Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RalphH

Quote from: Bart_M on April  2, 2011, 17:01:44
Je kan de passives wel iets verzwaren, dan verleg je de Fs naar beneden. ;)

Ah, toch ducttape  ;D :pompom: :pompom:

De fronts an sich geven al die piek op 30. Kan me enkel niet voorstellen dat ze echt zo diep gaan en dat het meer een effect van verschillende golven van andere frequenties is.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

yorkie13

Geloof me, dat komt echt van je fronts.
ik heb dit laatst een keer ondekt toen ik met mijn XTZ 99.26 de bijbehorende subwoofes aan het afstellen was.

Ik had met de Roomanalyzer een piek van 33 hz gemeten, en deze in de DSP gezet.

vervolgens blijkt dat de piek er nog steeds is.
De xtz monitors gaan tot 42 hz , maar hebben nog een piek zitten op dus die 33 hz.

Deze piek is pas weg als ik de baspoorten afdicht met de bijgeleverde plugggen.


Martijn M

RA SUBS, zou je je post willen verduidelijken? Ik begrijp niet wat je zegt  :confused: .
Dutch & Dutch

RalphH

Eerst eens even zien wat we nog met de ruimte kunnen doen, dan eventueel verder met speaker aanpassingen en bijv. een anti-mode.
Zijn een stuk of 3 opties uit het GIK verhaal gekomen, wacht ff op reply terug welke de beste zou zijn binnen de mogelijkheden van WAF en budget.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

yorkie13

Hier een grafiekje van deze meting, wit is met plug.

het gaat dus alleen om het feit dat de XTZ monitor met een -3db van 42 hz door de baspoort nog een piek hebben
bij 33 hz.
Deze roomode wordt niet aangesproken als ik de baspoort van de XTZ monitor afdicht met een plug.

yorkie13

Deze piek is verder eenvoudig weg te krijgen door e x-over op 60 hz te zetten en het laag van de subwoofer dmv een Antimode 8033C de piek te laten wegpoetsen.

Martijn M

Okay, duidelijk. Ik dacht dat je bedoelde dat de luidspreker de oorzaak van de piek zou zijn.
Dutch & Dutch

morca

Quote from: RA SUBS on April  2, 2011, 19:34:00
Hier een grafiekje van deze meting, wit is met plug.

het gaat dus alleen om het feit dat de XTZ monitor met een -3db van 42 hz door de baspoort nog een piek hebben
bij 33 hz.
Deze roomode wordt niet aangesproken als ik de baspoort van de XTZ monitor afdicht met een plug.
Deze piek heb ik bij Ejorne ook gezien,dus zou er zeker eens mee testen aangezien Ralf dezelfde ervaring heeft met hele andere speakers
Ik heb er niks inzitten maar bij Ejorne werkt het wel,dat heb ik gehoord.

Over de sub op zijn kant:ik bedoel ook niet in het midden maar zoals je bij Ejorne op zijn foto,s kan zien op de vorige blzd
aan de zijkant bij hem links met een bank ervoor,dit werkt echt bij hem klinkt ook alles zo na als bij jouw ,maar de sub niet meer nu hij daar staat
zie deze meting van zijn oude situatie als downfire

en zie deze met de sub als frontfire achter de bank met foto hoe ik bedoel





klinkt zeer muzikaal zo,niet alleen de meting is mooier maar vooral het geluid is veel strakker geworden

Ejorne

Quote from: keyser on April  2, 2011, 19:57:40
Okay, duidelijk. Ik dacht dat je bedoelde dat de luidspreker de oorzaak van de piek zou zijn.

Je gaf op mijn reactie ook al zo'n opmerking. Wat is precies je bedoeling?

Daarbij, de speaker is toch ook mede de oorzaak? Zonder speaker geen staande golf. Natuurlijk is het de interactie met de ruimte waarin de speaker speelt. Maar om nu op elke slak zout te moeten leggen.
De insteek lijkt mij duidelijk, die piek weg krijgen rond de 30Hz. Een sok werkt bij mij prima en de plug bij ra subs dus ook. Het wordt lastiger om de kamer om de speaker heen weg te krijgen....  :P

Ejorne

Quote from: morca on April  2, 2011, 21:41:18
klinkt zeer muzikaal zo,niet alleen de meting is mooier maar vooral het geluid is veel strakker geworden

Ja, wat een verandering he? Ik geniet er nog steeds elke noot van.  8)

Martijn M

Quote from: Ejorne on April  3, 2011, 00:54:02
Je gaf op mijn reactie ook al zo'n opmerking. Wat is precies je bedoeling?

Daarbij, de speaker is toch ook mede de oorzaak? Zonder speaker geen staande golf. Natuurlijk is het de interactie met de ruimte waarin de speaker speelt. Maar om nu op elke slak zout te moeten leggen.
De insteek lijkt mij duidelijk, die piek weg krijgen rond de 30Hz. Een sok werkt bij mij prima en de plug bij ra subs dus ook. Het wordt lastiger om de kamer om de speaker heen weg te krijgen....  :P


Mijn bedoeling is om de zaken helder te houden - dat heeft niets met slakken en zout te maken. Een staande golf ligt niet aan de luidspreker maar aan de ruimte.
Dutch & Dutch

yorkie13

En een luidspreker spreekt deze roommode ofwel staande golf aan.

morca

Quote from: keyser on April  3, 2011, 11:08:46
Mijn bedoeling is om de zaken helder te houden - dat heeft niets met slakken en zout te maken. Een staande golf ligt niet aan de luidspreker maar aan de ruimte.
Of de plaatsing vd luidspreker,of dit hier het geval is weet ik niet maar de plaatsing maakt erg veel uit vooral van de sub.
Dus het alleen aan de ruimte toe te schrijven vind ik geen goeie conclusie,aangezien Ejorne alleen maar grote staande golven had en nu met een nieuwe plaatsing klinkt het opeens zeer goed.

RalphH

Quote from: Ejorne on April  3, 2011, 01:09:27
Ja, wat een verandering he? Ik geniet er nog steeds elke noot van.  8)

Pfiew, hoop posts gemist, kreeg geen notifies binnen :S.

Wat een beetje schuiven/kantelen kan doen inderdaad.
Dinsdag heb ik weer een prutsavondje denk ik, dus dan ga ik de sub eens op wat meer plekken op zijn kant leggen.
Kan m niet zo dicht tegen de bank krijgen als Ejorne, maar in iedergeval richting bank stralend moet wel lukken. Ben benieuwd.


Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Quote from: RalphH on April  3, 2011, 11:19:52
Pfiew, hoop posts gemist, kreeg geen notifies binnen :S.

Wat een beetje schuiven/kantelen kan doen inderdaad.
Dinsdag heb ik weer een prutsavondje denk ik, dus dan ga ik de sub eens op wat meer plekken op zijn kant leggen.
Kan m niet zo dicht tegen de bank krijgen als Ejorne, maar in iedergeval richting bank stralend moet wel lukken. Ben benieuwd.

Hij moer er niet te ver af staan ,dan gaat de dempende werking niet op omdat je bank dan te ver weg staat
ps,is dit gewoon links of rechts voor ,naast de speaker?of naast je of achter
Veel succes dan weer dinsdag ben benieuwd of het bij jouw ook werkt
Werkt hier zeer goed,moet bij jouw wel een boel nagalm en harmonischen aanpakken :thumbs-up:


edit quote stond verkeerd :D

Ejorne

Quote from: keyser on April  3, 2011, 11:08:46
Mijn bedoeling is om de zaken helder te houden - dat heeft niets met slakken en zout te maken. Een staande golf ligt niet aan de luidspreker maar aan de ruimte.

Ik vraag me af of je het hiermee helder houdt. Misschien voor jezelf of voor andere mensen die precies of enigszins weten hoe de techniek in elkaar steekt. Maar voor veel anderen kan het betekenen dat ze een heel zinnige tip links laten liggen omdat het kennelijk onzin blijkt te zijn. Terwijl het geen onzin is maar eigenlijk een vormfoutje waarop gewezen wordt.

Als je het echt helder wilt houden kun je wellicht beter aangeven dat de aard van de tip wellicht heel goed kan uitpakken maar dat er een foutje in de toewijzing van het probleem is geslopen.

Staaled

Quote from: keyser on April  3, 2011, 11:08:46
Mijn bedoeling is om de zaken helder te houden - dat heeft niets met slakken en zout te maken. Een staande golf ligt niet aan de luidspreker maar aan de ruimte.
Mee eens.
Een luidspreker "slaat" alleen de ruimte vanaf gegeven positie aan, waarbij de staande golven een gegeven zijn.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Quote from: Hipster on April  3, 2011, 11:51:14
Mee eens.
Een luidspreker "slaat" alleen de ruimte vanaf gegeven positie aan, waarbij de staande golven een gegeven zijn.

Met :vanaf gegeven positie
Bedoel je de plaatsing vd luidspreker als ik het wel heb,dan zou je dus kunnen schuiven met de speakers om die staande golf van je luisterplek te schuiven als ik het goed begriijp

Dat is ook wat we bij Ejorne gedaan hebben,hij "slaat" bijna niet meer aan waardoor er geen staande golf of nagalm meer is in zijn meting door de nieuwe plaatsing/demping

RalphH

Quote from: morca on April  3, 2011, 11:24:45
moet bij jouw wel een boel nagalm en harmonischen aanpakken :thumbs-up:

Ben druk in conclaaf met GIK  :thumbs-up:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Martijn M

Ejorne, het is zoals Hipster ook zegt. Foute toeschrijvingen van een oorzaak moet je m.i. niet zomaar laten gebeuren, want daar maak je de zaak juist minder inzichtelijk door. Een staande golf is een eigenschap van de ruimte. De luidspreker spreekt deze staande golf in meer of mindere mate aan - hoofdzakelijk afhankelijk van de plaatsing van de luidspreker. Als een luidspreker minder diep laag weergeeft, worden de laagste modes inderdaad in mindere mate aangesproken, maar dat betekent niet dat de luidspreker de oorzaak van die staande golf is.
Dutch & Dutch

morca

Quote from: keyser on April  3, 2011, 17:39:59
Ejorne, het is zoals Hipster ook zegt. Foute toeschrijvingen van een oorzaak moet je m.i. niet zomaar laten gebeuren, want daar maak je de zaak juist minder inzichtelijk door. Een staande golf is een eigenschap van de ruimte. De luidspreker spreekt deze staande golf in meer of mindere mate aan - hoofdzakelijk afhankelijk van de plaatsing van de luidspreker. Als een luidspreker minder diep laag weergeeft, worden de laagste modes inderdaad in mindere mate aangesproken, maar dat betekent niet dat de luidspreker de oorzaak van die staande golf is.
Ik denk inderdaad dat jouw kijk er wel goed op is Keyser,het zal aan de ruimte liggen inderdaad,het verplaatsen is ook maar een pleister op de wond als er verder geen acoustische aanpassingen mogelijk zijn ivm WAF.
Vermoed dat Ejorne het daarom aanhaalde en ik ook,dat je het wel iets in de hand kan houden op die manier ,maar toch de ruimte uiteindelijk de oorzaak is en daar het grootste voordeel valt te halen.

In het geval van een verkeerde plaatsing kan hierdoor wel een staande golf optreden die bij een goeie plaatsing niet is,zie Ejorne zijn oude en nieuwe situatie
Ergens hebben jullie allebij een beetje gelijk,een slechte ruimte zal vaak veel nagalm hebben dit is de hoofdoorzaak ,en met een slechte plaatsing een overvloed aan staande golven wat toch een 2e oorzaak van het probleem kan zijn,en een groot deel vd oplossing(heb het nu over de sub niet de fronts)

Een downfiresub werkt in mijn ogen heel goed als staandegolf opwekker (om het zo te noemen),als hij op een houten vloer staat.Vind dat geen optimale situatie hopelijk helpt het RalphH wat ik hem getipt heb over de plaatsing achter de bank,ik heb daar zeer goeie ervaringen mee

Misschien wel niet zo inzichtelijk,maar als verplaatsing en frontfire maken vd sub bij een probleem de oplossing kan geven zonder andere oplossingen die de WAF niet goedkeurt
Dan vind ik het wel de moeite waard om hier te plaatsen,niet iedereen kan zijn ruimte aanpassen dus een betere plaatsing is dan zeer wenselijk
Dat geeft de mens die zijn ruimte niet aan kan passen wat meer optie,s voor plaatsing,want die is toch echt wel erg belangrijk met al die houten vloeren die ik op het forum zie.


Ejorne

Quote from: keyser on April  3, 2011, 17:39:59
Ejorne, het is zoals Hipster ook zegt. Foute toeschrijvingen van een oorzaak moet je m.i. niet zomaar laten gebeuren, want daar maak je de zaak juist minder inzichtelijk door. Een staande golf is een eigenschap van de ruimte. De luidspreker spreekt deze staande golf in meer of mindere mate aan - hoofdzakelijk afhankelijk van de plaatsing van de luidspreker. Als een luidspreker minder diep laag weergeeft, worden de laagste modes inderdaad in mindere mate aangesproken, maar dat betekent niet dat de luidspreker de oorzaak van die staande golf is.

Ik weet dat het zo is. Dat spreek ik ook niet tegen. Helemaal correct ook om iemand erop te wijzen dat hij een fout maakt of te kort door de bocht gaat. Maar om het helder te houden zou je mi ook direct met een soortgelijke reactie als je hier doet kunnen komen.

RalphH

Weer veel interessant leesvoer. De piek bij 30Hz geeft ook inderdaad te denken.

Het advies zoals het nu staat:
2 tri-traps liggend onder het scherm en 242 panels aan de wanden. Of ik de tri-traps in het kader van WAF onder het scherm mag leggen....da's ff de vraag, hierover moet ik in conclaaf ;D.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

yorkie13

in welk frequentiegebied zouden deze Tritraps dan werkzaam zijn ?

RalphH

The Tri-Trap has true effects at 50 Hz and below. The Tri-Trap has been effectively designed to absorb more low end, but also does an excellent job of absorbing the high end, creating smooth sound absorption from 50 Hz to 5000 Hz.

Testrapportje tot 100Hz, ondergrens is dus moeilijk te beoordelen: http://www.gikacoustics.com/images/product/118_E.pdf
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer