Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ejorne

Quote from: daxie on February  7, 2011, 10:06:17
Jeroen, wat een vreemde respons die eerste.
Heb je de metingen herhaald?  Ik heb nog nooit zo'n op en neer verhaal gezien bij een output...


Welke bedoel je? De SDX of de JL?

Als ik mijn meting (sdx15) bekijk dan ziet de waterfall er dichtbij de woofer wel mooi uit. Daaruit kan ik dus eigenlijk wel herleiden dat de waterfall vanaf de luisterplek echt alleen maar de invloed van de ruimte is. Ik was een beetje bang dat het na-ijlen van het geluid door de ondermaatse versterking komt. Maar dichtbij de woofer dooft het geluid redelijk mooi snel uit.

De frequentierespons dicht bij de woofer is ook redelijk egaal. (op geen van de metingen is smoothing ingesteld) Maar toch wel schommelingen van +/-5 db. Niet zo mooi vlak als bijvoorbeeld de grafiekjes die je vanaf de CSS website ziet. Maar vermoedelijk moet ik echt in een open ruimte dicht bij de woofer meten om de invloed van de ruimte totaal uit te sluiten?

Die JL meting heeft inderdaad een heel forse piek en dip rond de 40Hz. Maar tussen de 20 en 30 wel wat rustiger dan mijn woofer.

Quote from: morca on February  7, 2011, 12:33:43
hee jeroen
druk aan het meten geweest ;D

die van Aalt is al niet echt vlak en die van jouw die bobelt wel heel erg
wat apart joh je zou zeggen dat die antimode het glad moet trekken,
maar dat doet ie schijnbaar ook niet echt

die waterfall moeten we echt iets aan proberen te doen

we leggen kleden neer en hangen wat op als Ze er niet is,
als dat dan een beetje werkt lijmen we ze vast
kan het ook niet meer af geWAFt worden ;)

Ik had inderdaad verwacht dat de antimode wat meer resultaat zou geven. Bij Aalt doet ie echt vrijwel niets aan die enorme dal/piek. Wel zie je ietsje piek-afvlakking bij de pieken die wat hoger in frequentie liggen. Maar ook daar vlakt ie niet veel meer dan een db of 3 af.

Ik heb Aalt dan ook geadviseerd om opnieuw een meting te doen met de antimode. Ik zal nog even proberen om de by-pass situatie te posten van mijn en Aalt zijn meting.


daxie

Quote from: morca on February  7, 2011, 12:33:43
die waterfall moeten we echt iets aan proberen te doen

we leggen kleden neer en hangen wat op als Ze er niet is,
als dat dan een beetje werkt lijmen we ze vast


Onder de 80Hz gaan kleedje heel weinig doen hoor. Daarvoor heb je grotere volume's nodig.
Misschien kan je haar verrassen met een nieuwe bank, die plots 1m dik blijkt te zijn, gevuld met rotswol?

morca

het kleed moet ook onder de banken doorlopen tot in de hoeken vd kamer

aan de andere kant zou ook een groot kleed komen voor de kleine om op te spelen

ik denk dat dat wel veel uitgaat maken,maar dan moeten het geen kleedjes zijn inderdaad
maar het moet meer op vloerbedekking gaan lijken

volgend jaar moet ik mijn set beneden goed krijgen
daar ligt hoogpolig met rubber eronder,behang op de muur
kamer beetje vol zetten en bidden maar,dat ik beneden niet zo veel werk krijg als jouw makker

als ik je meting zo zie dan hoop ik echt dat we er iets beters van kunnen maken

daxie

Quote from: morca on February  7, 2011, 14:53:11
het kleed moet ook onder de banken doorlopen tot in de hoeken vd kamer

aan de andere kant zou ook een groot kleed komen voor de kleine om op te spelen

ik denk dat dat wel veel uitgaat maken,maar dan moeten het geen kleedjes zijn inderdaad
maar het moet meer op vloerbedekking gaan lijken

volgend jaar moet ik mijn set beneden goed krijgen
daar ligt hoogpolig met rubber eronder,behang op de muur
kamer beetje vol zetten en bidden maar,dat ik beneden niet zo veel werk krijg als jouw makker

als ik je meting zo zie dan hoop ik echt dat we er iets beters van kunnen maken

dan nog.

Golven met een golflengte van 3-20 meter ga je echt niet aanpakken met een tapijtje hoor... Een vasttapijt, hoogpolig of niet, is volledig transparant voor zo golven.

Hoogpolig tapijt is vaak nefast voor de akoestiek, is zeer absorberend voor het hoog. Vaak te.

morca

Quote from: daxie on February  7, 2011, 15:26:03
dan nog.

Golven met een golflengte van 3-20 meter ga je echt niet aanpakken met een tapijtje hoor... Een vasttapijt, hoogpolig of niet, is volledig transparant voor zo golven.

Hoogpolig tapijt is vaak nefast voor de akoestiek, is zeer absorberend voor het hoog. Vaak te.
basstraps zal hij wel niet in de kamer mogen maken denk ik
dus dan moeten we wat proberen toch,en aangezien zijn vrouw toch al 2 kleeden wil leggen
zal het hopelijk iets helpen

beneden zie ik wel als het zover is

Ejorne

Quote from: daxie on February  7, 2011, 15:26:03
dan nog.

Golven met een golflengte van 3-20 meter ga je echt niet aanpakken met een tapijtje hoor... Een vasttapijt, hoogpolig of niet, is volledig transparant voor zo golven.

Hoogpolig tapijt is vaak nefast voor de akoestiek, is zeer absorberend voor het hoog. Vaak te.

In theorie klopt het inderdaad dat een tapijt geen invloed heeft op de lage tonen. Echter zal de praktijk ook zo zijn? In theorie zijn er vrijwel geen verschillen tussen electronica, een dvdspeler van nog geen 100 euro meet nagenoeg hetzelfde als een dedicated loopwerk met deftige dac. Alleen in de praktijk zijn er vele die dat niet beamen.

Ik heb ook eens als test een noppenschuim onder mijn downfire subwoofer gelegd. Als ik het goed begrijp zal volgens de theorie dit geen effect moeten hebben op de lage tonen maar alleen op de hogere tonen. Mijn sub is afgefilterd op 80Hz maatr toch hoor ik veel verschil tussen wel of geen noppenschuim...

Ik ben dan ook benieuwd hoe de theorie zich zal gedragen met vloerkleden. Sowieso kan ik wel wat demping gebruiken in de hogere tonen, momenteel zit ik met harde muren, plafond én vloer. Ik denk dat die twee kleden sowieso wel een verbetering zullen brengen, al was het alleen in het hoog.


daxie

Quote from: Ejorne on February  7, 2011, 16:43:45
In theorie klopt het inderdaad dat een tapijt geen invloed heeft op de lage tonen. Echter zal de praktijk ook zo zijn? In theorie zijn er vrijwel geen verschillen tussen electronica, een dvdspeler van nog geen 100 euro meet nagenoeg hetzelfde als een dedicated loopwerk met deftige dac. Alleen in de praktijk zijn er vele die dat niet beamen.

Ik heb ook eens als test een noppenschuim onder mijn downfire subwoofer gelegd. Als ik het goed begrijp zal volgens de theorie dit geen effect moeten hebben op de lage tonen maar alleen op de hogere tonen. Mijn sub is afgefilterd op 80Hz maatr toch hoor ik veel verschil tussen wel of geen noppenschuim...

Ik ben dan ook benieuwd hoe de theorie zich zal gedragen met vloerkleden. Sowieso kan ik wel wat demping gebruiken in de hogere tonen, momenteel zit ik met harde muren, plafond én vloer. Ik denk dat die twee kleden sowieso wel een verbetering zullen brengen, al was het alleen in het hoog.



dat noppenschuim, stond je subwoofer daarop?
Of lag het enkel onder de driver?

Staaled

Quote from: Ejorne on February  7, 2011, 16:43:45
In theorie klopt het inderdaad dat een tapijt geen invloed heeft op de lage tonen. Echter zal de praktijk ook zo zijn? In theorie zijn er vrijwel geen verschillen tussen electronica, een dvdspeler van nog geen 100 euro meet nagenoeg hetzelfde als een dedicated loopwerk met deftige dac. Alleen in de praktijk zijn er vele die dat niet beamen.

Ik heb ook eens als test een noppenschuim onder mijn downfire subwoofer gelegd. Als ik het goed begrijp zal volgens de theorie dit geen effect moeten hebben op de lage tonen maar alleen op de hogere tonen. Mijn sub is afgefilterd op 80Hz maatr toch hoor ik veel verschil tussen wel of geen noppenschuim...

Ik ben dan ook benieuwd hoe de theorie zich zal gedragen met vloerkleden. Sowieso kan ik wel wat demping gebruiken in de hogere tonen, momenteel zit ik met harde muren, plafond én vloer. Ik denk dat die twee kleden sowieso wel een verbetering zullen brengen, al was het alleen in het hoog.


harmonischen demp je wel.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Quote from: Hipster on February  7, 2011, 17:50:56
harmonischen demp je wel.
dat was even lezen maar denk te zien wat je bedoeld
dat is ingewikkelde tekst als je daar normaal nooit induikt

als ik Ejorme zijn meting bekijk lijkt het wel of er een schommel inzit
net of een toon die nagalmd de toon iets verder weer onderdrukt,en tegengesteld dan ook weer een bult creeert,enz

zeg ik wat geks of doelde je daar ook op




Bart_M

Dat laag kan niet worden gedempt door wat kleedjes.
Van welk materiaal zijn de muren gemaakt? Ik gok erop dat die het meeste van de bas absorberen.

morca

Quote from: Bart_M on February  7, 2011, 20:30:47
Dat laag kan niet worden gedempt door wat kleedjes.
Van welk materiaal zijn de muren gemaakt? Ik gok erop dat die het meeste van de bas absorberen.
hij heeft granol op de muur
ik heb spachtel gehad en was daar ook niet blij mee

behang is wel niet echt zacht maar werkt veel beter denk ik als die harde smeerzooi op je muur

en het plafond maakt toch ook nog veel uit ,ik lees de tip van een verlaagd plafond nog wel eens, omdat dat gips veel meer absorbeert als die harde betonplaten

Ejorne

Quote from: daxie on February  7, 2011, 17:49:43
dat noppenschuim, stond je subwoofer daarop?
Of lag het enkel onder de driver?

Het lag enkel onder de driver, de sub zelf staat op soundcare spikes.

Quote from: Hipster on February  7, 2011, 17:50:56
harmonischen demp je wel.

Het klonk met dat noppenschuim een stuk doffer, dus misschien dempt het inderdaad wel de harmonischen die misschien optreden tussen de downfire sub, de houten vloer en de hoek met muur en computerkast.

Quote from: Bart_M on February  7, 2011, 20:30:47
Van welk materiaal zijn de muren gemaakt? Ik gok erop dat die het meeste van de bas absorberen.

De vloeren en muren tussen de buren zijn van blokkendozen bouwpakket beton. De tussenmuren zijn van gips blokken.

Quote from: morca on February  7, 2011, 20:03:31
als ik Ejorme zijn meting bekijk lijkt het wel of er een schommel inzit
net of een toon die nagalmd de toon iets verder weer onderdrukt,en tegengesteld dan ook weer een bult creeert,enz

Het lijkt inderdaad een terugkerend patroon. Misschien kan het ook komen door de 3 verschillende breedtes die mijn kamer over de lengte heeft.

Ik zit ook met mijn luisterplek vrijwel in het midden van de kamer, wat ook niet echt bevorderlijk schijnt te zijn. Misschien wel mooi tussen de frontspeakers in maar voor het laag misschien juist nadelig.

Misschien ga ik maar weer eens opnieuw een verandering van de kamerindeling overwegen.  :)

morca

Quote from: Ejorne on February  7, 2011, 21:04:47
Het lag enkel onder de driver, de sub zelf staat op soundcare spikes.

Het klonk met dat noppenschuim een stuk doffer, dus misschien dempt het inderdaad wel de harmonischen die misschien optreden tussen de downfire sub, de houten vloer en de hoek met muur en computerkast.

De vloeren en muren tussen de buren zijn van blokkendozen bouwpakket beton. De tussenmuren zijn van gips blokken.

Het lijkt inderdaad een terugkerend patroon. Misschien kan het ook komen door de 3 verschillende breedtes die mijn kamer over de lengte heeft.

Ik zit ook met mijn luisterplek vrijwel in het midden van de kamer, wat ook niet echt bevorderlijk schijnt te zijn. Misschien wel mooi tussen de frontspeakers in maar voor het laag misschien juist nadelig.

Misschien ga ik maar weer eens opnieuw een verandering van de kamerindeling overwegen.  :)

naar die meting gezien lijkt het me dat het komt omdat hij in het midden staat,of jij in het midden zit(meet)
maar dat zou je eerst weer moeten meten en verzetten

begin nu toch weer te denken dat hij beter onder je linkerspeaker staat

of zoals je toen al eens wilde doen dan ben je wel die harde muren naast je gewone speakers kwijt
kan je voor de sub de juiste plek weer zoeken

morca

Quote from: Ejorne on February  7, 2011, 21:04:47
Het lag enkel onder de driver, de sub zelf staat op soundcare spikes.

Het klonk met dat noppenschuim een stuk doffer, dus misschien dempt het inderdaad wel de harmonischen die misschien optreden tussen de downfire sub, de houten vloer en de hoek met muur en computerkast.

De vloeren en muren tussen de buren zijn van blokkendozen bouwpakket beton. De tussenmuren zijn van gips blokken.

Het lijkt inderdaad een terugkerend patroon. Misschien kan het ook komen door de 3 verschillende breedtes die mijn kamer over de lengte heeft.

Ik zit ook met mijn luisterplek vrijwel in het midden van de kamer, wat ook niet echt bevorderlijk schijnt te zijn. Misschien wel mooi tussen de frontspeakers in maar voor het laag misschien juist nadelig.

Misschien ga ik maar weer eens opnieuw een verandering van de kamerindeling overwegen.  :)

dat wat hipster bedoeld,en jij aanhaald
was ook een beetje het idee achter wat ik voor je bouwen wil
maarja jij moet het weer verkopen he ;D ;D ;D

morca

ik ben even met de gepoorte sub bezig die extra aan staat bij film

na wat naberekenen met REW kom ik op deze uit.
hij moet nog gemeten worden, dus weet niet of hij echt zo loopt

maar zit film te kijken en het klinkt weer beter ;D
de stippellijn is vermoedelijk nu het resustaat

het spijt me voor de 180db schaal,had REW al afgesloten dus kon niet zo even een nieuwe draaien


edit 2 keer zoveel vermogen erop gezet dit klinkt goed ;D, tijd voor een DS2.0 erop de test is wel gelukt met de 2 woofers

zo weer filmpje kijken  ;D ;D 

morca

verder nog geen metingen??

Coned jij zou hem toch ook plaatsen,
ben ook wel benieuwd naar die van Daxie en Hipster met zijn JL,s en nog een paar andere die gereageerd hebben maar geen waterfall plaatsen

zou leuk zijn :)

Staaled

zal, na een wat nettere meetsessie, wat plaatsen.
heb sinds kort een mooie stand. :thumbs-up:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Martijn M

Dutch & Dutch

morca

Quote from: Hipster on February 17, 2011, 18:17:57
zal, na een wat nettere meetsessie, wat plaatsen.
heb sinds kort een mooie stand. :thumbs-up:
erg tof, aangezien je weet ik ben erg JL fan ;D
heb even gekeken was even heel beniewd naar je luisterruimte, maar kan geen foto,s of topic vinden van je

ik zie het tegemoet :thumbs-up:

morca

Quote from: keyser on February 17, 2011, 19:22:58
Nog flinke output bij 2 hz ;) .
ik heb jouw laatste topic even gelezen over je zelfbouwspeakers,ben erg onder de indruk, beste subs
erg mooie speakers met die grote woofers,,alles open aan de achterkant
dat zal wel super klinken

even wat metingen bekeken van je ,ziet er erg goed uit dat is een hoge output bij laag
jammer genoeg loopt ie maar tot 20 hz ik had wel eens willen zien hoe hij tot 2 hz doorloopt of afloopt


Ejorne

Quote from: morca on February 17, 2011, 20:10:04
jammer genoeg loopt ie maar tot 20 hz ik had wel eens willen zien hoe hij tot 2 hz doorloopt of afloopt

Maar het gebied van 0 tot pakweg 15 hz is bij onze metingen ook niet zinvol meer.
De ecm8000 loopt onder de 20Hz al vrij snel fors naar beneden.
Ik denk dat het gebied van 0 tot 15Hz in onze grafieken voornamelijk een soort roze achtergrond ruis is.

morca

Quote from: Ejorne on February 17, 2011, 20:19:59
Maar het gebied van 0 tot pakweg 15 hz is bij onze metingen ook niet zinvol meer.
De ecm8000 loopt onder de 20Hz al vrij snel fors naar beneden.
Ik denk dat het gebied van 0 tot 15Hz in onze grafieken voornamelijk een soort roze achtergrond ruis is.
sssst joh ,2 hz op min 20 db ,netjes toch ;) daarom trilt alles bij hele lage scene,s

ja ik weet het daar hadden we het al eens over gehad,ik zag ook net pas dat die van mij bij 2 hz ook nog aardig hoog ligt nu
zal vast wat anders wezen ja,maareuh is er geen mic die wel lager meet dan??

Ejorne

Quote from: morca on February 17, 2011, 20:26:31
sssst joh ,2 hz op min 20 db ,netjes toch ;)daarom trilt alles bij hele lage scene,s

;D ;D ;D

Er zijn wel mics, maar die zijn ook wel een fors stukje duurder, bijvoorbeeld deze:

http://www.earthworksaudio.com/our-microphones/m-series/m50/

daxie

Inderdaad. Metingen onder de 15 hertz zijn niet echt relevant met onze apparatuur.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

morca

Quote from: daxie on February 17, 2011, 20:56:43
Inderdaad. Metingen onder de 15 hertz zijn niet echt relevant met onze apparatuur.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
net een nieuwe telefoon/comp gekocht Daxie,gaaf ding man :thumbs-up:

ik ben ook niet van plan zo,n ding te kopen hoor maar was wel even benieuwd of ze er zijn,en ja dus ;D
mijn subs zullen het ook vast niet echt tot 2 hz weergeven,maar met zo,n ding kan je dus wel onder de 20 hz meten en onze metingen lopen daaronder door,
dus zou het niet iets meer een beeld van het afgrondlaag geven