Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

morca

Quote from: RalphH on April  4, 2011, 22:59:15
Ik moet zeggen dat ik wel een beetje in dezelfde lijn denk. Iets onder je speaker plaatsen helpt wellicht in fine-tuning, maar drastische akoestische verschillen moet je er niet van verwachten (let wel, dat is mijn mening, niet onderbouwd met ervaring). Eric Desart heeft hier overigens een hoop interessants over geschreven in een ander topic, weet zo ff niet welke.

Morca, ik ga zeker aan de slag met de ruimte (nagalm). Voor mij is dit het eerste om aan te pakken.

@Keyser, invloed van een kleed op het laag is naar mijn mening  beperkt tot nihil (qua luisterbeleving!!), maar ik zal proberen morgen ff een metinkje te doen met en zonder om het visueel te maken. Kleed wat ik heb liggen is overigens dik, maar wel een kunsstofvezel.  

EDIT
Als overigens 1 van de heren, of een paar, zin heeft om eens aan te komen, dan staat de deur open. Altijd leuk om gelijkgestemden in levende lijve te ontmoeten
Ik zie nu pas dat we uigenodigd zijn voor  :coffee: en :music:,onthoud het voor later in het jaar als je ruimte af is lijkt me erg leuk :thumbs-up:
Heb eerst nog een paar andere uitnodigingen waar ook de nodige  :music: aanwezig is,maar moet het iets later plannen als ik wil,me rug speelt weer een beetje op dus kan niet te lang zitten(auto) en daarna veel :music: maar dat komt binnekort wel weer
Waar woon je ong boven midden of onder/ links /recht nederland :D

RalphH

Van het weekend ff in overleg over de WAF en dan de vakantietoelage afwachten  :).
De HT is gelocaliseerd in de omgeving van het gezellige 's Hertogenbosch (beter bekend als Den Bosch ;D).

Enige wat er nog aan de ruimte moet gebeuren is het opnieuw netjes maken van de kabels na de schuifactie en daarna de treatment. Vind dat ik dan wel een heel eind tevreden moet zijn.

Sterkte met je rug!
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Timvg

Hier mijn meting

Sub is een SVS PB12+ met een antimode en een greatgramma eronder. Meting is met en zonder antimode, en waterval met antimode




RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Timvg

Ik denk dat de watervaldiagram nog zal verbeteren wanneer de keuken achteraan geinstalleerd is, ik zit daar nu voorlopig met een volledig kale muur :x

RalphH

Quote from: Timvg on April  8, 2011, 16:13:17
Ik denk dat de watervaldiagram nog zal verbeteren wanneer de keuken achteraan geinstalleerd is, ik zit daar nu voorlopig met een volledig kale muur :x

Een koelkast in de HT is tot daaraantoe, maar een complete keuken!!  ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Quote from: Timvg on April  8, 2011, 16:00:15
Hier mijn meting

Sub is een SVS PB12+ met een antimode en een greatgramma eronder. Meting is met en zonder antimode, en waterval met antimode




mooie strakke meting hoor,geen last van staande golven of andere rare dingen zo te zien.Nagalm zou iets korter mogen maar inderdaad vulling scheelt heel veel
Heb al even snel gekeken of je ruimte erop staat ivm eventuele tips voor demping vd galm,hoe is je inrichting,vloerbedekking granol op de muren?
Zie dat je met 2 subs bezig bent geweest,ik pas dat ook toe voor film kijken met een DSP links voor de closed box en rechts voor de ported box
dat is wel nodig met 2 sub anders kan je ze niet goed afstellen,plus dat 1 je hoofdsub het beste kan zijn en de andere bv laaggefilterd zodat dat iets meer aanzet met film,maar dit stel je niet maarzo even af hoor de eerste moet superstrak klinken voordat je de 2e erbij gaat stellen anders word de bass 1 hele dikke rommel

leuk dat je hem even geplaatst hebt,ben benieuwd hoe we je nagalm na de keuken nog verder terug krijgen vermoed dat hij niet opeens superstrak zal zijn daardoor
Als je keuken er is meet je anders nog eens maak wat foto,s gaan we even mee denken met je als je dat wilt ;)

grtz Morca

Timvg

Quote from: morca on April  8, 2011, 18:08:54
mooie strakke meting hoor,geen last van staande golven of andere rare dingen zo te zien.Nagalm zou iets korter mogen maar inderdaad vulling scheelt heel veel
Heb al even snel gekeken of je ruimte erop staat ivm eventuele tips voor demping vd galm,hoe is je inrichting,vloerbedekking granol op de muren?
Zie dat je met 2 subs bezig bent geweest,ik pas dat ook toe voor film kijken met een DSP links voor de closed box en rechts voor de ported box
dat is wel nodig met 2 sub anders kan je ze niet goed afstellen,plus dat 1 je hoofdsub het beste kan zijn en de andere bv laaggefilterd zodat dat iets meer aanzet met film,maar dit stel je niet maarzo even af hoor de eerste moet superstrak klinken voordat je de 2e erbij gaat stellen anders word de bass 1 hele dikke rommel

leuk dat je hem even geplaatst hebt,ben benieuwd hoe we je nagalm na de keuken nog verder terug krijgen vermoed dat hij niet opeens superstrak zal zijn daardoor
Als je keuken er is meet je anders nog eens maak wat foto,s gaan we even mee denken met je als je dat wilt ;)

grtz Morca


Hey Morca

Ruimte staat nog niet online, ik ga hier in de volgende week werk van maken om ze online te zetten. Op de muren rond de luisterlocatie heb ik akoestische panelen gehangen. Ik ga wachten met verdere behandeling tot de keuken er is, en dan het effect te meten. Voor de rest, stoffen zetels, pluizig tapijt voor de speakers, gordijnen aanwezig. Vloer is laminaat en plafond houten latten. In het geval dat het echt moet kan ik mss nog iets proberen met het kale plafond (demping, diffusie), maar het liefst estetisch verantwoord. Ik ga nog een extra tapijtje aanschaffen, niet zozeer voor de akoestiek, maar voor de gezelligheid. De ruimte is trouwens een studio (appartement) de eetruimte en living zijn dus open met mekaar verbonden, de slaapruimte is afgescheiden met een gordijn. Ik maak binnenkort wel enkele foto's.

Groetjes

Tim

morca

Quote from: Timvg on April  8, 2011, 19:53:49

Hey Morca

Ruimte staat nog niet online, ik ga hier in de volgende week werk van maken om ze online te zetten. Op de muren rond de luisterlocatie heb ik akoestische panelen gehangen. Ik ga wachten met verdere behandeling tot de keuken er is, en dan het effect te meten. Voor de rest, stoffen zetels, pluizig tapijt voor de speakers, gordijnen aanwezig. Vloer is laminaat en plafond houten latten. In het geval dat het echt moet kan ik mss nog iets proberen met het kale plafond (demping, diffusie), maar het liefst estetisch verantwoord. Ik ga nog een extra tapijtje aanschaffen, niet zozeer voor de akoestiek, maar voor de gezelligheid. De ruimte is trouwens een studio (appartement) de eetruimte en living zijn dus open met mekaar verbonden, de slaapruimte is afgescheiden met een gordijn. Ik maak binnenkort wel enkele foto's.

Groetjes

Tim
Ik moet even denken,en als ik zoek vind ik een frontfire maar ook een downfire van jouw type sub.Kan dat kloppen,zo ja welke uitvoering heb je?

Timvg

Quote from: morca on April  8, 2011, 21:27:31
Ik moet even denken,en als ik zoek vind ik een frontfire maar ook een downfire van jouw type sub.Kan dat kloppen,zo ja welke uitvoering heb je?

Downfire

Timvg

Nieuwe meting gedaan, beetje met de instellingen aan het werk geweest, port plug eruit, dus nu op 20hz ipv 16hz afgestemd. Pics van nieuwe respons en waterval en vergelijk met oude respons. ik zou graag de nulpunten wegwerken. De sub verplaatsen is niet echt een optie, maar ik heb wel nog een tweede sub (BK XLS 200) waarmee ik kan gaan spelen. Hiermee ga ik morgen maar eens spelen, tips zijn zeer welkom!







morca

Quote from: Timvg on April  9, 2011, 23:35:33
Nieuwe meting gedaan, beetje met de instellingen aan het werk geweest, port plug eruit, dus nu op 20hz ipv 16hz afgestemd. Pics van nieuwe respons en waterval en vergelijk met oude respons. ik zou graag de nulpunten wegwerken. De sub verplaatsen is niet echt een optie, maar ik heb wel nog een tweede sub (BK XLS 200) waarmee ik kan gaan spelen. Hiermee ga ik morgen maar eens spelen, tips zijn zeer welkom!







nog wat getest met de 2e woofer?

Timvg

Jup, ik heb hem al op 3 locaties uitgetest en op de plek waar de respons goed wordt, staat ie te dicht en wordt hij localiseerbaar. Jammer, maar zoals het nu klinkt met één sub heb ik echt geen klagen. Zowel mett muziek als film heel strak en diep (ik verkies de 20hz boven de 16hz tuning), subtiel als het moet en in staat tot meer dynamiek dan ik ooit zal nodig hebben. Gisteren Finding Nemo nog eens opgezet, de druk dat dit ding kan opbouwen is toch wel indrukwekkend :)

maxtrash

ik ben ook bezig geweest om eens te kijken hoe de akoustiek is van mijn multifunctionele/HT zolder.
heb een Quadral Ascent speaker set met een sub 48 subwoofertje. Deze lijkt maar 70 watt te hebben en tot 30Hz te produceren (aktiver Subwoofer/ 70/120 W Nenn-/Musikbelastbarkeit / 30 - 150 Hz Übertragungsbereich/ 60 - 150 Hz Übertragungsfrequenz/ Maße (HxBxT): 500x230x325 mm). Nu gaan de main speakers ook tot 30 Hz dus tja.
had al het idee dat een betere sub wel eens de beste upgrade zou kunnen zijn maar hij lijkt nog slechter dan ik in de gaten had.

de onderste lijn is met de Marantz ingesteld op Mix, oftewel alles via de main-speakers. De bovenste lijnen zijn met resp. de voorspeakers op small en op large waarbij hij de sub en mainspeakers samenneemt (both).

Zoals ik het nu zie zou ik de sub net zo goed uit kunnen laten, of niet?



Eric Desart

Quote from: RalphH on April  4, 2011, 14:13:08
The Tri-Trap has true effects at 50 Hz and below. The Tri-Trap has been effectively designed to absorb more low end, but also does an excellent job of absorbing the high end, creating smooth sound absorption from 50 Hz to 5000 Hz.

Testrapportje tot 100Hz, ondergrens is dus moeilijk te beoordelen: http://www.gikacoustics.com/images/product/118_E.pdf


Die Tri-traps zijn gewoon een afgeleide van de "Studiotips Super Chunks" (dit is de originele en volledige naam, die we bewust gekozen hebben ter ere van de oprichter van Studiotips, wat steeds een 100% niet-commercieel forum was). Die duiken bij deze maatvoering beneden 100 Hz gewoon naar beneden.
Ik geloof (ben niet meer zeker) dat hier ook een stuk licht karton zit aan de ruimte kant (achter bekleding) als een soort membraan.

Op die originele Riverbank meting staan op simpele vraag de niet officiële waarden tot 50 Hz (in afzonderlijke tabel). De normen echter zijn slechts voorzien vanaf 100 Hz en hoger.
Het feit dat die NIET mee op dit rapport staan is juist omdat die zo grof wegduiken.
Riverbank is geattesteerd voor de officiële meetrange (>= 100 Hz) en ook de normen zijn hier voor ontworpen inzake meetprocedures (radius roterende microfoon en meetafstand van objecten zoals diffusers en wanden). Zij meten echter vanaf 50 Hz (informatief).
Je mag gerust als dat hoge waarden zijn dat die mee vermeld worden op de publieke gegevens.  Die Tri-Traps vertonen het gewone traditionele gedrag van hoekabsorptie.

Al die absorberende hoekabsorbers zijn afleidingen uit onderzoeken en besprekingen in het Studiotips forum (zowel Realtraps als later ook GIK Acoustics en vele anderen).
Vriendelijke groeten
Eric Desart
Vragen inzake geluidsisolatie of akoestiek horen hier thuis in het forum, niet in of via persoonlijk berichtjes.
Zo leren we allen van elkaar.

RalphH

Goeiendag Eric, ik zit weer met open mond te lezen. Je kennis lijkt onuitputtelijk.
Respect.

Heb veel over de superchunks gelezen, wil enkel de budget versie hier niet in de hoek verstoppen, dat kost me mijn nek ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Quote from: RalphH on April 23, 2011, 00:15:02
Goeiendag Eric, ik zit weer met open mond te lezen. Je kennis lijkt onuitputtelijk.
Respect.

Heb veel over de superchunks gelezen, wil enkel de budget versie hier niet in de hoek verstoppen, dat kost me mijn nek ;D
Ik heb altijd moeite met de materie ,door gebrek aan kennis van de materie snap ik soms de helft niet,daarom lees ik altijd goed wat Eric schrijft en er hopelijk iets van opsteek.
Super dat je ook even in mijn topic mee kwam lezen en schrijven Eric  :thumbs-up:

RalphH

Quote from: morca on April 23, 2011, 01:05:18
Ik heb altijd moeite met de materie ,door gebrek aan kennis van de materie snap ik soms de helft niet,daarom lees ik altijd goed wat Eric schrijft en er hopelijk iets van opsteek.
Super dat je ook even in mijn topic mee kwam lezen en schrijven Eric  :thumbs-up:

Ik ben ook weer altijd blij als ik er de helft echt van kan doorgronden. LTS zwakstroom :P (dankje Theo)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Gisteren even een Bakkie gedaan bij Ejorne,en het laatste afstelwerk gehoord wat hij heeft verricht.
Zeer mooi afgesteld ,veel detail in de contrabass loopjes van bv Diana Krall.Veel meer controle en niet te veel laag meer,onder 25 hz liep iets te veel op eerst.
Ben er zeer over te spreken wat de plaatsing gedaan heeft ,en hoe hij nu afgesteld is.
Goed bezig geweest makker  :thumbs-up: klinkt goed zo

Binnenkort nog eens filmpje bij je kijken :D

Ejorne

Quote from: morca on April 24, 2011, 20:38:36
Gisteren even een Bakkie gedaan bij Ejorne,en het laatste afstelwerk gehoord wat hij heeft verricht.
Zeer mooi afgesteld ,veel detail in de contrabass loopjes van bv Diana Krall.Veel meer controle en niet te veel laag meer,onder 25 hz liep iets te veel op eerst.
Ben er zeer over te spreken wat de plaatsing gedaan heeft ,en hoe hij nu afgesteld is.
Goed bezig geweest makker  :thumbs-up: klinkt goed zo

Binnenkort nog eens filmpje bij je kijken :D

Het klink nu voor muziek inderdaad wel mooi.  8)
Echter met film kijken mist er toch wel wat.

Dit is een plaatje van de voorlaatste situatie:


De piek net na de 40Hz is mooi aangepakt door de antimode en ook onder de 20Hz dempt hij een kleine 3dB.
Maar in de waterfall lijkt er met de nagalm in het gebied onder de 30Hz weinig te gebeuren:


antimode uit.


antimode aan.

Met film kijken deed ik de +25 boost op de antimode altijd aan. En met muziek die boost uit, zoals op bovenstaande meting te zien is.

Nu bedacht ik het volgende 'truukje' om te proberen dat de antimode wat meer correctie op het gebeid onder de 30Hz te laten doen.
Tijdens de rekenslag/sweeps van de antimode de boost op de Hypex gebruiken. Deze heb ik op ongeveer 25Hz (op gevoel) gedraaid en +3dB gegeven.
Vervolgens nadat de antimode klaar is de boost op de hypex weer uit.

Het klinkt nu met muziek wat beter maar met film lijk ik die 3dB wel te missen... Misschien toch snel maar weer eens met een behringer pEQ gaan prutsen...

Ik zal speodig nog even plaatjes posten van een nieuwe REW meting. Maar die meting moet nog gemaakt worden. Ik ben benieuwd of de meting hetzelfde beeld geeft als dat ik bedacht had...   :unsure:

morca

Quote from: Ejorne on April 26, 2011, 21:24:57
Het klink nu voor muziek inderdaad wel mooi.  8)
Echter met film kijken mist er toch wel wat.

Dit is een plaatje van de voorlaatste situatie:


De piek net na de 40Hz is mooi aangepakt door de antimode en ook onder de 20Hz dempt hij een kleine 3dB.
Maar in de waterfall lijkt er met de nagalm in het gebied onder de 30Hz weinig te gebeuren:


antimode uit.


antimode aan.

Met film kijken deed ik de +25 boost op de antimode altijd aan. En met muziek die boost uit, zoals op bovenstaande meting te zien is.

Nu bedacht ik het volgende 'truukje' om te proberen dat de antimode wat meer correctie op het gebeid onder de 30Hz te laten doen.
Tijdens de rekenslag/sweeps van de antimode de boost op de Hypex gebruiken. Deze heb ik op ongeveer 25Hz (op gevoel) gedraaid en +3dB gegeven.
Vervolgens nadat de antimode klaar is de boost op de hypex weer uit.

Het klinkt nu met muziek wat beter maar met film lijk ik die 3dB wel te missen... Misschien toch snel maar weer eens met een behringer pEQ gaan prutsen...

Ik zal speodig nog even plaatjes posten van een nieuwe REW meting. Maar die meting moet nog gemaakt worden. Ik ben benieuwd of de meting hetzelfde beeld geeft als dat ik bedacht had...   :unsure:

Misschien Bij film de boost vd hypex weer 3 db opendraaien,DSP zou nou wel weer makkelijk zijn denk ik.
Je bent wel niet zo,n filmgek maar de juiste instelling geeft wat je zoekt,en je weet ik heb er 3.
1 voor muziek, 1 voor bluraydts en 1 voor ac3
Met de dsp heb je het voordeel het laag bij film heel mooi laag maar ook erg schoon te laten klinken met veel detail.
Net als pas toen ik met jouw oude amp die Alpine goed had gesteld,dat klonk toch wel erg strak na wat regelwerk.

Wat bedoel je trouwens met wat je bedacht hebt,als ik kijk naar je meting zal de correctie die je hebt gedaan je nagalm bij 25hz minder maken aangezien je daar ook minder output hebt.
Of het moet de laatste galm zijn die hij nog kan generen op zijn huidige plek,dan is het je ruimte maar dat zal wel iets meevallen.
Uiteindelijk gaat het om hoe het klinkt en dat doet het nu echt wel,maar het zal ook wel zichtbaar zijn in je nagalmmeting.

veel luisterplezier ;)

Ejorne

Quote from: morca on April 26, 2011, 22:27:52
Misschien Bij film de boost vd hypex weer 3 db opendraaien,DSP zou nou wel weer makkelijk zijn denk ik.
Je bent wel niet zo,n filmgek maar de juiste instelling geeft wat je zoekt,en je weet ik heb er 3.
1 voor muziek, 1 voor bluraydts en 1 voor ac3
Met de dsp heb je het voordeel het laag bij film heel mooi laag maar ook erg schoon te laten klinken met veel detail.
Net als pas toen ik met jouw oude amp die Alpine goed had gesteld,dat klonk toch wel erg strak na wat regelwerk.

Wat bedoel je trouwens met wat je bedacht hebt,als ik kijk naar je meting zal de correctie die je hebt gedaan je nagalm bij 25hz minder maken aangezien je daar ook minder output hebt.
Of het moet de laatste galm zijn die hij nog kan generen op zijn huidige plek,dan is het je ruimte maar dat zal wel iets meevallen.
Uiteindelijk gaat het om hoe het klinkt en dat doet het nu echt wel,maar het zal ook wel zichtbaar zijn in je nagalmmeting.

veel luisterplezier ;)

Ik heb net ff een stukje film gekeken met de boost op de hypex omhoog. Dit werkt wel maar helaas niet zo heel goed. Ik heb het idee dat de hypex het niet trekt wanneer ik zijn eigen boost gebruik. Gek genoeg lijkt de boost van de antimode beter te gaan alsof daar minder vermogen voor benodigd is... Maar dat zal wel verbeelding zijn denk ik...  ;D

Inderdaad ook maar weer eens gaan kijken voor een behringer.

Wat ik bedoel met wat ik bedacht had is het stuk onder de 30Hz vlakker trekken en minder nagalm. Naast natuurlijk het doel om met muziek een wat mindere output te hebben onder die 30Hz. Zoals we aan jouw metingen zagen.
Maar omdat er bij mij ook nog een behoorlijke dip zit tussen de 20 en 30Hz probeer ik die gelijk wat vlak te trekken door de antimode twee pieken te dempen en zo het verschil tussen piek-dal minder groot te maken.

Die twee pieken deed de antimode niet veel mee. Waarschijnlijk omdat de output ongeveer op de nul-lijn van de antimode meting lijkt te liggen. Door die boost worden het wel twee pieken die boven de nullijn uitkomen en worden daardoor hopelijk wat plat gedrukt door de antimode. Maar meting moet dus laten zien of dit daadwerkelijk ook zo uitgepakt heeft. Maar het klinkt inderdaad erg lekker zo.  8)

morca

Als je nou de boost vd antimode uit zet,en dan meer boost op de amp draaien tijdens de meting zodat je hetzelfde resultaat ong krijgt.
Dan hoef je de boost van de antimode bij muziek niet te gebruiken en kan je hem bij film weer aanzetten,dat was ook mijn idee erachter zodat je dan ook film kan kijken.
Vandaar had ik het over 10 db vd week ipv de 3 die je nu gedaan hebt,dan nep je ook de antimode maar houd je je boost vd antimode over voor Dieptebommen :D


Ejorne

Quote from: morca on April 27, 2011, 19:13:00
Als je nou de boost vd antimode uit zet,en dan meer boost op de amp draaien tijdens de meting zodat je hetzelfde resultaat ong krijgt.
Dan hoef je de boost van de antimode bij muziek niet te gebruiken en kan je hem bij film weer aanzetten,dat was ook mijn idee erachter zodat je dan ook film kan kijken.
Vandaar had ik het over 10 db vd week ipv de 3 die je nu gedaan hebt,dan nep je ook de antimode maar houd je je boost vd antimode over voor Dieptebommen :D

De hypex kan maar 6dB boosten zover ik weet. Maar in geval van 6dB boost tijdens de antimode sweeps kom ik op een film stand uit die nog eens 3dB lager ligt dan nu het geval is.