Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

yorkie13

dus of je daar effectief de 30 hz piek mee aan gaat pakken is nog maar de vraag.

RalphH

Moet inderdaad toegeven dat dat geen 100% zekerheid is.
Aan de andere kant heb ik er ook niet het budget voor (over) om een "professionele" meting te laten doen met daar aan vast een oplossing die specifiek voor de kamer ontworpen is.

Ga er wel vanuit dat er wel enige demping zal zijn, de rest van het frequentiebereik zal er zeker wel mee gebaad zijn.
De 242 pannels doen dan weer wat voor de nagalm.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

yorkie13

Ik ben bang dat deze bastraps wellicht te veel laag rond de 50 hz gaan weghalen.

dat lijkt me niet de bedoeling, daar je dit net weer redelijk opgelost hebt.

De piek bij 30 hz is veel eenvoudiger met een DSP aan te pakken.

RalphH

Quote from: RA SUBS on April  4, 2011, 15:09:52
Ik ben bang dat deze bastraps wellicht te veel laag rond de 50 hz gaan weghalen.

dat lijkt me niet de bedoeling, daar je dit net weer redelijk opgelost hebt.

De piek bij 30 hz is veel eenvoudiger met een DSP aan te pakken.

Het blijft een lastige inderdaad, overdempen is ook weer niet goed. Mja, zonder iets te proberen kom ik ook niet verder. Wellicht beginnen met de nagalm en van daaruit verder kijken.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

yorkie13

voor wat het laag betreft, waarom kijk je niet of er ergens een Behringer ultracurve
2de hands te verkrijgen is.

Dan kan je het laag onder de 80 hz aanpakken.
Je hebt nu door diverse metingen inzicht gekregen waar de pikene en dippen zitten.

het voordeel is dat je dan heel veel ruimte hebt om de diverse frequenties aan te pakken.
Met de bastraps is dat nog maar afwachten, en je kan ze toch niet in de hoeken plaatsen.

Ejorne

Quote from: RalphH on April  4, 2011, 14:13:08
The Tri-Trap has true effects at 50 Hz and below.

Ze geven wel aan dat het echte effect onder de 50Hz plaatsvindt. Wel raar dat ze vervolgens alleen maar spreken over het bereik van 50Hz en hoger en ook de testrapporten niet lager dan 100Hz laten zien...

Inderdaad wat RA SUBS al zegt, probeer eerst eens een pEQ of soortgelijke...

RalphH

Deze plaats ik toch alleen tussen mijn sub? --> Antwoord al gegeven door RAlf.
Blijf ik boven de 120Hz nog steeds room treatment nodig hebben. En hier kom ik sowieso niet onderuit vanwege de nagalm, dat lijkt me dan de eerste stap.\

Een paar absorptie panelen (bijv 242, of ander merk) tegen de muur aan en kijken wat het doet.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

yorkie13

Al aan een kleed op de vloer voor de bank gedacht, of licht die er al ?

Doet ook wonderen, en de WAF is redelijk hoog.

morca

Quote from: RalphH on April  4, 2011, 16:22:14
Deze plaats ik toch alleen tussen mijn sub? Blijf ik boven de 120Hz nog steeds room treatment nodig hebben. En hier kom ik sowieso niet onderuit vanwege de nagalm, dat lijkt me dan de eerste stap.\

Een paar absorptie panelen (bijv 242, of ander merk) tegen de muur aan en kijken wat het doet.
Ik zou toch echt eerst wat demping proberen te krijgen ,je nagalm is erg veel die moet echt minder voordat je gaat regelen want je komt er niet uit zo denk ik met regelen,te veel nagalm krijg je het toch niet strak
Als die basstraps niet kunnen ivm WAF zou ik toch echt die bank eens proberen te plaatsen zodat hij voor je frontfire woofer staat,dit gaat je veel verbetering opleveren ,daarna zou een dsp inderdaad top zijn gebruik hem zelf ook

kleed helpt ook wel maar denk dat dat de afwerking is na een betere plaatsing

RalphH

Kleed ligt er al in het voorgedeelte. Doet zeker wat, maar nog niet genoeg.
In het achterste gedeelte van de kamer is de galm verschrikkelijk. Lichtknopje omzetten SSSHHHSSSHHSSSHHHt nog flink na.
Ik ben er wel uit dat ik dit eerst aan ga pakken. Had al wat van dat eierdozenschuim gekocht van een tientje bij de bouwmarkt en lukraak aan de wand gehangen, puur om te proberen wat het effect van een cheapo oplossing was. Er was effect, maar nog veeeel te weinig.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Martijn M

Ik heb de invloed van een vloerkleed op het laag nooit kunnen meten. Ik zou ook niet weten hoe het zou moeten werken. Kan iemand metingen voorleggen waaruit je kunt opmaken wat de invloed van een kleed kan zijn?
Dutch & Dutch

morca

Quote from: keyser on April  4, 2011, 17:26:04
Ik heb de invloed van een vloerkleed op het laag nooit kunnen meten. Ik zou ook niet weten hoe het zou moeten werken. Kan iemand metingen voorleggen waaruit je kunt opmaken wat de invloed van een kleed kan zijn?
Ejorne krijgt een kleed voor en achter als het goed is,we zullen meten en ze plaatsen is wel intressant denk ik om dat eens te bekijken wat er beter word,of er niks beter word,of het iets beter word.
Ben daar zelf ook wel benieuwd naar,maar vermoed dat het niet zoveel uitmaakt als de nieuwe plaatsing,denk dat een kleed een kleine afwerking in het totaal is.
Wat het totaal is is weer afhankelijk van je ruimte,bij hem was de plaatsing achter de bank en de demping daardoor groot deel van het totaal.
Als ik naar RalfH zijn ruimte kijk vermoed ik al dat er net zoiets gebeurd als bij Ejorne,dus hoop van harte voor hem dat hij mijn plan in ieder geval probeerd en als panelen door de WAF niet kunnen zou het wel eens de uitkomst voor hem kunnen zijn.Ik weet dit ook niet zeker natuurlijk,maar denk dat die nagalm van de lage tonen weggepoetst kan worden zo
Die galm die dan nog overblijft in de hoge tonen is lang niet zo storend als vd sub,al het wel fijn zou zijn hier ook nog iets aan te kunnen doen
Ejorne heeft er nog niks aan gedaan,bij hem knipt ook alles zo na,maar na nieuwe plaatsing vd sub is het al veel beter zonder dat de fronts acoustisch aangepakt zijn,we hebben alleen de sub gedaan en dit is al een verschil in detail van dag en nacht

Apoc@

Ik vroeg me dus af of der mensen zijn die bijvoorbeeld hun fronts (vloerstaanders) op een Auralex Subdude/Gramma hebben staan i.p.v. spikes. En of men daar goede ervaringen mee heeft op het gebied van akoestiek? Weet dat het niet gelijk een sub gerelateerde vraag is, maar omdat vloerstaanders ook bijdragen aan de lage toon vroeg ik me dat af.
Marantz NR1608 • XTZ 99.26 & W10.17P Front • XTZ 99.25 Center • MKII crossover filter upgrade Front & Center • XTZ 99 W12.16 ICE Subwoofer • XTZ Sub Amp 1 • Auralex GRAMMA

yorkie13

Je ziet het niet vaak, dacht dat iemand met usher vloerstaanders dit wel eens had gedaan.

Lijkt me alleen minder stabiel dan een subwoofer op een subdude.

morca

Quote from: Apoc@ on April  4, 2011, 19:54:23
Ik vroeg me dus af of der mensen zijn die bijvoorbeeld hun fronts (vloerstaanders) op een Auralex Subdude/Gramma hebben staan i.p.v. spikes. En of men daar goede ervaringen mee heeft op het gebied van akoestiek? Weet dat het niet gelijk een sub gerelateerde vraag is, maar omdat vloerstaanders ook bijdragen aan de lage toon vroeg ik me dat af.
Vermoed niet dat een Auralex Subdude/Gramma onder je fronts een voordeel brengt in de akoestiek van je ruimte,hij ontkoppeld hem vd vloer maar je akoustiek zal je toch anders aan moeten pakken.
Je ruimte verander je er niet mee ,en de plaatsing van je speakers ook niet,nagalm ,harmonischen en staande golven ook niet dus zou zeggen,nee geen akoustische verbetering

Dat het geen subgerelateerde vraag is maakt niks uit, het gaat meer over plaatsing,demping van nagalm,met fronts is dat moeilijker als bij een sub moet je al gauw je ruimte aanpakken
Is er iets wat je niet aanstaat in het geluid van je speakers dat je ze wil onkoppelen,of denk je dat het aan je ruimte ligt?Heb je een showcase/topic ga ik alvast even neuzen hoe je ruimte is
Anders eens een REW meting maken,een waterfall brengt veel in beeld

Apoc@

Het is meer het volgende, ik was van plan om volgende maand een setje XTZ W10.17P woofers te halen. Die kun je met gemak kwijt op een Gramma, zonder dat het geheel instabiel zal worden met de XTZ 99.26 erop. En omdat ik erg tevreden ben over de werking van de Gramma onder de sub, dus dacht ik dat het misschien ook een optie zou zijn voor onder die combi om de zaak optimaal te ontkoppelen van de vloer.

Gezien de huidige (verre van optimale tijdelijke) opstelling heb ik geen HT showtopic lopen.
Als ik straks verhuisd ben (woon op het moment weer even bij mijn ouders) dan komt het topic er zeker :popcorn:
Marantz NR1608 • XTZ 99.26 & W10.17P Front • XTZ 99.25 Center • MKII crossover filter upgrade Front & Center • XTZ 99 W12.16 ICE Subwoofer • XTZ Sub Amp 1 • Auralex GRAMMA

morca

Quote from: Apoc@ on April  4, 2011, 22:30:06
Het is meer het volgende, ik was van plan om volgende maand een setje XTZ W10.17P woofers te halen. Die kun je met gemak kwijt op een Gramma, zonder dat het geheel instabiel zal worden met de XTZ 99.26 erop. En omdat ik erg tevreden ben over de werking van de Gramma onder de sub, dus dacht ik dat het misschien ook een optie zou zijn voor onder die combi om de zaak te ontkoppelen van de vloer.

Gezien de huidige (verre van optimale tijdelijke) opstelling heb ik geen HT showtopic lopen.
Als ik straks verhuisd ben (woon op het moment weer even bij mijn ouders) dan komt het topic er zeker :popcorn:

Oei durf het niet te zeggen,maar in die opstelling zou ik het gewoon proberen.
Heb nog even teruggekeken bij je en zie dat we al eens eerder over subwoofers hebben gespoken in 1 van je topics,deze zijn het dus geworden.mooie set speakers hoor met die subs eronder :thumbs-up:

Apoc@

Klopt ja, al is dat alweer even geleden ;) Destijds veel onderzoek gedaan naar een DIY, en uiteindelijk toch maar een sub gekocht "off-the-shelf".
Maar goed veel geleerd van leden die hun kennis wilde delen, en daardoor goede inzichten op gedaan die je anders zeker zou missen.

De W10.17P zal meer een aanvulling worden op de fronts, om der een meer full-range van te maken. De sub zal ik nog steeds moeten blijven gebruiken.
Marantz NR1608 • XTZ 99.26 & W10.17P Front • XTZ 99.25 Center • MKII crossover filter upgrade Front & Center • XTZ 99 W12.16 ICE Subwoofer • XTZ Sub Amp 1 • Auralex GRAMMA

RalphH

Quote from: morca on April  4, 2011, 22:05:31
Vermoed niet dat een Auralex Subdude/Gramma onder je fronts een voordeel brengt in de akoestiek van je ruimte,hij ontkoppeld hem vd vloer maar je akoustiek zal je toch anders aan moeten pakken.
Je ruimte verander je er niet mee ,en de plaatsing van je speakers ook niet,nagalm ,harmonischen en staande golven ook niet dus zou zeggen,nee geen akoustische verbetering

Ik moet zeggen dat ik wel een beetje in dezelfde lijn denk. Iets onder je speaker plaatsen helpt wellicht in fine-tuning, maar drastische akoestische verschillen moet je er niet van verwachten (let wel, dat is mijn mening, niet onderbouwd met ervaring). Eric Desart heeft hier overigens een hoop interessants over geschreven in een ander topic, weet zo ff niet welke.

Morca, ik ga zeker aan de slag met de ruimte (nagalm). Voor mij is dit het eerste om aan te pakken.

@Keyser, invloed van een kleed op het laag is naar mijn mening  beperkt tot nihil (qua luisterbeleving!!), maar ik zal proberen morgen ff een metinkje te doen met en zonder om het visueel te maken. Kleed wat ik heb liggen is overigens dik, maar wel een kunsstofvezel.  

EDIT
Als overigens 1 van de heren, of een paar, zin heeft om eens aan te komen, dan staat de deur open. Altijd leuk om gelijkgestemden in levende lijve te ontmoeten
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Apoc@

@ RalphH
Bedankt met de tip over Eric Desart, hij heeft inderdaad erg intressante dingen geschreven over het ontkoppelen van speakers.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=77259.msg1780582#msg1780582
Marantz NR1608 • XTZ 99.26 & W10.17P Front • XTZ 99.25 Center • MKII crossover filter upgrade Front & Center • XTZ 99 W12.16 ICE Subwoofer • XTZ Sub Amp 1 • Auralex GRAMMA

yorkie13

Niet doen, de sta 99w10.17p Wolders op een Subdude.

Dan komen je bandtweeters wel erg hoog.
Ik heb ze op een 3 cm dikke natuursteen staan, met de bijgelverde rubber dempers
eronder en dat werkt prima.

morca

Quote from: Apoc@ on April  4, 2011, 22:58:27
Klopt ja, al is dat alweer even geleden ;) Destijds veel onderzoek gedaan naar een DIY, en uiteindelijk toch maar een sub gekocht "off-the-shelf".
Maar goed veel geleerd van leden die hun kennis wilde delen, en daardoor goede inzichten op gedaan die je anders zeker zou missen.

De W10.17P zal meer een aanvulling worden op de fronts, om der een meer full-range van te maken. De sub zal ik nog steeds moeten blijven gebruiken.
Ja nou ik verder kijk je hebt al een sub,dan word het een hele mooie set als aanvulling op de front,s.
moet volgend jaar ook beneden een 5.1 set ,zit wel eens over XTZ te denken aangezien de reactie,s erg goed zijn(sub bouw ik weer zelf natuurlijk,vind ik veel te leuk :D)

intresante link van Eric ,die ga ik vd week nog eens rustig lezen

RalphH

Ik bedoelde deze eigenlijk. Weer veel interessante leesstof.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer


RalphH

Quote from: morca on April  5, 2011, 17:06:45
Ah die ja,had ik al eens gelezen vond het wel aandachttrekkend,scheur in de muur door subwoofer :clapping:

Mooi verhaal ja.

Vanavond toch maar niet slepen met de sub, maar eens ff op het gemak wat nummertjes luisteren. Vriendin is sporten, ikke lekker luisteren, je gaat soms in het verbeterproces bijna vergeten dat het daar allemaal om draait...
Klinkt al erg lekker nu. Geluid over het hele vlak een stuk beter geworden, beter stereobeeld ook. Draai nu zonder sub en heb Keith Caputo (died laughing pure) zo lekker nog niet gehoord  :pompom:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer