Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

toetertje

Quote from: morca on January 18, 2021, 13:21:29
Daar gaat wat fout.
Misschien even rew opnieuw instaleren,en nieuwste versie pakken.
En de calibratie file opnieuw laden vd mic.

Ik had ook vorig jaar zoiets
Na nieuwe instal was het over

Ik heb hem al een keer opnieuw geinstalleerd, maar ik kreeg nu wel een melding dat er een nieuwe versie was.
Dus ik ga het gelijk even proberen.

Oke, heb hem opnieuw geinstalleerd, en het lijkt eerder erger geworden dan beter.
Bah, dit is al de zoveelste keer dat ik er uren mee loop te klooien.  :wacko:

jossie

Twee zwakke schakels, de mic is misschien niet goed of de geluidskaart in de pc? Heb je een extern kaartje ergens?

Ik gok op de geluidskaart...

En, wat is de grootste maat van je kamer?
Omni !

jossie

Quote from: Jaap47 on January 18, 2021, 09:53:42
Een kabel zelf ombouwen ga ik denk ik maar niet doen. Als jij me daarbij zou kunnen helpen (tegen vergoeding uiteraard) dan zou ik daar erg mee geholpen zijn.
Als de kabel ongeveer 1.5 meter zou zijn zou het prachtig zijn!
De cross-over moet op 70-80 staan........ moet ik dat binnen de Marantz regelen? Of hoe anders?
Voor mij is dit alles nieuw, ik had een Vincent SV238.
Ik ben nog tegels (op maat) aan het regelen van graniet voor onder de Amphions en dan hoop ik met de juiste afstellingen dat het goed klinkt ;)
1,5 meter is niet veel hé... hangt hij dan door de lucht?

Crossover in Marantz, zoek in je handleiding wat de opties zijn.
Omni !

toetertje

Quote from: jossie on January 18, 2021, 14:26:28
Twee zwakke schakels, de mic is misschien niet goed of de geluidskaart in de pc? Heb je een extern kaartje ergens?

Ik gok op de geluidskaart...

En, wat is de grootste maat van je kamer?

De mic is nieuw, geluidskaart is een realtek hd, maar loopt nu via de hdmi van de geforce gt650m.
Ben nu inmiddels wel wat verder, en de curves schelen niet zo veel meer met dezelfde meting.
De wand is bijna 8 meter lang, met iets over de helft een sprongetje van 50 cm. De set staat op het bredere stuk. Ik ga nog even een tekeningetje maken.

toetertje

Kom al aardig in de buurt. De kamer is natuurlijk niet behandeld, en ik streef ook niet naar perfectie.
Het is nog steeds 1 sub.

Shadowfox

Quote from: toetertje on January 18, 2021, 14:43:47
Kom al aardig in de buurt. De kamer is natuurlijk niet behandeld, en ik streef ook niet naar perfectie.
Het is nog steeds 1 sub.

Netjes...Nu nog een mooie house curve voor films en series of laat je het zo?

toetertje

Quote from: Shadowfox on January 18, 2021, 14:51:41
Netjes...Nu nog een mooie house curve voor films en series of laat je het zo?

Ik kan in de marantz het sublevel regelen per bron, dus ik denk niet dat ik daar een andere curve voor
nodig heb. Ik heb wel presets op de subamp, dus ik zou daar later wel mee kunnen stoeien.


toetertje

Quote from: morca on January 18, 2021, 15:43:10
Werkt het weer goed nu?

Voor nu even goed genoeg. Heb de subs afzonderlijk redelijk goed gekregen.
Alleen de subs samen, werken elkaar tegen rond de 75Hz. Ik heb nog niet met fase en timing gespeeld.
Wordt, vervolgd.  :D

Jaap47

Quote from: jossie on January 18, 2021, 14:30:40
1,5 meter is niet veel hé... hangt hij dan door de lucht?

Crossover in Marantz, zoek in je handleiding wat de opties zijn.
Nee ik denk dat de kabel gewoon op de vloer ligt. Maar twee meter is ook goed. Langer is echt niet nodig.
Crossover in Marantz probeer ik te zoeken. Heel erg bedankt weer😉

morca

Quote from: toetertje on January 18, 2021, 16:15:56
Voor nu even goed genoeg. Heb de subs afzonderlijk redelijk goed gekregen.
Alleen de subs samen, werken elkaar tegen rond de 75Hz. Ik heb nog niet met fase en timing gespeeld.
Wordt, vervolgd.  :D
Gezien je meer output met 2 zou je haast zeggen dat je fase (Bijna) goed staat  :angel:

toetertje

Quote from: morca on January 18, 2021, 16:58:49
Gezien je meer output met 2 zou je haast zeggen dat je fase (Bijna) goed staat  :angel:

Heb nu even alles opgeruimd, en zit ff lekker te rammen met yello en boris blank.  :headbanging:
Van de week weer even verder, dan even kijken naar de timing, en de overgang naar de fronts.


maximus79

Misschien dat dit al eens langs gekomen is, dan maar als niet gepost beschouwen.

Maar hier een tip voor mensen met 2 of meerdere subs en deze perfect time aligned willen krijgen zodat je daarna zonder problemen Dirac kan draaien en hij de subs ziet als 1 sub.

Ben voor het eerst met 2 subs bezig en dat vind ik best lastig om die goed time aligned te krijgen. Zeker als je met verschillende subs werkt waar de delay door versterkering/processing niet heel duidelijk is.
Samen met Stephen (op afstand ) mee bezig geweest. Die kwam met het plan wat ik heb uitgevoerd.

Ik dacht dat de subs aardig time aligned waren maar niets bleek minder waar na dirac gedraaid te hebben. De fronts werden op 10ms+ gezet ten op zichte van de subs, wat totaal niet klopte en dirac creëerde ook dips in het laag hier door.

Door even terug te gaan naar een 2.1 setup en dan Dirac te draaien op 1 positie, eerst met 1 sub en daar de delay van noteren. Vervolgens met de andere sub kan je precies het verschil zien. Delay aanpassen in de sub waar dat nodig is daarna checken en vervolgens nog een keer samen meten en dan kijken of de delay het zelfde als de sub die je niet aangepast heb.

Nu weet je zeker dat de delays op elkaar zijn afgestemd.

Mocht ik onzin uitkramen dan hoor ik dat graag,[emoji1787]
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2


maximus79

Quote from: morca on January 18, 2021, 19:06:36
Als je op je subamp dezelfde afstand of m/s af kan stellen ,als je met je receiver uit kan lezen.
Is dat een heel goed idee lijkt me.
:thumbs-up:
Thanks voor het delen hier.
Ja en anders omrekenen indien nodig.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

Raphie

Alles onder de 20Hz klopt nooit, niet druk over maken, is geen realiteit.
JBL PRX Power!

toetertje

Quote from: toetertje on January 18, 2021, 16:15:56
Voor nu even goed genoeg. Heb de subs afzonderlijk redelijk goed gekregen.
Alleen de subs samen, werken elkaar tegen rond de 75Hz. Ik heb nog niet met fase en timing gespeeld.
Wordt, vervolgd.  :D

Iemand nog een idee, wat hier mis gaat rond de 75Hz?

Shadowfox


toetertje

Quote from: Shadowfox on January 20, 2021, 14:33:06
subwoofer afstand vermoed ik

Ik ben al met de timing en de fase bezig geweest, maar dat hielp niet.
T.o.v. de luisterpositie staan de subs ook op gelijke afstand.

Ralf67

Je subwoofers staan toch op een vaste plek ?

Daar zou deze dip wel eens vandaan kunnen komen.

toetertje

Yep, zal wel een nul zijn. Ik kan boosten wat ik wil, maar krijg die dip niet minder.


Sjaak_Banaan

Indien mogelijk zou je eens kunnen proberen je zitplaats een stukje naar voren/achteren links of rechts te schuiven, dan daar meten of die dan weg is.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

toetertje

Als dit het hoogst haalbare is, met deze opstelling, dan moet ik daar maar mee leven.
Met de fronts erbij, is de dip zo goed als weg. Ik zal binnenkort ook nog eens een audyssey meting doen.
Maar, het klinkt super hoor, dus ik heb niets te klagen. Hoewel.....  :D