Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

theshadow

Ik heb verschillende dingen geprobeerd. Main op large en small. Verschillende afkapfrequenties.

In deze meting zie je mijn mains, mains + sub en alleen sub terug

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

theshadow

Ja, ik heb een voorversterker. Als ik de eindtrap waar mijn main op aangesloten is uitzet hoor ik de sub. Als ik mijn main meet dan zet ik de subamp uit.

Ik weet niet of de voortrap nog "iets" onthoudt of ik maak een fout bij het meten - verkeerde instellingen.

Mijn meting van 3 april ziet er ook totaal ander uit, zie een aantal posts terug. Sub stond toen wel op een andere plek.

Factory reset van mijn voorversterker heeft helaas niks opgeleverd.

RalphH

Meet eens elders in de ruimte, of een meter voor de conus van de sub
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Zeer vreemd.
Je zou zeggen dat de sub op 40 hz is gecrossed in de minidsp.
Maar je speakers meten exact hetzelfde.
Dat is niet ok

Wat voor sub heb je.
Ik lees hypex.
Diy sub

theshadow

Sub is van jl audio - omdat ik (nog) geen tijd heb gehad om een kist te maken heb ik de ho112w6v3 gekocht.


Ehm....... sub op een meter gemeten en daarna weer op de luister plek.

De blauwe lijn is vanaf de luister plek en de groene is op een meter afstand. Mijn kamer is het grote probleem.

RalphH

Dat wordt schuiven. Hop naar de Action voor een dolly (plank met wieltjes) en rollen maar!
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Quote from: theshadow on April 18, 2020, 10:40:31
Sub is van jl audio - omdat ik (nog) geen tijd heb gehad om een kist te maken heb ik de ho112w6v3 gekocht.


Ehm....... sub op een meter gemeten en daarna weer op de luister plek.

De blauwe lijn is vanaf de luister plek en de groene is op een meter afstand. Mijn kamer is het grote probleem.
Oh wacht wij hebben al eens contact gehad
Jouw kist /poort is op 31 hz getuned.
Daaronder heb je weinig output denk ik.

Dan zou je ook een hpf in de mini dsp moeten zettten eigenlijk op 31 hz....

Beter andere kist bouwen.
Deze kist is niet voor ht use imo

theshadow

Klopt, wij hebben al eerder contact hierover gehad. Ik wil komende zomer aan een nieuwe kist gaan werken. Tot die tijd moet ik het met deze doen. Het probleem in mijn kamer is dat ik het laag vrijwel niet hoor. Naarmate ik het harder zet hoor ik steeds minder - de lage tonen kan je wel voelen.

Wat ik wil bereiken is dat ik vooral op laag volume de lage tonen goed kan horen. Vandaar een minidsp. Ik ga vanavond verder met het leggen van de puzzel. Ik moet zeggen dat ik het erg lastig vind. Mij ht heb ik in de garage gebouwd en er is maar beperkt de ruimte.

Het is nu een pijnhoop omdat ik aan het schuiven/experimenteren ben.

Ryvm

Quote from: theshadow on April 18, 2020, 12:22:44
Klopt, wij hebben al eerder contact hierover gehad. Ik wil komende zomer aan een nieuwe kist gaan werken. Tot die tijd moet ik het met deze doen. Het probleem in mijn kamer is dat ik het laag vrijwel niet hoor. Naarmate ik het harder zet hoor ik steeds minder - de lage tonen kan je wel voelen.

Wat ik wil bereiken is dat ik vooral op laag volume de lage tonen goed kan horen. Vandaar een minidsp. Ik ga vanavond verder met het leggen van de puzzel. Ik moet zeggen dat ik het erg lastig vind. Mij ht heb ik in de garage gebouwd en er is maar beperkt de ruimte.

Het is nu een pijnhoop omdat ik aan het schuiven/experimenteren ben.
Probeer de sub eens naast je te zetten... Op 1 meter gaat het blijkbaar wel goed.

Hoe zijn jou wanden opgebouwd?
Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

morca

Quote from: theshadow on April 18, 2020, 12:22:44
Klopt, wij hebben al eerder contact hierover gehad. Ik wil komende zomer aan een nieuwe kist gaan werken. Tot die tijd moet ik het met deze doen. Het probleem in mijn kamer is dat ik het laag vrijwel niet hoor. Naarmate ik het harder zet hoor ik steeds minder - de lage tonen kan je wel voelen.

Wat ik wil bereiken is dat ik vooral op laag volume de lage tonen goed kan horen. Vandaar een minidsp. Ik ga vanavond verder met het leggen van de puzzel. Ik moet zeggen dat ik het erg lastig vind. Mij ht heb ik in de garage gebouwd en er is maar beperkt de ruimte.

Het is nu een pijnhoop omdat ik aan het schuiven/experimenteren ben.
Dat je de hele lage tonen niet hoort kan kloppen.
Dit wegde ported design heeft weinig output onder 31 hz.

Maar zoals genoemd kan je plaatsing ook part spelen.
Dan mis je dubbel output.

theshadow

Ik heb de sub naast mij en achter mij gehad. Waar de sub nu staat geeft een "lineaire" lijn tot 40 hz. Op andere plekken dan heb ik een "golfbaan". Ik ga vanavond mijn zitpositie aan pakken. Stukje naar over en een stukje naar achteren. Kijken of dat effect heeft.

Zou ik de poort kunnen vullen? Kijken hoe het klinkt als "gesloten" kist. Ik kan een kussen in de slotpoort stoppen.

minidsp.nl

Quote from: Ryvm on April 18, 2020, 06:39:49
Ik zie het al... Je hebt de verkeerde software. Volgens mij moet je de minidsp 2x4advanced hebben voor subwoofers
de 2x4 advanced heeft idd de matrix, ten koste van 1 biquad.

maar ook met de 2way advanced kan je prima de subs mee aansturen hoor.  input 1 gaat naar output 1 en 2, input 2 gaat naar output 3 en 4. 
En als je dan alles in de x-over sectie op bypass zet, gaat alles van input 1 naar zowel output 1 als output 2.  (plaatje 1)
Je kan ook gewoon de zelfde x-over filters in  out1 als out2 zetten, dus bv alleen een low pass op 100Hz. (plaatje 2)
de enige beperking van de 2x4Adv plugin voor gebruik met subs is dat je een splitter moet gebruiken om je .1 naar meer dan 2 outputs wil krijgen. De 4wayAdv is daarvoor weer beter geschikt.
de krachtige en flexibele audio processor voor HT en stereo waar je zelf aan het stuur zit | www.minidsp.nl

minidsp.nl

Quote from: theshadow on April 18, 2020, 12:51:20
Zou ik de poort kunnen vullen? Kijken hoe het klinkt als "gesloten" kist. Ik kan een kussen in de slotpoort stoppen.
dat geeft niet een echt gesloten kast, maar t komt in de buurt. beter is een rubberen stop of een plankje met tochtstrip er tegen aan schroeven.
de krachtige en flexibele audio processor voor HT en stereo waar je zelf aan het stuur zit | www.minidsp.nl

morca

Quote from: minidsp.nl on April 18, 2020, 13:35:01
dat geeft niet een echt gesloten kast, maar t komt in de buurt. beter is een rubberen stop of een plankje met tochtstrip er tegen aan schroeven.
Plankje met tochtstrip idd.
Kussen helpt niet echt.
Moet luchtdicht zijn

theshadow

Lange dag puzzelen, maar ik ben een stuk verder gekomen. Sub heb ik omgedraaid. Staat nu richting het scherm. Na REW en tweaken heb ik een vrij rechte lijn van 20 tot 80 Hz.

Ryvm

Quote from: theshadow on April 18, 2020, 18:12:28
Lange dag puzzelen, maar ik ben een stuk verder gekomen. Sub heb ik omgedraaid. Staat nu richting het scherm. Na REW en tweaken heb ik een vrij rechte lijn van 20 tot 80 Hz.
Ziet er toch mooi strak uit tot 80hz!
Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2


chansig

Maar wat is er getweakt dan ? Even omdraaien en dan een verschil van weet ik niet hoeveel % ?

Ziet er nu prima uit..maar het verschil met de andere metingen is enorm.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

theshadow

Gisterenavond ook de tijd genomen om te luisteren. Ik moet zeggen dat het een hele dikke verbetering is. Verschil van dag en nacht.

Ik heb alleen nog een vraag. Heeft het bouwen van een andere subkist nog nut? Zou het geluid er beter van worden?
Zo ja, dan heb ik een leuk project voor de zomer.

theshadow

Als je naar het plaatje kijkt zie je aan de linkerzijde 4 grafieken. De bovenste is een meting met de sub naar het scherm toe. De tweede is met rew correctie - output correctie.

Ik heb daarna handmatig de eq van de input aangepast om de bovenste frequenties wat te boosten.

RalphH

Dat is wel een forse correctie dan. Op andere plekken geen gigapieken nu dan?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

theshadow

Niet dat ik weet. Ik heb tot 110 Hz gemeten. Tot 110 geen rare dingen gezien. Wat ik vooral heb gedaan is alles terugbrengen. Hierdoor moet de de volume knop van de hypex wel harder. Deze stond voorheen op 10u, nu net geen 12u - zeg maar 11:30.

Oh ja, vergeten te melden. Op de hypex zitten nog 2 potmeters. 1 voor de gain en de ander voor de frequentie. Ik heb deze op 20Hz staan en max gain. Dat is +6dB.

LS2

Ik denk dat Ralph bedoelt op andere plekken in de ruimte en/of het huis en/of bij de buren...
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..

theshadow

Ah zo, ik hoop van niet. Ik ben juist hiermee aan de slag gegaan om anderen minder tot last te zijn. Ik heb zeer zeurderige buren.

Ik heb gisteren een scene opgezet met veel lage tonen. Ik ben vervolgens naar de woonkamer gelopen - omdat mijn vriendin weleens aangaf dat de het "gebrom" goed kan horen in de woonkamer - daar hoorde ik niks. Mijn missie om anderen minder tot last te zijn leek/lijkt geslaagd. Ik zal wat meer moeten experimenteren om daar achter te komen.