Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

yorkie13

Ik denk dat in deze vooral geldt om eerst maar eens je laag(probleem) in je luisterruimte te meten , in plaats van gewoon maar puur op de gok een paar absorbers in een hoek te plaatsen.

Een kleed kan zeker veel doen, evenals een goede opstelling van je luidsprekers.

Heb je echter een flinke boost in het laag, vaak zo rond de 40 hz, dan kan DSP
en 1 of meerdere subwoofers een prima oplossing zijn.

Ik ben zelf op dit moment volop aan het testen met een paar dipool luidsprekers
welke geleidelijk afvallen in het laag onder de 40 hz. Puur voor stereo dus.
Door een behringer DeQ2496 en voor zowel het linker als het rechter kanaal een subwoofer
onder de 40 hz toe te voegen, zijn hele leuke resultaten te bereiken.

Veel meten, DSP instellen en vervolgens veel luisteren.

Een  andere manier van een subwoofer toevoegen aan een paar monitorluidsprekers ,
is dmv een zogenaamde High level aansluiting zoals Rel , MJ Acoustics en BK die toepassen.
En vele andere merken welke ik hier niet ga noemen :D
Een traploos regelbare fase is dan ook wel handig, evenals een goede DB meter.


morca

Quote from: Ejorne on March 17, 2011, 16:10:33
Buiten dat die hoekabsorbers mogelijk niet echt effectief zijn, zijn ze doorgaans ook best wel duur. (maar dat is natuurlijk ook een persoonlijke opvatting, voor een ander is het misschien juist weer heel erg goedkoop.)

Ik hoor wel vaker dat een sub voor stereo 'not done' is. En op zekere hoogte ben ik het er wel mee eens. Het moet natuurlijk wel goed aansluiten op de frontspeakers. En dat is nogal eens een lastig karweitje, zeker wanneer je geen aparte sub-out hebt en dus ook zelf nog moet gaan lowpassen.

Echter wat is het verschil met een volwassen speaker die zelf fullrange is? Zo'n fullrange speaker heeft ook een behoorlijke sub aan boord om fullrange te kunnen zijn. En als je dan een fullrange speaker hebt die waarschijnlijk minimaal 3-weg zal zijn en je hebt een monitor twee-weg speaker en twee losse subs... Beide woofers (al dan niet in dezelfde behuizing als de speaker zelf) moet gefilterd worden zodat het mooi samenvalt met de rest van de drivers.

Theoretisch lijkt het me dus weinig verschil te zijn met als mogelijk verschil puntje dat het voordeel naar de monitor met losse subwoofers gaat omdat je dan de mogelijkheid hebt om de subs zo op te stellen zodat ze elkaar opheffen waar het staande golven en dips betreft. Met een fullrange speaker (dus met ingebouwde sub als het ware) heb je die mogelijkheid niet. Althans niet zozeer óf je moet het niet erg vinden om bijvoorbeeld je linker speaker schuin achter je te zetten en de rechter speaker links voor.  :P
Hier doelde ik ook op,mits je akoustik het toelaat kan je de sub heel mooi in de fronts intregeren(geluidsbeeld)
Dan kan je met een dsp heel mooi het laag beheersen ,wat met gewone speakers waar de (sub)woofer aan de zijkant zit bv nogal eens problemen geeft omdat je die niet kan instellen
Ik zou daarom ook altijd voor wat kleinere speakers gaan(op small zetten) die beter zijn in het mid en hoog,en het met een sub eb dsp aanvullen
Het voordeel is nog eens voor je midden en hoge tonen,dat er geen woofer echt zwaar mee staat te draaien dus je mid en hoog worden beter aangestuurt,omdat de woofers ook best wat verbruiken wat de stabielitijd van het geluidsbeeld van je tweeters en mid,s niet ten goede komt

morca

Quote from: RA SUBS on March 17, 2011, 17:12:50
Ik denk dat in deze vooral geldt om eerst maar eens je laag(probleem) in je luisterruimte te meten , in plaats van gewoon maar puur op de gok een paar absorbers in een hoek te plaatsen.

Een kleed kan zeker veel doen, evenals een goede opstelling van je luidsprekers.

Heb je echter een flinke boost in het laag, vaak zo rond de 40 hz, dan kan DSP
en 1 of meerdere subwoofers een prima oplossing zijn.

Ik ben zelf op dit moment volop aan het testen met een paar dipool luidsprekers
welke geleidelijk afvallen in het laag onder de 40 hz. Puur voor stereo dus.
Door een behringer DeQ2496 en voor zowel het linker als het rechter kanaal een subwoofer
onder de 40 hz toe te voegen, zijn hele leuke resultaten te bereiken.

Veel meten, DSP instellen en vervolgens veel luisteren.

Een  andere manier van een subwoofer toevoegen aan een paar monitorluidsprekers ,
is dmv een zogenaamde High level aansluiting zoals Rel , MJ Acoustics en BK die toepassen.
En vele andere merken welke ik hier niet ga noemen :D
Een traploos regelbare fase is dan ook wel handig, evenals een goede DB meter.


Hoe bevallen de speakers Ralf,ik zag al dat je ze had gekocht de XTZ waren niet naar wens.
Je ben druk aan het testen de laatste tijd wat je hebben wil

yorkie13

Dit was gewoon een unieke kans om een set dipool luidsprekers met actief filter en Thiel/Accuton units
voor een leuke prijs aan te schaffen.

ik had eigenlijk eerst plannen om het dipool systeem van Linkwitz te gaan bouwen.

Het laag aanvullen met 2 stereo subwoofers en DSP is een nog grotere uitdaging.

De XTZ 99.38 zijn weg gegaan omdat ik eigenlijk hetzelfde al in mijn HT set heb staan.
Echter dan is het laag ook actief en met DSP 8)

nielvm

En hier mijn metingen:






Gebruikte apparatuur:

Theatron agrippa geluidskaart
Antimode 8033
Dspeaker micamp (antimode)
Marantz sr6004
Focal 806v
DIY subwoofer


Suggesties voor verbetering?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Martijn M

Dat sublaag ziet er mooi vlak uit. Zit je in een klein kamertje?
Dutch & Dutch

nielvm

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

morca

Quote from: RA SUBS on March 19, 2011, 14:31:04
Dit was gewoon een unieke kans om een set dipool luidsprekers met actief filter en Thiel/Accuton units
voor een leuke prijs aan te schaffen.

ik had eigenlijk eerst plannen om het dipool systeem van Linkwitz te gaan bouwen.

Het laag aanvullen met 2 stereo subwoofers en DSP is een nog grotere uitdaging.

De XTZ 99.38 zijn weg gegaan omdat ik eigenlijk hetzelfde al in mijn HT set heb staan.
Echter dan is het laag ook actief en met DSP 8)
Ja gaaf he een beetje met 2 sub,s bezig zijn,ik ben met een gepoorte en gesloten aan het testen geweest dat is zeer veelbelovend alleen erg veel instelwerk en heel goed luisteren wat je eventueel wild regelen wat niet zo goed in de meting naar voren komt en wat je wel weer goed wilt horen en of voelen

Gave setup heb je staan dan,had al eens gezocht naar je HT maar die heb je niet op het forum staan geloof ik
Mooi hoe je die woofers met een aparte amp en dsp instelt,je doeld toch op de woofers in de XTZ?

morca

Quote from: nielvm on March 20, 2011, 13:08:54
En hier mijn metingen:






Gebruikte apparatuur:

Theatron agrippa geluidskaart
Antimode 8033
Dspeaker micamp (antimode)
Marantz sr6004
Focal 806v
DIY subwoofer


Suggesties voor verbetering?

nette meting hoor,iets meer inzoomen zou beter beeld geven,zeg van 45 tot 90 db
maar ziet er goed uit mooie waterfall ook maar dat komt ook door je kleine ruimte
Als je iets inzoomt komt er meer in beeld maar denk niet dat je reden tot klagen hebt of er echt veel verbeterd moet worden

morca

Vandaag Ejorne zijn sub op een in mijn ogen zeer goeie plek gezet,ben zeer benieuwd naar de nieuwe meting(geen druk hoor maar wel even opschieten  :D )

Klinkt al veel strakker zo,veel minder galm de contrabass klinkt al veel beter en sneller nu
Op naar een groot kleed en een DS8.0  :pompom: het gaat nog lukken zo ;)

nielvm

Quote from: morca on March 20, 2011, 14:46:56
nette meting hoor,iets meer inzoomen zou beter beeld geven,zeg van 45 tot 90 db

Bedankt.

Ik heb nu iets vreemds ontdekt. Voor de meting heb ik de fronts en de sub op 75db ingesteld in de versterker. Als ik dan met roomeq meet, lijkt de subwoofer zo'n 10db te luid te staan.

Waar kijk ik het beste naar? Mijn db meter of metingen in roomeq wizard met mijn meetmicrofoon?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

yorkie13

wat ook belangrijk is, hoe klinkt het ?

Heb je de indruk dat het laag te veel aanwezig is ?

nielvm

Op het eerste zicht (gehoor) is het beter als ik het inregel volgens roomeq, dwz zo'n 5db stiller als de pink noise van de versterker doet geloven.

Bij muziek is de bass dan minder dominant. Moet nog wel testen of dit niet negatief uitdraait voor de bassen in films.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

morca

Quote from: nielvm on March 20, 2011, 16:20:01
Op het eerste zicht (gehoor) is het beter als ik het inregel volgens roomeq, dwz zo'n 5db stiller als de pink noise van de versterker doet geloven.

Bij muziek is de bass dan minder dominant. Moet nog wel testen of dit niet negatief uitdraait voor de bassen in films.
bij muziek en film gebruik ik 2 verschillende instellingen,subtiel voor muziek en bij film iets meer laagoutput onder 50 hz

Martijn M

Als ik je goed begrijp, heb je de niveaus van de fronts en de sub met behulp van een dB-meter aan elkaar gelijk gemaakt met ruis? Dat is niet de juiste methode. Houd dus maar gewoon de REW-meting aan.
Dutch & Dutch

nielvm

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Ejorne

Quote from: nielvm on March 20, 2011, 13:08:54
DIY subwoofer

Je meting ziet er goed uit zeg!  8)

Ennuh, DIY? Hoe wat waar?


Quote from: morca on March 20, 2011, 14:50:54
Vandaag Ejorne zijn sub op een in mijn ogen zeer goeie plek gezet,ben zeer benieuwd naar de nieuwe meting(geen druk hoor maar wel even opschieten  :D )

Klinkt al veel strakker zo,veel minder galm de contrabass klinkt al veel beter en sneller nu
Op naar een groot kleed en een DS8.0  :pompom: het gaat nog lukken zo ;)

Hahaha, pusher !!

Klinkt inderdaad al heel mooi zo. Frontfire links naast de linker frontspeaker in de hoek van de kamer.
Ik ga nu, zoals je al aanraadde, eens even rustig een poosje luisteren en ook eens proberen om andere of meer metingen met de antimode te maken.

Spoedig zullen zeker de grafiekjes volgen...

nielvm

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X


Ejorne

Met de sub op die nieuwe plek klinkt het bij mij echt een heel pak beter!
Dat is ook wel aan de meting te zien in vergelijk tot de oude meting van een paar blz terug.

De antimode doet nu ook wat ie moet doen, veel goeds!  8)

Met en zonder antimode en de waterfalls:



morca

Quote from: Ejorne on March 22, 2011, 21:44:28
Met de sub op die nieuwe plek klinkt het bij mij echt een heel pak beter!
Dat is ook wel aan de meting te zien in vergelijk tot de oude meting van een paar blz terug.

De antimode doet nu ook wat ie moet doen, veel goeds!  8)

Met en zonder antimode en de waterfalls:



WAUW,wat een verbetering
Het klinkt al best goed zo he,als je het kleed erbij hebt en een DS8 dan zal het volgens mij aardig naar je wens gaan worden :thumbs-up:

Ik was goed te spreken over het geluid,en zou misschien wel overwegen het zo te laten staan ipv met je rug tegen de muur te gaan zitten,er was erg veel detail op je luisterplek
En dat gaat nog beter worden
Kom gauw een  :coffee: doen  om even goed te luisteren

Echt top man,ben superblij met het behaalde resultaat van stap 1
Als je bij stap 3 ben word je nog heel blij na al die jaren denk ik,dan kom ik geen  :coffee: doen maar zuipen we een kratje leeg op de finishing touch   :D


Ejorne

Quote from: morca on March 22, 2011, 22:11:58
WAUW,wat een verbetering
Het klinkt al best goed zo he,als je het kleed erbij hebt en een DS8 dan zal het volgens mij aardig naar je wens gaan worden :thumbs-up:

Ik was goed te spreken over het geluid,en zou misschien wel overwegen het zo te laten staan ipv met je rug tegen de muur te gaan zitten,er was erg veel detail op je luisterplek
En dat gaat nog beter worden
Kom gauw een  :coffee: doen  om even goed te luisteren

Echt top man,ben superblij met het behaalde resultaat van stap 1
Als je bij stap 3 ben word je nog heel blij na al die jaren denk ik,dan kom ik geen  :coffee: doen maar zuipen we een kratje leeg op de finishing touch   :D

Ja, gaaf he!
Super bedankt voor je hulp en advies. Je hebt ook een erg mooi rooster gemaakt, ik zal er eens een mooie foto van maken binnenkort.  8)


morca

Quote from: Ejorne on March 22, 2011, 22:29:11
Ja, gaaf he!
Super bedankt voor je hulp en advies. Je hebt ook een erg mooi rooster gemaakt, ik zal er eens een mooie foto van maken binnenkort.  8)


Geen dank,ik verzin ook alleen maar wat waar we allebei al achter waren,dat advies hebben we meer samen verzonnen dacht ik toch :D

Top dat je het rooster mooi vind,het oogt een beetje grof maar hij beschermt 100 %

nielvm

Quote from: morca on March 22, 2011, 22:23:27
Ik had hem ook al eens helemaal gelezen,mooi gemaakt man :thumbs-up:

Bedankt. Ben heel tevreden over het resultaat  :)
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X