfs W7?) gaat doen... Nou, ik weet het wel, een dubbele W6 is volgens mij al veel te bruut en met SQ waarschijnlijk ook heel bizar goed.  8)
Ja was weer even leuk he,even ouderwets geweld :D
Ja me Onixen houden de JL niet bij de Jamo,s deden dat wel,dan kon ik hem zonder andere eqinst opendraaien dat was heel schoon en heel hard.
Wel weer mazzel he,had ik misschien bijna 1 onixspeaker beschadigd die er door al dat geweld bijna aflag.
2 X W6,denk het ook wel zullen het zien ;)
Bedankt voor het maken vd nieuwe foto,s trouwens, die kan ik mooi plaatsen in mijn HTtopic :thumbs-up:.

morca

Quote from: Ejorne on April 26, 2011, 21:24:57
Het klink nu voor muziek inderdaad wel mooi.  8)
Echter met film kijken mist er toch wel wat.

Dit is een plaatje van de voorlaatste situatie:


De piek net na de 40Hz is mooi aangepakt door de antimode en ook onder de 20Hz dempt hij een kleine 3dB.
Maar in de waterfall lijkt er met de nagalm in het gebied onder de 30Hz weinig te gebeuren:


antimode uit.


antimode aan.

Met film kijken deed ik de +25 boost op de antimode altijd aan. En met muziek die boost uit, zoals op bovenstaande meting te zien is.

Nu bedacht ik het volgende 'truukje' om te proberen dat de antimode wat meer correctie op het gebeid onder de 30Hz te laten doen.
Tijdens de rekenslag/sweeps van de antimode de boost op de Hypex gebruiken. Deze heb ik op ongeveer 25Hz (op gevoel) gedraaid en +3dB gegeven.
Vervolgens nadat de antimode klaar is de boost op de hypex weer uit.

Het klinkt nu met muziek wat beter maar met film lijk ik die 3dB wel te missen... Misschien toch snel maar weer eens met een behringer pEQ gaan prutsen...

Ik zal speodig nog even plaatjes posten van een nieuwe REW meting. Maar die meting moet nog gemaakt worden. Ik ben benieuwd of de meting hetzelfde beeld geeft als dat ik bedacht had...   :unsure:

Zit net te denken dat je waarschijnlijk druk bent geweest,ik ben ook benieuwd of hij is zoals ik dacht te horen :D

::)

Ejorne

Quote from: morca on May 10, 2011, 23:10:26
Zit net te denken dat je waarschijnlijk druk bent geweest,ik ben ook benieuwd of hij is zoals ik dacht te horen :D

::)

Ik ben inderdaad veel druk geweest en/of nog niet de moeite genomen om de spullen bijeen te pakken. Maar meting komt gauw...  :sleep:


;D

morca

Quote from: Ejorne on May 11, 2011, 00:45:16
Ik ben inderdaad veel druk geweest en/of nog niet de moeite genomen om de spullen bijeen te pakken. Maar meting komt gauw...  :sleep:


;D

:devil: me .........jouw pesten  :D

ik weet dat je druk bent man doe rustig aan,is de babykamer trouwens bijna klaar?

RalphH

Dag mensen.
Een tijdje geleden werd me gevraagd de sub eens op zijn kant naast de bank te leggen. Heb ik even gedaan, maar was geen succes tov. achter, laag viel helemaal weg.
Woofer was gericht naar de zijkant van de bank, lag er ongeveer 40cm vanaf (dichterbij was niet realistisch geweest, kan ie toch nooit liggen).

Blijft dus voorlopig linksachter. In juni ga ik in het kader van WAF de GIK panelen een keer bij Raphie bekijken. Daarna hopelijk vlug aan de slag met treatment.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Quote from: RalphH on May 13, 2011, 18:21:31
Dag mensen.
Een tijdje geleden werd me gevraagd de sub eens op zijn kant naast de bank te leggen. Heb ik even gedaan, maar was geen succes tov. achter, laag viel helemaal weg.
Woofer was gericht naar de zijkant van de bank, lag er ongeveer 40cm vanaf (dichterbij was niet realistisch geweest, kan ie toch nooit liggen).

Blijft dus voorlopig linksachter. In juni ga ik in het kader van WAF de GIK panelen een keer bij Raphie bekijken. Daarna hopelijk vlug aan de slag met treatment.

Hoi Ralph
Je bedoelt in deze opstelling zodat hij naast je staat?


Wat ik bedoelde is dat je een 2e bank erbij, links langs de muur heb staan,die er niet staat.
De sub zou dan links met de woofer 10 cm vd bank moeten staan en er moet een meter noppenschuim onder je bank tot aan de sub liggen,en ook nog 1 tegen de muur ernaast.
Ik zie in je ruimte veel optie,s waar staande golven en harmonischen ontstaan,daar zou je met zo,n plaatsing best wat mee kunnen.
Het Nadeel is dat je fronts aardig groot zijn ,die zullen ook nog wel aardig laag weergeven.
Bij jouw gaat zoiets als bij Rafie beter werken,mijn idee werkt zeer goed bij monitoren die op small staan weinig bass weer hoeven te geven.
Die bas laat ik de sub dan doen waardoor menig huiskamer een megaverbetering heeft.
Succes man hopelijk kan Rafie je op weg helpen,jouw ruimte moet flink aangepakt worden vermoed ik om de nagalm en eerder door mij genoemde dingen op te heffen.

PS ik zou toch echt een frontfire maken met die harde vloer plus dat front veel beter klinkt,zeker in jouw ruimte

RalphH

Aaah, nou snap ik m. Ik had de sub inderdaad zo geplaatst als je schetst. Een extra bank is niet heel erg een optie inderdaad.
De fronts zijn inmiddels wel een stuk naar binnen verhuisd. Rechts staat nu randje linker deurpost, links staat er een meter of 2.5 vanaf aan de andere kant van het scherm. Een hele verbetering tov die eerste (ook veel te brede) opstelling.

De ruimte moet inderdaad flink aangepakt worden want het is een galmbak en laag is een issue. Garmt raadde me vandaag een verlaagd plafond aan, maar dat is financieel en optisch niet echt een optie. Het worden dus wat panelen en dan het maximaal haalbare mbt WAF. Zal wat minder zijn dan ideaal, maar wil zelf eigenlijk ook niet zo ver gaan de mooi gestucte muren helemaal te bedekken.
Lastigste zal het laag worden omdat er in de hoeken niet echt wat geplaatst kan worden, enige vrije hoek is linksvoor, rechts zit de deur en achter de gordijnen. Raphie heeft bass traps op stands, dit zou nog iets kunnen zijn misschien, tijdens muziek en film ff op de juiste plek zetten en daarna weer langs de wand plaatsen. We zalle zien, hoop dat ik met 4 panelen voor de nagalm een heel eind kom, maar ben r bang voor en veel meer kan gewoon niet.
Proberen is het devies  ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

maximus79

Heeft iemand een linkje met info hoe zo een meting moet uitvoeren?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2


maximus79

Hehe wel even een gedoe voor dat ik er uit was hoe ik alles moest aansluiten en werkt.

Mijn eerste meting. Monolith met antimode, word ik niet echt happy van en ik dacht dat het wel aardig klonk.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

maximus79

Nu met en zonder antimode, doet die antimode nou vrij weinig of ben ik nou gek?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

Ejorne

Kun je ook een meting plaatsen met en zonder sub?
En is de Monolith downfire of frontfire?

De sub op een andere plek kan ook wonderen verrichten.

RalphH

Quote from: Ejorne on May 18, 2011, 21:46:24
De sub op een andere plek kan ook wonderen verrichten.

Dat kan ik beamen, slepen met dat ding  ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

maximus79

Quote from: Ejorne on May 18, 2011, 21:46:24
Kun je ook een meting plaatsen met en zonder sub?
En is de Monolith downfire of frontfire?

De sub op een andere plek kan ook wonderen verrichten.


Het is een DF, dit was alleen puur de sub op luister positie. Moet ik metingen nemen met de fronts erbij?
Ik moet morgen weer om 5 uur op dus ga morgen pas weer meten en eventueel verplaasten. ( gelukkig weegt hij niet zo veel......) alle tips zijn zeer welkom.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

Ejorne

Quote from: maximus79 on May 18, 2011, 21:57:29
Het is een DF, dit was alleen puur de sub op luister positie. Moet ik metingen nemen met de fronts erbij?
Ik moet morgen weer om 5 uur op dus ga morgen pas weer meten en eventueel verplaasten. ( gelukkig weegt hij niet zo veel......) alle tips zijn zeer welkom.

Een meting met de front erbij, kun je goed zien hoe de overgang tussen front en sub verloopt.

Probeer de sub ook eens als frontfire. Dat bracht bij mij, samen met een andere plek, een behoorlijke verbetering. (in dit topic wel terug te vinden, mijn vóór en ná situatie.)

RalphH

Quote from: Ejorne on May 18, 2011, 22:09:55
Probeer de sub ook eens als frontfire.

Weet niet of dat zomaar kan met de monolith, hij is niet gesloten en heeft de poort ook aan de onderkant zitten.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Quote from: RalphH on May 18, 2011, 22:47:27
Weet niet of dat zomaar kan met de monolith, hij is niet gesloten en heeft de poort ook aan de onderkant zitten.
Tuurlijk kan best hoor merkt hij niks van,Maximus daarintegen misschien wel.

Denk dat je ruimte een probleem geeft ,niet alleen nagalm maar meer staande golf/harmonischen probleem wat Ejorne ook had.
De downfire werkt je zeker tegen in je ruimte die ik al eens heb bekeken op het forum,en zie in je metingen terug wat ik al vermoede.
Die dips en pieken zijn niet ok,en meestal door voorgenoemde oorzaken.

Downfire zou ik eens op zijn kant leggen maar dan is je probleem nog niet weg maar klinkt wel beter vermoed ik.
Dempen van de eerste reflectie,s van je woofer word moeilijker bij jouw,bij Ejorne kwam dat net zo uit en bij mij staat hij bij toeval zo achter de bank bij de linker front maar dan moet daar wel net een bank staan.
Maar als je woofer zo open staat met teveel harde vlakken ,zoals de vloer en misschien een te lege kamer,breekt het geluid nergens en galmt.
Wat demping zou niet mistaan denk ik,omdat je gewone speakers ook fors zijn, een waterfall van alleen je fronts geeft aan wat die hier nog in doen.
Staan je front,s wel op small?

Wel netjes snel uitgevogeld hoe te meten  :thumbs-up: goed bezig nou kan je in beeld brengen wat je doet,maar dat ga je vanzelf ook een beetje horen als je er vaak mee bezig bent.





morca

Quote from: maximus79 on May 18, 2011, 21:18:25
Nu met en zonder antimode, doet die antimode nou vrij weinig of ben ik nou gek?

Ik bekijk hem net nog eens goed ,je bent echt niet gek.
Weet wel voor 99% zeker dat een staande golf(ven)/harmonischen jou antimode gek maken.
Hij meet niet alleen de bron maar ook alle weerkaatsingen,en regelt zich daar op in.
Hoewel de plaatsing ook echt anders zal moeten die speelt hier vermoedelijk ook een groot deel in.

yorkie13

Stop maar eens een opgerolde theedoek in de baspoort, en je zal zien dat de Monolith zich prima gedraadt als
een gesloten subwoofer.

Plaats daar dan ook eens metingen van , met en zonder antimode.

Overigens kan d antimode weinig met de enorme dip rond de 30-40 hz, gaan boosten wordt last op dat punt.
Zeker als je veel meer dan +3db moet boosten.

maximus79

Weer bezig geweest, Sub verplaatst van achter de bank midden naar tussen de fronts. Beide metingen zonder antimode. Toch al wat verbetering toch?
rood FF en blauw DF
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

yorkie13

kan je wat meer info geven over de afmetngen van de ruimte, en de plaats van de bank ?

Je hebt nu een behoorlijke dip tussen 45 en 65 hz

maximus79

Quote from: RA SUBS on May 19, 2011, 14:52:24
kan je wat meer info geven over de afmetngen van de ruimte, en de plaats van de bank ?

Je hebt nu een behoorlijke dip tussen 45 en 65 hz

Mijn ruimte is 3.30x4.30, mijn bank staat dik een meter van de achter muur en daar tussen stond de sub.

Heb nu de antimode een calibratie laten doen op de plek tussen de fronts, word er niet echt beter op.
Blauw zonder paars met antimode.


7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

maximus79

Hier het verschil tussen achter de bank en tussen de fronts.
groen is achter de bank en blauw tussen de fronts
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

RalphH

Wat gebeurt er als je m aan de zijkant van de ruimte zet?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer