Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

MarkD and 3 Guests are viewing this topic.

Dutchmuscle

Quote from: GPO on June 22, 2019, 16:54:49
Is dat niet de "predicted" curve ipv de werkelijk gemeten curve? Tenminste dat lijk ik uit de legenda van de grafiek op te maken.

Ik vind het bizar dat een 2 x 8" zo diep doorloopt.. dat heb ik nog nooit gezien....  :o Wat doet ie eigenlijk onder de 10 Hz?  :popcorn:

Heb je dynamic EQ aan of niet op je receiver?

Ja ik heb dynamic eq aan staan.

Ja klopt dat is de predicted curve.

En die boost kan ik ook niet verklaren die liep eerst mooi recht maar sinds ik met de app meet krijg ik dat.
Zal staks ook eens via de receiver zelf meten.


Dutchmuscle

Quote from: Ralf67 on June 22, 2019, 17:50:06
Die Eq staat op + 10 db bij 10 hz  :D

Om eerlijk te zijn heb ik dat wel eens een keer op +10 gezet de 20&28 rest op 0 ik kan je vertellen dat was schockend.
Mijn 2 katten begonnen raar rond te rennen en 2,3 sec later begon ik te voelen waarom en de rest in de flat ook :D :D :D

GPO

Quote from: Dutchmuscle on June 22, 2019, 19:18:36
Ja ik heb dynamic eq aan staan.

Ja klopt dat is de predicted curve.

En die boost kan ik ook niet verklaren die liep eerst mooi recht maar sinds ik met de app meet krijg ik dat.
Zal staks ook eens via de receiver zelf meten.

ok, ik zou dan ook dynamic EQ uitzetten. Die boost namelijk ook heel veel in het laag.
Als je het laag dan niet genoeg aanwezig vind, kun je beter het laag zelf wat boosten door bv:
- subwoofer level verhogen
- miniDSP filters aanpassen
- housecurve instellen in miniDSP

En het belangrijkste is dat je moet blijven luisteren, want wat je oren horen is het belangrijkste. Een volledig vlakke curve is leuk voor op dit forum, maar de ervaring leert dat het vaak erg tam en saai klinkt.
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS


morca

Quote from: GPO on June 22, 2019, 12:37:58
Kun je in die ADSY app ook de filters zien die ingesteld zijn? Komt daar de boost vandaan? Of heb je dynamic EQ aanstaan?

Ondanks dat vraag ik me af of we niet tegen een meetfout aankijken. 10 hz dat halen weinig subs (ook niet je B&W), of je moet een 18 inch gepoort monster hebben... [emoji41]

Wat me verder opvalt is de relatieve dip in de 70-90 hz regio. Dat draagt bij aan weinig punch in je klankbeeld.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Waarom 18 hz en gepoort om 10 hz te halen

Een jl F113 doet  dat gesloten met 13 inch.
Rythmyk also.

Quote from: GPO on June 23, 2019, 09:59:30
ok, ik zou dan ook dynamic EQ uitzetten. Die boost namelijk ook heel veel in het laag.
Als je het laag dan niet genoeg aanwezig vind, kun je beter het laag zelf wat boosten door bv:
- subwoofer level verhogen
- miniDSP filters aanpassen
- housecurve instellen in miniDSP

En het belangrijkste is dat je moet blijven luisteren, want wat je oren horen is het belangrijkste. Een volledig vlakke curve is leuk voor op dit forum, maar de ervaring leert dat het vaak erg tam en saai klinkt.
Dit advies zou ik zeker  eens proberen muscle.

Dutchmuscle

Quote from: GPO on June 23, 2019, 09:59:30
ok, ik zou dan ook dynamic EQ uitzetten. Die boost namelijk ook heel veel in het laag.
Als je het laag dan niet genoeg aanwezig vind, kun je beter het laag zelf wat boosten door bv:
- subwoofer level verhogen
- miniDSP filters aanpassen
- housecurve instellen in miniDSP

En het belangrijkste is dat je moet blijven luisteren, want wat je oren horen is het belangrijkste. Een volledig vlakke curve is leuk voor op dit forum, maar de ervaring leert dat het vaak erg tam en saai klinkt.

Dat ga ik eens proberen met dy eq uit en meten natuurlijk.
Heb vanacht tot half 2 lopen meten en met de filters bezig geweest en toen zag ik inderdaad dat ik de filters kon aanpassen.
Dat van die house curve laden in rew wil ik ook proberen maar ben er nog niet uit hoe ik dat moet doen en waar ik die curve vandaal haal of moet maken.
Dsp en filters is nieuw voor mij maar wordt me nu langzaam duidelijk hoe het werkt met aanpassen enzo.

Dutchmuscle

Quote from: morca on June 23, 2019, 13:03:19
Waarom 18 hz en gepoort om 10 hz te halen

Een jl F113 doet  dat gesloten met 13 inch.
Rythmyk also.
Dit advies zou ik zeker  eens proberen muscle.

Ga ik zeker doen morca.
Kreeg vanacht toen ik de filters begon aan te passen weer genoeg ideeen toen ik het lijntje live heen en weer zag bewegen, maar was toen te laat om uit te voeren.
Nu eerst de race kijken daarna weer de slag

Dutchmuscle

Even een update....

Na veel schuiven met de sub en de beste plaats te hebben gevonden waar mogelijk was om te plaatsen bleef ik dezelfde dip houden in het 60hz tot 100hz en flinke dip op 140hz.
Nu bleken de fronts hier voor verantwoordelijk dus 1 speaker een 40cm meer naar buiten te verplaatsen en 3 metingen met audsy en nog geen dsp op de sub gaf dit resultaat....... :headbanging: :headbanging: :headbanging:

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.


Dutchmuscle

Even een update....

Heb inmiddels ook me nieuwe kabels ertussen zitten de audioquest rocket 22.
Heb me fronts en center biamp aangestuurd op de denon.
Nu wil ik voor me ander speakers ook een dsp gaan halen ik heb dus een 8 kanaals minimaal nodig, 4 voor fronts 2 voor center en 2 voor surround.
Welke dsp moet ik dan pakken?


Ejorne


morca

Quote from: Dutchmuscle on July  3, 2019, 18:01:03
Even een update....

Heb inmiddels ook me nieuwe kabels ertussen zitten de audioquest rocket 22.
Heb me fronts en center biamp aangestuurd op de denon.
Nu wil ik voor me ander speakers ook een dsp gaan halen ik heb dus een 8 kanaals minimaal nodig, 4 voor fronts 2 voor center en 2 voor surround.
Welke dsp moet ik dan pakken?
Jij gebruikt een receicer zonder losse EV denk ik.
Dan kan die minidsp ook niet

Dutchmuscle

Quote from: morca on July  5, 2019, 01:05:28
Jij gebruikt een receicer zonder losse EV denk ik.
Dan kan die minidsp ook niet

Klopt ik gebruik alleen een denon 6500 verder niks.
Ik zat nog naar de minidsp nanoavr te kijken die gaat via hdmi heeft 2 in 1 out.
Zou je daar een hdmi splitter op kunnen zeten.....minidsp had daar geen antwoord op weet jij dat misschien?

RalphH

Je hebt het ongetwijfeld al ergens gepost, maar waarom de audyssey app niet gebruiken?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Dutchmuscle

Quote from: RalphH on July  5, 2019, 14:00:33
Je hebt het ongetwijfeld al ergens gepost, maar waarom de audyssey app niet gebruiken?

Je bedoelt de editor curve?

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Dutchmuscle

Quote from: RalphH on July  5, 2019, 17:30:30
Ja de Multeq editor app op apple of android

Ja daar had ik ook naar zitten kijken maar ben daar nog niet zo handig in.

Wat ik wel al weet is dat een minidsp nanoavr met een hdmi switch gewoon kan ook leuk speelgoed.
Dan kan ik alles mooi recht maken en daarna audsy eroverheen gooien.
die nanoavr is er ook met dirac live maar die kost 400 meer is dat het waard is dan de vraag.
Iemand ervaring met de verschillen tussen audsy xt32 en dirac live?

RalphH

Yep, xt32 heb je al en Dirac kost je flink geld.

Daarbij, als je bang bent met audyssey niet handig te zijn, waarom dan wel met dirac aan de gang?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Dutchmuscle

Quote from: RalphH on July  5, 2019, 18:18:11
Yep, xt32 heb je al en Dirac kost je flink geld.

Daarbij, als je bang bent met audyssey niet handig te zijn, waarom dan wel met dirac aan de gang?

Ja denk ook dat ik voor de standaard nano ga die is maar 319 de dl 780 ongeveer beetje veel voor dl.

Ik kan wel met audsy overweg heb alleen nog niet genoeg met de curve gespeeld, krijg niet echt een vast punt te pakken zeg maar om verder te gaan met aanpassingen met editor reageert raar.
Tips???
Met rew kan ik inmiddels leuke filters maken en de dsp snap ik ook.
Moet nu het handmatig aanpassen beter leren en hoe ik een house curve in rew krijg.

morca

 :sly:
Quote from: Dutchmuscle on July  5, 2019, 17:44:30
Ja daar had ik ook naar zitten kijken maar ben daar nog niet zo handig in.

Wat ik wel al weet is dat een minidsp nanoavr met een hdmi switch gewoon kan ook leuk speelgoed.
Dan kan ik alles mooi recht maken en daarna audsy eroverheen gooien.
die nanoavr is er ook met dirac live maar die kost 400 meer is dat het waard is dan de vraag.
Iemand ervaring met de verschillen tussen audsy xt32 en dirac live?
Je wilt 2 keer dsp toe gaan passen?
Extern en daarna adsy....
Dat zou ik zeker niet doen.
Kijk dan  voor dirac op die  minidsp.
En laat die alles  doen.

Of zoal ralfpH zegt.
Ga eens met de app testen.

Dutchmuscle

Quote from: morca on July  5, 2019, 20:43:42
:sly:Je wilt 2 keer dsp toe gaan passen?
Extern en daarna adsy....
Dat zou ik zeker niet doen.
Kijk dan  voor dirac op die  minidsp.
En laat die alles  doen.

Of zoal ralfpH zegt.
Ga eens met de app testen.

Heb de afgelopen dagen met de app gespeeld maar je kan niet inzoemen op de before dus je gokt je ziet een kale grafiek dus de audsy app wordt hem niet.
Heb ook gespeeld met de dsp ik gebruik nu geen rew meer voor filters, maak zelf betere je leert veel door te lezen en spelen.
Me fronts zorgen nu verder voor de problemen dus ga ik de nano met dirac halen kan ik meteen helemaal los gaan met alle speakers.

Ik ga de nano met dirac halen

JC uit V

Is er iemand in de buurt van Veendam, Groningen of Assen die met mij wat metingen kan en wil doen?

Er is een AV8801 op komst en ik wil graag weten (meten is weten) of ik kan volstaan met 1 (grote) subwoofer of liever 2 kleine 8" subs kan gebruiken. Als ik het goed begrepen heb kun je ook aardig meten waar en welke resterende luidsprekers (van 7.1 naar 11.1) geplaatst moeten worden.
Marantz AV8801 met Denon POA-6600 in stereo, 8-kanaals Magnus Audio USA in Home-Cinema + Marantz UD7007 + Denon DCD-1460 + Denon DRS-810 + Denon DA-500 met T+A TMR160 + TAL XC + T+A TMR80 + T+A heights + SVS sub