Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

morca

Quote from: frankp on March  5, 2011, 23:38:05
Heb geen DSP of antimode, daarvoor heb ik ook de metingen gedaan om te kijken of het nut heeft om
zoiets aan te schaffen...dus meteen de vraag, zou een antimode nut hebben?
En ja, de sub staat ten opzichte van de luisterplek links voor (rechts van de linker front speaker).

Heb tijdens de metingen de gain wat hoger gezet van de sub. Net filmpje gekeken en het kwam allemaal net ff wat harder
aan  :headbanging:. Kijkend naar de metingen, zou ie nog wat harder kunnen of is dit voldoende?
ligt een beetje aan je ruimte,als je last hebt van staande golven of harmonischen meet een antimode soms niet goed en regeld een dsp niet makkelijk goed in
aan jouw waterfall te zien is dit niet echt het geval dus: ja ik denk dat je baat hebt bij een antimode of een DSP

THX-UltraII

bij deze wat metingen gedaan met een ecm8000, xenyx502 and uac202 geluidskaart en w7 met rew5. weet niet of dit er goed uitziet en alles een beetje hoort zoals het zou moeten zijn.

spl 1/3 smoothing.
wat zegt de zwarte mic cal. lijn precies?
ziet dit er goed uit?
waarom loopt hij helemaal af? bijv 2k klinkt zo n 17dB minder hard dan 90hz, dat kan nooit de bedoeling zijn lijkt mij?



spl 1/12 smoothing 15-200hz.  hoe ziet dit eruit?




waterfall. geen idee wat het is, hoe ik het moet lezen of dat het goed is maar zie iedereen het posten dus vandaar :)



Ejorne

Quote from: THX-ultraII on March  7, 2011, 21:36:10
bij deze wat metingen gedaan met een ecm8000, xenyx502 and uac202 geluidskaart en w7 met rew5. weet niet of dit er goed uitziet en alles een beetje hoort zoals het zou moeten zijn.

spl 1/3 smoothing.
wat zegt de zwarte mic cal. lijn precies?
ziet dit er goed uit?
waarom loopt hij helemaal af? bijv 2k klinkt zo n 17dB minder hard dan 90hz, dat kan nooit de bedoeling zijn lijkt mij?



spl 1/12 smoothing 15-200hz.  hoe ziet dit eruit?




waterfall. geen idee wat het is, hoe ik het moet lezen of dat het goed is maar zie iedereen het posten dus vandaar :)




Die zwarte mic cal lijn zal waarschijnlijk een correctie zijn op de mic. Heb je een standaard ecm8000.cal file gebruikt?
Als de .cal file hoort bij een kalibratie van de microfoon dan klopt het wel. Maar is het de 'standaard' file die op internet te vinden is, dan is het nog maar de vraag of die bult in het hoog wel klopt. Deze bult geeft als het ware aan dat de microfoon op dat punt gevoeliger is dan over de rest van het bereik. De meting wordt dus naar beneden bijgesteld. Maar mocht jouw ecm8000 netjes vlak of zelfs juist wat minder gevoelig zijn dan klopt de bijstelling op de grafiek niet.

Ik heb gezien dat de ecm8000 nu ook leverbaar is onder een ander merkje dat geleverd wordt inclusief bijbehorende .cal file. Dit voor ongeveer dezelfde prijs. Ik zit er sterk aan te denken om die maar eens te gaan proberen. Is goedkoper, denk ik, dan mijn huidige ecm8000 te laten calibreren.

De waterfall ziet er wel goed uit. Die pieken in het geluid blijven ook wat langer aanhouden. Je ziet in de waterfall hoe snel het geluid uitsterft. Hoe sneller hoe beter, volgens mij.
Maar in je pieken zie je dat het na 300ms al ruim 20db is afgenomen en dan wat lijkt te blijven hangen, dis zal zichtbaar worden als je het bereik wat verhoogd naar bijvoorbeeld 500ms.

Bij de 2k lijkt inderdaad een behoorlijke dip te zitten. Maar wat verder loopt het weer omhoog om vervolgens weer (mogelijk dus door verkeerde correctie) omlaag te vallen.

Gebruik je een vorm van EQ voor je geluid?
Als je afspeelt via windows computer zou je eventueel eens kunnen testen met ElectriQ VST plugin. Dit is een parametrische EQ waarmee je op de benodigde punten pieken of dallen kunt corrigeren. Via Foobar bijvoorbeeld met een VST-host plugin kun je ElectriQ draaien...

morca

Quote from: THX-ultraII on March  7, 2011, 21:36:10
bij deze wat metingen gedaan met een ecm8000, xenyx502 and uac202 geluidskaart en w7 met rew5. weet niet of dit er goed uitziet en alles een beetje hoort zoals het zou moeten zijn.

spl 1/3 smoothing.
wat zegt de zwarte mic cal. lijn precies?
ziet dit er goed uit?
waarom loopt hij helemaal af? bijv 2k klinkt zo n 17dB minder hard dan 90hz, dat kan nooit de bedoeling zijn lijkt mij?



spl 1/12 smoothing 15-200hz.  hoe ziet dit eruit?




waterfall. geen idee wat het is, hoe ik het moet lezen of dat het goed is maar zie iedereen het posten dus vandaar :)



Als je die piek van 65hz en van 95 hz vlak met de rest links ervan zou krijgen,slaat hij in je watelfall ook niet zoveel db uit
Dan zal je nagalm ook niet zover naarvoren komen,gebruik je een eq of dsp?
Je waterfall ziet er niet slecht uit,als je die piekjes iets wegwerkt,komt hij daar ook niet zo ver naar voren denk ik
De freq die je zo naar voren ziet komen om het zo te zeggen,die galmen meer na
Dit kan door acoustic komen,maar aan jouw meting te zien kan je die 2 piekjes nog heel mooi bijwerken
en zal het al beter moeten klinken,denk dat hij bij 65 en 95 ook niet meer zo ver naar voren komt,wat meer nagalm betekend


ps als je niet helemaal snapt hoe die waterfall te lezen ,vraag het gewoon nog een keer
Ik snapte dat eerst ook niet helemaal maar als je het opeens ziet dan is het ook wel zo simpel.Dus probeer je het graag uit te leggen en het nut ervan naast een gewone meting
Er is gewoon 1 schaalverdeling meer als bij je freq meting,en dat is de nagalm in ms die naar voren komt,hoe minder die naar voren komt(minder tegen je scherm aan om het zo te zeggen)hoe beter


denoontje

Heb gister met Ralph een meting gedaan in de stereoset:

Zie http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=65885.25 voor de grafs en de discussie

RalphH

Omdat we gisteren toch zo lekker aan het meten waren, voor de volledigheid thuis ook nog even een metinkje opgezet.
Na de laatste meting een week of 2 geleden hebben we afgelopen weekend nog iets met de linker front geschoven en is alles nog eens nagemeten met een CARA schijfje van Philip (HTip).
Meting is nu ook gedaan met de bank op de luisterplek, de spl meter een beetje knullig tussen 2 kussens ingeklemd.



Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Quote from: RalphH on March 15, 2011, 22:49:14
Omdat we gisteren toch zo lekker aan het meten waren, voor de volledigheid thuis ook nog even een metinkje opgezet.
Na de laatste meting een week of 2 geleden hebben we afgelopen weekend nog iets met de linker front geschoven en is alles nog eens nagemeten met een CARA schijfje van Philip (HTip).
Meting is nu ook gedaan met de bank op de luisterplek, de spl meter een beetje knullig tussen 2 kussens ingeklemd.




Heren druk aan het meten geweest :D,leuk om weer te lezen
Ziet er allemaal redelijk goed uit,alleen de afval begint een beetje vroeg
Heb je er een eq tussen Ralph

RalphH

Nope, geen eq. In het verleden 1x de auto eq van audyssey geprobeerd voor een halve minuut, maar dat klonk verschrikkelijk ;D.
De antimode speelt eventueel door mijn hoofd, enkel daar haal ik de dips in het laag niet mee weg, eerst akoestiek maar op orde brengen dus.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Quote from: RalphH on March 16, 2011, 18:27:42
Nope, geen eq. In het verleden 1x de auto eq van audyssey geprobeerd voor een halve minuut, maar dat klonk verschrikkelijk ;D.
De antimode speelt eventueel door mijn hoofd, enkel daar haal ik de dips in het laag niet mee weg, eerst akoestiek maar op orde brengen dus.
Als je akoustik een beetje op orde is is een berhinger dsp 1124 misschien beter dan kan je hem perfect instellen
Ik ken iemand met een antimode die nu waarschijnlijk weer een dsp wil

daxie

Quote from: morca on March 16, 2011, 18:35:42
Als je akoustik een beetje op orde is is een berhinger dsp 1124 misschien beter dan kan je hem perfect instellen
Ik ken iemand met een antimode die nu waarschijnlijk weer een dsp wil

Een behringer gaat geen betere resultaten opleveren dan een anti-mode.
Je kan er alleen de curve wat meer naar eigen smaak mee inrichten.

Maar de problemen die er met een anti-mode nog zouden zijn, zullen er met een behringer ook nog zijn.
Alleen ga je uren bezig zijn om daar achter te komen :)

Ejorne

Quote from: daxie on March 16, 2011, 19:43:05
Een behringer gaat geen betere resultaten opleveren dan een anti-mode.
Je kan er alleen de curve wat meer naar eigen smaak mee inrichten.

Maar de problemen die er met een anti-mode nog zouden zijn, zullen er met een behringer ook nog zijn.
Alleen ga je uren bezig zijn om daar achter te komen :)

Ik vermoed dat ik een andere ervaring heb (ga krijgen) met de anti-mode.

Het oneindig gepruts met de behringer heb ik al achter de rug. Telkens maar verder proberen de curve vlak te krijgen door elke smalle piek zoveel mogelijk op dezelfde vorm te corrigeren. Het resultaat was volgens de meting wel een wat vlakkere curve geworden maar het klonk niet goed. Er was wat mee dat onnatuurlijk en ongedefinieerd karakter gaf. Al die tijd heb ik eigenlijk nooit eens bedacht om weer eens geheel zónder behringer 1124p te proberen. Erg stom natuurlijk omdat de situatie zonder correctie natuurlijk wel als basis/referentie moet dienen om tot een beter geluid te komen.

Toen ik de anti mode binnen kreeg en deze direct aansloot en ook direct een meting maakte, hoorde ik een detailrijker geluid. Beter dan dat ik ooit met de behringer voor elkaar heb gekregen. Ik was meteen helemaal weg van de antimode.  8)
Maar het verschil tussen wel en geen behringer is heeel klein ten opzichte van het verschil tussen geen correctie en het behringer gepruts van mij. In het voordeel van ongecorrigeerde en/of antimode situatie.

Ik heb laatst een meting gemaakt met de microfoon dicht bij de sub. De ongecorrigeerde setting ziet er dan vrij egaal uit en loopt al vrij snel vrij fors naar beneden met 20Hz op al meer dan 10db zachter. De grafiek mét antimode gemeten dicht bij de woofer geeft vrijwel dezelfde response maar past 2 zichtbare filters toe rond de 40 en een rond de 50 Hz. het resultaat is 2x een dal van ongeveer 6dB in de grafiek.

Diezelfde situatie maar dan op de luisterplek gemeten geeft beide een zeer grimmige grafiek. Met inderdaad de pieken op 40 en 50 Hz ietwat zachter bij de antimode meting. Maar verder vrijwel identiek aan de ongecorrigeerde situatie. Veel minder invloed op de gemeten grafiek dan een intense diy behringer gepruts.

Dit alles op een rijtje zettende gaf mij het idee om toch weer terug een behringer dsp te proberen. Maar dan telkens vanuit ongecorrigeerde situatie vergelijken. En veel minder dan voorheen maar wel een stuk meer correctie toepassen dan de antimode lijkt te doen. Ik hoop dat ik daarmee een beter resultaat behaal.

   

morca

Quote from: daxie on March 16, 2011, 19:43:05
Een behringer gaat geen betere resultaten opleveren dan een anti-mode.
Je kan er alleen de curve wat meer naar eigen smaak mee inrichten.

Maar de problemen die er met een anti-mode nog zouden zijn, zullen er met een behringer ook nog zijn.
Alleen ga je uren bezig zijn om daar achter te komen :)
De antimode is niet instelbaar,dat is inderdaad waar ik op doel,als je akoustik in orde is kan je met een DSP je woofer beter naar je smaak instellen denk ik.
Alles wat je hoord wat nog niet klopt in het geluidsbeeld bij de antimode,kan je niks meer aan bijregelen.
Neemt niet weg dat het best goed werkt,maar jij ging toch ook weer vd antimode naar de Berhinger Daxi?

Daarbij regel ik bij film in het laag altijd wat extra bij,dus doe mij maar een dsp

morca

Quote from: Ejorne on March 16, 2011, 20:35:06
Ik vermoed dat ik een andere ervaring heb (ga krijgen) met de anti-mode.

Het oneindig gepruts met de behringer heb ik al achter de rug. Telkens maar verder proberen de curve vlak te krijgen door elke smalle piek zoveel mogelijk op dezelfde vorm te corrigeren. Het resultaat was volgens de meting wel een wat vlakkere curve geworden maar het klonk niet goed. Er was wat mee dat onnatuurlijk en ongedefinieerd karakter gaf. Al die tijd heb ik eigenlijk nooit eens bedacht om weer eens geheel zónder behringer 1124p te proberen. Erg stom natuurlijk omdat de situatie zonder correctie natuurlijk wel als basis/referentie moet dienen om tot een beter geluid te komen.

Toen ik de anti mode binnen kreeg en deze direct aansloot en ook direct een meting maakte, hoorde ik een detailrijker geluid. Beter dan dat ik ooit met de behringer voor elkaar heb gekregen. Ik was meteen helemaal weg van de antimode.  8)
Maar het verschil tussen wel en geen behringer is heeel klein ten opzichte van het verschil tussen geen correctie en het behringer gepruts van mij. In het voordeel van ongecorrigeerde en/of antimode situatie.

Ik heb laatst een meting gemaakt met de microfoon dicht bij de sub. De ongecorrigeerde setting ziet er dan vrij egaal uit en loopt al vrij snel vrij fors naar beneden met 20Hz op al meer dan 10db zachter. De grafiek mét antimode gemeten dicht bij de woofer geeft vrijwel dezelfde response maar past 2 zichtbare filters toe rond de 40 en een rond de 50 Hz. het resultaat is 2x een dal van ongeveer 6dB in de grafiek.

Diezelfde situatie maar dan op de luisterplek gemeten geeft beide een zeer grimmige grafiek. Met inderdaad de pieken op 40 en 50 Hz ietwat zachter bij de antimode meting. Maar verder vrijwel identiek aan de ongecorrigeerde situatie. Veel minder invloed op de gemeten grafiek dan een intense diy behringer gepruts.

Dit alles op een rijtje zettende gaf mij het idee om toch weer terug een behringer dsp te proberen. Maar dan telkens vanuit ongecorrigeerde situatie vergelijken. En veel minder dan voorheen maar wel een stuk meer correctie toepassen dan de antimode lijkt te doen. Ik hoop dat ik daarmee een beter resultaat behaal.

   
Hopelijk lukt het nu allemaal een beetje na een nieuwe indeling,dan zou die berhinger beter zijn om de imperfectie,s bij te werken
Stuur je de vrouw een weekendje weg met vriendinnen zo van ik heb een kadootje, kunnen we even rustig met zijn 2en er een paar dagen goed voor gaan zitten om af te stellen ;)

Ejorne

Quote from: morca on March 17, 2011, 00:48:10
Hopelijk lukt het nu allemaal een beetje na een nieuwe indeling,dan zou die berhinger beter zijn om de imperfectie,s bij te werken
Stuur je de vrouw een weekendje weg met vriendinnen zo van ik heb een kadootje, kunnen we even rustig met zijn 2en er een paar dagen goed voor gaan zitten om af te stellen ;)

8)

Mordante

Ho maken jullie dit soort grafieken? Ik kijk er naar en het zegt mij vrij weinig. Gebruiken jullie een white/pink noise CD of zo en dan een gekalibreerde mic en een laptop of zoiets?

Martijn M

Hier vind je alle antwoorden op je vragen: http://www.hometheatershack.com/roomeq/

Ejorne, met de Behringer zou je uitmuntende resultaten moeten kunnen behalen. Houd er alleen rekening mee dat de correcties enkel gelden voor de plekken waar je gemeten hebt. Daarom is het handig om op meerdere plekken te meten, zodat je een meer globaal beeld krijgt. Op basis van een (gewogen) gemiddelde kun je dan de correctiefilters berekenen. Je zult ook zien dat zeer smalbandige pieken en dalen vaak in het gemiddelde verdwijnen.
Dutch & Dutch

Mordante

Quote from: keyser on March 17, 2011, 09:42:51
Hier vind je alle antwoorden op je vragen: http://www.hometheatershack.com/roomeq/


Ik heb de site bekeken maar begrijp er geen ruk van. Denk maar dat ik het laat passeren. In de huiskamer mag in geen diffusers en of traps neer zetten. Dus zelfs als je dan rare bulten meer kan je er niks aan doen.

Martijn M

Jawel hoor, je kunt een DSP gebruiken. Met DSP kun je het op één plek heel goed krijgen. Het voordeel van demping is dat je er in de hele ruimte baat bij hebt.
Dutch & Dutch

denoontje

Quote from: Mordante on March 17, 2011, 09:50:26
Ik heb de site bekeken maar begrijp er geen ruk van. Denk maar dat ik het laat passeren. In de huiskamer mag in geen diffusers en of traps neer zetten. Dus zelfs als je dan rare bulten meer kan je er niks aan doen.

Je kunt wel een beetje experimenteren en een goede luisterpositie bepalen is mij opgevallen, zonder direct grote dingen te doen
Je kunt bijv zien als ik de tafel weghaal en wat het effect is, (kun je ook horen natuurlijk).
Maar het geeft meer ook een verklaring

morca

Quote from: Mordante on March 17, 2011, 09:50:26
Ik heb de site bekeken maar begrijp er geen ruk van. Denk maar dat ik het laat passeren. In de huiskamer mag in geen diffusers en of traps neer zetten. Dus zelfs als je dan rare bulten meer kan je er niks aan doen.
Het is even kijken als je het niet kent ,Ejorne deed het altijd voor me binnenkort ga ik zelf aan de slag,mag zijn setje even lenen :thumbs-up:
En inderdaad je kan bv in je waterfall zien hoe de demping is,als ik mijn bank weghaal voor de woofer zal er veel meer nagalm zijn
Dus is best handig,en freq spectrummeting kan je mooi een beetje vlak trekken met een DSP kan je hele goeie resultaten mee behalen
of staande golven lokaliseren

Het is wat werk maar de moeite waard,daarom heb ik dit topic ook geopend,om meer mensen op gang te laten gaan wat er mis is of kan zijn door middel van meten
Als het hier dan staat zou iemand die het leest je mischien ideeen uit kunnen wisselen met je hoe het beter te krijgen.
Als je het toch gaat proberen zijn er vast een paar die je wel wat uitleg willen geven hier,hoe het ong werkt
Je hebt een comp ,geluidskaart en een mic nodig
De mic moet weer een hele goeie zijn daar zijn net nieuwe van als ik het wel heb,met calibratiefile

Ejorne

Quote from: morca on March 17, 2011, 13:31:31
De mic moet weer een hele goeie zijn daar zijn net nieuwe van als ik het wel heb,met calibratiefile

Jep, zo ongeveer dezelfde als de Behringer ecm8000 maar dan mét bijbehorende cal-file.
Zoek via google op Dayton Audio EMM-6 Electret Measurement Microphone en de eerste link zal als het goed is naar partsexpress wijzen.
(linkje mag denk ik niet)

morca

Quote from: Mordante on March 17, 2011, 09:26:05
Ho maken jullie dit soort grafieken? Ik kijk er naar en het zegt mij vrij weinig. Gebruiken jullie een white/pink noise CD of zo en dan een gekalibreerde mic en een laptop of zoiets?
Ik heb je kamer even bekeken,veel tegels dat galmt wel denk ik,wat heb je op de muur ook nog granol ofzo(hard)of behang
Een betonnen plafond,denk dat een totale meting niet overbodig zou zijn(freq en waterfall)
Ik zie alleen geen sub staan dan gaat dat DSP verhaal niet altijd op,er zijn leden die het zeer afraden tussen je front,s maar heb het zelf nooit geprobeerd

morca

Quote from: Ejorne on March 17, 2011, 13:39:26
Jep, zo ongeveer dezelfde als de Behringer ecm8000 maar dan mét bijbehorende cal-file.
Zoek via google op Dayton Audio EMM-6 Electret Measurement Microphone en de eerste link zal als het goed is naar partsexpress wijzen.
(linkje mag denk ik niet)
makker me auto is net weer goedgekeurt,een pak van me hart(van me lege knip :D)

Mordante

Quote from: morca on March 17, 2011, 13:41:35
Ik heb je kamer even bekeken,veel tegels dat galmt wel denk ik,wat heb je op de muur ook nog granol ofzo(hard)of behang
Een betonnen plafond,denk dat een totale meting niet overbodig zou zijn(freq en waterfall)
Ik zie alleen geen sub staan dan gaat dat DSP verhaal niet altijd op,er zijn leden die het zeer afraden tussen je front,s maar heb het zelf nooit geprobeerd

Ik heb inderdaad geen sub. Persoonlijk, laat ik dat herhalen, wil niemand aanvallen PERSOONLIJK vind ik een sub voor 2 kanaals muziek not done. Een sub kan voor films hele mooie dingen doen maar voor muziek geloof ik er niet zo in. Lijkt mij heel moeilijk in te stellen zonder LFE uitgang. Ik ben wel nieuwschierig namelijk hoe mijn ruimte het acoustisch doet. Echter DSP is denk ik niet de manier om eventuele problemen op te lossen, voor 5.1 heeft het wel een toepassing denk ik voor 2 kanaals niet denk ik.

Mijn muren zijn inderdaad van beton, en op mijn vloer liggen tegels. Ik heb wel 2 vloerkleden liggen en wel behoorlijk wat meubels in de woonkamer. De kamer is ongeveer 4m breed en 8m lang.Als ik acoustische aanpassingen zou doen zou het bestaan uit het vervangen van een leren door een stoffen bank, speakers anders plaatsen etc. Als ik DSP goed begrijp kan dingen aanpassen in het frequentie domein maar ik had begrepen dat veel problemen in huiskamers, flutter echo ed een tijdsdomein probleem zijn en dat daarom DSP hier geen goede oplossing voor is.

Ik ben geen geluidstechnicus, maar dit was mij verteld door een geluidstechnicus.

Ik heb wel eens stiekem gedacht aan hoek absorbers of andere niet heel opvallende acoustische aanpassingen, weet alleen hoe effectief die dingen zijn en of ze door de commisie (mijn vriendin) worden goedgekeurd. Heb wel van een studio eigenaar begrepen dat veel van die grijze schuim dingen die op veel websites zie net echt effectief zijn.

Sorry voor mijn rant.

Ejorne

Quote from: Mordante on March 17, 2011, 15:54:59
Ik heb inderdaad geen sub. Persoonlijk, laat ik dat herhalen, wil niemand aanvallen PERSOONLIJK vind ik een sub voor 2 kanaals muziek not done. Een sub kan voor films hele mooie dingen doen maar voor muziek geloof ik er niet zo in. Lijkt mij heel moeilijk in te stellen zonder LFE uitgang. Ik ben wel nieuwschierig namelijk hoe mijn ruimte het acoustisch doet. Echter DSP is denk ik niet de manier om eventuele problemen op te lossen, voor 5.1 heeft het wel een toepassing denk ik voor 2 kanaals niet denk ik.

Mijn muren zijn inderdaad van beton, en op mijn vloer liggen tegels. Ik heb wel 2 vloerkleden liggen en wel behoorlijk wat meubels in de woonkamer. De kamer is ongeveer 4m breed en 8m lang.Als ik acoustische aanpassingen zou doen zou het bestaan uit het vervangen van een leren door een stoffen bank, speakers anders plaatsen etc. Als ik DSP goed begrijp kan dingen aanpassen in het frequentie domein maar ik had begrepen dat veel problemen in huiskamers, flutter echo ed een tijdsdomein probleem zijn en dat daarom DSP hier geen goede oplossing voor is.

Ik ben geen geluidstechnicus, maar dit was mij verteld door een geluidstechnicus.

Ik heb wel eens stiekem gedacht aan hoek absorbers of andere niet heel opvallende acoustische aanpassingen, weet alleen hoe effectief die dingen zijn en of ze door de commisie (mijn vriendin) worden goedgekeurd. Heb wel van een studio eigenaar begrepen dat veel van die grijze schuim dingen die op veel websites zie net echt effectief zijn.

Sorry voor mijn rant.

Buiten dat die hoekabsorbers mogelijk niet echt effectief zijn, zijn ze doorgaans ook best wel duur. (maar dat is natuurlijk ook een persoonlijke opvatting, voor een ander is het misschien juist weer heel erg goedkoop.)

Ik hoor wel vaker dat een sub voor stereo 'not done' is. En op zekere hoogte ben ik het er wel mee eens. Het moet natuurlijk wel goed aansluiten op de frontspeakers. En dat is nogal eens een lastig karweitje, zeker wanneer je geen aparte sub-out hebt en dus ook zelf nog moet gaan lowpassen.

Echter wat is het verschil met een volwassen speaker die zelf fullrange is? Zo'n fullrange speaker heeft ook een behoorlijke sub aan boord om fullrange te kunnen zijn. En als je dan een fullrange speaker hebt die waarschijnlijk minimaal 3-weg zal zijn en je hebt een monitor twee-weg speaker en twee losse subs... Beide woofers (al dan niet in dezelfde behuizing als de speaker zelf) moet gefilterd worden zodat het mooi samenvalt met de rest van de drivers.

Theoretisch lijkt het me dus weinig verschil te zijn met als mogelijk verschil puntje dat het voordeel naar de monitor met losse subwoofers gaat omdat je dan de mogelijkheid hebt om de subs zo op te stellen zodat ze elkaar opheffen waar het staande golven en dips betreft. Met een fullrange speaker (dus met ingebouwde sub als het ware) heb je die mogelijkheid niet. Althans niet zozeer óf je moet het niet erg vinden om bijvoorbeeld je linker speaker schuin achter je te zetten en de rechter speaker links voor.  :P