Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ejorne

Quote from: morca on March 22, 2011, 22:36:16
Geen dank,ik verzin ook alleen maar wat waar we allebei al achter waren,dat advies hebben we meer samen verzonnen dacht ik toch :D

Top dat je het rooster mooi vind,het oogt een beetje grof maar hij beschermt 100 %

Maar zonder de gesprekken waarin we al die dingen verzonnen hebben, waren we er niet gekomen.
En zonder jouw sub in kamerindeling waren we weer niet op die gesprekken gekomen.

En het rooster mag wel grof zijn. Een ietwat grove woofer mag een grove rooster hebben.  8)
Maar het belangrijkste is inderdaad de bescherming. En dat zit wel goed! Daarnaast staat de sub, geheel niet toevallig, ook nog eens vrij dicht op de bank.

morca

Quote from: Ejorne on March 23, 2011, 09:50:02
Maar zonder de gesprekken waarin we al die dingen verzonnen hebben, waren we er niet gekomen.
En zonder jouw sub in kamerindeling waren we weer niet op die gesprekken gekomen.

En het rooster mag wel grof zijn. Een ietwat grove woofer mag een grove rooster hebben.  8)
Maar het belangrijkste is inderdaad de bescherming. En dat zit wel goed! Daarnaast staat de sub, geheel niet toevallig, ook nog eens vrij dicht op de bank.

sterker nog,zonder gert was ik voor 2 jaar terug niet verhuist en hadden we dit nooit zo mooi in beeld gehad,heb veel geleerd van die verhuizing
en dan wat anders was ik bijna weg hier,dat was achteraf nog veel erger geweest omdat ik nu dit huisje heb :pompom:
krijg al veel vertrouwen dat ik hier beneden ook iets erg mooi,s ga bouwen en gaat klinken ook ;D
maar goed die indeling heb ik inderdaad wel zelf verzonnen,en de sub

ben heel erg benieuwd hoe het zometeen gaat klinken als het helemaal goed is ;) denk helemaal goed :D

Ejorne

Quote from: morca on March 23, 2011, 17:27:47
sterker nog,zonder gert was ik voor 2 jaar terug niet verhuist en hadden we dit nooit zo mooi in beeld gehad,heb veel geleerd van die verhuizing
en dan wat anders was ik bijna weg hier,dat was achteraf nog veel erger geweest omdat ik nu dit huisje heb :pompom:
krijg al veel vertrouwen dat ik hier beneden ook iets erg mooi,s ga bouwen en gaat klinken ook ;D
maar goed die indeling heb ik inderdaad wel zelf verzonnen,en de sub

ben heel erg benieuwd hoe het zometeen gaat klinken als het helemaal goed is ;) denk helemaal goed :D

Ik ben ook erg benieuwd naar de situatie straks bij jou in de woonkamer! Daar gaan we vast wel wat mooi van maken!  8)

Ik heb een foto's gemaakt van mijn FF sub met het rooster.  8)

klik op het plaatje voor nog meer foto's:

bafke

Gadver dat zou ik toch niet vertrouwen.
Het lijkt dat als je je even laat je conus in het metaal zit ;)
Epson TW5910 - Kingpin CS210 - Samsung PS50A500 - Pioneer SC-LX72 - Front: B&W 683 - Rear: B&W 602.5 - Sub: BK XXLS400 - Medi8ter 600 - PS3 - Squeezebox Touch - Synology 519PRO

Ejorne

Quote from: bafke on March 28, 2011, 11:33:41
Gadver dat zou ik toch niet vertrouwen.
Het lijkt dat als je je even laat je conus in het metaal zit ;)

Het lijkt misschien alsof er geen/weinig ruimte tussen het rooster en de woofer zit. Maar heb je de andere foto's ook gezien?
De SDX mag dan een vrij grote xmax hebben, maar zover dat deze vast in het rooster komt te zitten gaat niet lukken, zeker niet met de 400 Watt die ik hem voer...

yorkie13

Het ziet er alleen niet erg fraai uit, maar ik neem aan dat dit een tijdelijke oplossing is ?

Ejorne

Quote from: RA SUBS on March 28, 2011, 16:06:38
Het ziet er alleen niet erg fraai uit, maar ik neem aan dat dit een tijdelijke oplossing is ?

Het is in eerste instantie bedoeld als bescherming. De huidige situatie is sowieso nog een proefplaatsing. Maar het is nu al zeker dat het een blijfertje zal zijn.

Ik ben nog van plan om een frame te maken van hout en daaroverheen speaker doek te spannen. Zodat de front van de subwoofer straks volledig bedekt is met speakerdoek. Daarachter blijft het rooster wel zitten voor de bescherming. Dat speakerdoek heeft als voordeel dat ik niet de kwast en verf erbij hoef te pakken en ook geen verdere afwerking hoef te doen maar toch (hopelijk) straks een strak uiterlijk zal gaan geven.

-chiel-

Ik heb hier een onderzetter die verdacht veel op dat rooster lijkt ;)

THX-UltraII

voor degenen die aan de slag willen met Room EQ en in 1x klaar willen zijn voor een leuke prijs, ik heb een set met alle benodigde hardware te koop staan voor een prikkie:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=110973.0

RalphH

Nou, toch maar besloten om toch eens met de fronts aan het schuiven te gaan. Dacht aanvankelijk dat naast het scherm geen optie zou zijn vanwege de ingang van de ruimte. Maar ik had me vergist, kluns...
Ze staan nu dus naast het scherm, dicht tegen de achterwand aan en dat levert wel wat verbetering op. Ben ook nog wat met de bank aan het schuiven gegaan. Staat nu ongeveer 20 cm naar voren tov eerst.
Waarom ik er nou in eerste instantie voor gekozen heb om de speakers op de plek te zetten waar ze stonden....zeg het me maar, ik weet het niet.
Het leek toen de beste optie.
Nog niet heel uitgebreid getest, maar het laag klinkt al gecontroleerder zonder sub. Leun ik wat naar voren, dan springt het eigenlijk echt open, enkel als ik dan de bank ook naar voren schuif, heb ik het idee dat dit het geluid toch weer nadelig beinvloed. Het is ook nogal een gevaarte..
Nog ff wat metinkjes:

Verschil tussen speakers naast scherm en bank op originele plek (luisterplek 443cm), zonder sub:


Grote dip wat strakker getrokken, dip gecreerd boven de 100.

Speakers naast scherm en bank 20cm naar voren. Verschil met en zonder sub:



De grote dip tussen 30 en 70 Hz is wat opgeschoven naar links, nu zit er boven de 100 weer een dippie.
Met de sub erbij en de crossover op 80 wordt de dip tussen 30 en 55 netjes opgevuld.

Dit was het resultaat van een middagje schuiven, volgende week weer verder, kijken of er op de cm nog wat te winnen is.
Intussen gaat Bryan van GIK Acoustics een opzetje maken voor treatment. Ben al een weekje heen en weer aan het mailen en hij heeft me eerst de kamer laten verbouwen  :).

EDIT
Ik heb ook de sub nog even op de plek geprobeerd waar aanvankelijk de linker front stond, maar dit bracht geen verbetering tov linksachter.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer


RalphH

Niet slecht voor wat schuifwerk inderdaad.
2 Overbodige gaten in de vloer nu en een uitdaging om de draden weer net zo netjes weggewerkt te krijgen, maar dat mag het luisterplezier niet drukken.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Inmiddels een reactie van GIK terug. Advies, Tri-traps in de hoeken aan de kant van het scherm. Beginnend met 1 per hoek (budget afweging) en dan later upgraden naar 2.
Tegen de nagalm 242 panels, deze geven overall de grootste verbetering alleen doen een stuk minder voor het laag.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Quote from: RalphH on April  1, 2011, 12:42:05
Inmiddels een reactie van GIK terug. Advies, Tri-traps in de hoeken aan de kant van het scherm. Beginnend met 1 per hoek (budget afweging) en dan later upgraden naar 2.
Tegen de nagalm 242 panels, deze geven overall de grootste verbetering alleen doen een stuk minder voor het laag.
Hoe is je nagalm nu dan,kan je een waterfall maken met het prog dat je gebruikt?Die geeft hier al wat meer zicht op

RalphH

Quote from: morca on April  1, 2011, 15:28:32
Hoe is je nagalm nu dan,kan je een waterfall maken met het prog dat je gebruikt?Die geeft hier al wat meer zicht op
Nagalm is redelijk rampzalig, vooral achter in de kamer. Handje klap ketst dat het niet normaal is. Dwz in het hoog, weet niet of het in het laag net zo extreem doorwerkt.
Zal het watervalletje nog ff plaatsen vanavond.
REW prutst er overigens wel een RT60 grafiekje uit, maar ben er nog niet achter hoe ik die moet interpreteren.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Technisch gezien is het niet "vanavond" meer, maar het gaat om het idee  ;)

Zonder sub:


Met sub:



0,4 zou best gunstig zijn. Maar volgensmij klopt hier geen *biep* van. Kan ik met een simpele db meter ueberhaupt wel een rt60 meting doen?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Je meting ziet er al wel goed uit maar die waterfall die moet wel wat beter worden
Je hebt een aparte HT ruimte he ben net even aan het zoeken in je topic hoe hij bekleed is en wat voor sub je hebt,front of downfire?

Htip al op visite gehad zie ik,die heeft ook al zo,n mooie ruimte

RalphH

Ik ben ook zwaar benieuwd hoe die ruimte klinkt, wordt september ergens geloof ik dat ik het mee ga maken  :).

Fronts zijn Tannoy 615's. Gesloten systeem met een passieve radiator.
De sub is een downfire xxls400.
Bekleding is allemaal erg hard. Helft van de muren is steen, de andere helft gipsplaat en 1 wand met schuifdeuren en glas naar de tuin. Van de plafonds is de helft beton en de helft gipsplaat. De vloer is een laminaatje met inmiddels een flink kleed tussen de speakers en de bank.

Heb intussen wat antwoorden gehad van GIK. Het wordt toch een uitdaging omdat ik enkel linksvoor een tri-trap kwijt kan, rechts zit de deur en symmetrie is hier toch het devies. Achter gaat niet lukken, of ik moet de gordijnen incl koof een stuk de ruimte in gaan verhuizen. Zie ik niet helemaal zitten eigenlijk, maar als het anders zinloos is, wie weet... Hopelijk kan er nog iets met monster traps, maar deze kunnen dan enkel aan de zijwanden hangen en of dit dan werkt hoor ik nog van GIK.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Martijn M

Mooi om te zien hoe de dips in de response opgevuld worden! Dit is een aanzienlijke verbetering. Klinkt het ook zo?

Die T30-metingen moet je met een korreltje zout nemen. Het is sowieso heel lastig om dit op een accurate wijze te doen in een klein kamer, maar eigenlijk moet je ook een omni-polaire bron hebben om de ruimte te 'exciteren'. Het maakt heel veel uit of je verder van of dichter bij je luidsprekers meet.
Dutch & Dutch

Ejorne

Quote from: RalphH on April  2, 2011, 10:56:08
Fronts zijn Tannoy 615's. Gesloten systeem met een passieve radiator.

Oh, de fronts zijn al een gesloten systeem. Ik had het idee om te tippen om eens te proberen om de basreflex van je speakers dicht te stoppen. Er zit een behoorlijk piek rond de 30Hz veroorzaakt door de fronts.
Maar met een gelsoten systeem valt er weinig dicht te stoppen. Is die passieve radiator misschien 'uit te schakelen'?

Verder ziet de waterfall van de sub er naar mijn idee niet verkeerd uit hoor. Sowieso kun je de waterfall optisch 'verbeteren' door wat in te zoomen zodat er minder tegen de voorkant van de grafiek uitkomt... Maar kijkend naar de waarden zie je dat je ook bij de galmende tonen al ruim 20db zachter zit bij de 300ms. Op zich niet zo slecht. De rest van het bereik dempt nog veel sneller. Alleen die piek rond de 30Hz is wat hardnekkig. Maar die is wellicht mooi aan te pakken met een antimode of pEQ.




Martijn M

Ejorne, het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat de resonantie rond 30 hz door de fronts wordt veroorzaakt. Hoogstwaarschijnlijk is dit gewoon een staande golf. Waarom schrijf jij het toe aan de fronts?
Dutch & Dutch

morca

Quote from: RalphH on April  2, 2011, 10:56:08
Ik ben ook zwaar benieuwd hoe die ruimte klinkt, wordt september ergens geloof ik dat ik het mee ga maken  :).

Fronts zijn Tannoy 615's. Gesloten systeem met een passieve radiator.
De sub is een downfire xxls400.
Bekleding is allemaal erg hard. Helft van de muren is steen, de andere helft gipsplaat en 1 wand met schuifdeuren en glas naar de tuin. Van de plafonds is de helft beton en de helft gipsplaat. De vloer is een laminaatje met inmiddels een flink kleed tussen de speakers en de bank.

Heb intussen wat antwoorden gehad van GIK. Het wordt toch een uitdaging omdat ik enkel linksvoor een tri-trap kwijt kan, rechts zit de deur en symmetrie is hier toch het devies. Achter gaat niet lukken, of ik moet de gordijnen incl koof een stuk de ruimte in gaan verhuizen. Zie ik niet helemaal zitten eigenlijk, maar als het anders zinloos is, wie weet... Hopelijk kan er nog iets met monster traps, maar deze kunnen dan enkel aan de zijwanden hangen en of dit dan werkt hoor ik nog van GIK.
Oh je ruimte is nog niet klaar,je topic was al aardig lang maar dan kom ik even meelezen tot het af is ;D
Een downfiresub kan goed die nagalm veroorzaken die je ziet,ik vind het aardig wat en vermoed dat dit door alle harde vlakke kanten en de downfiresub komt
Ejorne had een enigsinds op jouw lijkende waterfall en nu hij frontfire is geworden,met de bank in het verlengde voor zijn neus
Dit werkt bij mij super ,bij ejorne was het ook een verschil van dag en nacht,zie je geen mogelijheid om hem links voor te zetten met een bank ervoor
Dan zal je meting er heel anders uit zien denk ik ,en nog belangrijker dat je het ook echt zal horen
Een bank werkt namelijk zeer goed als bastrap,als hij met stof is bekleed helemaal

En anders leg de sub eens op zijn kant dan kan je het zo horen of het werkt ;)

RalphH

Quote from: morca on April  2, 2011, 16:33:46
Oh je ruimte is nog niet klaar,je topic was al aardig lang maar dan kom ik even meelezen tot het af is ;D

Onze ruimte is redelijk af. Enkel heb ik door het verschuiven van de speakers de (al zeg ik het zelf) erg mooi weggewerkte speakerkabel constructie ter ziele geholpen. Zit nu met 2 loze kabel doorvoermanchetten in de vloer. Gevalletje jammer.
De opmerking over september sloeg op de ruimte van HTip, we krijgen dan de kans om daar eens te gaan luisteren ;D.

De sub heb ik 1 keer op zijn kant op de plek van de center gezet, dat was niets. Achterin heb ik dit nog niet geprobeerd, kan ik nog wel eens doen. Wil sowieso de nagalm aanpakken, want dit is al irritant als je zit te praten in de ruimte. Zelfs het omzetten van de lichtschakelaar ketst -tig keer terug.

Quote from: Ejorne on April  2, 2011, 13:05:47
Is die passieve radiator misschien 'uit te schakelen'?

Alleen die piek rond de 30Hz is wat hardnekkig. Maar die is wellicht mooi aan te pakken met een antimode of pEQ.

Nope, de passieve radiator is niet uit te schakelen. Dwz, niet zonder ducttape en andere hulpmiddelen ;D.
Heb wel aan een anti mode gedacht, maar eerst toch ff de ruimte an sich wat aanpassen. Daarbij kan ik de antimode niet mijn fronts laten corrigeren (toch?).

Quote from: keyser on April  2, 2011, 11:05:25
Mooi om te zien hoe de dips in de response opgevuld worden! Dit is een aanzienlijke verbetering. Klinkt het ook zo?

Er is zeker verbetering, als ik iets naar voren leun klinkt het nog beter enkel vervolgens de bank weer verschuiven doet dit een beetje teniet. Het ding heeft nogal wat invloed op de ruimte lijkt het.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Bart_M

Je kan de passives wel iets verzwaren, dan verleg je de Fs naar beneden. ;)

Ejorne

Quote from: keyser on April  2, 2011, 13:39:06
Ejorne, het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat de resonantie rond 30 hz door de fronts wordt veroorzaakt. Hoogstwaarschijnlijk is dit gewoon een staande golf. Waarom schrijf jij het toe aan de fronts?

Veroorzaken is inderdaad niet het juiste woord. Wat ik bedoel is dat je die staande golf al heel erg sterk ziet in de meting met alleen de fronts.
Ik dacht daarop dat wanneer de fronts wat minder output geven rond de 30 Hz deze staande golf een stuk minder zou kunnen worden.